Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
”Keitän lapselle desin riisiä lounaaksi” kirjoitti:
"Yritän naamioida itseni huolettomaksi kymmenen euron legopaketti kädessäni ja samalla mietin, mistä seuraavaksi nipistän itse. Vaihdan kahvin halvempaan ja kerman maitoon. Seuraavana päivänä parsin sukkani toistamiseen ja jätän uudet ostamatta. Omia terveyskeskuskäyntejä en enää mittaa rahassa, vaan makaronipusseissa ja maidossa. Kun kertamaksu nousee, minua kylmää se maitomäärä, joka siihen kuluu. Entä jos minulle määrätään lääkettä? Paikat on jumissa, eikä pää enää käänny. Selviän kahdella piikillä ja halvimmalla kipulääkkeellä. Lasken, että se kannattaa ostaa, kun koko ihmisyys on jumissa ja lukossa. Paljon myöhemmin opettelen erilaisia venytyksiä pyyhkeiden avulla ja meditoin. En käy enää terveyskeskuksessa."
Kyllähän tuosta tekstistä mielestäni ilmee aika selkeästi, miksi rahaa ei ole !? Eli lääkärin vastaanottoihin ja lääkkeisiin.
Minun huomioni kiinnittyi lähinnä kalliimpaan kahviin ja kermaan. Miksi on köyhänä sellaisia edes juotu? Leluja saa kirppareilta ilmaiseksikin. Jos on niskat jumissa, venytykset ovat passeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään.
Kyllä säästöjä pystyy piilottamaan halutessaan. Esim. nettilompakot ovat erinomainen tätä silmälläpitäen. Skrill on eräs tunnetuimmista nettilompakoista, miljoonia asiakkaita. Heiltä saa Mastercardin, Visa Electronin tapaisen prepaid -kortin, jolla voi maksaa kaikkialla.
Skrill-tilille kannattaa siirtää rahaa kolmannen osapuolen tilin kautta, eli esim. vanhempiensa tilin kautta, jotta Kela ei voi nipottaa, että olis siirtänyt rahaa piiloon johonkin nettilompakkoon. Sanoo sitten vain kelalle, että maksoin velkoja vanhemmille.
Kelalle jne. voi muutenkin sanoa kysyttäessä, että rahat meni vaikka Veikkauksen automaattiin, vaikka oikeasti olisi siirtänyt käteistä syrjään säästämiseksi. Kelan on sitten todistettava, ei asiakkaan, että on rahaa oikeasti säästössä. Siihen he eivät kykene millään.
Kaikista nettisiirroista jää jäljet. Parempi on nostaa käteistä esim. satanen viikossa ja laittaa sukanvarteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne kirjoittelevat varmaan sellaiset työttömät/köyhät, jotka ovat pysyneet terveinä. Silloin tietysti pärjää paremmin ja on enemmän voimavaroja ja resursseja, myös niiden hyvien ja järkevien valintojen tekemiseen.
Ihmettelen silti, miksi ei ymmärretä sitä, että ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat hyvin erilaisia. Ja empatian puute aivan järkyttävä. Jopa köyhät keskenään nokkivat toisiaan. Tällä yhteiskunnalla ei taida olla paljon toivoa enää.
Minä olen kärsinyt mielenterveysongelmista 10 vuotta ja olen sairaspäiväraha-kuntoutustuki-työmarkkinatukikierteessä. Että kyllä, ihminen voi olla työtön, sairas ja silti syödä ihan hyvää ruokaa. Ja asua vielä omistusasunnossa, mietipä sitä.
Kyse on siitä, että toiset meistä on tehneet fiksuja valintoja ennen kuin se tunkio osui tuulimyllyyn ja jatkaneet sitä fiksujen valintojen tekoa senkin jälkeen.
Jos taas ei ole koskaan elämässään tehnyt yhtään hyvää valintaa, voi varmaan päätyäkin tuollaiseen pelkkää riisiä -tilanteeseen. Mutta siihen päätyy vain jos ei ole koskaan ollut töissä, ei ole koulutusta, ei mitään. Tietysti jos ei ole kotona saanut minkäänlaista elämänoppia, on vaikea kouluttautua, saada se ensimmäinen työpaikka jne. Mutta silloinkin voi aina sentään mennä armeijaan ja yrittää luoda uraa puolustusvoimissa. Siellä saa sentään vähintään puoli vuotta täyden ylöspidon, päivärahaa ja miettimisaikaa. Eli on ainakin yksi päätös, jonka jokainen nuori voi tehdä hyvin, oli miten huonoista oloista hyvänsä, ja kääntää siten elämänsä suunnan.
No kerro ihmeessä mitkä ovat nämä täydelliset "fiksut valinnat" joita kristallipallosta voi etukäteen katsoa?
