Mikä on tekosyysi mikset osta vaatteita vastuullisesti?
Eli maksat niistä enemmän, niin että ne kestää jopa yli viisi vuotta. Miksi kulutat pikamuotia?
Kommentit (35)
Okei. Mä käytän vastuuttomia henkkamaukkoja jne. 5-10 vuotta, niin kauan kuin kestää. Eikä mulla ole kovin paljoa käyttövaatteita kerrallaan. Eli vaikka nyt tuen tällä jotain hikipajatoimintaa, niin tukeni on hyvin minimaalista verrattuna normi-mammaan.
Yksi syy valintoihini on rahat, toinen on välinpitämättömyys, kolmas on tarjonta ja neljäs omat haluni.
Ostan eettisesti. Käytän paljon vintage- ja retrovaatteita, korjaan vaatteita itse, teetätän vaatteita, kierrätän, käytän loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mistä löydän vastuullisesti valmistettuja vaatteita.
Mistä löydän kestäviä vaatteita?Voit vaikka tehdä itse.
Jep, laitapa puuvillaa ja pellavaa kasvamaan, ota muutama lammas. Hommaa rukki, kangaspuut, karstat, loukut, häkilät, rohdat. Ja mitä vielä?
Kerää värjäämiseen tarkoitetut yrtit, sienet, kukat jne ihan itse. Kasvata pellava, puuvilla, valmista langaksi, värjää langat, kudo kangas, ompele. Keri lammas, vamista langaksi, värjää, kudo tai neulo.
Osta lehmä, ruoki, kasvata, teurasta, ota nahka talteen, muokkaa nahka, tee kenkäsi ja takkisi itse.
Onko SULLA paskavammaista tekosyytä, miksi et näin toimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän seurauksena hikipajassa työskentelevä lapsi joutuu alkaan myymään itseään, kun ompelutyö loppuu.
Työttömällä ei ole varaa "enemmän maksaviin vaatteisiin".
+ En seuraa muotia. Hirveän pinnallinen maailma.
Uutena ostetun hinta.
Ostan myös kirppiksiltä, joten sieltä voin löytää laatua edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei ole varaa "enemmän maksaviin vaatteisiin".
+ En seuraa muotia. Hirveän pinnallinen maailma.
Jos opiskelijalla on varaa uusiin, kestäviin vaatteisiin niin työttömälläkin on.
Käytän halpisvaatteita myös yli 5 vuotta. Osaan hoitaa ja huoltaa kuteitani, käytän vanhoja farkkumalleja vaikka niissä muoti muuttuu todella nopeasti. Ainoastaan harvat kengär kestää noin pitkää kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö itse edes kuinka paljon ompelukone ja tilbehöörit maksaa? Entä kankaat ja langat? Tuskin, koska muuten et noin tyhmää kommenttia laittaisi.
Kyllä joillakin se lada kestää tosi monta vuotta. Esimerkiksi Kuubassa on niiden 50-luvun autot kestäneet tosi kauan. Onko se merkki laadusta?
Kumpi on mielestänne laadukkaampi, se uusi mersu, joka maksaa paljon vai tuo 50-luvun auto, joka vieläkin kulkee?
Jos minun pitäisi valita, niin säästäisin ja ostaisin sen uuden mersun, vaikka saisin samalla rahalla ties miten monta kuubalaista autoa. Ei, vaikka se mersu ei kestäisi seuraavia 50 vuotta.
Kyllä vaatteetkin kestää, kunhan ompelee napit uudestaan. Ja vetoketjujen osat. Lapsilla polviin polvipaikat ja naisilla korjataan reisien välinen osa. T-paidoissa pitäisi olla vaihdettavissa ne kainalopaikat uusiin, jotka menevät huonoksi hiestä ja dödöstä.
Minullakin on housut, jotka olen ostanu 15-vuotiaana. Ne ovatkin ainoat, joita käytän siltä ajalta. Ei mikään muu ole sieltä saakka selvinnut, lähemmäs 20 vuotta.
Ei muistaakseni olleet halvimmat.
Lakanoissa ja t-paidoissa kestää kangas, joka on mahdollisimman paksua puuvillaa. Onko se silloin halvin mahdollinen tuote? En usko.
Kestääkö muovikengät pakkasessa? Aika huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillakin se lada kestää tosi monta vuotta. Esimerkiksi Kuubassa on niiden 50-luvun autot kestäneet tosi kauan. Onko se merkki laadusta?
Kumpi on mielestänne laadukkaampi, se uusi mersu, joka maksaa paljon vai tuo 50-luvun auto, joka vieläkin kulkee?
Jos minun pitäisi valita, niin säästäisin ja ostaisin sen uuden mersun, vaikka saisin samalla rahalla ties miten monta kuubalaista autoa. Ei, vaikka se mersu ei kestäisi seuraavia 50 vuotta.
Kyllä vaatteetkin kestää, kunhan ompelee napit uudestaan. Ja vetoketjujen osat. Lapsilla polviin polvipaikat ja naisilla korjataan reisien välinen osa. T-paidoissa pitäisi olla vaihdettavissa ne kainalopaikat uusiin, jotka menevät huonoksi hiestä ja dödöstä.
Minullakin on housut, jotka olen ostanu 15-vuotiaana. Ne ovatkin ainoat, joita käytän siltä ajalta. Ei mikään muu ole sieltä saakka selvinnut, lähemmäs 20 vuotta.
Ei muistaakseni olleet halvimmat.
Lakanoissa ja t-paidoissa kestää kangas, joka on mahdollisimman paksua puuvillaa. Onko se silloin halvin mahdollinen tuote? En usko.
Kestääkö muovikengät pakkasessa? Aika huonosti.
OT, mutta niihin kuubalaisiin autoihin vaihdetaan koneet sitä mukaa kun ne ajetaan loppuun.
Ei oo tekosyy vaan syy. Vaatteita haluun vaihtaa ja tilaan kanssa ulkomailta aika useesti vaatteita koska halvempia ja valikoimat paljon isompi.
Ostan lähes kaikki vaatteeni kirppareilta ja sitten myös vintagea, eli vuosikymmeniä hyvänä säilyneitä vaatteita. Korjaan kaiken minkä osaan itse korjata, esim pieni repeytymä tai nappi.
up