Kaatuuko maailma, jos jätän keittiöstä liesituulettimen kokonaan pois?
Hormiin ei saa kytkeä ja minulle juuri kerrottiin, että niissä suodattavissa malleissa on järkyttävä käyttöääni. Olen aistiyliherkkä, joten tuskinpa käyttäisin liesituuletinta kertaakaan, vaikka keittiössä sellainen olisikin. Harmittaa maksaa turhasta.
Miten suhtautuisit, jos menisit asuntonäytölle ja keittiössä ei olisi liesituuletinta? :D
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä minne ne rasvat menee kun ei oll liesituuletinta. Aijai mikä tulipalovaara. Toisaalta häkämyrkytyksessä se aistiyliherkyys unohtuu
En kyllä juurikaan käytä rasvaa ruokaa laittaessani. Mistä sitä niin kamalia määriä ilmestyisi?
Eikö todennäköisempi palovaara aiheudu juuri tuosta, mistä joku ketjussa kertoi, että liedellä syttyy rasvat palamaan ja liesituuletin imaisee ne sisuksiinsa ja levittää kaikkialle? Jos imevää tuuletinta ei ole, vaan pelkkä hormi katon rajassa, niin aika paljon harvinaisempi tilanne saa tulla vastaan että siellä alkaa palaa. Sellaisessa tilanteessa on jo sitten koko rakennus tulessa, ollut hyvän aikaa.
ap
Ei se varsinaisesti ole rasvaa, vaan sellaista jankkia, tahmaa. Kaiken leijailevan aineen sekoitusta. Tosi karmeaa jynssäillä sitä irti. Et siis voi välttyä siltä mitenkään jos teet ruokaa.
Miten huono kokki olet jos palava rasva on niin iso uhka, ettet halua vaarantaa "koko talon palamista"? Minulla on vain kerran tullut liekit. Rasvaa tippui kuumalle levylle, meni 2s kun sain liekit sammutettua. Mitään ei tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole vuokra-asunnossa, vaikka ollaan pyydetty.
Kaikki keittiössä oleva tavara on ohuen tahmakerroksen peittämää...
Sama meillä. Tosin meillä on liesituuletin, mutta se ei toimi. Vuokranantaja ei suostu uskomaan, että se ei toimi. Ajan mittaan tosiaan kaapeissa olevat tavaratkin tahmaantuu.
Hajuaisti ei kuuluu herkkyysaistien piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipä minne ne rasvat menee kun ei oll liesituuletinta. Aijai mikä tulipalovaara. Toisaalta häkämyrkytyksessä se aistiyliherkyys unohtuu
En kyllä juurikaan käytä rasvaa ruokaa laittaessani. Mistä sitä niin kamalia määriä ilmestyisi?
Eikö todennäköisempi palovaara aiheudu juuri tuosta, mistä joku ketjussa kertoi, että liedellä syttyy rasvat palamaan ja liesituuletin imaisee ne sisuksiinsa ja levittää kaikkialle? Jos imevää tuuletinta ei ole, vaan pelkkä hormi katon rajassa, niin aika paljon harvinaisempi tilanne saa tulla vastaan että siellä alkaa palaa. Sellaisessa tilanteessa on jo sitten koko rakennus tulessa, ollut hyvän aikaa.
ap
Ei se varsinaisesti ole rasvaa, vaan sellaista jankkia, tahmaa. Kaiken leijailevan aineen sekoitusta. Tosi karmeaa jynssäillä sitä irti. Et siis voi välttyä siltä mitenkään jos teet ruokaa.
Tolun suihkeet ovat aika petoja irroittamaan rasvatahroja. Maalasin hiljattain keittiön kaapit ja ne pititi tietysti saada puhtaaksi ennen maalaamista. Tolu toimi paremmin keittiölikaan kuin tinneri tai asetoni.
