Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaatuuko maailma, jos jätän keittiöstä liesituulettimen kokonaan pois?

Vierailija
28.04.2019 |

Hormiin ei saa kytkeä ja minulle juuri kerrottiin, että niissä suodattavissa malleissa on järkyttävä käyttöääni. Olen aistiyliherkkä, joten tuskinpa käyttäisin liesituuletinta kertaakaan, vaikka keittiössä sellainen olisikin. Harmittaa maksaa turhasta.

Miten suhtautuisit, jos menisit asuntonäytölle ja keittiössä ei olisi liesituuletinta? :D

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 70-luvulla rakennetussa k-talossa niin hyvä keittiöhormi, ettei liesituuletinta vain tarvinnut. korkealla katonrajassa ilmastointikanava. Maalasin keittiön kun muutin taloon, ja kun 7v päästä lähdin, oli maali seinässä lieden yläpuolella edelleen kuin uusi. Ei rasvaa missään.

Vierailija
22/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein keittiöremontin keittokomeroon pari vuotta sitten ja enkä laittanut liesituuletinta, sillä hellan yläpuolella on poistoilmaventiili, joka vetää hyvin. Ei siis mitään tarvetta liesituulettimelle.

Tämän systeemin toimivuutta on vaikea tietää etukäteen. Ystävälläni on hellan päällä ilmanpoistoluukku ja ikkunakin avattavissa lieden takana (tosin ei taida ikkunaa yleensä avata), ei liesituuletinta. Asuntoon jää voimakkaasti ruoan hajut leijumaan ja lieden lähettyvillä seinät ja myös se ilmanpoistoluukku ihan rasvassa... Riippuu ehkä jossain määrin myös ruoanlaittotyylistä ja rasvojen laadusta ja määrästä, että miten paljon tulee ”rasvasumua”, mutta tosiaan aina tämä systeemi ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulpat tai kuulokkeet korviin 

Vierailija
24/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut keittiö kerran ilman. Ei tule enää ikinä. Sitä tahmaa ei saa hyllyiltä JA seiniltä pois millään pesulla.

Vierailija
25/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 70-luvulla rakennetussa k-talossa niin hyvä keittiöhormi, ettei liesituuletinta vain tarvinnut. korkealla katonrajassa ilmastointikanava. Maalasin keittiön kun muutin taloon, ja kun 7v päästä lähdin, oli maali seinässä lieden yläpuolella edelleen kuin uusi. Ei rasvaa missään.

Paitsi ilmastointikanavassa ja paljon. Mutta eihän se sinua haitannut kun lähdit pois.

Vierailija
26/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä minne ne rasvat menee kun ei oll liesituuletinta. Aijai mikä tulipalovaara. Toisaalta häkämyrkytyksessä se aistiyliherkyys unohtuu

Vierailija
27/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä minne ne rasvat menee kun ei oll liesituuletinta. Aijai mikä tulipalovaara. Toisaalta häkämyrkytyksessä se aistiyliherkyys unohtuu

En kyllä juurikaan käytä rasvaa ruokaa laittaessani. Mistä sitä niin kamalia määriä ilmestyisi?

Eikö todennäköisempi palovaara aiheudu juuri tuosta, mistä joku ketjussa kertoi, että liedellä syttyy rasvat palamaan ja liesituuletin imaisee ne sisuksiinsa ja levittää kaikkialle? Jos imevää tuuletinta ei ole, vaan pelkkä hormi katon rajassa, niin aika paljon harvinaisempi tilanne saa tulla vastaan että siellä alkaa palaa. Sellaisessa tilanteessa on jo sitten koko rakennus tulessa, ollut hyvän aikaa.

ap

Vierailija
28/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi sellaista kämppää, jonka keittiössä ei liesituuletinta.

T. Rakennusinsinööri

Vierailija
29/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi sellaista kämppää, jonka keittiössä ei liesituuletinta.

T. Rakennusinsinööri

Eikö rakennusinsinööri osaa yhtä liesituuletinta keittiöönsä asentaa?

ap

Vierailija
30/72 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulpat tai kuulokkeet korviin 

Käytän jo tulppia ja kuulokkeita päivittäin niin paljon, että korvat homehtuvat. En halua joutua ruokaakin laittamaan ne päässä.

ap

Vierailija
31/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut keittiö kerran ilman. Ei tule enää ikinä. Sitä tahmaa ei saa hyllyiltä JA seiniltä pois millään pesulla.

