Laihduttaminen raskaana? Onnistuuko painonhallinta?
Olen nyt neljännellä kuulla raskaana.
Vaikka aina sanotaan ettei painon kuuluisi nousta ensimmäisellä kolmanneksella, minun painoni on noussut jo lähes 5 kg! Siis jo nyt raskauden alussa näin paljon!!
Tiedostan itsekin että nousu johtuu liikkumattomuudesta (jatkuva pahoinvointi on estänyt normaalin liikunnan) ja rehellisestä ruoan syömisestä (olen syönyt 3-4 h:n välein ja ihan oikeaa ruokaa, en herkkuja). Aiemmin elin käytännössä välipaloilla ja söin ihan miten sattuu ja silloin kun tuli nälkä.
Mutta nyt kauhistuttaa tuo paino. Siis lapsihan alkaa vasta nyt kasvattaa kokoaan ja se paino alkaa todenteolla lisääntymään. Miten voin hillitä painonnousuani kun omasta mielestäni syön jo nyt terveellisesti ja ravitsevasti.
Miten sinä säätelit painoasi ollessasi raskaana? Miten hillitsit painonnousua?
Toivottavasti pääsisin pian liikkumaan enemmän ja pahoinvointi helpottaisi!
Kommentit (26)
Jos et pysty liikkumaan, niin silloin on syötävä sen mukaan. Tuollainen jatkuva muutaman tunnin syöminen on älytöntä. Panosta ruuan sisältöön, niin ruokailukerrat pysyy kohtuudessa.
Mulla on tullut joka raskaudessa 25-35 kg painoa ihan normi ruokavaliolla (jolla olen normaalipainoinen urheilija normaaliolosuhteissa). En ole syönyt karkkia, pizzaa, jäätelöä tms lainkaan. Tämä raskausdiabeteksen takia (joka puhkeaa vaikka olen norm.painoinen aktiiviurheilija)
Aina on jo ekan kolmanneksen lopussa tullut 12-15 kg. Tätä on tutkittukin lääkärissä ja liittyy jotenkin diabeteksen ja haiman toiminnan häiriöön ja sitä kautta kilpirauhaseen. Korostan kuitenkin että tämä ei ole sellaista ”normaalia läskiä” koska kaikki on lähtenyt itsekseen pois ilman laihdutusta 4-5 kk sisään synnytyksestä.
Lääkäri sanoi että ei oikeasti voi lihoa 15 kg tuossa 2,5 kuukaudessa ellei olisi joku 20 000 kcal ruokavalio. Samoin 30 kg laihtuminen ilman laihduttamista olisi mahdotonta 4 kk sisään.
Eli tarinan opetus: se paino on suurelta osin jotain MUUTA kuin läskiä. Kudosnestettä tms.
En siis väuitä etteikö osa ole läskiäkin mutta aina olen alke puolessa vuodessa ollut normipainossa eli 59 kg.
Nyt neljäs raskaus menossa ja rv 16 painoa tullut se 15 kg. Neuvolan terkka mäkättää mutta otan tyynesti sillä tiedän että elimistöni toimii ”hullusti” ja palautuu ennenpitkää normaaliksi taas.
Niin mutta AV palsta tietää aina, että iso painonnousu johtuu vaan älyttömästä herkuttelusta ja siitä että syö yöllä unissaan jääkaapista10 000 kcal yöpalaa!
Minulla raskausajan diabetes ja seurasin sokereita, jolloin tuli syötyä siten, ettei sokerit nousseet. Lopputuloksena vain 4 kg oli tullu lisää, kun synnytin.
Ei voi laihduttaa raskaana. Kannattaa syödä terveellisesti ja oman kunnon mukaan liikkua, mutta kaikilla ei pidä paikkaansa tuo painon nousun ajoittuminen. Mulla nousi paino 1. kolmanneksella 4 kg, mutta sitten 2. kolmanneksella vain 2 kg. Lopulta taisi tulla yhteensä 9-10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamistahan ei suositella kun on raskaana.
Mutta voithan toki pienentää annoskokoa ja kuunnittää huomiota rasvanlaatuun ja määrään? Korvaa lisäksi vedellä kaikki muut juomat ja lisätä kasviksia/marjoja/hedelmiä ruokavalioon. Liikkua myös kannattaa, itse ostin kuntopyörän kotiin jota poljin raskaana.
Kannattaa syödä tarpeeksi "hyvää" rasvaa (etenkin kalaa, pähkinöitä ja avokadoa), jotta lapsi saa parhaat mahdolliset rakennusaineet aivoilleen. Sokeria, vehnää ja muita viljoja sekä höttöhiilareita vähemmälle. Kuituja saa kasviksista.
Mulla on myös paino lähtenyt nousemaan heti kun olen raskaaksi tullut. Toisaalta, painonnousu on pysähtynyt siinä rv 30 aikoihin, ja rv 35 jälkeen se on lähtenyt laskuun.
Raskaushan ei kovin kummoisesti lisää kalorintarvetta, vain noin 200-300 kcal enemmän kuin ennen raskautta.