Vierailija kirjoitti:
Tahmaakin tulee juuri siihen liesituulettimen suodattimeen eniten, joten jos en laittaisi sitä ollenkaan, ei olisi mitään minne tahmaa kertyisi? Suunnittelen että jätän yläkaapitkin pois.
ap
Jätä vessatakin vessanpönttö pois, niin sinnekkään ei kerry paskaa.
Mulla ei ole nykyisessä asunnossa liesituuletinta eikä ollut edellisessäkään. Ikkunan tai parvekeoven saa auki, jos haluaa tuuletusta.
Kerrostalossa, yksiössä asun, jos sillä merkitystä.
Ei ne hajua suodattavat mitään hirveää ääntä pidä; mulla sellanen sinämalli akltiivihiilisuodattimella eli ei läpivientiä katolle.
Vielä holjaisempi on Lapsetekin LIETEEN upotettu malli eli siis laite on kiinni keittolevytasossa.
Vierailija kirjoitti:
Hormiin ei saa kytkeä ja minulle juuri kerrottiin, että niissä suodattavissa malleissa on järkyttävä käyttöääni. Olen aistiyliherkkä, joten tuskinpa käyttäisin liesituuletinta kertaakaan, vaikka keittiössä sellainen olisikin. Harmittaa maksaa turhasta.
Miten suhtautuisit, jos menisit asuntonäytölle ja keittiössä ei olisi liesituuletinta? :D
Itse muutin viime kesänä Lumon asuntoon, jossa ei ole ole liesituuletinta. En havainnut sen puuttumista, kun kävin eka kertaa katsomassa asuntoa, asunto oli niin kiva muutoin. Muuttaessani sisään ja huomatessani, että siellä ei ole liesituuletinta, raivosin ja soitin Lumolle ja olin oikein p-pää asiakas ja vaadin vuokran alennusta. Huom! Muutto oli siinä viime kesän helteessä ja oli pinna kireellä. No, en saanut alennusta ja olen oppinut elämään ilman sitäkin ja itseasiassa ei haittaa ollenkaan. Jos tulee käryä, ikkuna vaan auki ja keittiön ovi kiinni. Sitä paitsi sain ihanan keittiöhyllyn laitettua seinälle, missä muutoin olisi se liesituuletin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aistiyliherkkä vain äänille? Et siis hajulle, kärylle ja tahmaisuudelle? Siinä tapauksessa varmaan jää tosiaan kåyttämättä.
En, vaan kaikelle mahdolliselle. Mutta kun mietin, mikä häiritsee eniten, niin melu. Hajuihin pystyy vaikuttamaan sillä, minkälaisia ruokia kokkaa (en voi syödä vaikkapa maksaa hajun takia, vaikka olisi minkälainen liesituuletin). Siihen ääneen puolestaan ei voi vaikuttaa millään, paitsi olemalla laittamatta laitetta päälle. Tahmaakin tulee juuri siihen liesituulettimen suodattimeen eniten, joten jos en laittaisi sitä ollenkaan, ei olisi mitään minne tahmaa kertyisi? Suunnittelen että jätän yläkaapitkin pois.
ap
Ei hyvää päivää... Eli jos on olemassa joku laite, joka kerää rasvat ja käryt ja sen kovan työn jälkeen kyseinen laite on joskus (yllättävää) rasvainen. Jos sen rasvaisen laitteen poistaa kokonaan, niin tadaa, rasvaisuus poistuu, eikä mikään paikka ole enää rasvainen ikinä! Eiku...
Sinä voit tehdä kuten haluat jos se on sinun asuntosi. Suosittelen silti miettimään vielä. Yläkaapeille on ihan hyvä funktio, kuten myös sille tuulettimelle. Jos voit itse päättää millainen tuuletin, niin ota selvää mikä on tehokas, mutta jossa on suht pienet äänet. Se rasva on muuten sun seinillä ja katossa. Aika paljon vaikeampi puhdistaa kuin yhdestä pikku aparaatista.
ps. Minäkin olen aistiyliherkkä. Käytän kotona melussa esim imuroidessa, remontoidessa ja kokatessa, peltoreita. Maksaa ehkä 16 e.
Avasin tämän keskustelun juuri siksi, että saisin näkökulmia asian harkintaan. Eli siis tosiaan mietin asiaa.
Käytän itsekin kuulokkeita ja korvatulppia usein, mutta minulla on lisäksi sellainen vaiva että kudostyypistä johtuen kuulokkeista tulee korvat kipeäksi, jos niitä pitkään pitää. Suo siellä, vetelä täällä.
Täällä on kirjoittajia, jotka ovat kertoneet ettei heillä ole missään rasvaa, vaikka liesituuletinta ei ole. Voisin tehdä ehkä niin, että kokeilen ensin jonkin aikaa ilman, ja sitten asennutan sellaisen, jos tosiaan rasvaa alkaa ilmaantua sinne tänne.
ap
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin viime kesänä Lumon asuntoon, jossa ei ole ole liesituuletinta. En havainnut sen puuttumista, kun kävin eka kertaa katsomassa asuntoa, asunto oli niin kiva muutoin. Muuttaessani sisään ja huomatessani, että siellä ei ole liesituuletinta, raivosin ja soitin Lumolle ja olin oikein p-pää asiakas ja vaadin vuokran alennusta. Huom! Muutto oli siinä viime kesän helteessä ja oli pinna kireellä. No, en saanut alennusta ja olen oppinut elämään ilman sitäkin ja itseasiassa ei haittaa ollenkaan. Jos tulee käryä, ikkuna vaan auki ja keittiön ovi kiinni. Sitä paitsi sain ihanan keittiöhyllyn laitettua seinälle, missä muutoin olisi se liesituuletin.
Mielenkiintoista! Jos ihan organisaatiotasolla voidaan päättää jättää liesituuletin pois, niin ei se voi mikään hirmuinen synti olla. Ilmeisesti rakennusmääräyksiinkään ei sitten voi sisältyä, että sellainen olisi pakko olla.
Kertoisitko, onko sinua nyt haitannut se, ettei laitetta ole? Itsekin haluaisin käyttää tuon tilan johonkin muuhun tarkoitukseen, laittaa siihen kevyen hyllyn, tai sitten vain kauniin seinäpinnan jonka edessä roikkuisi muutama valaisin. Jos siinä on liesituuletin, koko visuaalinen vaikutelma menee pilalle, varsinkin sen perinteisen tuuletinmallin kanssa. Siis se valaisinta muistuttava olisi ainoa vaihtoehto jota voisin harkita, mutta jos se ei oikeasti toimi, niin fiksumpaa olisi jättää se vain pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hajua suodattavat mitään hirveää ääntä pidä; mulla sellanen sinämalli akltiivihiilisuodattimella eli ei läpivientiä katolle.
Vielä holjaisempi on Lapsetekin LIETEEN upotettu malli eli siis laite on kiinni keittolevytasossa.
Sama kysymys tämän osalta: toimiiko oikeasti? Imeekö tämä ne hajut ja rasvat? Onko kova ääni?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aistiyliherkkä vain äänille? Et siis hajulle, kärylle ja tahmaisuudelle? Siinä tapauksessa varmaan jää tosiaan kåyttämättä.
En, vaan kaikelle mahdolliselle. Mutta kun mietin, mikä häiritsee eniten, niin melu. Hajuihin pystyy vaikuttamaan sillä, minkälaisia ruokia kokkaa (en voi syödä vaikkapa maksaa hajun takia, vaikka olisi minkälainen liesituuletin). Siihen ääneen puolestaan ei voi vaikuttaa millään, paitsi olemalla laittamatta laitetta päälle. Tahmaakin tulee juuri siihen liesituulettimen suodattimeen eniten, joten jos en laittaisi sitä ollenkaan, ei olisi mitään minne tahmaa kertyisi? Suunnittelen että jätän yläkaapitkin pois.
ap
Ei se tahma katoa kuin taikaiskusta sillä ettei asunnossa ole liesituuletinta tai yläkaappia. Se tahma kertyy sinne minne se voi. Kattoon, seiniin, lattiaan, alakaappeihin. Joka tapauksessa tahmaa kertyy, se on varma se.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista! Jos ihan organisaatiotasolla voidaan päättää jättää liesituuletin pois, niin ei se voi mikään hirmuinen synti olla. Ilmeisesti rakennusmääräyksiinkään ei sitten voi sisältyä, että sellainen olisi pakko olla.
