Kaatuuko maailma, jos jätän keittiöstä liesituulettimen kokonaan pois?
Hormiin ei saa kytkeä ja minulle juuri kerrottiin, että niissä suodattavissa malleissa on järkyttävä käyttöääni. Olen aistiyliherkkä, joten tuskinpa käyttäisin liesituuletinta kertaakaan, vaikka keittiössä sellainen olisikin. Harmittaa maksaa turhasta.
Miten suhtautuisit, jos menisit asuntonäytölle ja keittiössä ei olisi liesituuletinta? :D
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vieläpä näyttävät olevan pystyssä satavuotias sitten rakennetut talot, joissa ei ole liesituuletinta.
Täällä yksi tämmöisessä vanhassa talossa ilman liesituuletinta asuva. Ei ole keittiössä tahmaista rasvaa seinässä eikä katossa, eikä kyllä missään muuallakaan. Ikkunan avaan tarvittaessa.
Saisiko hellan päälle laittaa pelkän kuvun joka johtaa hormiin - ilman moottoria? Sellainen minulla oli vanhassa kerrostalokämpässäni joka oli jostakin 20-luvulta.
Ei todellakaan kaadu. Ne ilmaa kierrättävät on lähinnä leikkikaluja ja sitten kun et kuitenkaan muista sitä jatkuvasti puhdistaa saati kasettia vaihtaa, niin sitten kierrätätkin kämpässä pelkkää rasvankäryä.
Kyllä ne maalit, tapetit ja rakenteet menevät ilman liesituuletinta pilalle. Kuka idiootti suunnittelee tällaisen keittiön? Mitä siinä säästää, 200 euroa, siitä hyvästä että myöhemmin tulee kymppitonnien remontti siitä että ne käryt ovat tuhonneet asunnon pinnat ja tehneet kosteusvaurioita?
Olen ollut kerran siivoamassa tuollaista kämppää. Keittiön seinät oli sellaiset tahmeat rasvaiset kellertävät ja katto myös. Ikkuna oli kuin maitolasia, kun siinä oli rasvakerros. Tietty, jos et laita ruokaa hellalla ja uunissa, niin ei varmaan suurempaa haittaa ole.
Ruuasta nousee vesihöyryä ja se vesihöyryn mukana ihan pienenpieniä rasvapisaroita. Ne tarttuu pintoihin ja kasaantuu
Edellisessä asunnossa sellaista ei ollut, asuin siellä 10 vuotta. En kokenut asiaa puutteena. Mutta kun muutin nykyiseen asuntooni ja muutaman tavanomaisen ruoanlaittokerran jälkeen päätin huvikseni laittaa tuulettimen päälle, niin olihan se aivan taianomainen hetki. Koko asunto ei haissutkaan ruoalle. Aiemmin jopa eteisen naulakossa olleet ulkovaatteet haisivat jälkeenpäin voimakkaasti ruoalle ja jouduin niitä joskus pesemään ihan siksi. Joten onhan se liesituuletin aika kiva juttu.
Vierailija wrote:
Olet aistiyliherkkä vain äänille? Et siis hajulle, kärylle ja tahmaisuudelle? Siinä tapauksessa varmaan jää tosiaan kåyttämättä.
Tämä. Aistiyliherkkänä kyllä vaivaa enemmän jatkuva, pinttynyt haju, kuin väliaikainen ääni (jonka kestoon voi vielä itse vaikuttaa). Edellinen asunto haisi karsealta, koska siellä ei ollut toimivaa liesituuletinta. Jo rapussa haju leijaili vastaan, ja yllätti pitkänkin sisällä oleskelun jälkeen löyhähtäen jostain mihin oli imeytynyt. Sieltä poismuuttaessa tajusin, että myös kaikki harvemmin pestävät tekstiilit, kuten päiväpeitot, filtit ja ulkotakit haisi ruualle ja eltaantuneelle rasvalle,sohvaan, keittiönpöytään ja tuoleihin oli pinttynyt se sama haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aistiyliherkkä vain äänille? Et siis hajulle, kärylle ja tahmaisuudelle? Siinä tapauksessa varmaan jää tosiaan kåyttämättä.
En, vaan kaikelle mahdolliselle. Mutta kun mietin, mikä häiritsee eniten, niin melu. Hajuihin pystyy vaikuttamaan sillä, minkälaisia ruokia kokkaa (en voi syödä vaikkapa maksaa hajun takia, vaikka olisi minkälainen liesituuletin). Siihen ääneen puolestaan ei voi vaikuttaa millään, paitsi olemalla laittamatta laitetta päälle. Tahmaakin tulee juuri siihen liesituulettimen suodattimeen eniten, joten jos en laittaisi sitä ollenkaan, ei olisi mitään minne tahmaa kertyisi? Suunnittelen että jätän yläkaapitkin pois.
ap
Jos ne mikrobit siellä tuuletuskanavissa pääsee rehottamaan (kun ei ilma liiku kanavissa), niin hometta sitten haistelet puhtaan ilman sijaan.
Varsinkaan, jos et laita kotona paljon ruokaa, pärjäät hyvin ilmankin, kunhan avattavia ikkunoita on mielellään useampi.
Vierailija kirjoitti:
Minun asuntoni keittokomerossa hella on kokoisessaan syvennyksessä ja sen päälle oli asennettuna huoneeseen puhaltava liesituuletin. Tuuletin on niin vanhaa mallia, ettei siihen saa uutta aktiivihiilisuodatinta ja muutenkin se on malliltaan sellainen, ettei sitä pysty sisältä puhdistamaan. Kyllästyin koko aparaattiin (eltaantuneeseen löyhkään) ja purkasin sen pois sekä sen päällä olevan maustekaapin. Liesisyvennyksestä tuli paljon parempi ja sen päällä oleva asunnon poistohormi vie käryt mennessään. Poistetut kalusteet laitan paikalleen sitten kun muutan asunnosta pois, eikä kukaan saa tietää mitään.
Mikä liesituuletin muka puhaltaa ilmaa huoneeseen? Paskapuhetta.
Mä asuin vuokralla asunnossa jossa oli sellainen suodattava liesituuletin. Kauheaa meteliä piti ja oli tosi tehoton. Kuten joku kertoi aiemmin, mullakin tuli harvemmin käytettyä, kun ei se hyödyttänyt yhtään.
Kaikki tekstiilithän siinä alkaa haista ihan ruualle. Ainoa tapa tuulettaa kunnolla on pitää ovet ja ikkunat auki ruuanlaiton ajan.
Mutta hyvähän se on muutenkin tuulettaa joka päivä vähintään aamuisin ja sit ruuanlaiton yhteydessä.
Mun omakotitalo on lähes sata vuotta vanha, remontoitu 90-luvun alussa. Keittiössä on alkuperäinen leivinuuni/puuhella, jonka kyljessä uusi sähköuuni/liesi. Liesituuletinta ei ole, eikä huuvaa (?), vaan seinässä hellan kohdalla talon keskuksessa on poikittaiset raot ja niissä pellit sekä luukullinen räppänä, jonka saa vedettyä auki. Sitä kyllä harvoin pidetään auki, kun sitä kautta on tullut joskus lepakkoja sisään. Nuohooja taitaa senkin putken (?) rassata kerran vuodessa. Ruokaa kypsennetään uunissa ja paistetaan/keitetään liedellä.
Mitä mieltä olette tästä? Minä en näistä mitään ymmärrä. En ole huomannut keittiössä ainakaan erityistä "jankkia" pinnoilla.