Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 2525,50 €/kk palkka ei muka riitä elämiseen?

Vierailija
24.04.2019 |

https://duunitori.fi/tyoelama/lastentarhanopettaja-palkka

Itse en tule koskaan pääsemään noin koville ansioille, ja siitä huolimatta mulla jää säästöön monta sataa euroa/kk. Olen itse perheestä jossa molemmat vanhemmat tienasi yhteensä tuon määrän bruttona/kk kun olin aivan pieni. Silti päästiin joka hiihtolomalla ja kesällä reissuun.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani on 3500 ja miehen tulot päälle eikä meidän tulot tuppaa riittämään. On asuntolainaa, jota lyhennellään. Autoa ei ole, mutta lapsi on kielipäiväkodissa, joka kustantaa kuukaudessä melkein 500 euroa. Kyllähän näillä meidänkin tuloilla eläisi herroiksi lapsettomana ja vuokralla asuen, mutta muuten ei. 

Meillä on miehen kanssa yhteensä tulot 2500€/kk netto. Pärjätään ihan ok. Joskus tekee tiukkaa, jos lipsutaan "budjetista". Minä työtön, mies lomautettu tällä hetkellä. Vuokra 700€/kk. Mihinkään matkoihin tai shoppailuihin ei laiteta rahaa. 

Erilaisia on ihmisten rahankäyttötavat. Toisaalta sinunkaan kommentista ei saa selvää, onko 3500 brutto vai netto. Olisi hyvä aina laittaa tuo oleellinen tieto. 

Vierailija
22/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjäisin tolla summalla. Siis jos tuo olisi se käteenjäävä osuus. Itselle jää käteen 1200e. Mitään ei jää säästöön.

Esim:

Vuokra: 480e +vuokranantajalle vielä 57e, sis pakollinen autopaikka, syj.vuokra (kaapelikanavamaksu) ja 30e vesimaksu

Sähkölasku huitelee 50-60 välillä (33e pelkästä siirrosta)

Ruokakauppaan menee kuusta riippuen 250-300e (välillä kun pitää ostaa ne pesuaineet ja tiskikonetabletit yms)

Sitten on mun lääkkeet mitkä ei iihan ilmaisia ole.

Luojan kiitos, ei ole lasta vielä tähän päälle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen työkaveri jolla oli nettopalkka 2500, valitti että kaikki menee mitä tulee. Mitä parempi palkka, sitä huonompi rahan käyttäjä. 

Vierailija
24/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat aivan tolkuttomia ääliöitä rahankäytön suhteen, on pakko myöntää. Opiskelijana riitti, kun asumiskulujen jälkeen käteen jäi n. 350€/kk. Sillä sai ruuan, hygieniatarvikkeet, junamatkat vanhempien luo joka 2. kuukausi ja jopa vaatetta silloin tällöin. Oikein pidettynä vaatteet ja kengätkin kestävät hyvin pitkään, ja niitä oli mahdollista ostella vaikkapa kesällä, kun oli tienaamassa paremmin. Ensimmäiset kesätienestini olivat luokkaa 1000-1500€/kk käteen, joista täytyi maksaa välillä jopa kahta vuokraa.

Nyt aikuisena minulla ja puolisollani ovat bruttotulot molemmilla n. 3000€/kk, nettona parin tonnin luokkaa. Kaksi lasta. Ruokaan, polttoaineisiin, vaatteisiin ja päivittäistavaroihin (mukaan lukien lasten menot) käytämme molemmat n. 800€/kk. Lainanlyhennykset + muut asumiskulut ovat n. 1000€/kk. Päivähoitomaksut noin 500€/kk. Muihin menoihin menee n. 500€/kk. Säästöön jää ihan helposti 500€/kk.

Tästäkin olisi helppoa vielä tinkiä, jos haluaisi enemmän säästöön.

Vierailija
25/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutusta poimittua:

Mitä tekisit, jos palkka yhtäkkiä nousisi kolmeen tonniin?

