Pitäisikö ihmiskunnan luopua talouskasvun tavoittelusta, jotta saataisiin ilmastonmuutos pysäytettyä?
Kommentit (116)
Ei, saadaan ne kaikki ambomaalaiset sen savuisen tulisijan luota taloihin, joissa ei käy käry
kyse ei ole pelkästään talouskasvusta luopumisesta, silloin luovutaan kaikesta hyvinvoinnista mitä täällä on.
Nää on ihan oikeasti sairaita jotka uskovat ilmastokusetukseen.
Sääliksi käy.
ilmastonmuutos tapahtuu niin hitaasti, että ihmiskunta keksii siihen helposti paremmat ratkaisut tulevaisuudessa. Niin siis jos ei luovuta kapitalismista, joka ajaa kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
kyse ei ole pelkästään talouskasvusta luopumisesta, silloin luovutaan kaikesta hyvinvoinnista mitä täällä on.
Tottakai. Mutta kumpi on tärkeämpi: ilmastonmuutoksen torjunta ja suuren katastrofin ehkäiseminen vai ihmisten lyhyen ajan hyvinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Mutta kumpi on tärkeämpi: ilmastonmuutoksen torjunta ja suuren katastrofin ehkäiseminen vai ihmisten lyhyen ajan hyvinvointi?
Pitkän ajan hyvinvointi, jota nihilismi ei tuota. Ihmisen voima on älyssä ja sinnikkyydessä pyrkiessään eteenpäin kohti parempaa.
Enpä ole kuullutkaan tuota mantraa taas vuosiin. Se varmaan kosahti siihen 90-lvun lamaan kun huomattiin, ettei se ollutkaan niin kivaa jos ei ole rahaa ja työtä. Ympäristönsuojelu eka josta leikataan.
A blast from the past, so to speak. Ihan vaan vittuillakseni kirjoitan englanniksi.
Ei ilmastonmuutoksen vuoksi vaan kyllä muuten vaan, koska typerä järjestelmä. Samalla lailla kuin eläkejärjestelmä joka perustuu syntyvyyden/väestönkasvuun.
Ehdottomasti. En ymmärrä että päättäjät huutavat vain kasvun ja kasvun perään, missä se raja kulkee, on hukuttu jo paskaan.
Huutaisivat joskus vaikka metsän kasvun perään samalla tarmolla.
Turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmastonmuutoksen vuoksi vaan kyllä muuten vaan, koska typerä järjestelmä. Samalla lailla kuin eläkejärjestelmä joka perustuu syntyvyyden/väestönkasvuun.
Nimeä parempi järjestelmä.
Kapitalismi on huonoin saatavilla oleva järjestelmä, jos ei lasketa kaikki muita kehitettyjä järjestelmiä.
Sotateollisuuskin on olennainen osa monen maan taloutta. Ahneus, se ajaa ihmiskunnan tuhoon.
Päättäjät tuntuvat elävän vielä siellä teollistumisen alkuajoissa, kun keksittiin että mitä enemmän krääsää tuotetaan, sen parempi (mukamas), koska tavaran myynnillä tätä sirkusta pidetään yllä. Tavarat luotiin jopa rikkoutumaan, ettei systeemi kaatuisi, ihmisten pitää vain ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaa ja ostaaaaaaaaaaaaaaa, kulutus on poliitikoilla edelleen jumala, vaikka sen pitäisi olla jo kulutuksen VÄHENTÄMINEN. Tuhoa eletäään, ihminen hukkui omaan krääsäänsä ja ikävä kyllä tappoi miljoonia eliölajeja tämän seurauksena sukupuuttoon. Mutta mitäs näistä, muistakaahan KULUTTAA.. ETTÄ TALOUS KASVAA.
Oksettaa.
Pääsisipä tätä ihmisen maailmaa pakoon. Tämä elämäntapa ei ole elämää.
Eiväthän nämä kaksi sulje toisiaan pois jos vain keinot keksitään. Vastaan siis että talouskasvuun pyrkiminen keinoja kaihtamatta pitäisi kieltää.
Kyllä!!!!
Ja myös väestönkasvun tavoitteesta
Kunhan nyt ensin saisi ne suurimmat porhot luopumaan kyltymättömästä ahneudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy.
Taidat olla aika sokea, jos et näe mitä tyapahtuu. Ei siihen mitään kusetuksia tarvita, kun sen itse kokee. Oletko koomassa vai.
Mä olen jo sen ikäinen että näen miten nopeesti ilmastio on mennyt vituiksi ja ympäristökatastrofeja on päivittäin. ihan eri maailmassa eletään kuin muutama kymmenenkin vuotta sitten.
kyllä tämä oli tiedossa jo 70-luvulla mitä tuleman pitää, mutta eipä kuunneltu. nyt on myöhästä.
Suomessa hoetaan koko ajan, että väestömme kasvu hidastuu. Sehän on vaan hyväksi ympäristölle.
Olkaamme maa, joka näyttää esimerkkiä.
Todellinen syy kaikelle ilmastonmuutokselle ja saastumiselle on liika väki.
Ja en haluaisi, että tulisi pandemia, joka sitten harventaisi. Maapallolaisten pitäisi itse saada lisääntymisenä hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy.
Taidat olla aika sokea, jos et näe mitä tyapahtuu. Ei siihen mitään kusetuksia tarvita, kun sen itse kokee. Oletko koomassa vai.
Mä olen jo sen ikäinen että näen miten nopeesti ilmastio on mennyt vituiksi ja ympäristökatastrofeja on päivittäin. ihan eri maailmassa eletään kuin muutama kymmenenkin vuotta sitten.
kyllä tämä oli tiedossa jo 70-luvulla mitä tuleman pitää, mutta eipä kuunneltu. nyt on myöhästä.
Kun kerran on jo myöhäistä, niin sitten ei ainakaan kannata yrittää tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
ilmastonmuutos tapahtuu niin hitaasti, että ihmiskunta keksii siihen helposti paremmat ratkaisut tulevaisuudessa. Niin siis jos ei luovuta kapitalismista, joka ajaa kehitystä.
Miten niin hitaasti? se on jo täällä ja pahenee vuosi vuodelta katastrofaaliset sääilmiöt.
Voisivat YK:ssa sopia, että laitetaan sotimiset, kansanmurhat, valloitusretket, terrorï-iskut, asevarustelut jne jäihin muutamaksi vuodeksi ja käytetään ne rahat tieteen ja teknologian kehittämiseen, jotta ilmasto-ongelma saataisiin ratkaistua. Sen jälkeen saa jatkaa, jos vielä jaksaa riehuminen kiinnostaa.
Vai olisiko tämä aivan mahdoton vaihtoehto?