Miesnäkökulma - Miten jatkaa avioliitossa eteenpäin?
Hei! Toivon asiallisia vastauksia tähän, sillä asia todella vaivaa minua enkä tiedä mitä tekisin.
Olen pidemmän aikaan pohtinut mielessäni ongelmaa vaimoni suhteen. Asiat menevät näennäisesti hyvin, mutta omassa mielessäni parisuhteen status on ollut rauhaton jo pidemmän aikaa. Olemme olleet muutaman vuoden naimisissa mutta alusta alkaen mieltäni on kaihertanut vaimon impulsiivisuus ja kontrollinhalu: jos olen liian pitkään suihkussa tai istun vessassa, tulee hän ovelle huutamaan mikä minulla kestää? Hän valittaa siitä millä tavalla viikkaan paidat, kuinka kauan juttelen vanhempieni kanssa puhelimessa tai kuinka silitän omat kauluspaitani. Ihan kaiken pitäisi mennä hänen halujensa mukaan. Jos sanon mitä tahansa vastaan, alkaa jumalaton tappelu ja hänen osaltaan tavarat alkavat lentää. Useampi perintöastia on lentänyt maahan rikkinäisenä sekä myös hänen oma, juuri ostettu iphonensa. Olen yrittänyt vihjailla suoraan ja epäsuoraan, että voisimme hyötyä kumpainenkin pariterapiasta, mutta hän ei näe mitään syytä mennä sinne koska kaikki on minun vikaani eikä hän halua tulla sinne niitä sanomaankaan.
Olen omasta mielestäni melko tavallinen ihminen. Käyn töissä, teen melkein kaikki kotityöt enkä vietä juurikaan aikaa television tai tietokoneen ääressä. Joskus saatan lukea sähköposteja tai muita viestejä kännykästäni, mutta rouvan mielestä en tee muuta kuin istun kännykällä päivät pitkät. Hän itse istuu suurimman osan ajasta ruutu naaman edessä mutta jos siitä hänelle sanon, seuraa tappelu ja kuulen kuinka paska ihminen olen.
Harrastan pääasiassa luontoon liittyviä asioita sekä liikuntaa, mutta nämä ovat jääneet käytännössä kokonaan pois, sillä olen huomannut, että positiivisuuteni ja elämäniloni on kadonnut, tunnen olevani käytännössä vain tyhjä kuori, joka vain sitkuttelee eteenpäin vailla päämäärää.
Vaimoni on töissä matalapalkka-alalla ja hänen rahankäyttönsä on todella spontaania. Hän käyttää rahansa mihin haluaa mutta jos itse edes mietin ostavani jotakin tarpeellista, seuraa tappelu sillä se ei hänen mielestään ole tarpeellista ja persoonana yritän välttää tappeluita viimeiseen asti, siitäkin syystä, että en jaksa viikon huutamista jokaisen väärin tehdyn asian jälkeen.
Tiedostan olevani "tossun alla", mutta se johtuu perusluonteestani. Usein mietin suihkussa ittekseni näitä asioita realistisesti, mutta kun otan asiat puheeksi vaimon kanssa, hän ei halua jutella asioista vaan tuumaa tavalliseen tapaansa, että "mikä v*ttu sun ongelma on?" ja jatkaa viestittelyä kavereidensa kanssa.
Työni puolesta olen tutustunut moniin muihin naisiin. Olen huomannut, että nämä muut, tavalliset ihmiset, ovat luonteeltaan paljon viehättävämpiä ja mielenkiintoisempia.
Ehkä tiedän mitä minun tulisi tehdä, mutta olen kuitenkin neuvoton. Hänessä on myös paljon hyvääkin mutta uskon, että koska hän on luonteeltaan hyvin manipuloiva ja määräilevä, nämä luonteenpiirteet tulevat voimistumaan suhteessa ajan saatossa, koska olen antanut niille vallan. Hän kuitenkin jaksaa kehua minua ja on varsinainen enkeli jos hän haluaa jotakin, joten ainakin välillä hän on ihan mukavakin.
Mitä te muut tekisitte?
Kommentit (65)
Jos nainen suuttuu ja kääntää kaiken sinun syyksi jos mainitset asioista, niin yksi mahdollisuus voisi olla kirjoittaa kirje tunteistasi ja antaa hänen prosessoida asiaa hetken yksin. Silloin on parempi mahdollisuus siihen, että sinun viestisi menee perille ilman että puolustusreaktio samantien sylkee kaiken takaisin.
Luultavasti sen jälkeen kun sinä kerrot huolistasi ja eron mahdollisuudesta naiselle, hän vetää suuret raivarit ja suurieleisesti haluaa itse erota. Samalla sitten syyttää sinua kaikista ja mustamaalaa mahdollisimman laajalle tuttavapiirissä, ja esittää marttyyriä.
Ennen kuin teet mitään, kannattaa viedä kaikki oikeasti merkityksellinen tavara pois asunnosta. Nainen kuulostaa siltä että voi kostoksi tuhota kaiken sinulle tärkeän.
Kuulostat ap ihanalta mieheltä :) Olet aivan eri henkisellä tasolla kuin kumppanisi. Parisuhteesi ei kuulosta terveeltä. Eroa hyvä ihminen. Ansaitset parempaa!
Tiedän vastaavan tapauksen, jossa vuosien avioliitto tuollaisen naisen kanssa pilasi miehen kyvyt.
Miehellä ei enää seissyt vaimonsa kanssa. Mutta vieraissa toimi.
Vaimo oli niin hallitseva ja kontrolloiva, teki itselleen karhunpalveluksen ja miehestään kyvyttömän aviovuoteessa.
Lähde, ennenkuin on liian myöhäistä.
olin samanlainen. kanavoin huonon olon mieheen, omassa elämässä ei ollut tarpeeksi sisältöä joten jokaisen aivosolun pystyi käyttämään miehen vääryyden tarkkailuun. siitä tuli sisältö. mies ehdotti eroa ja sanoi että ei hänestä edes tunnu siltä että rakastaisin kun kaikki mitä hän tekee on väärin. miksi kukaan muka haluaisi olla ihmisen kanssa joka on kaikkinensa niin väärässä ja väärin koko ajan?
laput putosi silmiltä ja sydämeni särkyi hänen puolestaan. muutuin. mukana masennusta ja työttömyyttä jne, ei oikeutettuja syitä mutta vahvoja seurauksia. myös: miehen kiltti ja alistuva luonne. mulle pitäis joskus vaan huutaa että nyt loppu. kovaa ja vihaisesti.