Miksi ihmisten pitäisi terveytensä nimissä käydä salilla rasittamassa itseään painoilla, kun eihän eläimetkään niin tee?
Mikä siinä on että ihmisen kuuluisi nostella/työnnellä/vedellä painoja?
Kommentit (31)
Niin, mutta tekeehän eläimet niin ,koska ihminenkin on eläin...
Ei tarvitsekaan mennä. Kotona pystyy omalla painolla treenaamaan aivan tarpeeksi. Yhden jalan kyykkyjä, punnerruksia, istumaannousuja,leuanvetoa jne. Lisäksi ulkoilmaliikuntaa runsaasti.
Moni aivonsa nyrjäyttänyt luulee, että itsensä esittely trikoissa kuntopyörän päällä istuen parantaa kuntoa.
Eivät todella eläimetkään tee niin, mutta jos otetaan vaikkapa kesyhevonen esimerkiksi, niin nykyään monen suomalaisen ratsuhevosen ongelma on se, että se liikkuu liian vähän, eli on siksi lihasköyhä ja lihava. Aivan kuten eläimen, myös ihmisen pitää liikkua pysyäkseen terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sinulle riittääkin ihmettelemistä. Älä vain nyrjäytä aivojasi lopullisesti.
On se hassua kun joku ei tiedä jotain ja haluaisi tietää, pitää aina jonkun tulla nälvimään.
Ap
Koska ihminen ei nykyään rasita itseään fyysisesti kuten eläimet. Milloin viimeksi esim kiipesit puuhun tai rakensit itsellesi aseen tai suojan? Tai milloin viimeksi vaelsit tai juoksit pitkiä matkoja saadaksesi saaliiksi eläimen, jonka sitten itse kannoit kotiin ja nyljit?
Jos ihminen tekisi fyysistä työtä joka tasaisesti rasittaa lihaksia niin ei tarvitsekkaan.
Mutta jos ihminen istuu työkseen on vapaa ajalla rasitettava lihaksia jos meinaa pysyä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät todella eläimetkään tee niin, mutta jos otetaan vaikkapa kesyhevonen esimerkiksi, niin nykyään monen suomalaisen ratsuhevosen ongelma on se, että se liikkuu liian vähän, eli on siksi lihasköyhä ja lihava. Aivan kuten eläimen, myös ihmisen pitää liikkua pysyäkseen terveenä.
Tiedän kyllä, että liikkuminen on tärkeää, mutta tämä kysymykseni koskee sitä, että miksi painojen kanssa treenaaminen olisi ihmiselle välttämätöntä? Eläin juoksee, joten eikö ihmiselle riittäisi myös pelkkä juokseminen kunnossa pysymiseen?
Ap
Ei niiden tartte kun liikkuvat luonnossa lajilleen tyypillisesti. Nykyihminen ei tee niin, istuu ja makaa suurimman osan ajastaan.
Eläimet joutuu tekemään kovan duunin ruoan eteen. Esim. linnut, ketut, sudet... etsivät lähes jatkuvasti ruokaa. Lisäksi joutuu liikkumaan vikkelästi koko ajan ettei joudu syödyksi. Koska olet nähnyt oravan kävelevän?
Vierailija kirjoitti:
Koska ihminen ei nykyään rasita itseään fyysisesti kuten eläimet. Milloin viimeksi esim kiipesit puuhun tai rakensit itsellesi aseen tai suojan? Tai milloin viimeksi vaelsit tai juoksit pitkiä matkoja saadaksesi saaliiksi eläimen, jonka sitten itse kannoit kotiin ja nyljit?
Miksi ihmiset eivät kiipeile puissa sen sijaan että nostelisivat painoja? Ei ne alkuasukkaatkaan nostelleet painoja. Toinen kysymykseni on että jos kaikki on nykyään tehty niin helpoksi eli ihmisen ei tarvitse itse raahata kaatamaansa ruhoa kotiin, mihin ihminen tarvitsee lihaksia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että liikkuminen on tärkeää, mutta tämä kysymykseni koskee sitä, että miksi painojen kanssa treenaaminen olisi ihmiselle välttämätöntä? Eläin juoksee, joten eikö ihmiselle riittäisi myös pelkkä juokseminen kunnossa pysymiseen?
Ap
Olet nyt jostain kehittänyt tuollaisen väitteen, että painojen kanssa treenaaminen olisi välttämätöntä.
Ihmiskeho myös kasvattaa lihasta todella heikosti verrattuna muihin nisäkkäisiin, jopa ihmisapinoihin (syynä varmaankin ravinnon säästäminen aivojen tarpeisiin tms). Siksi ihmisellä on suurempi riski kärsiä lihasheikkoudesta, varsinkin nykyään kun ihmiset elävät hyvin vanhoiksi. Vanhuuden kaatumisonnettomuuksista suurin osa johtuu lihasten heikkoudesta.
Kehonvastuksellakin voi toki treenata ihan hyvin, jos osaa, mutta useimmille vastusharjoittelu on helpoin tapa lihasten vahvistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät kiipeile puissa sen sijaan että nostelisivat painoja? Ei ne alkuasukkaatkaan nostelleet painoja. Toinen kysymykseni on että jos kaikki on nykyään tehty niin helpoksi eli ihmisen ei tarvitse itse raahata kaatamaansa ruhoa kotiin, mihin ihminen tarvitsee lihaksia?
Ap
Ihminen tarvitsee lihaksia aineenvaihduntaan ja siihen, että keho pysyy hyvässä asennossa. Kun kehoon tulee virheasentoja, siihen tulee kipuja. Keho myös jäykistyy, jos sillä ei harjoittele erilaisia liikeratoja.
Vierailija kirjoitti:
😂
Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka nauravat kun näkevät jonkun satuttavan itseään, nolaavan itsensä tai muuta vastaavaa. Kai sellaisessa tilanteessa voi kerrankin kokea olevansa toista parempi? Tosin itse en näe pahansuopeudessa mitään ylpeiltävää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kaikki on nykyään tehty niin helpoksi eli ihmisen ei tarvitse itse raahata kaatamaansa ruhoa kotiin, mihin ihminen tarvitsee lihaksia?
Ap
Ihmisen elinikä on nykyään niin pitkä, että viimeiset 30 vuotta olisivat aika kivuliaita ja vaikeita, jos ei pitäisi huolta lihasten ja luuston kunnosta. Ei olisi kovin miellyttävää maata sängyssä liikuntakyvyttömänä ja kivuliaana vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tarkoitat jotain kehonrakennustason painojen nostamista, niin ei tietenkään tarvitse. Mutta kyllä lihaksia pitää jonkin verran treenata, jos ei niitä arjessa muuten käytä. Pelkkä juokseminen ei tuo esimerkiksi käsiin voimaa yhtään. Eläimet käyttävät "käsiään" koko ajan ja ihmisetkin käyttäisivät, jos joutuisivat metsästämään ruokansa ym itse.
Katsoppa joku päivä mitä muurahaiset touhuaa, kyllä muuten kannetaan tosi isoja taakkoja. En tiedä sitten ovatko muurahaisbodarit aina samoja yksilöitä kun eivät ole sitä mulle kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka sanoi, ettei saisi kiipeillä puissa? Tottakai sinä saat kiipeillä puissa ja kallioilla ja loikkia soilla ja ojien yli, jos se on mielekkäämpää sinulle. Monille on mukavampi vain käydä siellä salilla.
Siinäpä sinulle riittääkin ihmettelemistä. Älä vain nyrjäytä aivojasi lopullisesti.