Kertoisitko, onko sinua nyt haitannut se, ettei laitetta ole? Itsekin haluaisin käyttää tuon tilan johonkin muuhun tarkoitukseen, laittaa siihen kevyen hyllyn, tai sitten vain kauniin seinäpinnan jonka edessä roikkuisi muutama valaisin. Jos siinä on liesituuletin, koko visuaalinen vaikutelma menee pilalle, varsinkin sen perinteisen tuuletinmallin kanssa. Siis se valaisinta muistuttava olisi ainoa vaihtoehto jota voisin harkita, mutta jos se ei oikeasti toimi, niin fiksumpaa olisi jättää se vain pois.
ap
Itsekin ihmettelin, miksi asunnossa ei ole liesituuletinta, koska vanhemmistakin löytyy sellaiset. No, kuten mainitsin aiemmin, nyt se ei haittaa ja en tosin käristele mitään, mistä roiskuisi rasvat ympäriinsä. En ole huomannut myöskään, että keittiön pinnat olisivat tahmeat. Putsaan seinän lieden takaa heti, jos siinä näkyy roiskeita, sekä yläpuolella olevan hyllykön, tosin siihenkään ei ole tarttunut mitään pintaan, ainakaan vielä. Olen itse tosi tarkka keittiön puhtaudesta, joten aluksi melkein itkin, kun huomasin tämän puutteen, mutta kokemusta on nyt vuoden verran takana ilman liesituuletinta ja ei mitään valitettavaa.
Ei kaadu ! Elettiin sitä ennenkin ja moni nykyäänkin ilman tuuletinta.
Ja sitä rasvaa löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista oli tuuletin tai ei, olettaen että valmistaa muutakin kuin keitettyä .
Eihän noita liesituulettimia saa kerrostalon hormiin edes liittää.
Itsellä on nykyisessä asunnossa vain liesikupu. Ei haittaa, koska talon ilmanvaihto pelaa.
Kai se riippuu vähän talostakin. Olen asunut 1900 luvun alussa rakennetussa kivitalossa, siis kerrostalo Helsingissä, eikä siellä ollut liesituuletinta. Sellainen ritilällä peitetty hormi vaan ylhäällä seinässä. Näissä vanhimmissa taloissa on ennen ollut puuhellatkin. Joku tuumaili, että on sitten rasvat hormissa. Minä sanoisin, että nuohotaanhan ne. Ainakin meilläpäin. Ennen vanhaan todella ruokaa laitettiin, en tiedä nykyaikana kuinka moni paistaa silakoita ja läskisoosia, mutta on tosiaan talot vielä pystyssä.
Asun ok-talossa vuokralla eikä täällä ole liesituuletinta. En ole osannut edes kaivata. Lieden yläpuolellakaan ei ole mitään kaapistoja niin en ole huomannut että mikään olisi keittiössä tahmautunut.
Tokihan se vesihöyry ei tee hyvää talon rakenteille, mutta se ei taasen ole mun ongelma vaan vuokranantajan.
Jos ostaisin talon niin silloin varmasti vaatisin liesituulettimen. En siis ehkä uskaltaisi laittaa rahojani taloon jossa liesituuletinta ei ole, kun jos sattuu että jotain vahinkoa tulee rakenteisiin niin ite joutuu olemaan maksumiehenä.
Siis joha siinä ruuan laitossa ainakin paistaessa lähtee ääntä niin ettei luulisi minkään tasaisen tuuletinhurinan niin ottavan korviin....
Ne paistettavat itsessään sisältää rasvaa. Ja jos ei sisällä, niin sitten saat karsinogeenia itseesi, ellet laita rasvaa. Mutta miten vaan.