Ei kai siinä nyt esim. sen kummempia tarvita, kuin se että ei laita rahoja haisemaan silloin kun niitä on. Jos on töissä, säästää, sijoittaa. Ei asu vuokralla, vaan hankkii oman asunnon. Ne nyt ihan ekana tulee mieleen.
Mutta palkkapäivämiljonäärejähän nämä neuvot kauhistuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yritän naamioida itseni huolettomaksi kymmenen euron legopaketti kädessäni ja samalla mietin, mistä seuraavaksi nipistän itse. Vaihdan kahvin halvempaan ja kerman maitoon. Seuraavana päivänä parsin sukkani toistamiseen ja jätän uudet ostamatta. Omia terveyskeskuskäyntejä en enää mittaa rahassa, vaan makaronipusseissa ja maidossa. Kun kertamaksu nousee, minua kylmää se maitomäärä, joka siihen kuluu. Entä jos minulle määrätään lääkettä? Paikat on jumissa, eikä pää enää käänny. Selviän kahdella piikillä ja halvimmalla kipulääkkeellä. Lasken, että se kannattaa ostaa, kun koko ihmisyys on jumissa ja lukossa. Paljon myöhemmin opettelen erilaisia venytyksiä pyyhkeiden avulla ja meditoin. En käy enää terveyskeskuksessa."
Kyllähän tuosta tekstistä mielestäni ilmee aika selkeästi, miksi rahaa ei ole !? Eli lääkärin vastaanottoihin ja lääkkeisiin.
Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää. Terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet lasketaan toimeentulotukeen mukaan, ja niissä on molemmissa myös maksukatto.
Toki yksityisen puolen kuluja ei kukaan korvaa, jos yksityiselle on jostain syystä pakko päästä.
Pitääkö nyt jälleen tulla sanomaan, että kaikki työttömät/köyhät eivät saa toimeentulotukea.
Hyvä on. Maksukatto kuitenkin on jokaisella.
Maksukatto on 683 euroa eli todella iso. Aika paljon tai tosi kalliita lääkkeitä saa syödä, että tuo ylittyy. Ja jos ylittyy joskus loppuvuodesta. niin onko paljon hyötyä sitten. Maksukatosta olisi köyhälle apua, jos se olisi vaikka 50 tai edes 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin tuossa ei nyt oikein täsmää. Terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet lasketaan toimeentulotukeen mukaan, ja niissä on molemmissa myös maksukatto.
Toki yksityisen puolen kuluja ei kukaan korvaa, jos yksityiselle on jostain syystä pakko päästä.
Pitääkö nyt jälleen tulla sanomaan, että kaikki työttömät/köyhät eivät saa toimeentulotukea.
Maksukatto koskee vain Kela-korvattavia reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Kuulostaa pitkäaikaistyöttömyydeltä, opintolainat niskassa, aktiivimallivähennys työmarkkinatuesta ja lapsetkin täytyy ruokkia.
Yllättävä meno kaataa korttitalon.
Opintolainaa ei rarvitse lyhentää työttömänä (itse lyhensin jotain 20 e/kk) ja kela auttaa korkojen kanssa. Ulosottokaan ei peri työttömältä mitään. Aktiivimallivähennys on yksi päivä/4 viikkoa. Ei paljon.
Kyse on tosiaan useimmiten elämänhallinnasta. Ihminen ei osaa, jaksa, viitsi tai halua parantaa elämänlaatuaan. Helpompi on valittaa ja haukkua kelaa.
Työttömyys ei vaikuta mitenkään siihen että pitääkö opintolainaa lyhentää. Kela maksaa korot, mutta vain kahden vuoden ajan. Maksuaikataulusta voi neuvotella pankin kanssa, mutta sitä voi pidentää maksimissaan vain 15 vuoteen asti valtiontakauksen takia. Jos ulosotto ei peri varattomuuden takia niin korot sekä ulosotto- ja oikeudenkäyntikulut kuitenkin juoksevat, ja siitä voi seurata elinikäinen köyhyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti jokainen pystyy tiukassa tilanteessa löytää sen verran ulkoa tyhjiä pulloja, että kaurapuuropaketin saa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä olen miettinyt itsemurhaa viime keväästä lähtien tämän jatkuvan rahanpuutteen ja toivottoman tulevaisuuden vuoksi. Haluaisin takaisin siihen elämään, jossa tein rakastamaani työtä ja vietin vapaa-aikaani tasapainoisin mielin, mutta sitä ei enää tapahdu. Kun poistun TE-toimiston ja sossun luukuilta, tilastot näyttävät taas yhden pykälän paremmilta, ja tarkoitushan se pyhittää keinot, vai mitä?
Käyttäjä10803 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne kirjoittelevat varmaan sellaiset työttömät/köyhät, jotka ovat pysyneet terveinä. Silloin tietysti pärjää paremmin ja on enemmän voimavaroja ja resursseja, myös niiden hyvien ja järkevien valintojen tekemiseen.