"Ostaisin ne Pumat, ja lähtisin matkalle. Ehkä olisi varaa jossain vaiheessa uuteen autoonkin", Ylhäisi sanoo naurahtaen.

Tätäkö se paljon puhuttu eriarvoistuminen on? Sitä, että kaikilla ei ole tuosta vain varaa ostaa uusia Puman kenkiä, matkailla ja ostaa uusia autoja?

Ruoat, lääkkeet, katto pään päälle ja muut perustarpeet (+ pientä ekstraa) voidaan kaikille taata. Sen sijaan jokainen saa ihan itse ponnistella työmarkkinoilta Pumansa.

Vierailija
26/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana pärjäsi sillä, kun asumismenojen jälkeen jäi satanen kuussa ruokarahaa. Nyt asunto- ja autolaina, vakuutukset ja muut laskut ovat melkein 2000e kuussa. Kahden lapsen päivähoitomaksut yli 500e kuussa. Toki voisi maksaa asuntolainasta vain minimiä pois, mutta mieluummin yritän päästä siitä mahdollisimman nopeasti kokonaan eroon. Valintojahan nämä ovat. Joku asuu ahtaasti vuokralla pikkukylän keskustassa, jossa voi kävellä/pyöräillä joka paikkaan. Varmasti jää enemmän säästöön kuin meillä.

Vierailija
27/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On istuttu uliopistolla lukemassa kursseja lesbojen tanssiterapiasta ja sitten valvotaan lapsia päiväkodissa. Mutta kun on korkeakoulutettu niin pitäisi olla kova palkka.

Itse asiassa tuo on bruttona aika normi kk palkka aika monelle yliopistossa työskentelevälle aloittelevalle tutkijalle. Itseasiassa aloituspalkka on vielä matalampi.

Vierailija
28/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani on 3500 ja miehen tulot päälle eikä meidän tulot tuppaa riittämään. On asuntolainaa, jota lyhennellään. Autoa ei ole, mutta lapsi on kielipäiväkodissa, joka kustantaa kuukaudessä melkein 500 euroa. Kyllähän näillä meidänkin tuloilla eläisi herroiksi lapsettomana ja vuokralla asuen, mutta muuten ei. 

Meillä on miehen kanssa yhteensä tulot 2500€/kk netto. Pärjätään ihan ok. Joskus tekee tiukkaa, jos lipsutaan "budjetista". Minä työtön, mies lomautettu tällä hetkellä. Vuokra 700€/kk. Mihinkään matkoihin tai shoppailuihin ei laiteta rahaa. 

Erilaisia on ihmisten rahankäyttötavat. Toisaalta sinunkaan kommentista ei saa selvää, onko 3500 brutto vai netto. Olisi hyvä aina laittaa tuo oleellinen tieto. 

3500 on brutto, lisäksi saan tonnin kuussa vuokratuloja. Myös miehellä on pääomatuloja n. tonni kuussa. Eli kyllä rahaa on, mutta säästöpuoli ennemmin hupenee kuin kasvaa. 

Vierailija
29/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan kuukaudessa parista sadasta eurosta reiluun kolmeen tuhanteen. Olen näistä rahoista aika vaivatta saanut säästettyä yli 6000 euroa tilille, asuntosäästötilillä on yli 3000 samoista rahoista säästettynä. Olen reissannut kotimaassa ja makselen koko ajan yhtä isompaa ulkomaan matkaa. En ostele vaatteita kuin tarpeeseen, yritän syödä mahdollisimman edullisesti ja elää muutenkin säästeliäästi. Silti koen että tuhlailen välistä liikaakin. Omistan mieheni kanssa kaksi koiraa, joilla säännölliset lääkitykset, eläinlääkärikäyntejä tulee useita per vuosi. Viimeisen kuukauden sisällä rahaa on mennyt eläinlääkäriin melkein 1500 euroa. Sen lisäksi olen itsekin sairastellut ja lääkkeisiin on mennyt rahaa 300 euroa. Kaikesta huolimatta olen saanut säästöön ihan kivasti rahaa.

