Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Escitalopram aloitusoireet

Vierailija
01.05.2019 |

Oon nyt kohta viikon verran syönyt ja aloitusoireet ihan ok, etovaa oloa lähinnä ja vatsavaivoja. Se etova olo on sellaista että tuntuu että olisi tarttunut se pilleri kurkkuun ja lähes jatkuvasti sen vuoksi oksettaa. Vatsavaivoja mulla ennestäänkin on kun on herkkä vatsa, mutta voi herranjestas tän lääkkeen aloituksen jälkeen ei uskalla edes pieraista kun tuntuu että tulee lusikallinen housuun samalla.

Millaisia muilla on ollut ja miten alkoi vaikuttaa?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä vaikuttaa paljon aloitusoireisiin. 25 vuotiaana ei ollut mitään oireita, 35 vuotiaana ensinnäkin koko kroppa tuntui erittäin kuumalta eikä saanut nukuttua kuumuuden tunteen takia, mutta kaikista pahin että koko ajan tunne kuin olisi lievässä humalassa, en edes viitsinyt autolla ajaa ekan viikon aikana. Vaikkei ole mikään kolmiolääke.

Vierailija
82/115 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaijuli kirjoitti:

Oletteko syöneet escilopramia paniikkihäiriöön tai vapinaan???

Kyllä, myös paniikkihäiriöön. Minulla on diagnosoitu laaja-alainen paniikkihäiriö, julkisten paikkojen pelko sekä toistuva masennus.

Escitalopramin avulla olen pysynyt työkykyisenä, vaikka aikamoista sinnittelyä työssä käyminen onkin. Mieluummin kuitenkin töissä kuin sairauslomalla tai eläkkeellä näin työikäisenä.

Escitalopramin aloitusoireina oli pari viikkoa vatsan turvotusta ja ilmavaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjjhh kirjoitti:

Jaa miks pitäisi lopettaa? Ei kaikki lääkkeet ole saatanasta

Niinpä. Aina löytää näihin ketjuihin moisia tyyppejä ketkä eivät tiedä mistä puhutaan. Nämä lääkkeet on auttaneet miljoonia.

Päivä nro 37 ja ei ole ahdistanut juurikaan. Sai aamupäivällä pyöriä lasten kanssa niin ei huomannutkaan että voisi ahdistaa.

Siinä kun taas rauhoittavan vaikutus alkoi lakata niin lähinnä ajatukset alkoi vähän ahdistavammaksi mutta sellaista fyysistä ahdistusta ei päässyt valloilleen. Jännä toi että tuossa kohtaa päivää mulla on vaikeampi sanoa s-kirjainta. Kaveri sanoi että ei sitä huomaa mutta itse sellaisen pienen suhinan huomaa.

Siskon kanssa ei olla aiheesta aiemmin puhuttu mutta tänään tuli puheeksi ja sattuikin niin että oli escitalopram hänellekin tuttu vaikean avioeron jälkeen vuosia sitten ja oli reilu vuoden syönyt lääkettä. Sanoi että vielä viiden viikon kohdalla ei huolta jos tuntuu että ei toimi vaan kannattaa antaa lisää aikaa lääkkeelle.

Hyvä kuulla tuo ikävertauskin. Nyt mittarissa 40 niin ehkä sekin vaikutti alkuoireiden voimakkuuteen.

Vierailija
84/115 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä määrää te muut syötte tätä? itsellä se perinteinen 10mg/pv. vai onkohan tiedossa vielä myöhemmin nostoa ja jos niin millä lääkäri sen perustelee? tai saako näihin ylipäänsä edes itse vaikuttaa hirveästi? 20mg taitaa olla se maximi näissä kuitenkin.

Vierailija
85/115 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sfdjstj kirjoitti:

mitä määrää te muut syötte tätä? itsellä se perinteinen 10mg/pv. vai onkohan tiedossa vielä myöhemmin nostoa ja jos niin millä lääkäri sen perustelee? tai saako näihin ylipäänsä edes itse vaikuttaa hirveästi? 20mg taitaa olla se maximi näissä kuitenkin.

Mulla ollut alusta asti toi 10mg/pvä ja tänään puhuin itse että ei varmaan tässä kohtaa vielä mietitä annoksen nostoa ja lääkäri totesi että ei ja sovittiin että kaksi viikkoa lisää saikkua ja odotellaan että escitalopramin vaikutus löytää huippunsa.

Väittäisin että siinä kohdassa jos vielä tuntuu pahalta niin nostetaan annosta mutta kyllä tässä on toiveikas olo että sitten alkaa olla homma oikenemassa.

Ainakin omalla kohdalla lääkäri kuuntelee todella hyvin. Unilääkkeitä ei vaan millään suostu antamaan kun tietää että jäisin koukkuun niihinkin ja oli aiheesta tosi rehellinen.

Vierailija
86/115 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 39 ja huonosti nukuttu yö peilaa itseään koko päivään. Jännä miten välillä uskoo että escitalopram toimii ja nyt taas usko koetuksella. Yhtenä hetkenä miettii että onko nyt oikea aika bentsojen alasajolle vai pitäisikö nyt popsia niitä rauhassa tarpeen vaatiessa ja katsoa sitten escitalopramin kahdeksannen viikon jälkeen että olisiko alasajo vasta sitten ajankohtainen ja tulisi hoidettua sitten yksi asia kerrallaan. Olo ei varsinaisesti ole ahdistunut (ei sydämen tykytyksiä tai hengen ahdistusta) vaan ehkä enemmän levoton ja hermostunut. Jatkuvasti katsoo kelloa että kehtaako ottaa oxaminin jo ja saa taas sen 5h sen potkiessa missä olo on suht levollinen.

Vierailija
87/115 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään aloitusoireita, kahdessa viikossa alkoi vaikuttamana.

Vierailija
88/115 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään aloitusoireita, kahdessa viikossa alkoi vaikuttamana.

Oliko minkä asteista ja luonteista vaivaa?

On kyllä jännä kuinka suuria eroja kokemuksissa mutta kuten moneen kertaan todettu. Yksilöllistä juu

Vierailija
89/115 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 40 ja mietin että muutama viikko sitten esimerkiksi ajattelukin töihin menemisestä aiheutti polttoa rinnassa ja selkeää ahdistusta.

Nyt se on poissa mutta pidempää ajomatkaa miettiessä kohteeseen jossa paniikkikohtausta on aiemmin tullut, ei ahdistus vielä anna kunnolla edes miettiä vaikka mulla välissä oli onnistunut testimatka mutta se taisi viedä sitten energiaa niin paljon että seuraava päivä oli tosi huono.

Onko teillä ollut vastaavia kammoja just jostain tietyistä jutuista joissa vastaavat muut hommat sujuu?

Vierailija
90/115 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sfdjstj kirjoitti:

10 mg oli aloitus, nostettiin 15 mg:aan.

Onko muilla ollut sellaista "sivuoiretta" että teistä olisi tullut hölmö pölöttäjä? Ennen olin todella hiljainen työyhteisössä, mutta nyt tuntuu että möläyttelen koko ajan jotain hölmöä tai liian intiimiä ilman mitään suodatinta. Häpeäisin itseni maan rakoon, jollei lääke turruttaisi niin tehokkaasti.

Vierailija
91/115 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sfdjstj kirjoitti:

Onko muilla ollut sellaista "sivuoiretta" että teistä olisi tullut hölmö pölöttäjä? Ennen olin todella hiljainen työyhteisössä, mutta nyt tuntuu että möläyttelen koko ajan jotain hölmöä tai liian intiimiä ilman mitään suodatinta. Häpeäisin itseni maan rakoon, jollei lääke turruttaisi niin tehokkaasti.

Mä ainakin pälätän netissäkin yhtäkkiä asioistani jota en ennen tasan tarkkaan tehnyt ikinä. Muuten ei itsellä huomiota että entistä enemmän möläyttelisin mutta sitä tuli ennenkin tehtyä paljon.

Missä vaiheessa sulla nostettiin annosta?

