Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten 2525,50 €/kk palkka ei muka riitä elämiseen?

Vierailija
24.04.2019 |

https://duunitori.fi/tyoelama/lastentarhanopettaja-palkka

Itse en tule koskaan pääsemään noin koville ansioille, ja siitä huolimatta mulla jää säästöön monta sataa euroa/kk. Olen itse perheestä jossa molemmat vanhemmat tienasi yhteensä tuon määrän bruttona/kk kun olin aivan pieni. Silti päästiin joka hiihtolomalla ja kesällä reissuun.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa tulot 2500e eikä mitään rahaa ongelmia. On oma talo, 2 autoa, lapsia, hevosia sun muuta.

Vierailija
2/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On istuttu uliopistolla lukemassa kursseja lesbojen tanssiterapiasta ja sitten valvotaan lapsia päiväkodissa. Mutta kun on korkeakoulutettu niin pitäisi olla kova palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelle ei riitä. Sitä on kaikenlaisia harrastuksia, jotka vie rahaa ja niitä varten sitten hankitaan lisätienestiä monilla eri tavoin. Jos ei mitään tee ja asuu kaupungin vuokrakämpässä, niin hyvin riittää.

Vierailija
4/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot on myös kasvaneet siitä kun sinä olit nuorempi eli vanhempiesi palkka nyt ei ihan suoraan ole verrannollinen tähän. Huomioitava myös mitä maksoivat asumisesta silloin jne...

Ja muutenkin, toisilla on enemmän pakollisia menoja kuin toisilla, erilaiset elämäntilanteet myös vievät rahaa eritavalla. 

Tulisin itsekin hyvin toimeen tuolla rahalla. Ilman lapsia ja perusterveenä työssäkäyvänä. Mutta naapurin pesueelle tuo raha saattaisi olla vähän, kuitenkin 3 allergista lasta ja sairauksia perheessä.

Vierailija
5/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On istuttu uliopistolla lukemassa kursseja lesbojen tanssiterapiasta ja sitten valvotaan lapsia päiväkodissa. Mutta kun on korkeakoulutettu niin pitäisi olla kova palkka.

Menin AMK:hon ja viime vuonnakin palkka oli 80 000 e. 

-ei akateeminen nainen

Vierailija
6/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikka tonni asuntolainaa maksettavana /kk.

Vierailija
7/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2200 e brutto ja ei kyllä jää senttiäkään säästöön. Yhden ulkomaan reissun saan tehtyä tällä palkalla/vuosi. Sen sijaan veljeni tienaa 4500 e brutto eikä hänellä ole koskaan rahaa. Ei ole koskaan tehnyt yhtäkään ulkomaan reissua koska ei muka ole ylimääräistä. Mielestäni täysin käsittämätöntä! Baariin hän saa kuitenkin menemään sen 200-400 e/viikko. (Itse en baareissa käy). Lisäksi äitini antaa veljelleni rahaa aina tarvittaessa. Minua ei koskaan avusta rahallisesti. Kun kysyn tähän syytä, vastaus on "veljelläsi on niin tiukkaa rahasta." Että näin. En toki ole yhtään katkera...

Vierailija
8/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN K U K A A N VOI TIENATA ALLE 2 600 KUUKAUDESSA ???

T: L. Räty

Vierailija
9/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on 3500 ja miehen tulot päälle eikä meidän tulot tuppaa riittämään. On asuntolainaa, jota lyhennellään. Autoa ei ole, mutta lapsi on kielipäiväkodissa, joka kustantaa kuukaudessä melkein 500 euroa. Kyllähän näillä meidänkin tuloilla eläisi herroiksi lapsettomana ja vuokralla asuen, mutta muuten ei. 

