Voiko olla virtsatietulehdus, vaikka se ei näy testissä?
Onko kenelläkään kokemusta, että näkyykö virtsatietulehdus aina testissä? Minulla on ollut nyt muutaman kerran niin, että on kaikki virtsatulehduksen oireet. Virtsakoe näyttää tulehdusta ja leukosyyttien olevan koholla, mutta jatkoviljely on ollut negatiivinen. Virtsa on usein sameaa.
Olen syönyt monta ab-kuuria viime vuonna, olen saanut kuurin myös pelkällä puhelinsoitolla tai terkkarin pikatestin perusteella, joka on näyttänyt tulehdusta. Kuurit ovat aina tuntuneet auttavan.
Onko kenelläkään kokemusta samasta? Voiko joku (esim. karpaloiden syöminen) vääristää tulosta?
Alan olla kyllästynyt, että joudun miettiä koko ajan vessassa käymistä.
Kommentit (21)
Tai sitten ne oireet vaan jää päälle, ilman tulehdusta. Kokemusta siitäkin. Monta vuotta kesti se helvetti ja järki melkein lähti kipujen kanssa kärvistellessä, mutta nyt jo voiton puolella.
Toi on hankala juttu. :(
Saitko siihen jotain apua vai menikö se itsestään ohi?
Tämä on todella turhauttavaa. Tällä hetkellä ei ole mitään oireita, mutta tulehduksia tulee usein.
Ap.
Kun sulla tulee usein tulehduksia, niin aloita juomaan laimeaa omenaviinietikkaa. Laita 2 RKL omenaviinietikkaa litraan vettä.
Kyllä voi! T: useita ja useita kuureja syönyt.
Nyt ei ole oireita ollut pitkään aikaan. Olen syönyt monipuolista monivitamiinia ja myös myöntänyt sen että join ennen liian harvoin vettä.
Mutta useinhan näissä on rakenteellinen syy, äidilläni on ollut sama ongelma.
Käsittääkseni c vitamiinista saattaisi olla apua, eli miksei myös monivitamiinista? Tsemppiä :)
Kyllä voi, kokemusta on!
Kyllästyin jatkuviin antib.-kuureihin. Pahimmillaan olin estolääkitykselläkin.
Aloitin itsehoidon: Puolukkaa, karpaloa, appelsiinituoremehua, C-vitamiinitabletteja. Kaikkea hapanta paljon. Juon myös piimää ja käytän maitohappobakteereita päivittäin.
Pari vuotta on mennyt ilman tulehdusta näillä "eväillä" :)
Virtsaviljely negatiivinen = ei kasva bakteereja. Kertokaa mulle, että millä logiikalla voi olla virtsateiden BAKTEERItulehdus siitä huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, kokemusta on!
Kyllästyin jatkuviin antib.-kuureihin. Pahimmillaan olin estolääkitykselläkin.
Aloitin itsehoidon: Puolukkaa, karpaloa, appelsiinituoremehua, C-vitamiinitabletteja. Kaikkea hapanta paljon. Juon myös piimää ja käytän maitohappobakteereita päivittäin.
Pari vuotta on mennyt ilman tulehdusta näillä "eväillä" :)
Jatkoa omaan viestiini, joka kyllä tuolla jo tulikin toiselta kokeneelta.
Tärkeää: Juo paljon vettä, se huuhtelee virtsateitä ja estää bakteereita takertumasta rakkoon.
PS. Pistävän hajuinen/samea pissa on aina tulehduksen merkki, mutta sen voi itse hoitaa em. kotikonsteilla. Pahemmat oireet lekurille.
Tsemppiä minultakin! :)
Kiitos kaikista neuvoista! Yritän lisätä veden juontia ja kokeilla muitakin ohjeita.
Tämä tuntuu tosiaan kummalliselta, että leukosyytit on koholla ja alustava testi näyttää positiivista, mutta jatkoviljely on negatiivinen. Ja virtsa on sameaa ja epänormaalin hajuista.