Mihin ihmeeseen ihmiset oikein tuhlaavat?

Vierailija
30/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka tonni asuntolainaa maksettavana /kk.

Tällöinhän ei ole osattu valita asumismuotoa tulojen mukaan. Ei kaikki voi asua isoissa omakotitaloissa jne. Me asumme kaupungin esikaupunkialueella kerrostalossa noilla tuloilla ja toinen miestä saa vielä vähemmän. Meillä on jo velaton asunto (makettu 12 vuodessa) ja nyt on varaa harrastaa ja matkustaa. naurattaa melkein samat tienaavat kaverit jotka yrittävät olla parempia mitä on ja kierivät veloissaan isossa talossa eikä ole varaa ikinä mihinään.

Vierailija
31/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuplat tuohon, eikä raha riitä kaikkeen siltikään. Tuolla summalla ei kannattaisi töitä tehdä lainkaan, saati pitkän koulutuksen jälkeen.

Vierailija
32/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan kuukaudessa parista sadasta eurosta reiluun kolmeen tuhanteen. Olen näistä rahoista aika vaivatta saanut säästettyä yli 6000 euroa tilille, asuntosäästötilillä on yli 3000 samoista rahoista säästettynä. Olen reissannut kotimaassa ja makselen koko ajan yhtä isompaa ulkomaan matkaa. En ostele vaatteita kuin tarpeeseen, yritän syödä mahdollisimman edullisesti ja elää muutenkin säästeliäästi. Silti koen että tuhlailen välistä liikaakin. Omistan mieheni kanssa kaksi koiraa, joilla säännölliset lääkitykset, eläinlääkärikäyntejä tulee useita per vuosi. Viimeisen kuukauden sisällä rahaa on mennyt eläinlääkäriin melkein 1500 euroa. Sen lisäksi olen itsekin sairastellut ja lääkkeisiin on mennyt rahaa 300 euroa. Kaikesta huolimatta olen saanut säästöön ihan kivasti rahaa.

Mihin ihmeeseen ihmiset oikein tuhlaavat?

Avainsanat ”omistan mieheni kanssa”. Omista kaikki itse ja pari teiniä päälle, niin tiedät kyllä mihin tuhlaavat.

Vierailija
33/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 2200 e brutto ja ei kyllä jää senttiäkään säästöön. Yhden ulkomaan reissun saan tehtyä tällä palkalla/vuosi. Sen sijaan veljeni tienaa 4500 e brutto eikä hänellä ole koskaan rahaa. Ei ole koskaan tehnyt yhtäkään ulkomaan reissua koska ei muka ole ylimääräistä. Mielestäni täysin käsittämätöntä! Baariin hän saa kuitenkin menemään sen 200-400 e/viikko. (Itse en baareissa käy). Lisäksi äitini antaa veljelleni rahaa aina tarvittaessa. Minua ei koskaan avusta rahallisesti. Kun kysyn tähän syytä, vastaus on "veljelläsi on niin tiukkaa rahasta." Että näin. En toki ole yhtään katkera...

Jopa näin tuntemattomana sivullisena minua suututtaa tuo veli. Tsemppiä.

Vierailija
34/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin ihmetellyt samaa. Teen opintojen ohessa töitä ja nettona jää tuo 1900€ käteen kuukaudessa eli brutto on vähän tuon 2500 alle. Harrastan melko tyyristä harrastusta ja miehelläni ja minulla on omistusasunto ja miehellä auto. Miehen palkasta jää kuukausittain käteen 2100, josta autoon menee lyhennyksineen 500€/kk. Jo pelkästään minun palkalla maksaisimme molempien harrastusmaksut, ruoat, vakuutukset, puhelinlaskut, julkisten käytön, asunnon lyhennyksen ja vastikkeen, sekä muut laskut. Rahaa jäisi vielä säästöönkin, mikäli ei osta mitään ylimääräistä, esim. huonekaluja, remonttijuttuja kotiin, ei syö ulkona viikottain ja sitä rataa. Yhteensä meillä jää reilu tonni kuukaudessa säästöön vielä. 