Ihmettelen silti, miksi ei ymmärretä sitä, että ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat hyvin erilaisia. Ja empatian puute aivan järkyttävä. Jopa köyhät keskenään nokkivat toisiaan. Tällä yhteiskunnalla ei taida olla paljon toivoa enää.
Minä olen kärsinyt mielenterveysongelmista 10 vuotta ja olen sairaspäiväraha-kuntoutustuki-työmarkkinatukikierteessä. Että kyllä, ihminen voi olla työtön, sairas ja silti syödä ihan hyvää ruokaa. Ja asua vielä omistusasunnossa, mietipä sitä.
Kyse on siitä, että toiset meistä on tehneet fiksuja valintoja ennen kuin se tunkio osui tuulimyllyyn ja jatkaneet sitä fiksujen valintojen tekoa senkin jälkeen.
Jos taas ei ole koskaan elämässään tehnyt yhtään hyvää valintaa, voi varmaan päätyäkin tuollaiseen pelkkää riisiä -tilanteeseen. Mutta siihen päätyy vain jos ei ole koskaan ollut töissä, ei ole koulutusta, ei mitään. Tietysti jos ei ole kotona saanut minkäänlaista elämänoppia, on vaikea kouluttautua, saada se ensimmäinen työpaikka jne. Mutta silloinkin voi aina sentään mennä armeijaan ja yrittää luoda uraa puolustusvoimissa. Siellä saa sentään vähintään puoli vuotta täyden ylöspidon, päivärahaa ja miettimisaikaa. Eli on ainakin yksi päätös, jonka jokainen nuori voi tehdä hyvin, oli miten huonoista oloista hyvänsä, ja kääntää siten elämänsä suunnan.
No kerro ihmeessä mitkä ovat nämä täydelliset "fiksut valinnat" joita kristallipallosta voi etukäteen katsoa?
Ei kai siinä nyt esim. sen kummempia tarvita, kuin se että ei laita rahoja haisemaan silloin kun niitä on. Jos on töissä, säästää, sijoittaa. Ei asu vuokralla, vaan hankkii oman asunnon. Ne nyt ihan ekana tulee mieleen.
Mutta palkkapäivämiljonäärejähän nämä neuvot kauhistuttavat.
Minäkin asun omassa asunnossa, mutta minulla on vielä velkaa. Minä sanoisin ettei ikinä pidä lähteä tähän, ei tule sitä automaattiviissatasta tilille kuten vuokralla asuville. Ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatto on 683 euroa eli todella iso. Aika paljon tai tosi kalliita lääkkeitä saa syödä, että tuo ylittyy. Ja jos ylittyy joskus loppuvuodesta. niin onko paljon hyötyä sitten. Maksukatosta olisi köyhälle apua, jos se olisi vaikka 50 tai edes 100 euroa.
Mutta paljonko rahaa niihin lääkkeisiin ja terveyskeskuskäynteihin siis menee? Kun tässähän puhuttiin, että rahat menevät terveyskeskuskäynteihin ja lääkkeisiin niin, ettei elämiseen jää mitään. Tuosta saa sellaisen kuvan, että terveydenhuoltokuluihin menee niin paljon rahaa, että maksukaton pitäisi kyllä tulla nopeasti täyteen.
Tuosta yhdestä lehden jutusta tuli mieleeni kun kävin palkkatukityö haastattelussa jossa palkaa tarjottiin 1200 kuukaudessa, ja työ olisi ollut muutenkin sormien pyörittelyä paikassa jossa oli alkoholisteja ja muita työhon kuntoutujia.
Haastattelija kysyy "Miltäs tämä kuulostaisi sinusta työnä"
Vastaus "Kuulostaa ihan hyvältä" (Oikeasti olisin halunnut sylkäistä haastattelijan naamaan)
Ei voi sanoa suoraan, koska silloin tulee välitön karenssi, koska on vaikuttanut työn saantiin. Tällaista se on työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minäkin pystyn laskemaan noin. Mutta silti minäkin joskus "tuhlaan" ruokaan silloin kun sitä enemmän on, vaikka tiedän, että se pitää nipistää sitten myöhemmin. Onhan se nyt hitto vieköön inhimillistä, että edes joskus haluaa syödä vähän paremmin tai jotain sellaista, mitä oikeasti mieli tekee.
Ja sama koskee muutakin rahankäyttöä. Ei sellaisia masokistiaskeetikkoja, jotka suorastaan nauttivat niukkuudesta ja jatkuvasta kituuttamista varmaan kovin paljon ole. Itse en ole koskaan tuntenut yhtään. Säästäväiset ja kurinalaiset ihmisetkin sentaan yleensä haluavat joitain nautintoja elämäänsä.