Vierailija
10/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo palkka ei riitä niille ihmisille, jotka ovat aivan kädettömiä rahan käytön suhteen. He eivät osaa säästää, he eivät osaa olla ostamatta tuotetta x hetken mielijohteesta, heillä on päihderiippuvuuksia, jne. Syynä voi olla mikä vain. Tupakoiminen on oikeasti kallista, samaten kaljan kittaaminen kun ei se yksi koskaan riitä. Perjantaipullot tulevat kalliiksi työpäivän jälkeen.

Hyvin moni suomalainen ei painisi rahaongelmien kanssa, jos he osaisivat käyttää rahaa. Siksi olisi hyvä, jos jo peruskoulun aikana opetettaisiin oman talouden hallintaa.

Vierailija
11/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

elän nyt jo 1000€ kuukaudessa XD joo aika kovilla olen mut mitäs tässä, aina olen kyennyt laskut maksamaan

Vierailija
12/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin ihmetellyt samaa. Teen opintojen ohessa töitä ja nettona jää tuo 1900€ käteen kuukaudessa eli brutto on vähän tuon 2500 alle. Harrastan melko tyyristä harrastusta ja miehelläni ja minulla on omistusasunto ja miehellä auto. Miehen palkasta jää kuukausittain käteen 2100, josta autoon menee lyhennyksineen 500€/kk. Jo pelkästään minun palkalla maksaisimme molempien harrastusmaksut, ruoat, vakuutukset, puhelinlaskut, julkisten käytön, asunnon lyhennyksen ja vastikkeen, sekä muut laskut. Rahaa jäisi vielä säästöönkin, mikäli ei osta mitään ylimääräistä, esim. huonekaluja, remonttijuttuja kotiin, ei syö ulkona viikottain ja sitä rataa. Yhteensä meillä jää reilu tonni kuukaudessa säästöön vielä. 

Toki asuinalue vaikuttaa hyvin paljon, jos haluaa asua lähemmäs tonnin vuokrakämpässä tai ostaa monen sadan tuhannen koti, niin ei ne rahat välttämättä riitä.

Vierailija
13/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot tulot vaan pienet menot. 2500€ / kuukaudessa tulee toimeen hieman eritavoin asuuko vaikka sitten Helsingissä kuin Iisalmessa. Eritavoin myös onko autollinen, jolla on asuntolainaa ja lapsia vai lapseton sinkku, joka asuu vuokralla ja kulkee lähes joka paikkaa kävellen tai pyörällä. Itse olen opiskelija ja pitänyt kirjaa menoistani ja aika paljon voi säästää myös, kun on pysynyt terveenä ja tiedostaa sen, mikä on välttämätöntä kulutusta ja mikä on vain sitä, että olisi kivaa ja mukavaa...

Vierailija
14/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntyylistähän kaikki on kiinni. 

Ja ei voi mitenkään verrata sitä mitä esim. omat vanhemmat ovat tienanneet. Maailma on nyt tosi erilainen kuin vaikka 90-luvulla. Toki silloinkin oli joitain kalliita viihdelaitteita (kannettava cd-soitin nyt esimerkiksi), mutta ne ei olleet sellasia, että joka muksulla oli sellanen. Nyt jokaiselle pitää olla kännykkä. Ja mahtaako koulussa enää pärjätä jos kotona ei ole tietokonetta? Ja esim. huvipuistojen hinnat ovat tainneet tuplaantua. 

Meidän perheessä on tehty lapset kahdessa erässä. Tulotaso vanhemmilla on ollut melko sama, mutta me vanhemmat lapset tosiaan saatiin 90-luvulla enemmän kokemuksia. Meillä ei syöty ulkona, mutta viikonloppuisin kaupunkireissulla päästiin Hesburgeriin ja kesällä oli ainakin se yksi kesälomamatka johonkin huvipuistoon. Nuorimmaiset eivät ole saaneet samanlaisia kokemuksia - kännykät ja läppärit heillä toki on. Halvimmasta päästä olevat. 

Maailma on nykyään kalliimpi.

