Jääkarhu lemmikkinä? Kokemuksia? Hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (112)
Jotain käsittämätöntä se hampaiden vaihtuminen pentuna. Lautatarhasta haettiin järsittäväksi peräkärryllä kakkosnelosta.
Onko kellään neuvoja mitä minun pitäisi tehdä, kun jääkarhuni karjuu yksiössäni poissaollessani ja naapurit valittavat? Kaikki sanoivat, että jääkarhu pärjää hyvin kerrostalossakin, kun sitä vain lenkittää tarpeeksi. Kävelen sen kanssa joka aamu ja ilta 120 kilometriä ja teen vielä keskellä päivää 30 kilometrin pissatuslenkin, joten liikunnan puutteesta ei pitäisi olla kyse. Onko karhulla ehkä asunnossa liian kuuma? Voinko jättää sen parvekkeelle siksi aikaa kun olen poissa kotoa?
Miten, pidättekö sisäkarhuna vai onko karhunkoppi pihassa?
Vierailija kirjoitti:
Kesäisin joutuu tekeen jäätilausta todella tiheään, kun iglu takapihalla sulaa. Mentiin uusomistajina aikoinaan hemmottelemaan meidän karhu pilalle rakentamalla sellainen talvella takapihalle, karhu tykästyi ja nyt ei tietenkään suostu nukkumaan missään muaalla. Varmaan tarttis vähän pohjosempaan lähteä kesänviettoon niin ei olis niin suurta vaivaa tuon iglun kanssa mutta just nyt ei ole rahaa ostaa myöskään peräkärryä missä karhu matkustaisi mukana.
Niin ja takapihalla pressu nurmikolla just ton ärsyttävän mudan takia joka värjää sitä turkkia kun iglu sulaa jne jne. Onko muilla ollut samantyyppisiä ongelmia?
Mehän siirrytään talviaikaan joten problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Muistathan ap sitten, että jääkarhu EI missään nimessä pärjää pelkillä remmilenkeillä. Se tarvitsee päivittäin aivotyöskentelyä ja useamman kerran viikossa vapaana juoksutusta. Jääkarhu, joka ei pääse toteuttamaan luontaisia vaistojaan on kohta ongelmatapaus. Näitä näkee jatkuvasti myynnissä tori.fi:ssa, kun omistajat eivät enää pärjääkään nuoren karhun kanssa.
Harmittavasti joka kunnasta ei löydy karhupuistoja, joten vapaanapitopaikkoja voi olla vaikea löytää, jos omia metsiä/peltoja ei ole.
Helsingin kaupunki oli kaukaa viisas ja muutti Agricolan puiston viralliseksi nimeksi Karhupuisto jo vuonna 1956. Karhupuiston vakiokävijöiden ei kuitenkaan kannata antaa leikittää jääkarhua, koska jääkarhu voi oppia huonoja tapoja, joista on vaikea päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te ootte löytäneet edullisen eläinlääkärin? Tai tietenkin oman lemmikin hoidattaa millä hintaa hyvänsä mutta meidän pitäjän ainut eläintohtori veloittaa kilojen perusteella
Selviät halvemmalla, kun viet sen terveyskeskukseen. Netissä oli taannoin työpaikkailmoitus, jossa haettiin kirjaimellisesti jääkarhuja pelkäämätön lääkäri: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/4f0dd3a9-0ac7-47ad-9a17-509bf642d1b4
Ajattelin hankkia omani nyt kesällä, kun tutun jääkarhu teki pesueen vai pitääkö sittenkin aloittaa pesukarhusta? Jättikokoinen juoksupyörä ei taida riittää jääkarhulle. On mulla toki kotikäyttöinen juoksumatto, jossa on tuuletustoiminto, mutta teho ei vissiin riitä. Jos se hikoilee liikaa lammikoksi asti, saattaa tulla vesivahinko. Naapurit ei ainakaan innostu, jos se treenikärpänen puree sitä keskwllä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te ootte löytäneet edullisen eläinlääkärin? Tai tietenkin oman lemmikin hoidattaa millä hintaa hyvänsä mutta meidän pitäjän ainut eläintohtori veloittaa kilojen perusteella
Selviät halvemmalla, kun viet sen terveyskeskukseen. Netissä oli taannoin työpaikkailmoitus, jossa haettiin kirjaimellisesti jääkarhuja pelkäämätön lääkäri: https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/4f0dd3a9-0ac7-47ad-9a17-509bf642d1b4
Ajattelin hankkia omani nyt kesällä, kun tutun jääkarhu teki pesueen vai pitääkö sittenkin aloittaa pesukarhusta? Jättikokoinen juoksupyörä ei taida riittää jääkarhulle. On mulla toki kotikäyttöinen juoksumatto, jossa on tuuletustoiminto, mutta teho ei vissiin riitä. Jos se hikoilee liikaa lammikoksi asti, saattaa tulla vesivahinko. Naapurit ei ainakaan innostu, jos se treenikärpänen puree sitä keskwllä yötä.
Itse aloitin muurahaiskarhusta, oli tosi kiva lemmikki, ja pääsin samalla eroon sisälle tunkevista muurahaisista. Tuli tosin kerran ihan hirveä eläinlääkärinlasku, kun muurahaiskarhuni kuono jäi juoksupyörän väliin. Pesukarhua en ole kokeillut, vaatiiko se päivittäistä pesua? Nykyisin olen vannoutunut jääkarhuihminen, tämänhetkinen karhuni on huippusukua ja tuotu suoraan Grönlannista, missä on ihan parhaat jääkarhukasvattajat.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin muurahaiskarhusta, oli tosi kiva lemmikki, ja pääsin samalla eroon sisälle tunkevista muurahaisista. Tuli tosin kerran ihan hirveä eläinlääkärinlasku, kun muurahaiskarhuni kuono jäi juoksupyörän väliin. Pesukarhua en ole kokeillut, vaatiiko se päivittäistä pesua? Nykyisin olen vannoutunut jääkarhuihminen, tämänhetkinen karhuni on huippusukua ja tuotu suoraan Grönlannista, missä on ihan parhaat jääkarhukasvattajat.
Voi sun muurahaiskarhu parkaa. Kärsäongelmat taitaa olla niillä sukuvika. Käytkö sun jääkarhun kanssa näyttelyissä? Vissiin messukeskuksessa on nyt tulossa viikonloppuna yhdet ja sieltä saa palkinnoksi naksunallekarkkeja karhullesi. Voisitko suositella jotain kasvattajaa? Olen vielä kahden vaiheella hankinko jää- vai pesukarhun.
Joo, pesukarhu pitää viedä viikoittain spa-kylpylöihin pesulle ja niille ei käy mikään räkälän spa vaan pitää olla tasokas viiden tähden spa porealtoineen, mikä vastaa lajille luontaisia vaatimuksia. Sille pitää lisäksi varata kuukausittain aika partatrimmaukseen ja pesukarhuhierojalle. Täällä ei ole kovin montaa pesukarhuhierojaa ja palveluhinnat ovat aika tähtitieteelliset. Ylläpitokuluiltaan pesukarhu ei kyllä tule yhtään halvemmaksi kuin jääkarhu.
Henk.koht. olen kyllä sitä mieltä, että jääkarhuja ym. eksoottisempia karhuja hankkivat ovat erikoisuudentavoittelijoita. Eivät ne sellaiset sovellu kotikarhuiksi Suomen olosuhteisiin. Miksi ette suosi kotimaista ruskeakarhua?!
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel.vetti. Kus.enkeltainen sieluton peto turpa veressä. Jääkarhu on yhtä sympaattinen kuin valkohai.
No näin ne mulle haukkui Jack Russellin terrieriäkin, mutta mitä ihanimpia lemmikkejä molemmat. Russelilla on luonnetta, se pitää meidän nallelle jöötä. Selätti karhun kerran tappelussa ja pisui päälle, niin nyt on marssijärjestys lemmikeillä selvä.
Kyllä meidän Börje nyt tykkää, kun tuli takatalvi! Näin jääkarhun omistajana sitä näkee toukokuisen lumisateen paljon positiisemmin silmin.
Aatelkaas, Ranualla on oikeasti tällaiset lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hel.vetti. Kus.enkeltainen sieluton peto turpa veressä. Jääkarhu on yhtä sympaattinen kuin valkohai.
No näin ne mulle haukkui Jack Russellin terrieriäkin, mutta mitä ihanimpia lemmikkejä molemmat. Russelilla on luonnetta, se pitää meidän nallelle jöötä. Selätti karhun kerran tappelussa ja pisui päälle, niin nyt on marssijärjestys lemmikeillä selvä.
Mulla on 2 Jack Russellia, mut haluaisin vielä delfiinin ja jääkarhun lemmikeiksi. :)
Otin pennun asuntooni, oli tosi söpö ja valkoinen. Kului puoli vuotta, vuosi... Muutin takaisin äitini luo.
Meillä jääkarhu asuu vuodet ympäri ulkotarhassa. Tarhassa on myös iso kylmäkaappi, johon laitetaan yöksi. Kasvatetaan samassa tarhassa kaneja ja kivasti ovat tulleet toimeen karhun kanssa, eivät ole lisääntyneet liikaa. Ei anneta enää vapaana ulkoilla, sillä naapurit valittivat niin kovin, että koirat muka häviää ja lapsetkin pelkää.
Joskus tunnelmallisina talvi-iltoina otetaan sisätiloihin olohuoneeseen ja laitetaan avotakkaan tulet. Siinä on kiva lasten kelliä jääkarhun turkilla takkatulen loisteessa.
Vierailija kirjoitti:
Naarmuttaa kyllä parketin pahaan kuntoon! Ja vaatii tietysti oman kylmiön sisätiloihin. Me asutaan vanhassa kyläkaupassa ja meidän Nalle oleskeleekin entisessä pakastevarastossa.
Oj miten kätevää!
Mä en lenkkeile mun jääkarhun kanssa. Me käydään yhdessä uimassa ja sukeltelemassa. Hyvin on mahduttu uimahalliin, jostain syystä ollaan saatu usein olla ihan kahdestaan.
Mulle tulee ihan kauhee jääkarhu-kuume, kun luen tätä ketjua. Muutenkin haaveillut niistä.
Igluista ei ole vielä kokemusta, mutta kehittelemisen arvoinen idea.
Meillä on aurinkoinen tontti, joten ollaan laitettu aurinkovoimalla jäähdytettävä poreallas sille. Rakastaa plutrata siellä hellepäivinä ja käyn siinä itsekin, kun en niin kuumasta perusta. - Vois täl varmaan iglun pohjaakin pitää kylmänä.