Toki asuinalue vaikuttaa hyvin paljon, jos haluaa asua lähemmäs tonnin vuokrakämpässä tai ostaa monen sadan tuhannen koti, niin ei ne rahat välttämättä riitä.

Hih, no aika ihme jos ei teillä rahat riittäisi jos vielä kahdestaan elätte noilla tuloilla. Me tienataan yhteensä nettona 2900€ josta asuntoon menee 1200€/kk. Auto on velaton mutta kuluja siitä toki tulee. Lisäksi elätettävänä on kaksi lasta. Lasten harrastukset, vaatettaminen ja ruokkiminen ei ole halpaa kun ovat jo teini-ikäisiä. Silti jää säästöönkin rahaa.

En ymmärrä miten teinien vaatettaminen on muka kallista? Nämä teiniketjut myyvät housuja jopa 10€ ilman alennusmyyntejä. Teepaidat 6€ ja huppareita 15€. Puhumatta kun tulevat alennusmyyntiin. 3-10€ saa joka sorttia. Eikä se laatu nyt niin huonoa ole etteikö kestäisi sen ajan kunnes kasvaa niistä ulos. Merkivaatteisiin saa tietenkin uppoamaan kymmeniätuhansia, mutta siis ihan muodikkaita teinivaatteita ja kenkiä saa jo halvalla uutena.

Samoin näihin harrastuksiin uppoaa muka monella omaisuus. Aika harva teini oikeasti pelaa jääkiekkoa, autourheilee tai ratsastaa. Pienipalkkaisten ei kuuluisi edes laittaa alkujaan lapsiaan noihin harrastuksiin. Kaikkihan tietävät kuinka ne kallistuvat ajanmyötä. Kyllä tuollaisilla tuloilla pitääkin pärjätä, jos on suhteuttanut menonsa tuloihin. Nykyisin vaan niin moni elää kun rikas ja tienaa kuin keskituloinen ja ihmettelee kuinka rahat eivät riitä.

Vierailija
35/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin ei riippuisi pakollisista menoista kuten vuokra tai muu vastaava.Kyllähän omistustalossa riittää 500€ kuukaudessa.

Vierailija
36/36 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka tonni asuntolainaa maksettavana /kk.

Tällöinhän ei ole osattu valita asumismuotoa tulojen mukaan. Ei kaikki voi asua isoissa omakotitaloissa jne. Me asumme kaupungin esikaupunkialueella kerrostalossa noilla tuloilla ja toinen miestä saa vielä vähemmän. Meillä on jo velaton asunto (makettu 12 vuodessa) ja nyt on varaa harrastaa ja matkustaa. naurattaa melkein samat tienaavat kaverit jotka yrittävät olla parempia mitä on ja kierivät veloissaan isossa talossa eikä ole varaa ikinä mihinään.

Täysin samaa mieltä. En tajua, mikä ihmisoikeus omakotitaloasumisesta on tullut. Jos haluaa tehdä muutakin kuin maksaa asuntolainaa, kannattaa hankkia edullisempi asunto. Jos asuminen hienossa omakotitalossa on tärkeää, sitten täytyy ymmärtää, että rahaa ei välttämättä riitä kallisii harrastuksiin, matkusteluun, paljuun ja kalliisiin tavaroihin. Olihan se omakotitalo ennenkin isolle osalle suomalaisista jonkinlainen onnistuneen elämän merkki, mutta silloin ymmärrettiin, että rahat todellakin menee pääosin sen lainan maksuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi