Lainaisitko ystävällesi 1000€ hädän tullen?
Perusteluja? Jos sinulta löytyisi takataskusta sellainen summa rahaa.
Esim. vuokrat maksamatta, sähkölaskut maksamatta. Tai muu iso menoerä, johon hänellä ei olisi rahaa ja lainaa ei saisi. Seurauksena kämppä menisi alta, sähköt katkastaisiin, tai muuta vastaavaa.
Kommentit (52)
En. Siksi minulla onkin useampia "takataskussa" kun en niitä holtittomasti kylvä ympäriinsä.
En, koska nuo mainitut on menoja johon hän on saanut myös tukia, viimeistään toimeentulotukea. Jos hän on päättänyt käyttää ne rahat johonkin muuhun, on vain typerän käytöksen mahdollistamista paikata tilannetta lainalla.
Lainaisin helposti parille ystävälleni, ovat erittäin luotettavia. Muille en koskaan.
En lainaisi, koska takaisinmaksu aiheuttaisi vain noidankehän. Kun ystäväni olisi maksanut velkojaan takaisin, hän tarvitsisi uudelleen lainaa maksaakseen laskujaan ja elämistään.
Ukko36 kirjoitti:
En lainaa, vaan annan.
Noin pieni summa menee vähän niinkuin kahvillakäynti, ”mä maksan nää maksa sä ens kerralla”.
Jostain kumman syystä lainaa pyytävät ovat aina samoja tyyppejä... harva haluaa olla pankkina tai kylvää yksipuolisesti omia rahojaan ympäriinsä.
En enää. Lainasin vuosia sitten eräälle ystävälle 200e ja oli kovan työn takana saada rahat takaisin.
En lainaisi, olen joskus lainannut hädän tullen parisataa ja takaisinmaksun takkuilu koetteli ystävyyttämme todella. Voisin auttaa esimerkiksi majoittamalla, jos asunto menee alta.
En! Aina ollaan kyllä pyytämässä, mutta kenelläkään ei ole minkäänlaisia haluja paluttaa mitään lainaamansa. Yhtälailla on jäänyt maailmalle niin kirjat, dvd:t kuin rahatkin...
No keltä jää vuokrat rästiin ja sähköt maksamatta on yleensä sen verran huolimaton rahojensa kanssa, että turha luulo jos uskoo saavansa "lainaa" takaisin.
Lainaisin ja olen lainannut useamman kerran. Aina olen saanut rahani takaisin ennemmin tai myöhemmin. Lainasin esim. isoon hammasremonttiin, lapsen sairastuessa, työttömälle ystävälleni jne.
Ainoa poikkeus ovat joka suunnalta lainailevat "ystävät". Heille en lainaa koska kyse on elämänhallinnan ongelmista, joita he eivät edes yritä korjata. Rahoja ei saa takaisin kuin jatkuvalla kinuamosella ja uhkailemalla.
Lainaisin yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikille ystävilleni, sillä pyyntö olisi näissä tapauksissa todella yllättävä ja tietäisin, että jotain todella karmeaa on tapahtunut ja tilanne hälyyttävä ja rahan tarve todellinen, eikä mitään muuta vaihtoehtoa olisi enää jäljellä, jos minulta pyytäisivät. Ei haittaisi, vaikka en saisi rahoja koskaan takaisin. Se poikkeus, jolle en lainaisi on tapaus, joka on JATKUVASTI vailla jotain. Useimmiten rahaa, mutta myös palveluksia. Pikkusummia olen lainannut, palautuvat välillä ja välillä ei, mutta enää en lainaa niitäkään. Hän yritti miehensä kanssa myös saada minua asuntolainansa takaajaksi :D en suostunut, ja hyvä niin. Lainat jäivät heiltä maksamatta ja kämppä pakkomyyntiin pankin toimesta, seurauksena ulosotto.
Olen aikoinaan lainannut kaverilleni 400e, ei ole maksanut takasin enkä ole asiasta häntä muistuttanut.
Voisin antaa. Maksakoot takaisin jos joskus on rahaa, mutta en jää sitä odottamaan.
En lainaisi. Mutta olen maksanut vastaeronneen ystäväni asunnon vuokravakuuden (melkein 2000 e). Tosin pidin saarnan siitä, että avioliitossakin täytyy koko ajan tietää, paljonko on rahaa käytttävissä eikä ikinä enää pidä olettaa, että joku toinen huolehtii rahojen riittävyydestä.
Riippuu ihmisestä. Avopuolisolleni lainasin 8000 euroa ja sain takaisin puolessa vuodessa . Parhaalle ystävälleni kyllä lainaisin jos kämppä alta menisi vaikka rahoja en välttämättä enää näkisi
En lainaisi, vaan antaisin yhden kerran.
Tonni on sen verran pieni raha, että jos jonku talous kaatuu siihen, niin luultavasti silloin on ihan hyvä aika opetukselle.
Minun vähän vaikea ajatella tilanne, jossa oikeasti talous olisi tonnista kiinni. Visatililtä saa helposti muutaman tonnin, jos on tiukka tilanne. Jos visa on jo tapissa ja tarvii vielä tonnin, niin aika hyvä tarina saa olla että lainaisin.
Jos ystävälläni olisi hätätilanne tyyliin koti palanut, niin en lainaisi vaan antaisin tonnin.
Olen lainannutkin. Mitäs ihmeellistä siinä on, en pidä ystävinä epäluotettavia ihmisiä.