Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät hakeudu päiväkotiin töihin?

Anniina
28.04.2019 |

Olen tässä miettinyt, että miksi päiväkodeissa on vähän jos ollenkaan miehiä töissä?
Johtuuko se vanhahtavasta ajatusmaailmasta ettei miehet voi hoitaa lapsia vaan se on automaattisesti naisten homma? Vai vaikuttaako siihen palkkaus? Saisikohan alan palkkausta nostettua jos miehiä alkaisi tulemaan enemmissä määrin alalle? Nyt olen parissa eri päiväkodissa missä lapseni ovat olleet ettei siellä miehiä paljon hoitotyössä näy. Joitain satunnaisia joskus ollut. Olen jutellut siellä työntekijöiden kanssa ja nekin haluaisivat miehiä enemmän töihin päiväkotiin.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opiskellut lastenhoitajaksi ja olin lopulta päiväkodissa puoli vuotta töissä.

Tässä ketjussa onkin jo mainittu paljon asioita miksi tuossa työssä ei viihdytä pitkään.

Sanoisin itse, että työ on aika tylsää.

Joka päivä samat rutiinit, aamupala, ulos, sisään, lounas, päiväunet, välipala, ulos ja vanhempien kanssa pakkojutustelut lapsen päivästä.

Palkka huono ja kuten sanottua niin parisuhdemarkkinoilla vienti on heikkoa. Kun sanot treffeillä olevasi lähihoitaja/lastenhoitaja niin 99% naisista pitää sitä joko korkeintaan neutraalina tai enemmän negatiivisena.

Työstä voisi tulla suositumpaa miesten keskuudessa jos palkkaa parannettaisiin ja naiset vähentäisivät pinnallisuuttaan miehen statuksen ja rahan suhteen.

Kaikki me tiedämme että kumpikaan noista ei tule tapahtumaan.

Vierailija
42/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei minulle:

- huono palkka

- ei urakehitysmahdollisuuksia

- henkilöresurssointi raa'asti alimitoitettua lasten määrään nähden

- paljon huutoa, hälinää ja 100% ihmisten kanssa touhuamista - ratkon mielummin teknisiä ongelmia ja asioita, kuin epäkiinnostavia humanistisia- tai tunne-elämän alueen sotkuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko työ ympäristö miljoonine sääntöineen ilman lapsen parasta ei oikein nappaa...kunnioitusta et saa eikä sinua pidetä kuin robottina joka hoitaa muiden penskoja pienellä palkalla.

Vierailija
44/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei yleensä välitä sitä vähääkään vieraista lapsista kuin naiset. Tämä on faktaa. Eräs sukulaismies sen tiivisti hyvin, kun toinen sukulainen yritti näyttää lapsenlapsensa kuvia: "Mua ei kiinnosta toisten lapset". Törkeästi sanottu, mutta niinhän se on.

Työskentelen nuorten parissa ja mieskollegat suhtautuu nuoriin ja heidän ongelmiinsa paljon kylmemmin kuin naiset. Ne tekee sitä työkseen, ei niitä oikeasti kiinnosta. Toki tekevät hyvin työnsä useimmat, mutta heille se on vain pakollista palkkatyötä ja nuorten asiat on täysin yhdentekeviä ajatustasolla.

Etpä voisi sitten yhtään enempää miesviha-yleistää. 

Minunkin lukion ruotsinopettajani vihasi poikia, eli kaikki naisopettajat vihaavat poikia. 

Ei kyse ole mistään "vihasta" vaan yksinkertaisesta biologisesta erosta miesten ja naisten välillä. Miesten ja naisten välillä on merkittäviä eroja sekä ruumiinrakenteessa että henkisen puolen jutuissa ja nämä kaikki heijastelevat miesten ja naisten luontaista roolijakoa yhteiskunnassa.