Ap.
Väärä negatiivinen voi johtua liian lyhyestä rakkoinkubaatioajasta.
Oliko antibioottina siprofloksasiini tai vastaava fluorokinoloni? Siitä voi ilmeisesti tulla pidemmäksi aikaa samantyyppisiä oireita ikään kuin olisi tulehdus, mutta bakteereja ei löydy. Eli saa juosta vessassa ja kirvelee. Jos näin on käynyt, tee haittavaikutuksesta ilmoitus apteekkiin tai lääkärille.
Alustava testi? Siis viljelystä tulee ensin positiivinen ja siitä tehty jatkoviljelykö on negatiivinen? Oliko eka viljely sekaflooraa... en nyt ihan heti keksi tälle selitystä. Joku mikrobiologian labrahoitaja varmaan tietää vastauksen.
Ihan kaikki bakteerit ei kasva siinä viljelymaljalla. Viljely voi siis olla negatiivinen, vaikka bakteereita on virtsassa. Suurin osa virtsatieinfektioiden aiheuttajista kyllä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Alustava testi? Siis viljelystä tulee ensin positiivinen ja siitä tehty jatkoviljelykö on negatiivinen? Oliko eka viljely sekaflooraa... en nyt ihan heti keksi tälle selitystä. Joku mikrobiologian labrahoitaja varmaan tietää vastauksen.
Ohis: tähän osaa todennäköisesti vastata mikrobiologi tai perushoitaja/lähihoitaja joka työskentelee näytteenotossa.
Onko klamydia testattu? Mulla oli samanlainen kuin sinulla ja lopuksi todettiin klamydia, josta oireet johtuivat.
Klamydiaa ei ole testattu. Olen neitsyt, joten en tiedä, voiko se olla sitä.
Minäkin ihmettelen tuota, miten tulos on alustavasti positiivinen, mutta sitten bakteeriviljelyssä negatiivinen. Sekaflooraa se ei tietääkseni ollut.
Taidan olla luonnonoikku näiden tulehdusteni kanssa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Oliko antibioottina siprofloksasiini tai vastaava fluorokinoloni? Siitä voi ilmeisesti tulla pidemmäksi aikaa samantyyppisiä oireita ikään kuin olisi tulehdus, mutta bakteereja ei löydy. Eli saa juosta vessassa ja kirvelee. Jos näin on käynyt, tee haittavaikutuksesta ilmoitus apteekkiin tai lääkärille.
Nuo lääkkeet ei kuulosta tutulta.
Ap.
Pyydä soittoaika lääkärillesi. En nimittäin myöskään ymmärrä. Jos pissanäyte on otettu oikein, bakteeriviljely antaa kyllä vastauksen. Kun se ensin katsotaan tikulla, niin valkosolut voivat tulla myös emättimen puolelta, jos vuotoa silloin. Kerro, kun selviää. En nimittäin usko tuohon, ettei kaikki bakteerit näy, siinä ei ole oikein järkeä.
Haju ja sameus viittaa usein tulehdukseen, muttei aina.
Olen tilaamassa aikaa gynelle, jos olisi joku hiivatulehdus tms. Minulla ei kyllä ole mitään kutinaa eikä valkovuotoa.
Mielestäni olen pessyt hyvin ennen näytteenottoa ja noudattanut muutenkin kaikkia ohjeita, eikä silloin ole ollut mitään valkovuotoa.
Sellaisenkin olen huomannut, että virtsa on kuplivaa.
Piti tietysti mennä lukemaan nettisivuja ja sieltä tuli vaikka mitä diagnooseja.
Ap.
Siihen on saatavilla joku ennaltaehkäisevä lääke, kannattaa miettiä jos sitä voisi kokeilla. Karpalosta yms ei ole näyttöä, että se hoitaisi/ennaltaehkäisisi virtsatulehdusta, mutta aina voi kokeilla.
Todellakin voi! Kokemusta on.