Asumistukipäivä on siirretty päivällä vapun takia
Ironista miten ihmisten ryyppyjuhlat siirtävät tukipäivää köyhiltä ihmisiltä. Oon syöny pari päivää pelkkää puuroa ja tarkoituksena oli juosta heti aamusta kauppaan ostamaan ruokaa, koska olo on hyvin hutera ja heikko.
Puurokin loppuu huomenna aamulla eli huomenna ei ole mitään ruokaa jäljellä. Hyvinvointivaltio?
Muut syö, juo ja nússii ja toisilla ei ole edes leipää laittaa suuhun!!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä selviydyt jos maksupäivä osuu viikonloppuun?
Sitten varaudun asiaan, mutta en ihan oikeasti uskonut, että joku hemmetin vappu siirtää tukipäivää.
Kuule, pyhäpäivinä ja viikonloppuina pankit ovat kiinni, siksi se rahojen siirto vie 1-2 päivää enemmän.
Mutta eikös muuten ole aika mielenkiintoista: kun olin työelämässä, jos palkkapäivä sattui pyhäpäivään tai viikonloppuun, saimme AINA palkan pyhää edeltävänä arkipäivänä, mutta kun on kyse köyhistä työttömistä, heille voidaan maksaa se pieni tukiraha 1-2 päivää myöhemmin.
Tavalliset työssäkäyvät eivät voi ymmärtää miten epäoikeudenmukaisia pieniä jippoja viranomaiset ovat keksineet köyhien varalle.
Niin, tuissa on se sääntö, että niitä ei makseta kahta kertaa saman kuukauden aikana, joten tästä syystä esim. asumistukea ei voitu maksaa tänään. 30.4., koska se on edellisen kerran maksettu 1.4.. Ja olen ollut siinä uskossa, että useimmilla menee asumistuki suoraan vuokranantajalle, niin eihän maksupäivällä ole niin merkitystä asumistuen hakijalle, koska se ei tilillä näy. Ja sekin vielä, että tällaiset maksut ovat aika automatisoituja, niin ei niitä lähdetä muuttamaan pyhien takia.
Myös vuokranmaksussa 30. pv. maksettu asumistuki saattaisi mennä väärälle kuukaudelle, eli huhtikuun vuokraan, eikä toukokuun vuokraan kuten pitäisi.
Sitten pitäisi vuokralaisen selvitellä vuokranantajalle, että joo on maksettu toukokuun vuokraa. En ole varma onko se enää näin sekavaa toimintaa, mutta joskus piti olla tarkka milloin maksoi minkin kuun vuokran. Riippuu kai myös vuokranantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks sulla nyt mitään alle euron maksavaa purkkihernaria edes ole pahan päivän varalle?
Ei valitettavasti. En syö eineksiä vaan olen tottunut valmistamaan kaikki ruuat alusta asti itse.
Ronkelikin vielä, ei sulla sitte nälkä olekkaan, kitiset vaan
Ai kuinka? Koska tykkään valmistaa itse ruuan joka tulee halvemmaksi kuin einekset?
Einekset on laiskojen ihmisten ruokaa ja mä en ole laiska ruuanlaittaja.
Kun kerran olet niin tiedostava, miksi sinulla ei ole jemmassa jotain herneitä tai linssejä ym.?
Mmm, koska en syö herneitä? Tykkään parsakaalista ja syön sitä päivittäin puoli kiloa, mutta kaikki parsakaali on jo syöty! Herneitä jos ei pureskele joka ikistä niin tulevat sulamattomina ulos.
Mitä väliä miten ne tulee ulos?
... ne ei sula eli ravinteet ei imeydy. Mitä järkeä kakata ulos senttejä?
ilmeisesti se mainitsemasi vesiripuli ja kaurapuuro on sitten parempi vaihtoehto.
Jos ap ei ole provo, en yhtään ihmettele enää näitä itseään köyhäksi tituleeraavia. Kun mikään ratkaisu ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks sulla nyt mitään alle euron maksavaa purkkihernaria edes ole pahan päivän varalle?
Ei valitettavasti. En syö eineksiä vaan olen tottunut valmistamaan kaikki ruuat alusta asti itse.
Ronkelikin vielä, ei sulla sitte nälkä olekkaan, kitiset vaan
Ai kuinka? Koska tykkään valmistaa itse ruuan joka tulee halvemmaksi kuin einekset?
Einekset on laiskojen ihmisten ruokaa ja mä en ole laiska ruuanlaittaja.
Kun kerran olet niin tiedostava, miksi sinulla ei ole jemmassa jotain herneitä tai linssejä ym.?
Mmm, koska en syö herneitä? Tykkään parsakaalista ja syön sitä päivittäin puoli kiloa, mutta kaikki parsakaali on jo syöty! Herneitä jos ei pureskele joka ikistä niin tulevat sulamattomina ulos.