Esimerkiksi jos mies olisi tarkoitettu hoivaajaksi, niin hänelle olisi sekä erilainen ajattelutapa että erilainen ruumiinrakenne.

Ohis Hoh-hoijaa. Taas sitä saa olla ihmeissään omasta biologiastaan ja "miehisyydestään" Tulipa muuten mieleeni, että oletko ajatellut, että noin 100 vuotta sitten naiset joutuivat Suomessa hakemaan erillistä lupaa ja oikeutta, jotta saisivat opiskella yliopistossa. Viime vuosina on alkanut näyttää sille, että hyvin harvassa ovat ne tiedekunnat ja opiskelualat yliopistoissa / korkeakouluissa, joissa on mies enemmistö.

Pitäsikö tästä päätelä, että meidän meisten kyky omaskua ja hallita "korkeampaa ja syvempää" osaamista vaativia asioita on naisiin verrattuna huomattavasti heikompaa tasoa. (naisilla meni noin 100 vuotta että menivät yleisesti potenttiaalisessa osaamisessa ohi) - Ja, jos naisille olisi avattu avoin ja yhtälainen mahdollsiuus opiskella miesten rinnalla tai miesten tavoin, niin on mielenkintoista ajatella miten yhteiskunnalline kehtitys olisi edennyt. Tai miten se nyt etenee kun nuoremmissa ikäluokissa naiset ovat korkeammin koulutetutumpia ja oppineempia kuin miehet.

Sitäkin tässä miettii, että millainen oma fyysinen vai henkinenekö rakenne sitten, sitä pitäisi olla, että olisin parempi hoivaaja. Ei se mitä roikkuu jalkojeni välissä ainakaan omasta mielestäni ole estänyt minua hoitamasta lapsia. Vaikka en lastenhoitamista valinnutkaan omaksi (opiskelu)alakseni tai päätoimiseksi työkseni.

Mutta valintaani en kyllä mitenkään osaa tai pysty perustelemaan biologisilla tai fysiologisiilla syillä, saati jotenkin merkittävästi naisten ja miesten välisen ajattelutoiminnan eroavaisuuksilla.      

Vierailija
45/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehno palkka ja status, sekä tuntuu myös epäluontevalta vahtia muiden miesten mukuloita.

t.m30

Vierailija
46/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehno palkka ja status, sekä tuntuu myös epäluontevalta vahtia muiden miesten mukuloita.

t.m30

Ai, vaikka niiden mukuloiden tekoon on tarvittu nainenkin? Omituista höpöttämistä.

Vierailija
47/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi kukaan nainenkaan sitä työtä haluaa tehdä, kun kumminkin valittaa, että p*ska palkka ja kurjat työolot.

Vierailija
48/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten asenteet.

Kuvitellaan maailma jossa lastenhoitajamiehiä pidettäisiin yhtä haluttavina kuin lääkäreitä tai juristeja.

Montako viestiä olet nähnyt joissa nainen kertoo haluavansa lääkärin tai lakimiehen parisuhteeseen ja että nainen on ihastunut lääkärissä käydessään.

Montako viestiä olet nähnyt joissa nainen kertoo haluavansa lastenhoitajamiehen?

Voi vain spekuloida miten paljon tuo työn status vaikuttaa siihen, että miten moni alalle hakeutuu.

Olen saanut lukea monia viestiä joissa nainen on asenteella:

"On kiva juttu, että miehiä hakeutuu lähihoitajiksi, mutta omaksi puolisoksi en sellaista kyllä haluaisi"

Vierailija
49/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrän päiväkodeissa töiden puolesta. Olen varmaan käynyt n.200 päiväkodissa ja kyllä niissä miehiä on hyvin satunnaisesti. Suurimmassa osassa ei yhtään.

Ei kyllä kovin houkuttelevalta itselle ole näyttäytynyt se päiväkodin arki, varmaan viimeisiä paikkoja mihin menisin töihin, mutta varmasti moni on samaa mieltä minunkin töistäni :)

M36

Vierailija
50/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.m30

Ai, vaikka niiden mukuloiden tekoon on tarvittu nainenkin? Omituista höpöttämistä.