Tolulla lähtee tahmat hyllyiltä ja seiniltä. Laimentamatonta Tolua siivousliinaan niin kyllä lähtee.

Vierailija
32/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerrostalossa liesituuletin, mutta sen käyttö oli kielletty. Joten ei käytetty kertaakaan.

Vierailija
33/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä ap täällä kyselet? Olet selvästi päättänyt, että et halua maksaa liesituulettimesta. On, omapahan on talosi, mutta ymmärtänet, että kaikista tämä ei ole järkevä ratkaisu ja kun kerran kysyt asiasta, saatat saada kanssasi eriäviä vastauksia. Itse en maksaisi talosta, jossa ei ole liesituuletinta.

Vierailija
34/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aistiyliherkkä vain äänille? Et siis hajulle, kärylle ja tahmaisuudelle? Siinä tapauksessa varmaan jää tosiaan kåyttämättä.

En, vaan kaikelle mahdolliselle. Mutta kun mietin, mikä häiritsee eniten, niin melu. Hajuihin pystyy vaikuttamaan sillä, minkälaisia ruokia kokkaa (en voi syödä vaikkapa maksaa hajun takia, vaikka olisi minkälainen liesituuletin). Siihen ääneen puolestaan ei voi vaikuttaa millään, paitsi olemalla laittamatta laitetta päälle. Tahmaakin tulee juuri siihen liesituulettimen suodattimeen eniten, joten jos en laittaisi sitä ollenkaan, ei olisi mitään minne tahmaa kertyisi? Suunnittelen että jätän yläkaapitkin pois.

ap

Ei hyvää päivää... Eli jos on olemassa joku laite, joka kerää rasvat ja käryt ja sen kovan työn jälkeen kyseinen laite on joskus (yllättävää) rasvainen. Jos sen rasvaisen laitteen poistaa kokonaan, niin tadaa, rasvaisuus poistuu, eikä mikään paikka ole enää rasvainen ikinä! Eiku...

Sinä voit tehdä kuten haluat jos se on sinun asuntosi. Suosittelen silti miettimään vielä. Yläkaapeille on ihan hyvä funktio, kuten myös sille tuulettimelle. Jos voit itse päättää millainen tuuletin, niin ota selvää mikä on tehokas, mutta jossa on suht pienet äänet. Se rasva on muuten sun seinillä ja katossa. Aika paljon vaikeampi puhdistaa kuin yhdestä pikku aparaatista.

ps. Minäkin olen aistiyliherkkä. Käytän kotona melussa esim imuroidessa, remontoidessa ja kokatessa, peltoreita. Maksaa ehkä 16 e.

Vierailija
35/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vuokra-asunnossa, vaikka ollaan pyydetty.

Kaikki keittiössä oleva tavara on ohuen tahmakerroksen peittämää...

Vierailija
36/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei yhdessä asunnossa ollut liesituuletinta ja sen kyllä huomasi, esim. lettuja paistaessa keittiö täyttyi "sumusta". Muutenkin oli mukavaa jynssätä rasvaa koko keittiöstä pelkän suodattimen sijaan.

Vierailija
37/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran paistoin pannussa lohenpalaa öljyssä, kun leimahti.

Jos liesituuletin olisi ollut päällä, kaapisto olisi roihunnut hetkessä.

...

Kerro nyt, että millä ihmeen logiikalla tämä tapahtuisi.

Kierrättävässä mallissa teoriassa, mutta väittäisin suodattimien hieman vaikuttavan liekkien suuruuteen.

Vierailija
38/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cate kirjoitti:

Se kannattaa laittaa, vaikka et itse käyttäisi. Höpöpuhetta sellainen, että suodattavissa olisi voimakas ääni. Kiinnitän koviin ääniin huomiota, eikä omani - 15 vuotta sitten hankkimani - ollut mitenkään kovaääninen. Kehitys on kehittynyt vielä niistä ajoista. Laita ihmeessä!

Joo, kannattaaa laittaa, vaikka ei käyttäisikään. Kyllä se asuntoa myydessä kuitenki oletetaan kuuluvan varusteluun. Ei se niin paljon maksa ja jos ei ole takoituskaan käyttää, niin voi valita halvimman, joka miellyttää silmää.

Vierailija
39/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläpä näyttävät olevan pystyssä satavuotias sitten rakennetut talot, joissa ei ole liesituuletinta.

Vierailija
40/72 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan uusi talo paloi vuosia sitten, kun munkinpaistorasva leimahti tuleen ja liesituuletin oli päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän