Escitalopram aloitusoireet
Oon nyt kohta viikon verran syönyt ja aloitusoireet ihan ok, etovaa oloa lähinnä ja vatsavaivoja. Se etova olo on sellaista että tuntuu että olisi tarttunut se pilleri kurkkuun ja lähes jatkuvasti sen vuoksi oksettaa. Vatsavaivoja mulla ennestäänkin on kun on herkkä vatsa, mutta voi herranjestas tän lääkkeen aloituksen jälkeen ei uskalla edes pieraista kun tuntuu että tulee lusikallinen housuun samalla.
Millaisia muilla on ollut ja miten alkoi vaikuttaa?
Kommentit (115)
Oletteko syöneet escilopramia paniikkihäiriöön tai vapinaan???♡
Minulla kiusallisin aloitusoire oli se, että kaikki nesteet lähtivät kehosta. Ensimmäiset viikot juoksin pissalla vartin välein ja hikoilin kuin pieni sika. Sitten tasoittui.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kauppanimi tuolla on? Onko samaa kuin Venlafaxin?
Lääkeaine: Essitalopraami
Kauppanimi: Cipralex, Escitalopram Actavis,
Escitalopram Orion
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samaa kuin Venlafaxin.
Ei ollut mitään aloitusoireita, muistaakseni aloitin 10mg ja viikon päästä 20mg. Ei myöskään ollut mitään lopetusoireita, ensin viikon 10mg ja sitten täysin pois.
Mutta yksilöllistä tämä on, Voxraa en pystynyt käyttämään aloitusoireiden takia. Olo kuin kofeiiniyliannostuksella koko ajan, valoherkkyyttä silmissä, pientä päänsärkyä ja näistä tulevaa huonoa oloa.
Hyvä, että jollain on positiivisiakin kokemuksia näistä lääkkeistä. Minulla oli käytössä kuukauden ajan, tosin eri lääke kyseessä, ja se tuhosi elämäni.
Käytin kyseistä SSRI-valmistetta noin vuoden verran parisen vuotta sitten pahentuneeseen masennukseen, josta en enää ilman lääkkeitä olisi todennäköisesti kyennyt kampeamaan itseäni ylös. Tuo lääkkeen aloittaminen todennäköisesti "pelasti minut" masennukselta tai ainakin nopeutti parantumistani. Kokemus oli kokonaisuutena positiivinen, lääke "suojasi" negatiiviseksi ja ahdistusherkäksi muuttuneita aivojani ja mahdollisti terapiaan yhdistettynä palaamaan normaaliin ja vähitellen omaksi itsekseni.
Minulle ei tullut aloitusoireita. Huomasin jossain vaiheessa, että ahdistukseni on lähes kokonaan poistunut. Sellainen "yleinen vitutus" ja toivottomuus, jota olin tuntenut, hävisi lääkkeiden käytön ajaksi käytännössä kokonaan (toki vaikutukset alkoivat vasta, kun lääke alkoi vaikuttaa parin viikon kuluttua aloittamisesta.)
Terapian ja näiden lääkkeiden avulla kykenin aloittamaan täysipainoisen toipumisen.
Kun noin reilun vuoden lääkkeiden käyttämisen jälkeen aloin omasta aloitteestani keskustelemaan lääkärini ja terapeuttini kanssa lääkkeen lopettamisesta, tukivat he ajatustani. Lääkkeen alas ajo tehtiin hallitusti, mutta minulle tuli silti noin 2-3 viikon aikana yhtäkkisiä huomauskohtauksia (esim. kadulla kävellessä päässä vaan humahti ja pelkäsin, että jalat lähtee alta. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt, mutta olivathan nuo vähän epämiellyttäviä.) Samoin aluksi lääkkeen vähentämisen jälkeen alakuloisuus lisääntyi. Tämäkin meni kuitenkin muistaakseni noin kuukaudessa ohi.
Mitään pysyvää negatiivista ei Escitalopramista ole jäänyt, vain positiivista masennuksesta toipumiseen liittyen. Tässä minun kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Ei
Söin noita reilun vuoden maksimiannoksella. En saanut mitään aloitusoireita tai muitakaan oireita.
En huomannut koko aikana myöskään, että ne olisivat vaikuttaneet mitenkään. Eli niistä ei ollut yhtään apua mihinkään.
Niiden syömisen lopettaminen sen sijaan aiheutti vieroitusoireita, mikä noilla yleensä on tapanakin. Niistä pääsee eroon ottamalla vaikka puolikkaan tai kokonaisen pillerin, kun niitä tulee.
Mulla määrättiin viikko sitten escitalopram 10mg/pvä pitkään jatkuneisiin paniikki ja ahdistuskohtauksiin. ja aloitusoireet tosi voimakkaat. Uni katkonaista silloin kun sitä on ja levottomuutta todella paljon eikä pysy paikallaan melkein lainkaan. Eilen kävin lääkärissä kysymässä että löytyykö mitään muuta rauhoittavaa ohelle kuin oxamin mutta ei tullut muuta kuin väliaikaisesti lupa vetää lähes tupla annosta oxamin 15mg (3x15mg sijaan 5x15mg tarvittaessa). Lääkäri meinas että olisi hyvä nyt puolittaa escitalopram kahdeksi viikoksi mutta ajattelin nyt että kuuntelen sitä ensimmäistä lääkäriä ja koitan kestää kerralla nämä oireet ja toivoa että ne helpottavat pian. Puolikkaalla aloittaminen olisi varmaan ollut hyvä mun kohdalla mutta ei kai tässä vaiheessa ole järkeä tiputtaa annosta.
3,5 vuotta vetänyt noita. Aloitus oli aika helppo, eikä ollut mitään erikoisempia ongelmia. Lopetus onkin sitten ihan toinen asia. Yritin jo kerran lopettaa tosissani, mutta se ei vaan onnistunut. Nyt haluaisin yrittää uudelleen lopettamista, mutta tiedän jo etukäteen sen epäonnistuvan.
Niin ja uniongelmiin määräsi ketipinoria 1-3 25mg tab mutta jätän väliin kun escitalopram lienee oxaminin kanssa nyt tarpeeksi myrkkyä kroppaan.
Escitalopram oikeasti pelottanut aamuisin ottaa kun Maijan sanoin tosiaan pahimpia on aamut mutta jossain toisessa keskustelussa joku sanoi itselleni toimivasti että jengi lopettaa lääkkeen liian helpolla kun ei ole karaktääriä jatkaa.
Ystävä oli aikoinaan cipralexia käyttänyt vuosia ja ollut hyvä tuki aiheessa. Eilen just mietittiin että ei säikytä netistä muutaman kymmenen ihmisen negatiivisia viestejä kun lääke on auttanut miljoonia maailmassa.
Kai se tästä. Eka viikko kohta takana ja eilen oli hetki päivässä jossa totesin että hei mullahan on ihan hyvä olo.
Lopetus vuosien jälkeen ja aloitus uudelleen
Söin essitalopraamia (sitä ennen muita lääkkeitä) vuosia ahdistukseen/paniikkiin/masennukseen ja tämän vuoden tammikuussa tuli lopetettua. Unohdin lomalla muutamana päivänä lääkkeet ja siitä sain idean, että koska onkin mennyt ihan kivasti viime aikoina, voisin lopettaa kokonaan. Maaliskuussa huomasin jo, että ei mene hyvin. Ahdistus oli "taaempana" esissä kuin aiemmin ja pitkittyneempänä kuin vielä lääkkeen kanssa. Juttelin terapeuttini kanssa ja mietimme, että koska maaliskuu on todella "huono" kuukausi tutkitusti mielenterveyden kannalta, josko sinnittelisin vielä sen kuukauden ja katsoisin sitten, tarvitsenko lääkettä.
Eilen tuli jäätävä paniikkikohtaus, ensimmäinen noin vahva pitkään aikaan. Taidanpa aloittaa lääkkeet uudestaan. Olen pikkusiskollekin raivonnut vuosien varrella, miksi hän lopettaa lääkkeet itsekseen ja sitten ajautuu huonoihin kantimiin. Nyt tein itse yhtä fiksun tempun.
Nyt kun mietin, olen tänä keväänä ollut jotenkin enemmän puhti poissa, alakuloinen ja en niin jaksava myös töiden ulkopuolella. En ole jaksanut ottaa yhteyttä sukulaisiin ja kavereihin kuten aiemmin, olen vain ollut töissä, tavannut kumppaniani ja ollut kotona. Lääke on selvästi aiemmin auttanut arjessa, vaikka silloin tuli mietittyä, että mitä se lääke ja auttaa vai auttaako ollenkaan, kun itsellä se ei koskaan ollut niin dramaattinen apu, että olisin voinut todeta "kas, otin pillerin ja nyt ei ahdista enää ollenkaan." Mutta kyllä se auttoi, jälkiviisaana tulee todettua näin. Ei muuta kun palataan lääkärin määräämään annokseen, josta typeränä yksin luistin...
