Kannattaako gynelle myöntää, että käytämme vain keskeytettyä yhd.
ehkäisykeinona? Olen menossa papa-kokeeseen ja käsitin, että siellä keskustellaan myös ehkäisystä. Olen käynyt gynellä viimeksi kuopuksen syntymän jälkeen ja tuolloin vastasin epämääräisesti, antaen ymmärtää, että käytämme toistaiseksi kondomia. Todellisuudessa keskeytetty on ollut ainoa ehkäisykeinomme jo kohta 11 vuotta, emmekä ole muuhun vaihtamassa. Vahinkoja ei ole sattunut ja lapsemme ovat saaneet alkunsa suunnitellusti ja helposti, jopa ensimmäisestä yrityskerrasta. Ja jos vahinko kaikesta huolimatta sattuisi, olisi se suuri yllätys, mutta ei maailmanloppu, eikä abortti olisi vaihtoehto.
Mutta millainen asenne ammattilaisilla nykyään on? Voinko jo tänäpäivänä odottaa suopeaa suhtautumista?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsestäkin tuntuisi kiusalliselta myöntää keskeytetyn olevan nykyisin käytössä.
Molemmat ollaan aina selvin päin, vahinkoja ei ole sattunut.En uskalla keskeytettyä kenellekään suositella, kun varmana ehkäisynä tätä ei yleisesti pidetä.
Pointtini lähinnä tuohon "kiusalliseen" se, että kerron, jos gyne suoraan kysyisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin sanoin. Gyne vaan alkaa kertomaan kuinka se ei välttämättä ole paras keino.
Ok, tämän kyllä ymmärrän, että gynekologi joutuu näin sanomaan jo virankin puolesta. Mutta olen aikuinen ihminen ja varsinaista paheksuntaa ja paasausta en jaksaisi yhtään. Siksi mietin, onko vaan helpompi väittää käyttävänsä kumia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin sanoin. Gyne vaan alkaa kertomaan kuinka se ei välttämättä ole paras keino.
Ok, tämän kyllä ymmärrän, että gynekologi joutuu näin sanomaan jo virankin puolesta. Mutta olen aikuinen ihminen ja varsinaista paheksuntaa ja paasausta en jaksaisi yhtään. Siksi mietin, onko vaan helpompi väittää käyttävänsä kumia.
Ap
Aikuinen ihminen saa itse päättää oman ehkäisynsä. Sanot vaan että näillä mennään ja tämä meille paras. Ei mulle ainakaan olla paasattu.
Ei kannata. Voit joutua pakkosterilisaatioon. Koska ehkäisyn käyttämisen valvonta kuuluu lain mukaan gynekologin virkavelvollisuuksiin. Teistä ilmoitetaan myös väestökeskukselle ja muille viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsestäkin tuntuisi kiusalliselta myöntää keskeytetyn olevan nykyisin käytössä.
Molemmat ollaan aina selvin päin, vahinkoja ei ole sattunut.En uskalla keskeytettyä kenellekään suositella, kun varmana ehkäisynä tätä ei yleisesti pidetä.
Samoin, en suosittele tätä kenellekään, koska ei varmasti sovellu kaikille. Meidän tapauksessa kuitenkin pitäisin tätä jopa kumeja tai pillereitä varmempana keinona.
Ap
Meilläkin tämä ehkäisy käytössä jo 16 vuotta, kaksi suunniteltua lasta. Ja tulen helposti raskaaksi, toisesta kierrosta molemmilla kerroilla.
Ohis, mutta kuinka usein sinne gynelle pitäisi mennä, varsinkaan jos ei käytä hormonaalista ehkäisyä?
Olen viimeksi ollut gynellä kun lasta yritettiin hormonipoliklinikalla, neljä vuotta sitten, plus synnytyksen jälkitarkistus, joten elimet on ultrattu ja ronklattu ja toimiviksi todettu.
Papoissa olen käynyt ja satunnaisesti joku lääkärin tekemänä papa.
Mutta mitä lisäarvoa gyneltä saa terveydelle?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Voit joutua pakkosterilisaatioon. Koska ehkäisyn käyttämisen valvonta kuuluu lain mukaan gynekologin virkavelvollisuuksiin. Teistä ilmoitetaan myös väestökeskukselle ja muille viranomaisille.
Totta, ja jo olemassaolevat lapset voidaan huostaanottaa. Hyvä kun muistutit! Otan varalta mieheltäkin valaehtoisen vakuutuksen, että käytämme kondomeja aina kun harrastelemme avioliitollisia velvoitteita lauantaisin saunan ja napakympin jälkeen. Liitteeksi kauppakuitteja, joista käy ilmi, että kumeja on tosiaan säännöllisesti ostettu. Kiitos vinkistä!
Ap
Itse suosin ihan toimivaa jarjestysta. Aivan hyvin voi kuukaudessa viettaa yhden viikon verran tosi rakkautta, ja kolmen viikon verran odottaa seka haaveilla siita.
Se tuntuukin paljon paremmalta-
Ja on aivan toimiva jarjestys, joka tuottaa hyvan olon kaiken lisaksi.
Oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta kuinka usein sinne gynelle pitäisi mennä, varsinkaan jos ei käytä hormonaalista ehkäisyä?
Olen viimeksi ollut gynellä kun lasta yritettiin hormonipoliklinikalla, neljä vuotta sitten, plus synnytyksen jälkitarkistus, joten elimet on ultrattu ja ronklattu ja toimiviksi todettu.
Papoissa olen käynyt ja satunnaisesti joku lääkärin tekemänä papa.
Mutta mitä lisäarvoa gyneltä saa terveydelle?
Minä en käy kuin kutsuttuna (onko se viiden vuoden välein?), kun mitään vaivaa ei ole ollut.
Ap
Meillä myös keskeytetty. 4 lasta ja kaikki saaneet alkunsa suunnitellusti ja kolme niistä ekasta kierrosta ja yksi toisesta eli raskaudun helposti. Vanhin lapsi kohta 15-vuotias eli aika kauan ollut tämä käytössä.
Hetken söin pillereitä (vuoden) ja lihoin 20 kiloa kun ruokahalu kasvoi niin hirveästi! Lopetin ja laihduin takaisin. Hormonikierukkaakin koitin ja kun olin kärsinyt lähes jatkuvista ja ajoittain runsaista menkoista reilu puoli vuotta niin luovutin. Enää en hormoniehkäisyä huoli.
Kuparikierukkaakin koitin mutta vuoden jälkeen poistatin kun menkat alkoi kestää kahta viikkoa.
Ovulaation aikaan ei edes sitä keskeytettyä yhdyntää vaan silloin on jotain muuta ja muulloin keskeytetty tai sitten pelkästään jotain muuta.
Ei ole mies kyllä meillä valittanut tuosta tavasta ollenkaan 😉
Itsekin vähän kiertelen jos ehkäisystä kysytään vaikka mitäs se kenellekään kuuluu.
jmnjmnt kirjoitti:
Itse suosin ihan toimivaa jarjestysta. Aivan hyvin voi kuukaudessa viettaa yhden viikon verran tosi rakkautta, ja kolmen viikon verran odottaa seka haaveilla siita.
Oikeasti!
Mitä...?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin, eikä gyne kommentoinut mitenkään. Hän kyllä muutenkin painotti, että hänestä mun pitäisi hankkia äkkiä lapsia, joten ehkä siinä valossa ei nähnyt tavassa ongelmaa. :D
Pitäs hankkian lapsia, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä, jos olet kerran valmis pitämään "vahinko" lapsen. Muista kuitenkin, että tuollainen touhu on kyllä aika riskialtista. Luulisi miehellekkin olevan ärsyttävää, jos yhdyntä pitää aina lopettaa kesken.
Kuinka niin kesken?
Keskeytettyä yhdyntää kutsutaan keskeytetyksi yhdynnäksi, koska penis vedetään ulos ennen ejakulaatiota.
Miehen täytyy olla täysi lammas jos tuollaiseen suostuu.
Ihan gynestähän tuo varmaan riippuu, miten suhtautuu. Ei mulle oo ikinä mitään tyrkytetty, kun oon kertonut ehkäisystäni (käytössä ollut aikojen saatossa kortsu, keskeytetty ja pillerit), sanottu vaan jotain sen tyylistä, että "ok, jos kerran olet siihen itse tyytyväinen"
jmnjmnt kirjoitti:
Oikeasti!
Ja pieni lisays seka korjaus. Jos on oikein "autenttinen" niin viikot ovat 10 paivaisia, joita on 3 kuukaudessa, 360+5 paivaa vuodessa, ja vuosi on pyoriva. Mitaan puolikkaita tai osapaiviahan ei itse asiassa ole olemassa. Paitsi jos kayttaa kuukalenteria, joka on kakkoskalenteri ja rinnakkainen, ja se taas on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä, jos olet kerran valmis pitämään "vahinko" lapsen. Muista kuitenkin, että tuollainen touhu on kyllä aika riskialtista. Luulisi miehellekkin olevan ärsyttävää, jos yhdyntä pitää aina lopettaa kesken.
Kuinka niin kesken?
Keskeytettyä yhdyntää kutsutaan keskeytetyksi yhdynnäksi, koska penis vedetään ulos ennen ejakulaatiota.
Niin ja mälli lennätetään muualle kun sisälle. Etkö ole koskaan muuta vaihtoehtoa kuullut 😂
Vähän sama kun ostais lapselle tikkarin ja sanois että katsele sitä nyt vähän aikaa ja sen jälkeen se heitetään roskiin.
Exän kanssa meillä oli käytössä keskeytetty yhdyntä muutaman vuoden ja toimi hyvin. Ei tarvinnut syödä hormonimyrkkyjä. Neuvolassa nyrpisteltiin, kun kerroin, mitä ehkäistä me käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin kesken?
Ja se on jokseenkin huono menetelmä, koska siittiöitä luikahtaa virtsaputkesta ulos jo ennen ejakulaatiota.
Se toimii hedelmättömillä, mutta silloinhan keskeyttäminen on täysin turhaa ja turhauttavaa puuhaa.
Älä unohda; pakaroille, rinnoille... aaahhh..