Googlaa raskausajan diabeteksen ruokavalio. Syö 1800 kcal mukaan. Jos paino nousee edelleen runsaasti, syö 1600 kcal. Kannattaa tehdä sokerirasitus. Normaali raskausajan painonnousu on 8-11kg koko ajalta. Jos olet jo ennen raskautta ylipainoinen ollut, tuolloin gdm-ruokavaliolla painoa ei pitäisi tulla yhtään = eli todellisuudessa laihdut raskausaikana. Keskustele asioista neuvolassa.
Onnellista odotusta t:kätilö
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty liikkumaan, niin silloin on syötävä sen mukaan. Tuollainen jatkuva muutaman tunnin syöminen on älytöntä. Panosta ruuan sisältöön, niin ruokailukerrat pysyy kohtuudessa.
Sellaiset normaalit syömisen säännöt ei välttämättä päde raskaana. Mä olen ollut kolme kertaa raskaana, ja tokassa raskaudessa mun oli pakko siinä alkuvaiheessa syödä parin tunnin välein ( en tosin syönyt joka kerta mitään varsinaista ruokaa, mutta kuitenkin), koska heti jos nälkä pääsi tietyn pisteen yli, mulle tuli aivan järkyttävä olo, josta toipumiseen meni useampi tunti. Oli siis oman vointini, jaksamiseni ja toimintakykyni takia pakko syödä käytännössä koko ajan.
ja muissa raskauksissa tätä ei ole ollut, vaan joustovaraa on ollut enemmän.
Hiilihydraatteja kannattaa vähentää. Syö puuron ja ruisleivän aamulla ja muuten ei hiilareita tarvitse. Loput saa marjoista, kasviksista. Muna, kala, kana ja vähä rasvainen liha ja hedelmät. Jos maitotuotteita välttää, niin kalsiumia "purkista". T. Salia harrastava Lkt, tri.
Jos syöt jo terveellisesti, niin mitään muuta ei ole tehtävissä. Raskaus aikana tulee monesti turvotusta, joka lähtee kyllä nopeasti synnytyksen jälkeen. Jos ei lähde, niin sitten se olikin läskiä.
Voit joutua syömään usein, mutta juuri siksi kannattaa hiilihydraatit vetää tosi alas. Pulla, karkit ja munkit on ehdoton ei. Vauva ei tarvitse niitä mihinkään.
Uinti on hyvä liikuntamuoto odottajalle, jos kohdunsuu on kiinni. Vedessä olo myös poistaa nestettä elimistöstä, joten turvotus saattaa vähän helpottaa.
Vaikka moni sanoo että raskauskilot lähtevät kyllä imettämällä, en laskisi sen varaan vaan katselisin aika tarkkaan omia ruokailujani. Se on myös sikiön etu.
Ei ole suotavaa että normaalipainoinen laihtuisi raskausaikana, se on erittäin lyhyt aika elämässä ja kuten edellä olevat sanoo niin kyllä sen saa pois sitten raskauden jälkeen. Pääasiahan on nyt se että lapsi saa kaiken tarvitsemansa, vitamiinit jne. ja että sinä itse pysyt mahdollisimman hyvässä kunnossa koska itse raskaus, ja sitten synnytys on kropalle todella raskas eikä se synnytyksestä toipuminen ja imettäminenkään välttämättä niin kevyttä ole.
Jos itse tietää ettei syö mitään älyttömiä määriä epäterveellistä ruokaa, niin miksi ihmeessä sitä murehtii, oma ja lapsen terveys pitää mennä ulkonäköseikkojen edelle.
No lähtöpainostakin riippuu, ei ilmeisesti ole kovin korkea jos olet välipaloilla aiemmin elänyt? Kyllä ne neuvolassa puuttuu jos tarvetta on.
Neuvoja on niin monenlaisia kuin neuvojiakin, ja heitänpä minäkin lusikkani soppaan.
Minulle tuli raskausaikana kilo lisää lähtöpainoon (lähtöpaino ylipainon puolella). Alussa paino laski pari kiloa, sitten nousi lähtöpainoon ja pysyi kauan siinä, toisen kolmanneksen loppua kohden nousi 3 kg yli lähtöpainon, viimeisellä kolmanneksella laski taas pari kiloa. Tämä kuitenkin edellytti, että huomioin painoasian alusta asti.
Mitä olen itse havainnut ja monelta muultakin kuullut, niin pahoinvoinnin (joka pakottaa monet syömään paljon) lisäksi raskausaikana moni kärsii aivan järkyttävästä nälästä. Monen elimistö huutaa ruokaa, osa herää jopa yöllä syömään. Suuri haaste painonnousun rajoittamisessa on tuota vastaan taisteleminen. Jos kärsii jatkuvasta nälästä ja ruuanhimosta, on vaikea suoriutua arjen askareistaan, saati sitten harrastaa liikuntaa. Minun täytyi kiinnittää huomiota juuri tuohon nälänhallintaan, jotta paino ei nousisi holtittomasti. Ennen raskautta söin itse aika epäsäännöllisesti ja iltapainoitteisesti. Raskauden alettua aloin syömään 3-4 tunnin välein, ja suuremman osan energiasta painotin aamuun ja päivään. Jos söin liian vähän päivän aikana, illalla seurasi aivan hirveä ahmimiskohtaus, jota vastaan ei jaksanut taistella. Ennen raskautta söin lisäksi melko maltillisesti hiilareita (50-100 g päivässä), mutta raskausaikana elimistöni himoitsi ja kaipasi niitä aivan toisella tavalla kuin ennen. Lisäsin enemmän hedelmiä, kauraa ja tattaria ruokavaliooni, ja huomasin selvästi saavani niistä virtaa ja vireyttä päiviini. Ennen raskautta koin, että makeanhimo pysyy kurissa maltillisella hiilarimäärällä, kun taas raskaana juuri ruis- tai kauraleivän vetäminen tuntui hillitsevän makeanhimoa tehokkaasti.
En väitä, että oma tyylini toimii varmasti kaikilla. Onhan täällä joku jo nimenomaan suositellut hiilareiden vähentämistä, toinen taas syömisten harventamista. Tärkeintä on minun mielestäni, että kuuntelee kehonsa viestejä. Hullummatkin ruokahimot voivat johtua siitä, että elimistö kokee puutetta jostain hivenaineesta tai vitamiinista. Jos kärsit raskaana hirvittävästä nälästä, niin ainoa vaihtoehto ei ole vain sietää sitä ja kituuttaa niukalla ruoalla tai sitten ahmia. Kannattaa kokeilla, miten juuri omalla kohdalla nälän saa hallintaan ja seurata, mitkä asiat vaikuttavat nälän syntyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tullut joka raskaudessa 25-35 kg painoa ihan normi ruokavaliolla (jolla olen normaalipainoinen urheilija normaaliolosuhteissa). En ole syönyt karkkia, pizzaa, jäätelöä tms lainkaan. Tämä raskausdiabeteksen takia (joka puhkeaa vaikka olen norm.painoinen aktiiviurheilija)
Aina on jo ekan kolmanneksen lopussa tullut 12-15 kg. Tätä on tutkittukin lääkärissä ja liittyy jotenkin diabeteksen ja haiman toiminnan häiriöön ja sitä kautta kilpirauhaseen. Korostan kuitenkin että tämä ei ole sellaista ”normaalia läskiä” koska kaikki on lähtenyt itsekseen pois ilman laihdutusta 4-5 kk sisään synnytyksestä.
Lääkäri sanoi että ei oikeasti voi lihoa 15 kg tuossa 2,5 kuukaudessa ellei olisi joku 20 000 kcal ruokavalio. Samoin 30 kg laihtuminen ilman laihduttamista olisi mahdotonta 4 kk sisään.
Eli tarinan opetus: se paino on suurelta osin jotain MUUTA kuin läskiä. Kudosnestettä tms.
En siis väuitä etteikö osa ole läskiäkin mutta aina olen alke puolessa vuodessa ollut normipainossa eli 59 kg.
Nyt neljäs raskaus menossa ja rv 16 painoa tullut se 15 kg. Neuvolan terkka mäkättää mutta otan tyynesti sillä tiedän että elimistöni toimii ”hullusti” ja palautuu ennenpitkää normaaliksi taas.
Aikamoista soopaa. Kenenkään raskaanaolevan tai raskautta suunnittelevan ei pidä uskoa tätä.
Tunnen erittäin hoikan naisen jonka paino nousi toisessa raskaudessa 30 kg ja laski ihan jokusessa kuukaudessa synnytyksen jälkeen melkein 40 kg. En tiedä oliko jotain vakavampaakin häikkää sokereissa, kilpirauhasarvoissa tms. Onneksi lapsi syntyi terveenä.
Vanha ketju, tuli vastaan googlatessa.
Olisi kiva kuulla kokemuksia ns. liian nopeasta startista raskaudenaikaiseen painonnousuun.
Mielellään sellaisia, joissa viimeisellä kolmanneksella ei sitten enää tullut kamalasti lisää painoa.
Itsellä tilanne se, että tullessani raskaaksi olin 170 cm pitkä, kuntoileva, BMI 24. Ensimmäisellä kolmanneksella tuli jo viisi kiloa painoa, monelle tutusta syystä: ympäri vuorokauden vallinnut lamauttava pahoinvointi pysyi kurissa vain tiheällä syömisellä. Samalla liikunta väheni pahoinvoinnin ja uupumuksen vuoksi.
Nyt toisella kolmanneksella on tullut vielä neljä kiloa lisää, yhteensä siis jo 9 kg vaikka viimeinen kolmannes on vasta kulman takana.
Onko kohtalotovereita? Hidastuiko painonnousunne loppua kohden?
Laihduttamistahan ei suositella kun on raskaana.
Mutta voithan toki pienentää annoskokoa ja kuunnittää huomiota rasvanlaatuun ja määrään? Korvaa lisäksi vedellä kaikki muut juomat ja lisätä kasviksia/marjoja/hedelmiä ruokavalioon. Liikkua myös kannattaa, itse ostin kuntopyörän kotiin jota poljin raskaana.