Opiskeluaika nuorena on muuten ihan eri kuin köyhyys vanhempana tai köyhyys, jolle ei näy loppua. Vaikka eihän opiskelukaan nykyään enää mitään takaa, mutta on siinä varmaan kuitenkin edelleen se ajatus, että kun opinnot loppuu, niin tilanne voi parantua niin, että ei tarvitse niin pihistellä enää. Entä jos ei mitään toivoa paremmasta enää ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Aika harvassa ovat ne tärkeät lääkkeet, jotka eivät ole Kela-korvattavia. Lääkekannabistakin ollaan ajamassa Kela-korvauksen piiriin (ja hyvä niin, sillä joillekin se on ainoa lääke, joka pitää kroonisten kipujen keskellä elämässä kiinni).
Muistan aikanaan kun tätini erosi miehestään joka oli kustantanut heidän koko elämänsä. Täti muutti lapsikatraan kanssa ylihintaiseen taloon vuokralle ja osti osamaksulla hienot huonekalut taloon. Hän ei yhtään osannut ajatella ettei niillä työttömän yksinhuoltajan tuilla, lapsilisällä ja elatusmaksuilla pysty ottamaan lainoja ja maksamaan jättisuuria vuokria. Hän maksoi alussa joka kuukausi kerralla laskut pois ja jäljelle jäi 20 euroa jolla osti kassillisen ruokaa. Loput kerjäsi sitten mistä mitäkin sai mutta ei sossukaan jatkuvasti anna niitä maksusitoumuksia ruokaan. Niinpä sitten tuli se kuukausi kun ei enää pystynyt maksamaan laskujaan ja siitä se sitten lähti alamäki. Jos olisi ymmärtänyt tilanteensa ja vuokrannut kohtuullisen asunnon, pärjännyt vanhoilla sinällään hyvillä kalusteillaan ja elänyt sen mukaan mitä saa niin asia olisi toiminut ja kuinka ihana tilanne olis ollut siinä vaiheessa kun oli käynyt kursseja ja työllistyi niiden jälkeen, pieni palkka mutta kuitenkin satasen isompi kuin ne tuet ja se satanen merkitsee TODELLA PALJON. Mutta joutui sitten makselemaan ulosottovelkoja. Sellaisia nämä tyypit ovat joilla ei ole rahaa ruokaan. Ylpeys käy lankeamuksen edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Aika harvassa ovat ne tärkeät lääkkeet, jotka eivät ole Kela-korvattavia. Lääkekannabistakin ollaan ajamassa Kela-korvauksen piiriin (ja hyvä niin, sillä joillekin se on ainoa lääke, joka pitää kroonisten kipujen keskellä elämässä kiinni).
No mulla on kaksi ihovoidetta joista kumpikaan ei ole kela-korvattava. Tätä on kyllä farmaseutitkin päivitelleet koska yksi pieni tuubi maksaa 40€. Ja molemmat määrätty ihosairauteen, ilman voidetta iho menee sen näköiseksi että liikun vain pimeän tullen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aikanaan kun tätini erosi miehestään joka oli kustantanut heidän koko elämänsä. Täti muutti lapsikatraan kanssa ylihintaiseen taloon vuokralle ja osti osamaksulla hienot huonekalut taloon. Hän ei yhtään osannut ajatella ettei niillä työttömän yksinhuoltajan tuilla, lapsilisällä ja elatusmaksuilla pysty ottamaan lainoja ja maksamaan jättisuuria vuokria. Hän maksoi alussa joka kuukausi kerralla laskut pois ja jäljelle jäi 20 euroa jolla osti kassillisen ruokaa. Loput kerjäsi sitten mistä mitäkin sai mutta ei sossukaan jatkuvasti anna niitä maksusitoumuksia ruokaan. Niinpä sitten tuli se kuukausi kun ei
enää pystynyt maksamaan laskujaan ja siitä se sitten lähti alamäki. Jos olisi ymmärtänyt tilanteensa ja vuokrannut kohtuullisen asunnon, pärjännyt vanhoilla sinällään hyvillä kalusteillaan ja elänyt sen mukaan mitä saa niin asia olisi toiminut ja kuinka ihana tilanne olis ollut siinä vaiheessa kun oli käynyt kursseja ja työllistyi niiden jälkeen, pieni palkka mutta kuitenkin satasen isompi kuin ne tuet ja se satanen merkitsee TODELLA PALJON. Mutta joutui sitten makselemaan ulosottovelkoja. Sellaisia nämä tyypit ovat joilla ei ole rahaa ruokaan. Ylpeys käy lankeamuksen edellä.
Siis nämä osamaksuvippaajat ovat kyllä uskomattomia.Kun rahaa ei ole kuvitellaan että osamaksulla voi sitten ostaa mitä tahansa.