Kuomaseni kirjoitti:
Mulla määrättiin viikko sitten escitalopram 10mg/pvä pitkään jatkuneisiin paniikki ja ahdistuskohtauksiin. ja aloitusoireet tosi voimakkaat. Uni katkonaista silloin kun sitä on ja levottomuutta todella paljon eikä pysy paikallaan melkein lainkaan. Eilen kävin lääkärissä kysymässä että löytyykö mitään muuta rauhoittavaa ohelle kuin oxamin mutta ei tullut muuta kuin väliaikaisesti lupa vetää lähes tupla annosta oxamin 15mg (3x15mg sijaan 5x15mg tarvittaessa). Lääkäri meinas että olisi hyvä nyt puolittaa escitalopram kahdeksi viikoksi mutta ajattelin nyt että kuuntelen sitä ensimmäistä lääkäriä ja koitan kestää kerralla nämä oireet ja toivoa että ne helpottavat pian. Puolikkaalla aloittaminen olisi varmaan ollut hyvä mun kohdalla mutta ei kai tässä vaiheessa ole järkeä tiputtaa annosta.
Kyllä, mielestäni ehdottomasti puolikkaalla aloitus Escitalopramissa olisi ollut järkevää. Mulle niin lääkäri ohjeisti tammikuussa, eli viikko oli puolikasta, sitten kokonaista.
(Nyt tosin kohdallani on lääkkeen purku menossa, 1/4 tablettia enää. Yritän minimoida vieroitusoireet).
Vierailija kirjoitti:
Haukottelin jatkuvasti ja tunsin pieniä "sähköiskuja" pään sisällä. Loppujen lopuksi lääke ei sopinut minulle.
Sama täällä, haukottelu todella lisääntyi. Ikävä juttu, kun syy haukotteluun ei ollut se mikä yleensä tulkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuinka tuskainen olosi oli että jouduit lääkkeet aloittamaan? Minkälaista oireilua ja miten vaikuttanut arkeesi?
Itselleni on määrätty samat lääkkeet mutta en ole aloittanut vaan sinnittelen ahdistus-ja pelkotilojeni kanssa. Pystyn toimimaan arjessa ihan ok, hoitamaan työt ja perheen, mutta ahdistus ja pelot valtaavat päivittäin mielen srkä vievät paljon energiaa.Kiinnostaa kysyä, että mikä ahdistaa?
Hyvä kysymys.
Pelkotilat ja paniikkikohtaukset ovat tulleet elämääni nyt stressaavassa elämänvaiheessa.
Minulla oli epävakaa ja turvaton lapsuus alkoholistiperheessä, enkä ole sitä oikein käsitellyt kunnolla ikinä. Tuntuu kuin olisin 20 vuotta vetänyt defenssit päällä vaan eteenpäin ja nyt lähes kolmikymppisenä yhtäkkiä ne kaikki lapsuuden jutut puskee pintaan. Sain myös uupumus-diagnoosin tässä juuri.
Nro 6
Varmaankin käyt terapiassa tai jossakin puhumassa lapsuudestasi?
Voimavaroja päiviisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mielestäni ehdottomasti puolikkaalla aloitus Escitalopramissa olisi ollut järkevää. Mulle niin lääkäri ohjeisti tammikuussa, eli viikko oli puolikasta, sitten kokonaista.
(Nyt tosin kohdallani on lääkkeen purku menossa, 1/4 tablettia enää. Yritän minimoida vieroitusoireet).
Jes, mutta se juna taisi mennä jo ja jos nyt puolittaisi niin varmaan uudet oireet alkaisi taas annosta nostaessa. Tänään voisi varovasti sanoa että on jo parempi päivä mutta onhan tuossa jo 04:00 ja 11:00 popsittu rauhoittavat. Eilen niidenkin kanssa sitä vaan käveli ja käveli mutta tänään pystynyt pysymään jo vähän paikallaan.
Onko kellään vaikuttanut autolla ajamiseen tämä lääke? Mulle lääkäri lupasi että ei pitäisi vaikuttaa mutta sit jotkut kirjoittaneet että eivät ajele lääkkeen aikana
Essitalopraam 5mg ollut käytössä vuosia ja olo ollut parhain mitä ikinä aiemmin. Aloittaminen ei tuonut mitään oireita. Ongelma minulle on se, etten näytä pääsevän lääkkeestä eroon. Masennus meni, mutta lääkkeen lopetus ei vain tunnu mitenkään onnistuvan.
Ahdistus lisääntyi alussa ja oli hyvin fyysinen tunne rinnassa.
Meni pian ohi.
Vei jokseenkin täysin sekä halun, että kyvyn seksiin.
Tämän viimeksi mainitun takia en halunnut jatkaa pidempän kuin oli pakko, koska avioliittoni on minulle tärkeä.
Oli kuitenkin oiva ensiapu keskivaikeaan masennukseen.
Varmaan sama teho olisi ollut välittömällä ja intensiivisellä keskusteluavulla ja kuukauden saikulla, mutta sellaiseen ei ollut mahdollisuuksia, pakko oli välttämättömät työt hoitaa.
Keskusteluapua sairaanhoitajalta sain kyllä, sen turvin heitin napit pois, ei tullut vieroitusoireita.