Toki, eikä siinä mitään vähäteltävää. Tulevien lasten kavereille kyllä löytyy tuoli perheen yhteisessä ruokapöydässä. 

Vierailija
51/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten asenteet.

Kuvitellaan maailma jossa lastenhoitajamiehiä pidettäisiin yhtä haluttavina kuin lääkäreitä tai juristeja.

Montako viestiä olet nähnyt joissa nainen kertoo haluavansa lääkärin tai lakimiehen parisuhteeseen ja että nainen on ihastunut lääkärissä käydessään.

Montako viestiä olet nähnyt joissa nainen kertoo haluavansa lastenhoitajamiehen?

Voi vain spekuloida miten paljon tuo työn status vaikuttaa siihen, että miten moni alalle hakeutuu.

Olen saanut lukea monia viestiä joissa nainen on asenteella:

"On kiva juttu, että miehiä hakeutuu lähihoitajiksi, mutta omaksi puolisoksi en sellaista kyllä haluaisi"

Lapseton nainen harvemmin menee lastenhoitajan vastaanotolle. Tuntemani hoitajamiehet ovat kaikki parisuhteessa. Osan tunnen jo 80-luvun alusta eikä silloinkaan heillä ollut ongelmaa pariutumisessa. Eikö se ole vaan hyvä asia, että pinnallisimmat naiset jäävät jo kättelyssä pois eikä heihin tarvitse tuhlata aikaa?

Vierailija
52/85 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsin asiaa hetken muutama vuosi sitten, sillä olin lukion jälkeen pätkän päiväkodissa töissä, ja se oli törkeän hauskaa. Lapset ovat huvittavia ja sinne oli aina kiva mennä töihin. En kuitenkaan viitsinyt hakea alalle, sillä palkka on liian huono.

Sanokaa mitä sanotte, mutta koen että miehenä on tärkeää tienata edes semihyvin. Parisuhteenkin löytäminen on paljon helpompaa paremmilla tuloilla. 

Tässähän se suurin syy varmasti tulikin. Ei naiset pidä päiväkodissa työskentelevää miestä varteenotettavana kumppanina - sanoivat mitä tahansa. Huono palkka ja ei statusta -> tilastotkin jo kertovat, että edessä on todennäköisesti yksinäinen loppuelämä.

Olen toista mieltä. Palkka on huono, tottakai, mutta uskoisin, että päiväkodissa työskentelevä mies saa runsaasti positiivista huomiota naisilta. Ajattelepa vaikka yh-äitejä, joiden lapset ovat päiväkodissa, kertovat kotona hauskasta sedästä, jolla ei ole sormusta sormessa.

Ainoastaan kerran olen kuullut noista pedo-epäilyistä, paikkakunnalta, joka sijaitsee Suomen Bible Beltillä.

Vierailija
53/85 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsin asiaa hetken muutama vuosi sitten, sillä olin lukion jälkeen pätkän päiväkodissa töissä, ja se oli törkeän hauskaa. Lapset ovat huvittavia ja sinne oli aina kiva mennä töihin. En kuitenkaan viitsinyt hakea alalle, sillä palkka on liian huono.

Sanokaa mitä sanotte, mutta koen että miehenä on tärkeää tienata edes semihyvin. Parisuhteenkin löytäminen on paljon helpompaa paremmilla tuloilla. 

Tässähän se suurin syy varmasti tulikin. Ei naiset pidä päiväkodissa työskentelevää miestä varteenotettavana kumppanina - sanoivat mitä tahansa. Huono palkka ja ei statusta -> tilastotkin jo kertovat, että edessä on todennäköisesti yksinäinen loppuelämä.

Olen toista mieltä. Palkka on huono, tottakai, mutta uskoisin, että päiväkodissa työskentelevä mies saa runsaasti positiivista huomiota naisilta. Ajattelepa vaikka yh-äitejä, joiden lapset ovat päiväkodissa, kertovat kotona hauskasta sedästä, jolla ei ole sormusta sormessa.

Ainoastaan kerran olen kuullut noista pedo-epäilyistä, paikkakunnalta, joka sijaitsee Suomen Bible Beltillä.

Ei miehet halua yksinhuoltajia..

Vierailija
54/85 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni vanhempi katsoisi hyvällä jos mies auttaisi lasta vessassa ottamaan housut pois jne.?  Itse mietin lastenhoitoalaa, mutta tuli niin outoa kommenttia molemmilta sukupuolilta joten jätin väliin.

mies

Voin kertoa, että eivät vanhemmat sitä ajattele noin minkä mielikuvan yrität tuoda esille. Vanhemmat osaavat kyllä ajatella ja tietävät mikä liittyy puhtaasti työnkuvaan ja mikä taas ei.

Täällä ihmeen monessa kommentissa jostain syystä tuodaan esille, että heti jos mies työskentelee päiväkodissa niin siinä on jotain hämärää. On tietenkin totta ja valitettavaa, että niin monella tulee heti mieleen joku "namu-setä" ajatus lastenparissa työskentelevästä miehestä. Olisikohan tuossa ennakkoasenteiden korjaamisen paikka? Aina jaksetaan sanoa ettei kaikkia voi tuomita joidenkin takia ja ei kaikki ole samanlaisia. Silti näin kuitenkin nähtävästi ajatellaan. Tuskin täälläkään pitää kaikkia esim. kaikkiaautoilijoita rattijuoppoina vaikka niitä autoilijoiden keskuudesta löytyy. Monesti etenkin nuoren miehen valintaan saattaa vaikuttaa ulkoinen paine. Mietitään liikaa mitähän kaverit ym muut miettii.

Vierailija
55/85 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet eivät hakeudu mielenterveyshoitoon, katkaisuhoitoon, koulutukseen jne?

Koska ne ovat pelkureita.

Vierailija
56/85 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sekin syynä että lapsia hoitavia miehiä epäillään helposti pedofiileiksi? Jos ei ihan suoraan sanota niin katsotaan kuitenkin sillä silmällä.

Niin ja samalla valitetaan, kun miehet ei osallistu lastenhoitoon vaan ne jätetään naisille. Oliskohan tässä jonkunlainen korjaamisen paikka? Mielestäni on rohkeaa mieheltä lähteä töihin päiväkotiin vaikka sitä jotkut saattaa kummastella tai naureskella.

Vierailija
57/85 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska miehet ovat järkevämpiä. Kuka viitsii kuunnella ja katsella rääkyviä, täysin kurittomia kakaroita koko työpäivän ajan ja vielä kohtuuhuonolla palkalla? Ihmettelen naisia jotka tuohon suostuvat.

N37

Vierailija
58/85 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielest on vähän outoo et heti negatiivinen suhtautuminen. Eikö lapsi saa sit koskaan tutustua muussakaan elämässä vastakkaiseen sukupuoleen? Mites esim veljet, isät, enot?

Vierailija
59/85 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli jo 90-luvulla 2 mieshoitajaa, enkä sillon lapsena ihmetelly sitä ollenkaan. En myöskään ala-asteella tajunnut että luokallani oli useampi ulkomaalaistaustainen (tai siis joo, kyllä mä tiesin että ne on Afrikasta, Lähi-Idästä jne) mutta en ajatellut heidän olevan yhtään erilaisia.

Kunpa voisin palata lapsuuteen, olin sillon paljon parempi ihminen :(

Vierailija
60/85 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumilaulujen laulamisesta maksetaan ihan riittävästi. 

Jos tuo on käsitykses päiväkotityöstä niin et voi pahemmin vääräs olla :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi