Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastentarhanopettaja Liina-Mari tienaa 2500 €/kk – pakollisten menojen jälkeen tili on tyhjä: ”Koko perhe ei pääse lomamatkalle juuri koskaan”

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.

Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.

Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.

Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.

Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.

Asumme Lahdessa.

En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.

Vierailija
2/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 2500€/kk ei kyllä mitenkään ole hyvä palkka, vaikka millä mittarilla katsoisi. Varsinkaan lto:n työstä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasteenhoitaja paljon pienemmällä palkalla ja saan 500 euroa kuussa säästöön iisisti, elintasosta tinkimättä. Jotkut ihmiset eivät vaan osaa käyttää rahaa; silloin ei mikään rahamäärä ole riittävä. Elitasoinflaatio on salakavala.

Vierailija
4/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä taas vaikea sanoa, koska "pakolliset menot" tuntuu olevan niin suhteellinen käsite. Joillekin pakolliset menot ovat asunto, ruoka ja vaatteet, toisten mielestä 300€/kk harrastuksiin on pakollinen meno.

Vierailija
5/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon missä asuu. Helsingissä tuolla säälittävällä palkalla ei pärjää, se on selvä. Täällä lapissa palkalla kyllä pärjää, mutta eikai tarkoitus ole että palkka pitää juuri ja juuri riittää elämiseen. Ihmiset opiskelevat saadakseen paremman työpaikan. Päiväkodeissa opiskelu ei näy palkoissa. Jopa siivoajat tienaavat miltein saman kuin lto. Onko reilua se???

Vierailija
6/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuolla ei pärjää Helsingissä, on kulutustottumuksissa vikaa.

Muualla sillä pärjää loistavasti.

Yhäkään ulkomaanmatkat ja kalliit harrastukset eivät ole pakollisia menoja, ja jos pitää saada se "tähän tulot riittää just ja just"-asunto niin sitten on tiukkaa voi voi.

Vierailija
7/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi saada palkkaa vähintään 3000 oli työ mikä hyvänsä. Suomessa on niin korkea hintataso että en itsekään meinaa pärjätä ja tienaan saman verran kuin artikkelin lto. Ja mulla ei ole edes lapsia ja asun Oulussa.

Vierailija
8/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samat tulot kuin teillä, mutta meillä ei ole rahaa toiseen autoon eikä omakotitaloon, vaikka meillä ei ole lapsia. Säästämme 1200-1500 kuussa ja tämä mahdollistaa omakotitalon ostamisen 10 v päästä. Rivarin arvo laskee useita tuhansia vuodessa... automme on 19 vuotta vanha ja arvoltaan muutaman satasen.

Vierailija
9/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.

Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.

Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.

Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.

Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.

Asumme Lahdessa.

En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.

Mielenkiintoista. Teillä palkka riittää yllättävän hyvin suht rahaa nielevään elämään. Tienaamme saman, mutta harrastamme edullisesti, toinen auto 12v. vanha pitäisi vaihtaa, ei ulkomaanreussuja tai Lapinreissuja. Osakkeet ja rahastot mahdollisia, kun asuntolaina on maksettu. Lomamme ovat minilomia Suomessa. Meillä elintaso perustuu aiempiin hyviin tuloihin. Mihin teillä? Oletteko saaneet perintöä?

Vierailija
10/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan vastaava palkka, mitä monesta muusta alemmalla kk-tutkinnolla tehdystä työstä saadaan, ainakin sote-alalla. Aika monen muunkin palkkoja pitäisi hilata ylös samalla, kun ltoiden palkkoja.

Vierailija
11/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon missä asuu. Helsingissä tuolla säälittävällä palkalla ei pärjää, se on selvä. Täällä lapissa palkalla kyllä pärjää, mutta eikai tarkoitus ole että palkka pitää juuri ja juuri riittää elämiseen. Ihmiset opiskelevat saadakseen paremman työpaikan. Päiväkodeissa opiskelu ei näy palkoissa. Jopa siivoajat tienaavat miltein saman kuin lto. Onko reilua se???

Tietenkin on reilua. Ammatinvalintakysymys. Joku haluaa alkaa tienaamaan jo nuorena, ei siinä mitään epäreilua ole.

Vierailija
12/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme Lahdessa.

Paljon maksatte asumisesta/kk?

Minulla on aika samat tulot, mutta mies vaihtoi/joutui juuri vaihtamaan työopaikkaa ja hänen tulonsa ovat vajaan tonnin pienemmät kuin sinun miehellä. Asumme pk-seudulla, meillä ei ole omaa autoa/omaa asuntoa.

Maksan joka kk pakollisia, henkilökohtaiseen terveyteen liittyviä menoja 200e + iso vuokraa, vaikka asuntomme ei ole iso.

Jouduimme lapsen koulun alkaessa muuttamaan yhtäkkiä ja suunnittelematta asunnossa olleen homeen takia. Nyt lapsella on kiva koulu mutta meillä ei ole varaa ostaa tältä alueelta omaa asuntoa, muutto on yläasteelle mentäessä kuitenkin edessä.

Tili on kuun lopulla aina lähes tyhjä. Velkaa tosin on nolla, ja säästötilillä on vähän rahaa.

Vierailija
13/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi saada palkkaa vähintään 3000 oli työ mikä hyvänsä. Suomessa on niin korkea hintataso että en itsekään meinaa pärjätä ja tienaan saman verran kuin artikkelin lto. Ja mulla ei ole edes lapsia ja asun Oulussa.

Ei todellakaan pitäisi. Osta peili.

Vierailija
14/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa siivooja tienaa 2500 per kk. Lto on alempi korkeakoulututkinto eli kandi. Se näkyy palkassa. Palkassa näkyy myös se, että kyseessä naisvaltainen ala.

Toisaalta en näe mieltä siinäkään, että terveydenhoitajille, kunnan tai kaupungin toimihenkilöille ja lastentarhanopettajille annetaan 500 e enemmän palkkaa. Nettovaikutus olisi 250 e per henkilö, mutta johtuen kunnalla ja kaupungilla työskentelevien suuresta määrästä Suomessa hinnat nousisivat kautta linjan.

Vierailija
15/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan vastaava palkka, mitä monesta muusta alemmalla kk-tutkinnolla tehdystä työstä saadaan, ainakin sote-alalla. Aika monen muunkin palkkoja pitäisi hilata ylös samalla, kun ltoiden palkkoja.

Jotta saataisiin julkisen sektorin palkkoja ylös, pitää verotuksen nousta saman verran. Nämä ovat mutkikkaita kysymyksiä.

Vierailija
16/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samat tulot kuin teillä, mutta meillä ei ole rahaa toiseen autoon eikä omakotitaloon, vaikka meillä ei ole lapsia. Säästämme 1200-1500 kuussa ja tämä mahdollistaa omakotitalon ostamisen 10 v päästä. Rivarin arvo laskee useita tuhansia vuodessa... automme on 19 vuotta vanha ja arvoltaan muutaman satasen.

Tuota... jos nykyisen rivarinne arvo laskee tuota vauhtia niin mitä järkeä on asua siinä? Säästämisenne kumoutuu tuolla arvonlaskulla kovaa tahtia. Eikö kannattaisi myydä se heti ja etsiä asumismuoto ja -paikka jossa ei ota noin pahasti takkiin?

Vierailija
17/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo olevinaan koulutukseen ja työhön nähden huono palkka?

Vierailija
18/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun talolaina ja pakolliset menot on maksettu". Niinpä niin. Ei tuolla Pirkko-Liinalla ole muuta kuin realiteetit hukassa. 

Vierailija
19/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme Lahdessa.

Miehelläsi on hyvä palkka, tuossa jutussa ei mainittu Liina-Marin puolison palkkaa.

Vierailija
20/82 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pienipalkkaisempi ei muuten tajua että progressio alkaa todella purra juuri tuossa vähän kahden tonnin jälkeen ja esim. 3500 e/kk ansaitsevalle ei todellakaan jää tonnia enemmän käteen kuin 2500 e/kk ansaitsevalla vaan pahimmillaan ero voi olla vain joitakin satasia jos osuu juuri sopivalle progressiorajalle.

Usein kuvitellaan että parempituloisilla on valtavasti enemmän rahaa käytettävissä mutta olen huomannut ainakin itseni kohdalla että ne "pakolliset menot" tahtovat kasvaa aina samassa suhteessa kuin palkka ja reilustikaan isommasta palkasta ei monesti jää säästettäväksi juuri yhtään enempää.

Vähän isompi asunto ja vähän uudempi auto vievät helposti erotuksen nollille eikä elämänlaatu oikeasti noussut juuri lainkaan.