Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudesta kertomisen pitkittäminen

Vierailija
29.04.2019 |

Miten myöhään olette kertoneet raskaudesta ihan lähipiirillekin?
Onko ihan "sallittua" kertoa vaikka vasta rakenneultran jälkeen? Kun tuntuu, että "kaikki" muut kertovat viimeistään nt-ultran jälkeen ja minua pidetään nyt hassuna, kun en halua kertoa mm. äidille ja anopille.

Toisaalta, jos nyt kertoisin, veisin huomion pois yhdestä toisesta lähipiirin vauvailmoituksesta ja taas toisesta juuri syntyneestä vauvasta.
Itse kun nautin ennemmin siitä, että kukaan ei kiinnitä minuun mitään huomiota.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hellanlettas, ihan kuin prinsessa miettisi milloin voi ilmoituksen tornista kajauttaa.

Vierailija
2/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinähän voit tehdä juuri niin kuin itse haluat. Toki jos mies/isä on kuvioissa niin hänenkin mielipiteensä vaikuttaa asiaan.

Me kerroimme raskauksista rv 12.

Yksi ystävä suuttui kun emme olleet kertoneet aikaisemmin. Mutta ihan sama koska sehän ei ollut hänen raskautensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi odottaa rakenneultraan asti, varmasti monet odottaakin.

Tietty jos nopeasti alkaa pyöristyä ja ehkä voida pahoin niin voi olla vaikea peittää ainakaan ihan niiltä läheisimmiltä kavereilta.

Silloin jos joku suoraan kysyy niin en lähtisi kieltämään mutta sanoisin, että ei haluta vielä kertoa laajemmin.

Vierailija
4/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin, niin kertoisin asiasta vasta synnytyksen jälkeen. Että hellanlettas vaan sinnekin.

Kas kun kaikki eivät halua sitä ylimääräistä huomiota, vaan haluavat elää ihan normaalia omaa elämää.

Vai voitko väittää, että sen jälkeen kun kerroit omasta raskaudestasi, niin kukaan ei sen jälkeen kysynyt asiasta mitään?

En todellakaan halua viedä yhtään huomiota näiltä kahdelta muulta, koska he ovat sen ansainneet ja varmasti tykkäävät siitä enemmän kuin minä.

Pohdin vaan saanko vaikka äitini kiukustumaan jos kerronkin vasta paljon myöhemmin? Äitini on ihana ja tulemme hyvin toimeen, mutta ehkä se lapsenlapsi on vaan vähän liian toivottu.

Ap

Vierailija
5/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kertoa kellekään, niin et kerro. Turha sitä on vatvoa, että pahoittaako joku mielensä tai jotain, jos et itse halua kertoa. Päätät nyt vaan kumpi on sulle pienempi paha, se että äitisi mahdollisesti suuttuu vai se, että saat sitten sitä huomioita osaksesi.

Vierailija
6/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin vanhemmille vasta rv18. Eivät ainakaan ilmaisseet loukkaantuneensa. En vain jotenkin saanut kerrottua aiemmin ja halusin just välttää hössötystä.

Vierailija
7/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin, niin kertoisin asiasta vasta synnytyksen jälkeen. Että hellanlettas vaan sinnekin.

Kas kun kaikki eivät halua sitä ylimääräistä huomiota, vaan haluavat elää ihan normaalia omaa elämää.

Vai voitko väittää, että sen jälkeen kun kerroit omasta raskaudestasi, niin kukaan ei sen jälkeen kysynyt asiasta mitään?

En todellakaan halua viedä yhtään huomiota näiltä kahdelta muulta, koska he ovat sen ansainneet ja varmasti tykkäävät siitä enemmän kuin minä.

Pohdin vaan saanko vaikka äitini kiukustumaan jos kerronkin vasta paljon myöhemmin? Äitini on ihana ja tulemme hyvin toimeen, mutta ehkä se lapsenlapsi on vaan vähän liian toivottu.

Ap

No haloo ei se nyt muille ole niin iso asia kuin sille odottavalle parille..

Jos joku nyt kysyy sillointällöin kuinka olet voinut niin mitä kauheeta siinä olisi?

Toisaalta jos pystyt olemaan tapaamatta jotakuta puoleen vuoteen niin etteivät näe raskauttasi niin sellaista ihmistä luulisi ettei kiinnosta muutenkaan asia joten miksi edes kertoa.

Vierailija
8/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro kun haluat vaikka sitten viikko synnytyksen jälkeen 

Vierailija
9/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään viikolla 8 olen kertonut kaikille, töissäkin.

Vierailija
10/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset voivat pohdiskella asioita ja miettiä ja mielenkiinnolla ottaa muiden kokemuksia vastaan.

Toiset taas haluavat lytätä muut asiassa kuin asiassa, koska ei vissiin ole muutakaan kirjoitettavaa.

Joten kiitos asiallisille vastauksille :)

Ap

Vierailija
11/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot sitten kun itse tahdot, anna muiden katsoa kieroon jos niikseen tulee. Me kerroimme esikoisesta ensimmäisen ultran jälkeen viikoilla 12+4. Tästä toisesta kerromme vain kahdelle sukulaiselle, anopin annamme kuulla muualta jos on kuullakseen.

Vierailija
12/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätettiin että kerrotaan töissä ja isovanhemmille rv 12, kun keskenmenoriski on enimmäkseen ohi. En halunnut kertoa töissä aikaisin siltä varalta että menee kesken ja sitten perhesuunnitelmat vaikuttaisivat joka tapauksessa negatiivisesti määräaikaisten töitteni jatkumiseen. Isovanhemmille ei haluttu kertoa aikaisemmin lähinnä yli-innokkaan ja hysteerisen anopin takia. Arvattiin etukäteen, että alkaisi sanella ja vaatia kaikenlaista lapsenlapseen liittyvää heti kun kuulee asiasta, ja niin kävikin. Onneksi ei tarvinnut nyt sietää sitä raskaimpien pahoinvointiviikkojen keskellä.

Minulla alkoi raskaus näkyä noin viikoilla 14-16, joten hirveän pitkään ei olisi voinut enää asiaa peitelläkään. Katsottiin silti helpommaksi kertoa ennen kuin näkyy ja siinä mielessä kontrolloida, miten asiasta puhutaan.

Rakenneultran aikaan olin jo ihan näkyvästi raskaana niin että tuntematonkin sen olisi huomannut. Siinä vaiheessa olisi tuntunut oudolta yrittää olla puhumatta siitä (varsinkin kun tosiaan hyvää tarkoittavat kahvilantädit jo huomauttelivat että koskas se pikkuinen syntyy).

Vierailija
13/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin heti plussasta lapsen isälle ja omalle pomolle (työtehtävien järjestely, säteilytyö). Kaikille muille vasta rv22-24, rakenne-uä jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut vaan kaikki olivat puolestamme iloisia. Ja vielä ehtivät tarpeeksi hössöttää.

Vierailija
14/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot just silloin kun siltä tuntuu, miehesi mielipide huomioon ottaen :) Itse olen kans samanlainen, että tykkäsin rauhassa olla raskaana ja kerroin tosi myöhään. Toki sukulaisia en nähnyt niin usein, pitkät välimatkat. Kaikkea hyvää odotukseen <3

Vierailija
15/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille kerrottiin, kun olin noin 17.viikolla. Miehen sisko tiesi asiasta 8. viikolla. Esimiehelle kerroin samoihin aikoihin, kun vanhemmille, muut huomasi sitten kun huomasi.

Vierailija
16/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille ja sisaruksille kerrottiin np-ultran jälkeen, kun seuraavan kerran nähtiin. Esimiehille joskus viikon 18 tienoilla, kavereille niillä main silloin kun satuttiin näkemään. Työkavereista eniten tekemisissä olleille kerroin, osa on sitten suoraan kysynyt kun raskaus on ollut jo ilmiselvä. Varmaan vieläkin on lähipiirissä joku, joka ei tiedä, ellei sana ole kiirinyt (nyt siis vko 26). Mamman voi onneksi odottaa kertovan koko sen puolen suvulle, niin ei itse tarvitse vaivautua...

Vierailija
17/17 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotte sitten kun huvittaa.

Esikoisen raskaudesta kerrottiin kavereille rv8 koska oltiin laskettelureissulla ja piti tunnustaa kun en voinut ryypätä muiden mukana! Isovanhemmille kerrottiin np-ultrasta saatujen kuvien kera, olisko ollut noin rv13. Töissä kerroin noin rv18 kun oli kevät ja piti ilmoittaa kesälomasuunnitelmia ja sopia tuurausjärjestelyt. Somessa "tultiin julkisuuteen" suunnilleen viidennen raskauskuukauden lopussa.

Nyt toinen raskaus menossa ja jouduin töissä kertomaan jo rv7 kun oli pahoinvointia. Myös lähimmille kavereille kerrottiin rv10 tienoilla. Isovanhemmille kerrottiin taas rv13 np-ultran kuvilla. Vielä ei ole somessa tultu julkisuuteen, ehkä kesällä sitten...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän