Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät hakeudu päiväkotiin töihin?

Anniina
28.04.2019 |

Olen tässä miettinyt, että miksi päiväkodeissa on vähän jos ollenkaan miehiä töissä?
Johtuuko se vanhahtavasta ajatusmaailmasta ettei miehet voi hoitaa lapsia vaan se on automaattisesti naisten homma? Vai vaikuttaako siihen palkkaus? Saisikohan alan palkkausta nostettua jos miehiä alkaisi tulemaan enemmissä määrin alalle? Nyt olen parissa eri päiväkodissa missä lapseni ovat olleet ettei siellä miehiä paljon hoitotyössä näy. Joitain satunnaisia joskus ollut. Olen jutellut siellä työntekijöiden kanssa ja nekin haluaisivat miehiä enemmän töihin päiväkotiin.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin opiskelun jälkeen vuoden ajan päiväkodissa töissä. Mukavaa työtä se oli. Lapset olivat mukavia ja todellakin aitoja tyyppejä. Rutiinit eivät sinällään haitanneet koska syystähän ne sellaiset ovat. Päiväjärjestys luo turvaa lapsille.

Mutta huonoja puolia oli tietenkin myös. Palkkaus on huonoa ja ei mitenkään motivoinut jatkamaan. Työilmapiiri oli ihan ok. Parilla tyypillä oli joitain ihmeellisiä voimaantumisen merkkejä ja kohtelivat nuorempiaan ja itseään lyhyemmän aikaa juuri siinä päiväkodissa työssä olleita kummallisen tylysti. Vanhemmat olivat pääsääntöisesti mukavia ja asiallisia. Mutta oli joukossa niitäkin jotka olivat saaneet jonkun tason johtajan viran ja täten ei päiväkodin työntekijä ollut heille edes tervehtimisen arvoinen. 

Lopulta jäi käteen elämänkokemusta ja nyt itsekin jo kouluikäisen lapsen isänä voin sanoa että koskaan ei pidä toista ihmistä aseman ja varallisuuden mukaan arvottaa. 

Vierailija
62/85 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihme nyt päiväkotiin menee kirkuvia, haisevia ja sairastelevia lapsia hoitamaan mistään palkasta. Olkoon sitten mies tai nainen. Ihan järkyttävää hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pedofiilipeikko ja hintahtavana pitäminen jos sellaiseen tahtoisi hakeutua. Ikävää.

Vierailija
64/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up....

Vierailija
65/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono status, huono palkka, joustamattomat työajat, ei etenemismahdollisuuksia ja alimitoitetut resurssit työn tekemiseen.

Enemmänkin ihmettelen miksi kukaan sukupuolesta riippumatta hakeutuisi moiselle alalle?

Vierailija
66/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sekin syynä että lapsia hoitavia miehiä epäillään helposti pedofiileiksi? Jos ei ihan suoraan sanota niin katsotaan kuitenkin sillä silmällä.

Siis hä?? Et kai nyt oikeasti meinaa, että päiväkodissa töissä olevia miehiä pidettäisiin pedofiileinä?

Jos joku noin ajattelee niin kyllä sillä pitää päässä viirata ja pahasti.

Itse asiassa jo se, että mies ajaa pakettiautolla päiväkodin ohi saattaa johtaa pedofiiliksi leimaamiseen: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keskisuomalainen-ensin-sosiaalinen-…

Puhumattakaan tosiaan sitten siitä, että mies pyyhkisi lasten peppuja päiväkodin vessassa.

Tuli sama tapaus mieleen ja teki jo mieli kirjoittaa siitä tänne kunnes huomasin tämän.

Vierailija
67/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajina tiedän useita miehiä, en niinkään hoitajina. Opettajan päätoimi kun ei ole pyyhkiä peppuja, vaikka tarvittaessa toki sitäkin tekevät. Kaikki tuntemani lastentarhanopettajamiehet ovat olleet parisuhteessa ja iäkkäämmillä myös omia lapsia.

Vierailija
68/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M41 kirjoitti:

Enemmänkin ihmettelen miksi kukaan sukupuolesta riippumatta hakeutuisi moiselle alalle?

Jos kukaan ei hakeutuis alalle enää niin kukas niitä lapsia sitt hoitais sillä aikaa ku molemmat vanhemmat on töissä? Ai niin sä meinaat et äidit hoitais sitt niitä kotona ja mies tekis vaan töitä.

Vierailija
69/85 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea palkka ja uramahdollisuudet, bonuksena vielä pedofiilin leima otsaan, kukapa mies ei tuollaisesta unelmoisi.

Vierailija
70/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työolot ja palkka surkeat, pääsee fiksumpiinkiin hommiin, ei ole kiinnostunut räkänokkaisista lapsista, jne, jne...

Vierailija
71/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, enkä menisi päiväkotiin töihin. Syy? Kaksi vuotta jouduin elämäntilanteen vuoksi viemään lastani päiväkotiin joka oli parhaimmillaankin vain melko ok paikka. Siis ei loistava, ei hyvä, eikä aina edes semi.

Jos vanhemman silmien edessä nokitaan toisia, ja jos vanhempien edessä aletaan päteä ja väittää vastaan (kiusaamistapaus jonka molempien osapuolien vanhemmat halusi yhdessä selvittää, mutta hoitajat eivät muka tienneet mistä puhutaan, ja alkoi uskomaton syyllistämis-show).

Siihen päälle vielä surkea palkka, niin ei kiitos. En Ihmettele, että tämä kyseinen päiväkoti ei saa hyviä työntekijöitä naisistakaan, saati miehistä.

Vierailija
72/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sekin syynä että lapsia hoitavia miehiä epäillään helposti pedofiileiksi? Jos ei ihan suoraan sanota niin katsotaan kuitenkin sillä silmällä.

Siis hä?? Et kai nyt oikeasti meinaa, että päiväkodissa töissä olevia miehiä pidettäisiin pedofiileinä?

Jos joku noin ajattelee niin kyllä sillä pitää päässä viirata ja pahasti.

Ajatellaan ihan yhteiskunta-tasolla länsimaissa. Ulkomailla tietyt lentoyhtiöt kieltävät yksin matkustavia miehiä istumasta tuntemattomien lasten vieressä. Avointa syrjimistä sukupuolen perusteella, mutta kuka nyt siitä välittäisi kun kohde on mies, eikä edes homo.

Vierailija
73/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät himojen heräämistä lapsia kohtaan. Tutkimuksen mukaan joka kuudes mies voisi sextailla lapsen kanssa, mikäli tilaisuus tarjoutuisi.

Vierailija
74/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten päiväkodissa oli vuoden verran yksi mies hoitajana, toinen kerran sijaisena ja kerran puhelinmyyjämies on sanonut ohimennen vaipanvaihtokiireeseeni, että "ymmärrän, olen koulutukseltani lto, sopiiko soittaa myöhemmin uudestaan"

Olen siis nainen ja minulla on lapsia. Päiväkoti on kuitenkin yksi viimeisiä paikkoja, joissa haluaisin työskennellä. Uskon, että vielä useammalle miehelle se on viimeinen vaihtoehto koska

- Hoidat muiden ihmisten lapsia, muiden lapset eivät ole ihan mä yhtä kivoja kuin omasi.

- Muiden lapsia on 100 kertainen määrä omiisi verrattuna.

- Työ on haastavaa tehdä niin hyvin kuin tahtoisit sillä ei ole resursseja.

- Matala palkka ei motivoi

- Määräaikaisia työsuhteita

- Jos olet se harvinainen mies alalla niin 100% kollegoistasi on naisia. Itse ainakin tykkään työskennellä ns. sekaporukassa.

Veikkaan, että moni todella ihmisläheinen nainenkin ryhtyy lastenhoitajaksi myös vähän sillä ajatuksella, että puoliso jakaa elinkustannukset, joten pärjääminen ei ole yksin hänen tuloistaan kiinni. Miehet ehkä harvemmin lähtevät tieten tahtoen alalle, josta maksetaan huonosti ajatuksella, että puolison kanssa pärjätään. Lisäksi kun tämä (lasten)hoitoala harvemmin on miesten kutsumusammatti.

Harmi sinänsä koska miehiä olisi kyllä hyvä saada alalle. En sitten tiedä miten se ratkaistaan. Tuplataan työntekijöiden palkka ja otetaan heitä töihin kaksinkerroin? Sitten minäkin voisin harkita kyseisiä töitä.

Vierailija
75/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa pitäisi nostaa ja naisten pitäisi muuttaa asennoitumista lastenhoitajamiehiin pariutumismielessä.

Vierailija
76/85 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäävät himojen heräämistä lapsia kohtaan. Tutkimuksen mukaan joka kuudes mies voisi sextailla lapsen kanssa, mikäli tilaisuus tarjoutuisi.

Kenen perseestä revit nuo tutkimukset? Varmaan samojen tutkimusten mukaan joka seitsemäs mies voisi sextailla aasin kanssa, mikäli tilaisuus tarjoutuisi.

P-filia on nykytiedon mukaan n. 90% seurausta lapsuuden traumoista, tietty perinnöllinen yhteys löytyy. Miehistä n. 1 prosentti viehättyy _ensisijaisesti_ alle murrosikäisistä lapsista, heistäkään kaikki eivät tee lapsiin kihdistuvia rikoksia. Hieman useampi, sellaiset 2-7% viehättyy murrosikäisistä ja teini-ikäisistä (eivätkä hekään välttämättä ensisijaisesti). Tutkitusti miehet viehättyvät (keskimäärin) selkeästi eniten 25-vuotiaista nuorista, mutta jo selvästi aikuisista naisista. Ja iän karttuessa myös ne omanikäiset viehättävät yleensä sillä elämäntilanteet/arvot ym. vaikuttavat myös miehen mielenkiintoon naisesta.

Vaikka mediasta saa karmean kuvan maailmasta niin on hyvä pitää mielessä, että enemmistö ihmisistä ei ikinä pääse uutisiin. Miten muuten niin moni olisi saanut elää hyvän lapsuuden kun meillä kaikilla on isä?

Vierailija
77/85 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt minäkin. Olen naimisissa oleva mies ja meillä yksi eskari ikäinen lapsi. Ainoa mies jonka olen nähnyt päiväkodissa oli siivoajana siellä. Olisi mielestäni lasten etu saada vähän mies näkökulmaa päiväkotiin. Selvästi huono ilmapiiri ja ihme hierarkia vallitsee päiväkodissa, jossa kaikki johtajaa myöten naisia. Ahdistusta puretaan lasten vanhempiin ja keksitään ongelmia ihan piinatakseen vanhempia. Ihan ihme meininkiä. Ennakkoluulot ja juoruilu kukoistaa päiväkodeissa.

Vierailija
78/85 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Selänne oli päiväkodissa töissä ennen jääkiekkoammattilaisen uraansa.

Vierailija
79/85 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi varhaiskasvatuksen miesopettajaa ja yhden lastenhoitajan. Yksi näistä on kantasuomalainen. Hyvin viihtyvät työssään ja lasten kanssa.

Vierailija
80/85 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsirakkaana miehenä minulle työpaikka päiväkodissa olisi oikein unelmatyöpaikka.

Harmi vain että palkkatason vuoksi kotona odottaisi omat, laihat lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän