Pahimmat tietämäsi "tein itse ja säästin"-tapaukset?
Eli tilanteet, joissa olisi ollut parempi tai halvempi ratkaisu jättää asia heti ammattilaisten haltuun.
Saa olla omakin moka, jos kehtaat tunnustaa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosituhannen vaihteessa tein kotona paljon töitä omalla tietokoneellani. Muutaman vuoden vanha kone alkoi hidastella, ja koska ATK-tukea ei ollut, luettuani valtavan määrän ohjeita ryhdyin siistimään konetta periaatteella "poista ohjauspaneelin kautta sellaiset ohjelmat, joita et käytä". Oli muuten paljon ohjelmia, joita en ollut koskaan nähnytkään. Muutamassa minuutissa kone oli käyttökelvoton.
Lehdissä annetaan yhä tätä neuvoa, jonka mukaan tarpeettomat ohjelmat kannattaa poistaa tietokoneesta ja puhelimesta. Ja aina muistan, ja taas puistattaa.
Niin, ohjehan on poistaa tarpeettomat ohjelmat. Se on eri asia kuin poistaa ohjelmat, joita et käytä.
Niinpä. Mistä maallikko voi tietää, mikä on tarpeetonta, mikä oikeasti on käytössä ja minkä voi poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosituhannen vaihteessa tein kotona paljon töitä omalla tietokoneellani. Muutaman vuoden vanha kone alkoi hidastella, ja koska ATK-tukea ei ollut, luettuani valtavan määrän ohjeita ryhdyin siistimään konetta periaatteella "poista ohjauspaneelin kautta sellaiset ohjelmat, joita et käytä". Oli muuten paljon ohjelmia, joita en ollut koskaan nähnytkään. Muutamassa minuutissa kone oli käyttökelvoton.
Lehdissä annetaan yhä tätä neuvoa, jonka mukaan tarpeettomat ohjelmat kannattaa poistaa tietokoneesta ja puhelimesta. Ja aina muistan, ja taas puistattaa.
Niin, ohjehan on poistaa tarpeettomat ohjelmat. Se on eri asia kuin poistaa ohjelmat, joita et käytä.
Aika asiantuntija saa olla että tietää mitkä PC ohjelmista ovat tarpeellisia ja mitkä tarpeettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset.
Totta. Näissä säästää varmaankin parhaiten. Lasten kautta saa elinkeinon itselle, kun kaikki maksetaan, koska lapsia ei saa jättää heitteille. Taidan minäin pyöräyttää pari...
Itse käsitin tuon niin, että adoptoimalla olisi saanut kalliimpia mutta parempia lapsia.
Tytär särki melko uudesta kännykästään lasin. Lasin vaihto olisi maksanut 70€ ja uusi puhelin 200€. Katsottiin youtubesta ohje lasin vaihdosta ja tilattiin 10€ uusi lasi tykötarpeineen. Jonkun aikaa siinä sitten lämmitettiin puhelinta kuumailmapuhaltimen kanssa ja irroitettiin lasia, ennen kuin heitettiin se roskiin ja haettiin gigantista uusi puhelin. Vaihto ammattilaisella olisi maksanut sen 70€ ja nyt se maksoi itse vaihdettuna 210€. No jäihän siitä vanhasta puhelimesta sentään kätevä vara-akku.
Vierailija kirjoitti:
Tytär särki melko uudesta kännykästään lasin. Lasin vaihto olisi maksanut 70€ ja uusi puhelin 200€. Katsottiin youtubesta ohje lasin vaihdosta ja tilattiin 10€ uusi lasi tykötarpeineen. Jonkun aikaa siinä sitten lämmitettiin puhelinta kuumailmapuhaltimen kanssa ja irroitettiin lasia, ennen kuin heitettiin se roskiin ja haettiin gigantista uusi puhelin. Vaihto ammattilaisella olisi maksanut sen 70€ ja nyt se maksoi itse vaihdettuna 210€. No jäihän siitä vanhasta puhelimesta sentään kätevä vara-akku.
Heh. Vähän sama kokemus.
Näppärästi tilasin piraattiosan, josta mustan lakan alta löytyi rapsuttamalla "nokia". Osa maksoi postikuluineen sen pari kymppiä, piti ostaa pikkuruuvari motonetista (joko sarja, yksittäin ei myyty).
Ohjeet youtubesta ja itte tein ja säästin.
Paitsi että sen lasin alle meni jotain paskaa, tomua tai kissankarvaa, joten piti kuitenkin ostaa uusi luuri.
Joku oli ommellut itselleen trikoopaidan. Ei siinä, mutta oli leikannut kankaan väärään suuntaan.
Naapurien ja tuttavien tekemät mokat on näköjään paremmin tiedossa ja muistissa kuin omat. Jokainen kuitenkin niitä tekee.
Ite lyhensin kerran takinhelmaa. Oikein huolellisesti mittasin ja merkitsin halutun pituuden ja sitten leikkasin sitä merkkausta pitkin. Sitten vasta tajusin, että käännösvaraakin olisi pitänyt jättää. Tosin olin silloin aika nuori. Naapuritalossa olisi ollut tuttu ompelija, joka olisi varmasti tehnyt sen, mutta halusin olla kätevä ja tehdä itse.
Nuorena harrastin myös omatekoisia julisteita, jotka oli totta puhuen ihan kauheita. Omaankin silmään.
En taida olla kovin näppärä käsistäni. Yritin tässä vanhanaikaisesti parsia villasukkaa. Aikaa ja lankaa siinä vain meni hukkaan, tulos oli kummallinen möykky sukan pohjassa. Roskiin meni.
Ajattelin vaihtaa akun itse samsungin s7 edgestä kun olen yhdestä näytönkin ongelmitta vaihtanut. Sepä ei akku kuorien avaamisen jälkeen vaan suostunut irtoamaan kun on niin hyvin liimattu paikoilleen. Muovityökaluilla pitää irrottaa mutta ajattelin että jos kuitenkin kirurginveitsellä vähän reunoilta koitan liimoja saada heltiämään ja siitä tulikin roomalainen kynttilä sitten siitä puhelimesta. Onneksi oli talvi ja ulko-ovi niin lähellä että toisesta päästä kiinni pitämällä sai sen lumisille portaille. Olisi kyllä ollut hauskimpien kotivideoiden materiaalia. Kyllä sekin vielä toimimaan lähti, ei ollut palanut paljon muuta kuin akku ja pieni piirilevy alareunasta, osia saa kiinasta tilattua. Nokea kyllä piti jonkin verran putsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä siis jokin kysy ja vastaa -ketju?
Miehen kaveri oli tehnyt kylppärirempan itse, koska halusi säästää ja on muutenkin pihi tapaus. Mieheni tekee niitä ammatikseen ja oli sanonu, että älä rupea edes yrittämään ja pilaamaan asuntoasi. Eihän automekaanikkokaan mene tekemään sydänsiirtoja leikkaussaliin, vaikka osia molemmissa ammateissa vaihdellaan. EI ollut kuunnellut ja niin oli tehnyt. Oli puuttunut jotain välivaiheita mitä siinä nyt ikinä tehdäänkään, mutta siis just jotenki jos leipoo sämpylöitä, niin ei käytä jauhoja. Oli tullut kalliiksi se oma remppa, kun vedet pyörinyt lattialla ja seinistä tippunut laatat ja putkisto oli tulvinut. Ei muuta kun pankkiin hakemaan lainaa uutta remonttia varten ja makselevat vieläkin sitä lainaa pois, kun olisivat pystyneet maksamaan niillä säästörahoilla alunperinkin sen remontin. Jäivät velkaa ja säästöt meni tulvien.
No ei ehkä 100%kuulu tähä koska en oo kuullu et ois Ammattilaista joka pyyhkii koneen puhtaaksi mutta kerron silti. Eräs tuntemani henkilö päätti puhdistaa läppärinsä hanan alla koska oli pölynen. Sitte valitti et huono kone ku hajoaa tollasesta
Lyhensin itse housut. Tulos: epätasainen, umpeen ommeltu lahje. :D
Kännykkäni oikutteli ja mies julisti itsevarmana että tarpeettomat ohjelmat pitää poistaa. Tulos : 2 toimimatonta kännykkää!
Kaikki meni.
Olen asuntonäytössä nähnyt pahimman tee-se-itsemiehen/naisen remontin. Sisäkuvia ei paljon ollut ja olivat siisteimmistä kohdista. Talo oli halpa, mutta taisi olla eka mitä käytiin katsomassa niin ei vielä osattu epäillä ennen näyttöä😂
Talo oli siis vuoden/parin sisällä "rempattu". Keittiössä oli liian lyhyt keittiötasonpinta, pari senttiä oli aukkoa kaapistoon. Oli maalia hellalla ja tasolla. Ovet repsotti ym. Sähköjohtoja oli tepattu seinään ja näytti siltä, ettei uskalla edes koskea valokatkaisijaan, ettei saa sähköiskua. Maalia lattiassa ym. Lattiat epätasaiset. Kylppärin laatoitus hmm mielenkiintoinen...kaikkea en ees muista😂 tontti kruunasi kaiken. Oli lohkaistu toiselle tontista. Tälle murjulle oli jäänyt n. 400 neliön jyrkkä rinne, josta suurin osa oli jyrkkä ajotie pihaan (talvella ei välttämättä pääse ilman nelivetoa) ja epäsiisti alue autolle. "Loppu" pihasta oli täynnä metrin pituisia rikkaruohoja ja ruosteisia romuja ja roskaa. Oli kaikesta päätellä huutava rahapula ollut ja oli myyty kaikki käyttökelpoinen maa, johon oli rakennettu kaunis, uusi talo. Näin kymmenen vuotta vanhempana ajatellen omistajilla oli pakko olla mt-ongelmia, koska siellä oli niin likaista ja järkyttävällä tavalla "paranneltu" taloa. Sääliksi kävi.
Muistan että olin järkyttynyt ja halusin vain nopeasti pois. Nuorena ja ylikilttinä selitin välittäjälle, että on liian pieni meille tms, kun en kehdannut nauraa ja sanoa suoraan, et tuota ei edes ilmaiseksi ottaisi.
Tuttava maalasi autonsa spraymaalilla. Tuli ainakin persoonallinen, kenelläkään ei ole samanlaista..
Tutulla oli auton tuulilasi naarmuilla ja jostain sai tietoa, että naarmut voisi hioa pois. Osti työhön tarkoitetun hiomakoneen ja ei kun tuumasta toimeen. Lasista sai kaikki naarmut pois mutta totesi ettei enää tarvitse silmälaseja ajaessa koska oli hionut tuulilasin kuperaksi! 😂
Vierailija kirjoitti:
Pintaremontti makuuhuoneessa. Mies ihmetteli, mikäs putki se tuossa nurkassa pilkistää, humautti vasaralla (!!) ja huomasi, että se oli vesijohto. Massiivinen kosteusvahinko.
Noin tyhmälle ihmiselle ei saisi antaa vasaraa, eikä muutakaan työkalua.
Ostin pintaremontoitavan asunnon, eli tiesin jo ostaessani että laittoa tulee. Kun pääsin tyhjään asuntoon ja viimeistään remontoidessa tuli vastaan kaikki edellisen asukkaan tee-se-itse-säädöt.
Kylpyhuoneen peilikaappi oli asennettu vinoon, allaskaappi ei ollut edes seinässä kiinni vaan viritetty seinään kiinnitettyyn lautaan. Suihkukaappi oli kiinni eripariruuveilla ja malliltaan tilaan sopimaton (kaivo jäi allasosan alle, kuten myös suihkuvedet virheellisen kaadon vuoksi).
Keittiön ja olohuoneen välille oli askarreltu lasitiilistä seinämä, tyylillä silikonit vähän sinne päin. Jatkojohto vedetty seinän läpi, roikkui irtonaisena eikä siihen tullut virtaa. Toinen pää johdosta ties missä.
Laminaatit asennettu niin että niiden ja lattialistojen väliin jäänyt paikoitellen isoja rakoja.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kaiken kruunasi huolimaton muuttosiivous (mm. vaatekaapeista löytyi tavaroita), ja piha-alueelta keräsin muutaman säkillisen roinaa, mm. etupihan pensaikosta löytyi pieni lipasto ja terassilta puinen istutuslaatikko, jonka pohja oli rikki. Siihen oli tehty salaojitus jalkapalloilijan polvisuojista. 😂
Ah, niitä remppamuistoja.
Näkee myös ammattilaisten remontteja, joita en kehtaisi sanoa tehneeni (amtööri rakentelija/remppaaja). Esimerkiksi töissä on niin huonosti tasoitetut seinät, että en todellakaan olisi voinut kotiin kelpuuttaa niitä ja kehdannut sanoa että tein itse.