Vierailija
15/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin ihmetellyt samaa. Teen opintojen ohessa töitä ja nettona jää tuo 1900€ käteen kuukaudessa eli brutto on vähän tuon 2500 alle. Harrastan melko tyyristä harrastusta ja miehelläni ja minulla on omistusasunto ja miehellä auto. Miehen palkasta jää kuukausittain käteen 2100, josta autoon menee lyhennyksineen 500€/kk. Jo pelkästään minun palkalla maksaisimme molempien harrastusmaksut, ruoat, vakuutukset, puhelinlaskut, julkisten käytön, asunnon lyhennyksen ja vastikkeen, sekä muut laskut. Rahaa jäisi vielä säästöönkin, mikäli ei osta mitään ylimääräistä, esim. huonekaluja, remonttijuttuja kotiin, ei syö ulkona viikottain ja sitä rataa. Yhteensä meillä jää reilu tonni kuukaudessa säästöön vielä. 

Toki asuinalue vaikuttaa hyvin paljon, jos haluaa asua lähemmäs tonnin vuokrakämpässä tai ostaa monen sadan tuhannen koti, niin ei ne rahat välttämättä riitä.

Hih, no aika ihme jos ei teillä rahat riittäisi jos vielä kahdestaan elätte noilla tuloilla. Me tienataan yhteensä nettona 2900€ josta asuntoon menee 1200€/kk. Auto on velaton mutta kuluja siitä toki tulee. Lisäksi elätettävänä on kaksi lasta. Lasten harrastukset, vaatettaminen ja ruokkiminen ei ole halpaa kun ovat jo teini-ikäisiä. Silti jää säästöönkin rahaa.

Vierailija
16/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan nettona noin 1800€/kk ja eipä sitä kauheasti säästellä ja elellä leveästi. Vuokra ja autolaina imaisee liki 1000€ tuosta palkasta ja siihen päälle myös muut laskut ja jotain pitäis syödäkin kuukauden aikana... Eipä silti ikinä tili ole miinuksella ollut ja säästöön menee joka kuukausi 50€.

Vierailija
17/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Itse pärjään vastaavanlaisilla tuloilla pikkupaikkakunnalla vallan mainiosti kun velkaa eikä elätettäviä ei ole. Jossain Helsingissä humahtaisi lähemmäs tonni nykyistä vastaavan asunnon vuokraan, ja enemmänkin jos kämppään pitäisi mahduttaa lapsia ja/tai työtön puoliso. Ja niille pitäisi sitten vielä ostaa ruoat ja vaatteet, harrastuksista nyt puhumattakaan.

Toki on erikseen vielä ihmiset jotka eivät osaa elää varojensa mukaan. Onhan niitä julkkiksia maailmalla jotka tienaavat satoja tuhansia tai miljoonia ja silti velkaantuvat.

Vierailija
18/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani on 3500 ja miehen tulot päälle eikä meidän tulot tuppaa riittämään. On asuntolainaa, jota lyhennellään. Autoa ei ole, mutta lapsi on kielipäiväkodissa, joka kustantaa kuukaudessä melkein 500 euroa. Kyllähän näillä meidänkin tuloilla eläisi herroiksi lapsettomana ja vuokralla asuen, mutta muuten ei. 

Tuollainen erikoispäiväkoti on niitä valintoja, joista voisi haluttaessa helposti säästää.

Vierailija
19/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500e/kk brutosta jää tuhlaamallakin 500-700e/kk säästöön/sijoituksiin. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa hyvin paljon miten rahat riittää. Tuo palkka on todella kova, en ymmärrä ihmisiä jotka tuosta valittavat...

Vierailija
20/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläisin yksin, menis vuokraan ja muihin kuluihin reilusti alle tonni kuussa.

Loput jäis säästöön.

Mutta kun on kotona lapsia hoitava vaimo ja lapsia ja auto ja koira ja asuntolaina, menee noin pari tonnia kuussa että heilahtaa.

Vaimonpito tulee kalliiksi.