Mitä väliä miten ne tulee ulos?
... ne ei sula eli ravinteet ei imeydy. Mitä järkeä kakata ulos senttejä?
ilmeisesti se mainitsemasi vesiripuli ja kaurapuuro on sitten parempi vaihtoehto.
Ainakin imeytyy. Kaurapuurossa on myös paljon kuitua, välttävästi proteiinia, hyvin hiilareita, sinkkiä etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän te tositosi köyhiksi itsenne luokittelevat selviydytte
- ruuista
- lastenne/itsenne vaatteista ja jopa harrastuksista
- omista kauneudenhoitotuotteistanne
????????
.
Ruokaa tarvitsee jokainen.
Vaatteita myös.
.
Ja pitääkseen itsensä normaalin ihmisen näköisenä, tarvitsee edes jotakin meikkiä, mikäli ei ole sanomattoman luonnonkaunis.
Jos on, onneksi olkoon.
Miehenä ei tarvitse meikata ja köyhänä ei tarvitse huolehtia naisista tai jälkeläisistä. Ajatus on absurdi.
Vaatteita ostan kerran 3 vuodessa. Pyrin ostamaan tarjouksesta laadukkaita vaatteita jotka kestävät paremmin. Collareihin kun tulee reikä niin minä paikkaan sen. Olen paikannut jo useamman reijän haaroista. Reijät kengissä kuumaliimaan umpeen. Repaleiset bokserit paikkaan. Etc.
Nyt meni ihan seksismiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei ole provo, en yhtään ihmettele enää näitä itseään köyhäksi tituleeraavia. Kun mikään ratkaisu ei kelpaa.
Mitä ratkaisuja täällä on ehdotettu muuta kuin pullojen keräämistä humalaisten ja vaarallisten ihmisten keskeltä? Ei tässä alun alkaen haettu mitään ratkaisua vaan päiviteltiin sitä kun tukipäivää on siirretty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt oikeasti kumma, että joku ihan nälkään on kuolemassa. Täällä saa toimeentulotukea ja ennaltaehkäisevääkin sellaista. Kaikki lääkkeetkin korvataan. Voisi itsekin sitten hiukan ennakoida ja katsoa edes sitä kalenteria? Työmarkkinatukikin jos loppuu, saa hakea toimeentulotukea. Ainoa perseaukinen täällä on opiskelija, joka joutuu elättämään itsensä lainalla. Senkin jälkeen saa hakea sitä toimeentulotukea.
No eipä tuo taas pidä paikkaansa. Monet työttömätkin opiskelevat eivätkä ole edes oikeutettuja opintotukeen.
Lisäksi kuten sanottu miljoona kertaa, kaikki eivät voi saada tt-tukea.
Ja "kaikki lääkkeet korvataan"? No ei todella.
Just ostin reseptilääkkeen pitkäaikaissairautta varten ja oletin saavani edes Kela-korvauksen lääkkeestä, mutta ei sitäkään saa enää ellei ole maksanut 50 euron omavastuuta. Ja mulle oli jo hankala skraapata kokoon se kymppi siihen lääkkeeseen.
Kaikki saavat toimeentulotukea, jotka eivät pysty elättämään itseään. Toimeentulotuki korvaa lääkkeet. Eri asia on, jos on puoliso tienaamassa tai on muuten omaisuutta, että toimeentulotukea ei makseta. Mutta se on aivan 100% varmaa, että täällä ei täysin tuloton joudu kadulle, korkeintaan omasta toimestaan, jos ei kiinnosta tukia hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ratkaisuja täällä on ehdotettu muuta kuin pullojen keräämistä humalaisten ja vaarallisten ihmisten keskeltä? Ei tässä alun alkaen haettu mitään ratkaisua vaan päiviteltiin sitä kun tukipäivää on siirretty.
Miten ei innostu pullojen keräämisestä? Minä ainakin kerään innoissani, kun tiedän saavani ylimääräistä rahaa. Ja siihen yhteen pahaan päivään voi varautua.
Kohta nukkumaan. Väsyttää jo aika kovin kun on niin heikko olo. Aamulla vielä yksi puuroannos jäljellä.
Hyvää vappua teille paremmille ihmisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten varaudun asiaan, mutta en ihan oikeasti uskonut, että joku hemmetin vappu siirtää tukipäivää.
Kuule, pyhäpäivinä ja viikonloppuina pankit ovat kiinni, siksi se rahojen siirto vie 1-2 päivää enemmän.
Mutta eikös muuten ole aika mielenkiintoista: kun olin työelämässä, jos palkkapäivä sattui pyhäpäivään tai viikonloppuun, saimme AINA palkan pyhää edeltävänä arkipäivänä, mutta kun on kyse köyhistä työttömistä, heille voidaan maksaa se pieni tukiraha 1-2 päivää myöhemmin.
