Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Escitalopram aloitusoireet

Vierailija
01.05.2019 |

Oon nyt kohta viikon verran syönyt ja aloitusoireet ihan ok, etovaa oloa lähinnä ja vatsavaivoja. Se etova olo on sellaista että tuntuu että olisi tarttunut se pilleri kurkkuun ja lähes jatkuvasti sen vuoksi oksettaa. Vatsavaivoja mulla ennestäänkin on kun on herkkä vatsa, mutta voi herranjestas tän lääkkeen aloituksen jälkeen ei uskalla edes pieraista kun tuntuu että tulee lusikallinen housuun samalla.

Millaisia muilla on ollut ja miten alkoi vaikuttaa?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut itse kokeilla uudestaan escitalopramia, kun aiemmin siitä hyvät kokemukset (lukuun ottamatta hirveää yöhikoilua), mutta nykyisellä psykan polilla aloitettiinkin agomelatiini ja Fluanxol pienellä annoksella. Ahdistukseen ei apua noista, mutta kai ne masennukseen on vähän alkaneet auttaa.

Vierailija
42/115 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli päivä nro 8 ja erittäin kovaa ahdistusta iltapäivään asti. Huonosti nukutut yöt ja voimakas levottomuus hikoiluineen taisi saada mut yliväsyneeksi ja iltapäivällä luin ylilautaa paniikkihäiriöistä aivan zombina ja torkahtelin mielestäni silmät auki valveunia välillä nähden ja niistä säpsähtäen hereille. Tuon parin tunnin aikana sensorit oli viritetty kyllä herkimmilleen kun toisesta päästä asuntoa mikroaaltouunin oven suljeminenkin säikäytti.

Päivä nro 9 edessä ja taas sitä miettii että ottaako lääkkeen ja jos kyllä niin jatkanko 10mg vai puolitanko sen. Jatkuu 99% varmuudella 10mg mutta eilen levon jälkeen oli jo parempia tunteja ja nyt katsoin että nukuinkin n.7h ihan oikeaa unta tässä välissä niin hetken vielä odottelen että saisiko nukuttua lisää vatsansuojalääkkeen vaikutusta odotellessa.

Odotin kyllä sivuoireita mutta onhan toi aloitus ainakin itellä ollut paljon pahempi kuin mitä osasin kuvitella. "Oireet voi vähän pahentua alussa" lääkäri sanoi. Ai VÄHÄN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 15 ja vieläkin mennään oxamin 15mg avulla eteenpäin. 1 aamulla, 1 päivällä ja 1 yöksi. Pahimmat alkuoireet poissa mutta vieläkin levottomuutta ja pieniä ahdistus kohtauksia. Psykologi meinas että kolme viikkoa kestänyt yleensä vaikutuksen alkaminen niin sitä odotellessa. Sairaslomaa ottanut suosiolla kun stressin sietokyky on aika ajoin tosi alhainen mutta uskon sen paranevan oloni mukana jos tämä lääke nyt sitten on se toimiva itselleni. Alkuoireiden depikset oli kyl synkkiä ja eilen huomasin taas että aloin romahtaa niin yllätyin että ei se nyt dropannutkaan mua ihan niin alas. Hengenahdistusta ei kanssa ole ollut moneen päivään. Ehkä se tästä sittenkin. Lääkkeen ottanut nyt kiltisti useamman aamun enkä miettinyt puolta tuntia että otanko tuon vai en

Vierailija
44/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukuin ensimmäiset viikot. Nyt viiden vuoden jälkeen lopetin, koska halusin elämäni takaisin. SSRI-lääkkeet teki zombiksi

Vierailija
45/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-innoksa yleislääkäri määräsi kun kävin ihan muusta asiasta vastaanotolla enkä omasta mielestäni ollut silloin erityisen ahdistunut. Mulla essitalopraami aiheutti refluksin pahenemisen parin päivän sisällä aloituksesta niin, että röyhtäilin verta. Muutenkin olo oli todella syvältä, joten jätin ensimmäiseen viikkoon.  En nähnyt järkeä päätyä pariksi viikoksi työkyvyttömäksi kun muuten olin työkykyinen.

Vierailija
46/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin aloitusoireita noin puolitoista kuukautta, pahoinvointia ja huimausta lähinnä muistaakseni. Käytettyäni lääkettä noin 3kk aloin saada lähes päivittäin paniikkikohtauksia, en ollut koskaan aiemmin saanut niitä. Lopetin puolen vuoden kieppeillä ja koin vielä sähköiskut aivoissa. Noh, totaaliseen "makaan vaan sängyssä ja mietin kuolemaa" masennukseen se kyllä auttoi ja toi toimintakykyä, enkä ole sinänsä katunut kokeilua, mutta oli nuo sivuoireet kyllä todella outoja. Paniikkikohtaukset loppuivat käytännössä heti kun lopetin lääkkeen käytön, eivätkä ne ole palanneet, joten jokin siinä oli... tosin masennuskaan ei ole onneksi palannut!

Vierailija
47/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etovaa oloa oli jonkun aikaa, teho alkoi 2-3- viikon kuluttua, tuntui kun musta verho olisi nostettu yltä, auttoi todellakin, Söin lääkettä n 4-6 kk ja lopetin sitten pikkuhiljaa ilman mitään ongelmia. Ainoa oli että orgasmin saaminen tän lääkkeen kanssa oli kyllä   v a i k e a a.

Vierailija
48/115 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt yritän todenteolla noista eroon. En uusi reseptiä vaan pistän kerralla seis, Kun on lääkkeet loppu niin ei voi ottaa vaikka mieli tekisi. Viimeksi yritin asteittain eroon ja siitä ei tullut yhtään mitään.

Vierailija
49/115 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 16 ja eilinenhän oli itseasiassa hyvä päivä sit kokonaisuudessaan. Pari ihan pientä ahdistuksen alkua ja kokeilin vähän jo olla ilman oxaminia. 10h riitti ja sitten huomasi että alkaa käymään taas vähän kierroksilla niin otin suosiolla ennen Suomen peliä napin ettei sit lähde ihan laukalle. Nukkumaan mennessä olin hyväntuulinenkin ja siinä vähän vainoilin että onko musta tulossa hullu kun vähän hymyilyttää ja tulevaisuus tuntui olevan mahdollisuuksia täynnä pitkästä aikaa. Mietin että pitäisikö kääntää tuo lääke otettavaksi aamun sijaan illoin kun kyllä se tuntuu vieläkin väsyttävän enempi kuin piristävän. Sivuoireet näyttäisi siis väistyvän ja lääkkeen vaikutus alkavan.

Alkoholi mietityttää myös että uskaltaako tämän kanssa kuinka ottaa. Suurimpana syynä tilanteeseeni alkoholi lienee voittavana osapuolena ja nyt reilu 3kk tipattomana alkas jo riittää kun nuo kelitkin on nyt mitä on. En todellakaan aio palata lähes päivittäiseen kaljoitteluun mutta kyllä sellainen kerta viikkoon nyt ainakin saisi onnistua huoletta.

Vierailija
50/115 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 20 ja maanantai oli suht ok mutta eilen puski ahdistus oxaminienkin läpi ja tänään sama homma. Alkaa turhauttaa jo mutta onneksi saa sentään nukuttua paljon.

Alkaa mietityttää että onko tässä nyt edistystä näköpiirissä mutta toisaalta ei ole tullut ravattua enää päivystyksessä tai soiteltua ambulanssia jäätävässä paniikkikohtauksessa.

Vatsan puolella kolmeakin eri vaivaa joiden hoidon aikataulusta ei tietoa tipu niin se kai tässä eniten ahdistaa kun työ ja perhekuviot on mallillaan ja tosiaan alkoholin tiputtanut jo kuukausia sitten pois kuvioista.

Uskottava se kai vaan on että aurinkoisemmat päivät ovat edessä ja lääke on hidas ja tähän kuuluu hyviä ja huonoja päiviä. Joillakin toiminut nopeammin ja toisilla mennyt kuusikin viikkoa ennen kuin huomannut edistystä.

Vielä jatkuu 10mg pvä. Lääkäri laittoi saikkua tämänkin viikon ja ei musta päivätyöhön olisikaan nyt kun nukkuu kellon ympäri. Oxaminia menee 4kpl/pvä nyt niin sen jälkeen kun escitalopram alkaa toimimaan niin lienee mahtavat ajat edessä ajaessa oxaminia alas

Vierailija
51/115 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 22 ja taas vähän huonompi päivä. Essi tulee aamuisin otettua ja levottomuus on hyvin voimakasta pitkin päivää.

Sängystä kun nousee niin se on 15min ja löytää itsensä taas taisteluvalmiudesta ja rauhoittava otettava samointein.

Ruoka ei maistu kuin iltaisin ja sitä ennen saa väkisin syödä banaania ja juoda smoothieta että pysyy edes jonkinlainen energia taso.

Taas tuli googletettua lexapro good effects ja luettua pitkään vain hyviä kokemuksia vastaavasta lääkkeestä toivoen siitä tsemppiä itselle jaksaa katsoa tämä kortti loppuun.

Öisin vaikea nukahtaa. Kolme doxepiinia ja oxamin pitivät hereillä aamu neljään mutta onneksi olo ei siinä valvoessa ollut huono vaan melko seesteinen.

Tänään ajattelin testata 50mg ketipinoria plus oxamin. Josko saisi unirytmiä korjattua hieman.

Tänään yritin olla vähän pidempään ilman rauhoittavaa mutta kostautui sitten pienellä kohtauksella joka sitten tunti oxaminin jälkeen oli taas muisto vain. Propralia otin välissä 20mg mutta sillä ei vaikuta olevan oloihin mitään vaikutusta.

Pidän täällä tätä monologia toivoen että myöhemmin palaan tänne katsomaan ja kertomaan kuinka paljon on edistystä tullut ja samalla toivoen että joku muu joka käy samaa läpi myöhemmin, näkee että ei tämä kaikilla niin nopeasti toimi ja että kannatti olla luovuttamatta.

Vierailija
52/115 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolmas päivä, hyvä olo ollut.. nyt tuli ahdistus kohtaus ja paniikki meinasi tulla, kehossa jännitystä. Mietin lopetanko heti, vaikka aloittaessa ajattelin, ettei tässä ole mitään hävittävää. Mulla pakko ajatus painotteinen ocd, joka ollut halussa hyvin.. synnytyksen jälkeen alkoi jäätävä PMS ja oireet pahentunut, ettei oikeen mikään auta.

Vierailija
53/115 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko, kaksi 10 mg, sitten tuplataan annos. Minulla meni samantapaiset oireet ohi kun tuplasin annoksen.

Vierailija
54/115 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kolmas päivä, hyvä olo ollut.. nyt tuli ahdistus kohtaus ja paniikki meinasi tulla, kehossa jännitystä. Mietin lopetanko heti, vaikka aloittaessa ajattelin, ettei tässä ole mitään hävittävää. Mulla pakko ajatus painotteinen ocd, joka ollut halussa hyvin.. synnytyksen jälkeen alkoi jäätävä PMS ja oireet pahentunut, ettei oikeen mikään auta.

Älä nyt ihmeessä lopeta. Syöt ensin viikon pienempää annosta, sitten tuplaat. Oireet menevät kyllä ohi.

Vierailija
55/115 |
24.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ei kannata luovuttaa alussa vaan antaa lääkkeelle aikaa ainakin se neljä viikkoa. Jenkki sivustoilta nähnyt että joillakin mennyt sanojensa mukaan kuusikin viikkoa että lääke alkaa toimimaan kunnolla. Tsemppiä sinulle!!

Täällä päivä nro 27 ja tuossa oli muutama hyvä päivä välissä ja eilen yritin vähän venyttää oxaminin ottoa niin iski illalla sitten ahdistusta päälle johon se myöhässä otettu oxamin ei sitten toiminut kunnolla. Otin toisen 3h jälkeen ja se helpotti vähän doksepiinin kanssa mutta unen saanti oli taas tosi haastavaa. Onneksi unta kun saa niin saa myös sitten nukuttua.

Tänään heräsin seiskalta ja ahdisti jo vähän valmiiksi niin otin taas essin ja oxaminin. Näiden jälkeen lukemaan internetiä ja yhdeltätoista herään taas pienoiseen ahdistukseen mutta en uutta oxaminia vielä tähän aikaan viitsi ottaa.

Paniikki ja ahdistunus kohtauksien alkaessa jostain luin että älä jää yksin ohjeen ja olenkin suurimman osan ajasta punkannut mutsilla kun sellainen vaihtoehto kerta ollut. Pari viikkoa sitten lääkkeen alkuaikoina ei olisi tullut mieleenkään olla yksin omalla kämpällä yötä mutta nyt ollut pari yötä putkeen täällä.

Tiedä sitten että kuinka paljon ahdistuksesta on nyt oxamin-riippuvuutta jo ja vaikuttaako yksin oleminen pitkästä aikaa kuinka paljon.

Lääkärin kanssa tällä viikolla katsottiin että annoskoko pysyy 10mg ja jos olo ei viikonloppuna ole parempi niin uutta aikaa hänelle taas maanantaille.

Annoskoon nostamista ei miettinyt vaan meinasi että ehkä esim Sertral voisi olla kokeilun arvoinen ja että ei ole niin paljon erilainen että vaihtaessa kokisi saman helvetin mitä nyt käynyt läpi.

Mainitsin että olen essitalopraamista lukenut Suomen ja englannin kielen arvostelut varmaan kaikki jo ihmisiltä ja lääkäri totesi että ei tule enää lukea niitä kun en niistä enää mitään saa. Mun mielestä se kuitenkin tsemppaa itseä kun lukee toisten kokemuksista mutta täytyy nyt ainakin vähentää varmaan googlettelua aiheesta ja keskittyä omaan paranemiseen.

Vierailija
56/115 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 29 ja eilen oli ensimmäinen päivä pitkään aikaan kun ahdistus ei tullut oxaminin läpi. Oxaminia otin tosin aamulla neljältä kun ei uni tullut ja alkoi kroppa käymään kierroksilla. Sitten 10:00 kun piti lähteä liikkeelle ja 17:00 ettei ylikierrokset ala ja yöksi otin 0:00 vielä yhden.

Tuollaisen hyvän päivän jälkeen uskoa lääkkeen toimivuudesta taas löytyy. Mutta kokemus nyt yli neljän viikon ajalta pitää mut vielä pessimistinä ja oletan että kohta taas kärsitään.

Kaveri mainitsi aiemmin että essin kanssa alussa on huonoja päiviä enemmän kuin hyviä ja ne alkavat sitten vaihtaa paikkaa.

Eli edelleen kuulostellaan oloa ja varmaan vielä saikkua ensi viikko jos huonoja päiviä tulee väliin. Töissä kävin eilen ja hr sekä boss meinas että ei hätiköidä töihin paluun kanssa ettei tule takapakkia oloihin.

Mutta yksin kotona oleminen ja töissä edes käyminen aiheuttivat voimakasta ahdistusta jo ajatuksena vielä pari viikkoa sitten. Nyt tällä viikolla ollut jo kolme yötä yksin kotona eikä työkään tunnu niin vaikealta ajatukselta.

Tsemppiä sinulle joka aloitat vastaavaa lääkitystä. Ei ole reilua että alkuoireet ovat toisille niin paljon helpompia kuin toisille mutta sellaista se elämä on.

Vierailija
57/115 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä nro 31 ja päivät vieläkin alkaa sillä että ylivireystila iskee päälle ja rauhoittava otettava. Se toimii aina 5-7h riippuen päivästä.

Ensin unta oli liikaa ja nyt tuntuu että millään ei saa unta vaikka haukotuttaa kuinka.

Tänään oli lääkäri aika 09:20 ja mietin että kun yleensä neljän pintaan aikaisintaan nukahtaa niin ei se katkonainen uni sit riitä.

Kaveri laittoi aiemmin mulle mukaan imovanea (lääkäri ei suostu määräämään sitä kun on jo oxaminit käytössä) ja eilen otin 23:00 oxaminin ja imovanen, kahden tunnin päästä sai nukahdettua ja yö meni sitten ihan ok.

Nyt toki perjantaina sain helikobakteerin häätökuurin ja silloinen lääkäri ei huomioinut escitalopram kuuria ja nyt kuulemma tämän päivän lääkärin mukaan pitää escitalopram tiputtaa kymmenestä viiteen mg päivässä kun yhteisvaikutuksia jommankumman antibiootin kanssa ja voi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Kai sitä on kuunneltava vaikka nyt kun tuntuu että escitalopram jo vähän toimii niin ei haluaisi sitä hidastaa saavuttamssta sen suurempaa tehoa joka lääkärin mukaan tulee 6-8 viikon kohdalla.

Mörkönä mielessä ollut pidemmät ajomatkat kun aiemmin pojan hakeminen 1,5h ajelun kanssa sai paniikkikohtausta aikaiseksi ja en itse moneen viikkoon tuota ole ajanut niin tänään kokeilin ja ihan pientä ahdistusta lukuunottamatta just hyvä reissu. Aiemmin kun mietin edes tuolle matkalle lähtöä niin alkoi sydän hakkaa ja ahdistamaan. Eli edistystä tullut 👍 lauantaina pitäisi päästä kevätjuhlaan mukaan tuonne niin siksikin testasin ettei jätä sitten sinne sitä mörön selättämistä

Vierailija
58/115 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4s vk menossa ei mtn vaikutusta eikä oireita. Vieläkö odotan että joskus vaikuttaa vai pitääkö vaihtaa toiseen. On siis Sama ku kalkkitbl vetäis...

Vierailija
59/115 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taisi viikon olla aloitusoireita, muistaakseni lähinnä särkyä poskionteloissa. Nyt puoli vuotta myöhemmin syön eskitalopramia 15mg annosta. Lääke on auttanut todella hyvin masennukseen ja ahdistukseen, huomattavasti harvemmin enää masentaa ja ahdistaa eikä ollenkaan niin intensiivisesti ja pitkään. Haluaisin syödä tätä lopun ikääni, koska tiedän että ongelmat palaa kun lopetan, mutta suostuukohan lääkärit.

Vierailija
60/115 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gjgjgv kirjoitti:

Mulla 4s vk menossa ei mtn vaikutusta eikä oireita. Vieläkö odotan että joskus vaikuttaa vai pitääkö vaihtaa toiseen. On siis Sama ku kalkkitbl vetäis...

Onko sinulla millä annostuksella tuo? Mä luulen että mulla olisi nostettu aiemmalla lääkäri käynnillä 20mg asti jos en olisi sanonut että lääke tuntuu vähän jo toimivan. Sinuna puhuisin jokatapauksessa lääkärin kanssa ja siihen asti nyt määrätyllä annoksella ja sitten mahdollisten uusien ohjeiden mukaan