Lainaisitko ystävällesi 1000€ hädän tullen?
Perusteluja? Jos sinulta löytyisi takataskusta sellainen summa rahaa.
Esim. vuokrat maksamatta, sähkölaskut maksamatta. Tai muu iso menoerä, johon hänellä ei olisi rahaa ja lainaa ei saisi. Seurauksena kämppä menisi alta, sähköt katkastaisiin, tai muuta vastaavaa.
Kommentit (52)
En ikinä. Mutta olenpahan esim. majoittanut ystävääni yhden kesän kun häneltä meni kämppä alta.
Olen kerran maksanut kaverin kuukauden vuokran. Rahoja ei näkynyt enää koskaan ja päätin, etten enää ikinä lainaa muille kuin miehelleni.
En lainaisi.
Ystävät ja raha-asiat pidän tiukasti erillään toisistaan.
Näin toimien olen myös havainnut helposti ketkä olivat mukavia ainoastaan minusta hyötymisen toivossa eivätkä näin ollen ansainneet ystävyyttäni.
Lainaisin jos minulla olisi varaa ja hänellä takaisinmaksukykyä.
En, ei mulla ole ystäviä. Perheenjäsenille lainaisin vaikka eivät maksaisi takaisinkaan.
En lainaa kenellekään, edes miehelleni, lasteni isälle. Mitä rahaan tulee, niin KAIKKI pettävät!
Kunhan tehdään kirjallinen sopimus kahden ulkopuolisen läsnäollessa. Sitten jos ei maksa niin voi karhuta oikeusteitse.
En lainaisi niin isoa summaa, pienemmän ehkä. Riippuu tarvitsijasta.
No en tietenkään. Se on yli kuukauden tulot, joten ei löydy takataskusta.
En lainaa, vaan annan.
Noin pieni summa menee vähän niinkuin kahvillakäynti, ”mä maksan nää maksa sä ens kerralla”.
Ei se tonni mitään tuollaisessa tilanteessa pelastaisi. Jos kämppä olisi menossa alta, niin rahavaikeuksia olisi ollut jo pitkään. Auttaisin ystävääni jollakin muulla tavalla.
Oikeasti voisin auttaa vaikka auton tankkaamisessa, takuuvuokran maksamisessa tai muussa kertaluontoisessa tilanteessa ja silloinkin varautuisin siihen, että antamani apu jäisi avustukseksi eikä lainaksi.
Riippuu ihan ystävästä ja siitä miten hän on tuollaiseen tilanteeseen päätynyt.
Yleensä tuollainen pyntö jo kertoo ettei taloudenpito ja henkilökohtainen vastuu omista tekemisistään ole hallussa. En lainaisi, sillä todennäköisesti rahoja ei saisi takaisin. Tietty jos joku haluaa auttaa, niin sitten mutta lainana sitä ei kannata pitää, vaan lahjoituksena. Oikeampi kysymys on, haluatko lahjoittaa 1000 euroa?
Ukko36 kirjoitti:
En lainaa, vaan annan.
Noin pieni summa menee vähän niinkuin kahvillakäynti, ”mä maksan nää maksa sä ens kerralla”.
Pointsit tästä.
En. Mulle on kotona opetettu, ettei pidä lainata rahaa ystäville. Mieluummin sitten vaikka lahjoittaa, jos on varaa
Voisin antaa, jos ystävä on läheinen ja rakas ja todellisessa hädässä, mutta en lainaa enää kenellekään. En halua olla enää tilanteessa missä täytyy kysellä rahojensa perään.
Tietenkin.