Tavalliset työssäkäyvät eivät voi ymmärtää miten epäoikeudenmukaisia pieniä jippoja viranomaiset ovat keksineet köyhien varalle.
Niin, tuissa on se sääntö, että niitä ei makseta kahta kertaa saman kuukauden aikana, joten tästä syystä esim. asumistukea ei voitu maksaa tänään. 30.4., koska se on edellisen kerran maksettu 1.4.. Ja olen ollut siinä uskossa, että useimmilla menee asumistuki suoraan vuokranantajalle, niin eihän maksupäivällä ole niin merkitystä asumistuen hakijalle, koska se ei tilillä näy. Ja sekin vielä, että tällaiset maksut ovat aika automatisoituja, niin ei niitä lähdetä muuttamaan pyhien takia.
Myös vuokranmaksussa 30. pv. maksettu asumistuki saattaisi mennä väärälle kuukaudelle, eli huhtikuun vuokraan, eikä toukokuun vuokraan kuten pitäisi.
Sitten pitäisi vuokralaisen selvitellä vuokranantajalle, että joo on maksettu toukokuun vuokraa. En ole varma onko se enää näin sekavaa toimintaa, mutta joskus piti olla tarkka milloin maksoi minkin kuun vuokran. Riippuu kai myös vuokranantajasta.
Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta, joten ei se voi mennä suoraan vuokranantajalle vaan toki jokainen sen saa omalle tililleen. Sitten joutuu odottamaan että saa muuta rahaa, että voi maksaa koko vuokran.
Luulen että sekoitat asumistukeen jotkut tt-asiakkaat, joiden koko vuokran Kelan maksaa (?)
Muutenkin noi sun päivämääräselittelyt ovat outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei innostu pullojen keräämisestä? Minä ainakin kerään innoissani, kun tiedän saavani ylimääräistä rahaa. Ja siihen yhteen pahaan päivään voi varautua.
Eikö sun kimppuun ole koskaan käyty tuolla? Oletko nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Suomessa käyty kimppuun aamuisin. Olen nainen.
Mikä kaupunki? Saat puuropaketin jos asut lähellä.
Ainahan se asumistuki tulee seuraavana arkipäivänä jos/kun varsinainen sattuu pyhäpäivälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki kattaa vain osan vuokrasta, joten ei se voi mennä suoraan vuokranantajalle vaan toki jokainen sen saa omalle tililleen. Sitten joutuu odottamaan että saa muuta rahaa, että voi maksaa koko vuokran.
Luulen että sekoitat asumistukeen jotkut tt-asiakkaat, joiden koko vuokran Kelan maksaa (?)
Muutenkin noi sun päivämääräselittelyt ovat outoja.
Aika monella menee asumistuki suoraan vuokranantajalle. Ei sillä ole väliä, kattaako se koko vuokraa vai ei. Loput sitten maksetaan itse omalta tililtä. Jos tt-asiakkailla tarkoitat toimeentulotukea niin ei, Kela ei maksa kenenkään koko vuokraa. Joskus tosin ne tuet saattaa riittää maksamaan koko vuokran. Mutta myös toimeentulotukea voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle. Ihan itse sen saa päättää että meneekö ne asumistuet ja toimeentulotuet vuokranantajalle.
Ja mitä aloitukseen tulee niin en ymmärrä miten se tulee kenellekään tukia nostavalle enää yllätyksenä että niitä ei makseta pyhäpäivinä eikä viikonloppuisin.
Ei riitä edes 450 euron vuokraan asumistuki ja toimeentulotuki vaan loput menee työmarkkinatuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Suomessa käyty kimppuun aamuisin. Olen nainen.
Joo kato mua on hakattu tässä maassa niin paljon ja kellolla ei väliä. Olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös asumistuki ole tarkoitettu asumiseen, ei ruokaan.
Maksaako joku muka vain 80% vuokrasta kerralla?
Sun pitää menettää työpaikka ja ottaa selvää ;) Tuu välillä kurkkaamaan meitä köyhiä ja hävettyjä. Meitä ketkä virumme 25 neliön selleissä ainoa lanka ihmisyyteen tämä palsta.
Ja itsellä ei ole mitään osuutta asiaan?
Mun ainoa rikos oli olla liian kiltti. Lapsena tuttavaperheen poika laitto munan väkisin suuhun.
Onko se vieläkin suussa vai miten se estää työnteon?
En tiedä onko jo ehdotettu, mutta vappuhan on hyvä aika kerätä tölkkejä! Saat muutakin syötävää kuin puuroa palautuksilla.
Mun lähikaupassa tuore parsakaali maksaa 1,19e ja jos olen rahapulassa, minulla on yleensä sitä ja nuudelia ruoksi.