Vierailija
92/115 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi ahdistukseen, mutta teki alapäästä tunnottoman. Oli pakko lopettaa. Fluoksetiini taasen sopii.

Vierailija
93/115 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun kans tietää jos teillä nostettu 15mg tai yli että milloin? Mulla ei mitään puhetta ollut viime kontrollissa tästä nostosta? Pitäisikö se ottaa puheeksi? Ja milloin on perusteltua nostaa? Nyt 1,5kk syönyt. Kymppiä.

Vierailija
94/115 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 43 ja tuossa oli taas pari parempaa päivää välissä. Tänään venytin aamun oxaminin oton 12 asti ja seuraamuksena taas melkoinen levottomuus ja ahdistus. Mahtava kombo ton kihtikohtauksen kanssa kun tekee mieli kävellä ja se sattuu ihan hitokseen.

Psykologi meinas että pitää muistaa hengitys harjoituksia tehdä jatkuvasti mutta kuten hänellekin sanoin niin se tuntuu jotenkin hölmöltä kun niitä ei tarvinnut 40 vuoteen tehdä. Tavallaan siinä myöntää isommin ongelmia vaikka toisaalta kyllä se pitäisi olla ihan sisäistetty tämän puolivuotisen myötä.

Escitalopramista vielä mietityttää että onko lisää vaikutusta enää luvassa ja just toi että missä kohdin muilla on annosta nostettu tai ruvettu vaihtaa lääkettä. Nyt on seitsemäs viikko alkanut ja onhan lääke jo auttanut muuta lääkärin ja psykologin mainitsemaa kannattelevaa vaikutusta en mielestäni koe

Vierailija
95/115 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuomaseni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sfdjstj kirjoitti:

Mä ainakin pälätän netissäkin yhtäkkiä asioistani jota en ennen tasan tarkkaan tehnyt ikinä. Muuten ei itsellä huomiota että entistä enemmän möläyttelisin mutta sitä tuli ennenkin tehtyä paljon.

Missä vaiheessa sulla nostettiin annosta?

Muistaakseni kahden kuukauden kuluttua kun pisteet oli edelleen vähän koholla ja valitin että olen maannut sängyssä monta päivää.

Vierailija
96/115 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni kahden kuukauden kuluttua kun pisteet oli edelleen vähän koholla ja valitin että olen maannut sängyssä monta päivää.

Okei, jos sulla oli alkuoireita niin tuliko yhtä paljon annosta nostaessa?

Täällä vieläkin seitsemäs viikko menossa mutta en nyt tiedä että onko tässä viikon sisällä mitään muutosta ollut ja että uskonko kuinka siihen mainostettuun escitalopramin kannatteluun.

Kai ton pitäisi ahdistukseen auttaa niin odotellaan vielä. Päivä kerrallaan

Vierailija
97/115 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ollut mitään aloitusoireita. Lääke alkoi vaikuttaa 2 vkon jälkeen. Olen tyytyväinen lääkkeeseen.😊

Ei hymyilytä enää kun yrität lopettaa lääkettä.

Vierailija
98/115 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi aloitusoireissa hampaiden yhteen pureminen ja jatkuu vielä viikkojen jälkeenkin. Kai tämä on ohimenevää??

Vierailija
99/115 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 47 ja kunhan syö 3 x oxamin päivässä niin näyttää menevän suht ok. Alasajo alussa vieläkin mutta kai se tästä.

Mulla kanssa noita naaman jännityksiä vielä ja sit levossa vähän enää vasen reisi saa elohiiriä.

Vierailija
100/115 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuomaseni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, jos sulla oli alkuoireita niin tuliko yhtä paljon annosta nostaessa?

Täällä vieläkin seitsemäs viikko menossa mutta en nyt tiedä että onko tässä viikon sisällä mitään muutosta ollut ja että uskonko kuinka siihen mainostettuun escitalopramin kannatteluun.

Kai ton pitäisi ahdistukseen auttaa niin odotellaan vielä. Päivä kerrallaan

Oireita oli mutta lyhyemmän aikaa.