Aion juoda 2 siideriä vaikka olen keskenään lasten kanssa. En ymmärrä miten lapset voisivat siitä kärsiä tai traumatisoitua, kun ei parista nyt mihinkään konttauskuntoon mene !
Lapset ovat siis 9 ja 11v. Grillaamme, lapset saavat simaa ja äippä siideriä. Kaikilla on mukavaa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Lasten on hyvä oppia normaali suhtautuminen päihteisiin ja nähdä mallia niiden fiksusta käytöstä. Pitäkää hauskaa! :)
Päihteiden käyttöä fiksumpaa on aina olla käyttämättä. Kuka sitä mallia lapsille näyttäisi? Päihteet ei ole mikään pakollinen elämään kuuluva paha, kuten moni näyttää ajattelevan.
Aika harvat asiat elämässä on pakollisia. Monet asiat sen sijaan ovat kivoja, kuten päihteiden kohtuukäyttö. Sama koskee myös esimerkiksi herkuttelua ja laiskottelua kohtuudella. Lasten on hyvä oppia, että kivoja asioita saa tehdä, kun tekee niitä fiksusti, eikä elämän tarvitse olla jatkuvaa suorittamista ja itsensä ruoskimista.
Hauskaa vappua päihteillä tai ilman! :)
Miksi kuvittelet, että päihteiden käyttö olisi kivaa kaikkien mielestä?! Jotkut eivät nimittäin saa siitä yhtään mitään nautintoa, edes väkisin hakemalla. Tällaiset ihmiset ovat varmaan mielestäsi viallisia :D
Minustakin kaikkien tulee purjehtia, koska se on minusta niin kivaa!
Mitä ihmettä? Enhän minä sanonut, että kaikkien pitäisi tehdä yhtään mitään. Sinä sen sijaan yrität koko ajan kieltää ihmisiä tekemästä täysin haitattomia asioita, joita he haluavat tehdä. Sinä saat purjehtia ja ottaa lapset mukaan purjehtimaan. Saat myös olla purjehtimatta. Ihan niinkuin itse haluat. Huomaatko?
Olet väärässä tuosta haitattomuudesta. Jo yksikin annos lisää mm. syöpäriskiä. Ohis
Tulee odottaa, että lapset ovat nukkumassa. Sitten voi ottaa yhden. Kaksi on liioittelua muutenkin.
No ei yhtikäs mitenkään.
Tuskin edes kiinnittävät huomiota.
Kauheaa!!1
Lapsesi traumatisoituvat ja alkavat vihata sinua! Vielä aikuisenakin he muistelevat lasista lapsuuttaan, kuinka äiti joi sitä pahalta haisevaa juomaa niistä hirveistä pulloista ja alkoi käyttäytyä pelottavasti!
He voivat saada vaikka jälkikäteis-FAS:in tästä kauheudesta!
Muista entisajan kallis neuvo! Suu nappiin, ei tippaakaan!
Tietenkään parilla sidulla ei ole mitään väliä. Alkkisten kanssa varttuneet aikuiset eivät ymmärrä tätä ja se heille suotakoon. Heillä on niin vahvat traumat etteivät he pysty näkemään niiden yli vaan leimaavat kaiken alkoholin aivan suotta. Se on vähän harmi, olisi hyvä laittaa pää kuntoon.
Mun omat vanhemmat joivat sukulaisten kanssa välillä itsensä vähän jurriinkin ja mulla on vain hauskoja ja hyviä, turvallisia muistoja näistä illanistujaisista. Ei jäänyt pariin heidän juomiset mutta tunnelma oli mukava ja iloinen, ei koskaan uhkaava tai pelottava. Jopa aikuisten puheensorina olkkarissa oli jotenkin turvallista ja siihen oli mukava nukahtaa.
Itse en oikein nuoruusvuosien jälkeen ole enää juonut mutta tarjoan kyllä vieraille viiniä vaikka lapset on kotona ja ketään ei ole tuntunut haittaavan.
Humalaisia on joskus nähty liikenteessä ja lapset niitä vähän ihmetelleet. Sitten on puhuttu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään parilla sidulla ei ole mitään väliä. Alkkisten kanssa varttuneet aikuiset eivät ymmärrä tätä ja se heille suotakoon. Heillä on niin vahvat traumat etteivät he pysty näkemään niiden yli vaan leimaavat kaiken alkoholin aivan suotta. Se on vähän harmi, olisi hyvä laittaa pää kuntoon.
Mun omat vanhemmat joivat sukulaisten kanssa välillä itsensä vähän jurriinkin ja mulla on vain hauskoja ja hyviä, turvallisia muistoja näistä illanistujaisista. Ei jäänyt pariin heidän juomiset mutta tunnelma oli mukava ja iloinen, ei koskaan uhkaava tai pelottava. Jopa aikuisten puheensorina olkkarissa oli jotenkin turvallista ja siihen oli mukava nukahtaa.
Itse en oikein nuoruusvuosien jälkeen ole enää juonut mutta tarjoan kyllä vieraille viiniä vaikka lapset on kotona ja ketään ei ole tuntunut haittaavan.
Humalaisia on joskus nähty liikenteessä ja lapset niitä vähän ihmetelleet. Sitten on puhuttu asiasta.
Kiva, että joku ottaa joskus tämänkin puolen esiin. Minulla oli samanlainen kokemus alkoholista lapsuudessa, ihan aidosti tykkäsin kun vanhemmat juhlivat ja kyllähän se juhliminen oli siihen aikaan todella alkoholipitoisia. Vanhempani olivat humalassa hövelimpiä, sai herkkuja, nukkumaanmenoajat eivät olleet niin tiptop, kuunneltiin musiikkia toisin kuin koskaan muulloin, oli vieraita, lapsille(kin) juteltiin enemmän. En ole ikinä tuntenut turvattomuutta tai pelkoa vanhempien tai heidän vieraittensa juopottelun takia, vaikka konttauskunnossakin olin ihmisiä nähnyt. Tiesin mistä se johtui ja lapsena siihen suhtauduttiin tirskahdellen, teini-ikäisenä huvittuneena tuhahdellen. Ainoat negatiiviset tunteet alkoholista liittyvät aikaan jolloin olin kuullut sen olevan syntiä ja pelkäsin vanhempieni puolesta.
Teini-ikäisenä saattoi joskus tulla otettua salaa vaikka oluttölkki omaan huoneeseen ja sitten yksin tai parhaan kaverin kanssa sitä tunnelmoitiin juhlapöydästä kerättyjä herkkuja napostellen ja musiikkia kuunnellen. Tällaista siis siinä 15-17 v. Ja en tullut tästä alkoholistiksi, tiedoksi niille joita mahdollisesti kiinnostaa.
Traumatisoivuus riippuu niin paljon siitä minkälainen ihminen sitä alkoholia juo. Kaikki myötätuntoni tietenkin niille, jotka ovat vanhempien alkoholin käytöstä traumatisoituneet, vanhempanne toimivat väärin kun joivat lasten edessä vaikkei alkoholi heille sopinut.
Miksi sinusta asiasta piti tehdä niin suuri numero jos se on ok? Hoetko palstan lisäksi lapsillekin koko illan, että ei kahden siiderin juominen ole mitään? Kuulostaa vähän puolustelulta, syytä en lähde arvailemaan.