Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 55-vuotias ja opiskelen uuden ammatin

Taas kulkee
23.04.2019 |

Kyllästyin ikärasismiin omalla alallani, joten vajaan vuoden kestäneen työttömyyden jälkeen päätin hakeutua rekrykoulutukseen bussinkuljettajaksi ja pääsinkin.

Muutaman kuukauden päästä en tarvitse enää yhteiskunnan tukia, kun olen valmis aloittamaan palkkatyön. Ja tuntuupa pitkästä aikaa hyvälle maanantaitkin, entisissä töissä ollessa loppuvaiheessa oli aika tuskaa ajatellakin tulevaa viikkoa... Kaikinpuolin hyvä fiilis nyt.

Herättääkö kysymyksiä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se ikärasismi ala sitten oli?

Hatun nosto, itse en voisi kuvitellakaan olevani moisessa ammatissa. En vaan jaksa ihmisiä, vaikka suurinosa onkin hyviä, mutta ne muutama mätä.. :(

It-alan tukitehtävät, palvelinasiantuntija jne.

Vierailija kirjoitti:

Et sitten lähtenyt opiskelemaan teologiaa kuten yllättävän monet lähellä eläkeikää olevat tunnetut ja tuntemattomat. Papin töissähän ei eläkeikä ole harmina, vaan hommia voi jatkaa niin kauan kuin suu käy ja järki juoksee. Virassa ei 68 jälkeen enää voi olla, mutta freelancerina kuitenkin. Bussikuskin kohdalla tilanne on toisenlainen. Kai lukijat muistavat pahan onnettomuuden Kuopiossa?

tätä olen pohtinut paljonkin ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä oli jotenkin asennevammainen kuljettaja, joka ei noteerannut edes matkustajien erikseen ilmoittamia huolia mm. kovasta vauhdista ennen onnettomuutta. Ikä ei varmaan ollut tuossa pääsyy, vaan kuljettajan piittaamaton asenne.

AP

Vierailija
22/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap ei ilmeisesti ole pääkaupunkiseutulaisia

täällä edellytys bussikuskiksi pääsemisessä on ei-suomalaisuus

Olenpas kyllä, ihan Kehä I tuntumassa asustellut jo parikymmentä vuotta.

Ja itä-Suomesta alkujaan olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kulkee kirjoitti:

Olipa taas mukava opiskelupäivä. TE-toimistosta ei kyllä työttömyyteni aikana ollut mitään hyötyä, eipä sieltä kukaan myöskään mitään haastatteluja tehnyt kolmen kuukauden välein kuin vissiin pitäisi lain mukaan.

Ei niillä ole resursseja. No, työllistyväthän sentään itse...

Ja vastauksena tälle vielä:

"Jäätävän paskaa duunia. Ehkä sopii toki elämässä epäonnistuneelle vanhemmalle ihmiselle. Näin kolmikymppisenä oli pakko vaihtaa alaa, kun ei pää kestänyt valittavia ja kitiseviä ihmisiä."

En nyt mitenkään koe epäonnistuneeni elämässä, olen tehnyt palkkatyötä tähän mennessä yli 36 vuotta. Vanhenemiselle ei kukaan mitään voi.

AP

Ei ollut te-toimistosta mitään hyötyä, vaikka ne hankkivat kurssin ja valitsivat sinut siihen ja nyt työllistyt?

Vierailija
24/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut te-toimistosta mitään hyötyä, vaikka ne hankkivat kurssin ja valitsivat sinut siihen ja nyt työllistyt?

Yhtä hyvin olisi tuon kurssin voinut järjestää vaikka joku yksityinen toimija. En osaa käsiä ristiin laittaa koska vajaan vuoden tuota TE- touhua katselin. Ja ihan itse piti tuokin rekrykoulutus kaivella koulutuksien joukosta, en siihenkään mitään apua saanut TE-toimistosta. Sama kurssi oli linkkinä myös mm. Oikotiellä josta sen itse asiassa bongasinkin.

Ehkä en vaan ymmärrä tätä touhua, kun ei ole juurikaan aiempaa kokemusta työttömänä olemisesta.

AP

Vierailija
25/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen melkein samanikäinen. Olen katsellut rekrykoulutuksia, ja ainoat minulle sopivat olisivat nämä linja- ja -pakettiautonkuljettajan koulutukset. Minulla vain ei ole missään tapauksessa rahaa lääkärintodistuksiin ja muihin lupiin, joita näkyi olevan 400-1000 euron arvosta. Taksinkuljettajaksi hain firmaan, joka lupasi maksaa taksikurssin, mutta eivät ottaneet.

Olin 90-luvulla pari kesää tilausajojen oppaana Etelä-Ruotsin ja Nordkappin välillä ja ajattelin jo silloin, että olisi kivaa ajaa turistibussia, kun kielitaitoakin on. Mutta ei sitten.

Vierailija
26/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen melkein samanikäinen. Olen katsellut rekrykoulutuksia, ja ainoat minulle sopivat olisivat nämä linja- ja -pakettiautonkuljettajan koulutukset. Minulla vain ei ole missään tapauksessa rahaa lääkärintodistuksiin ja muihin lupiin, joita näkyi olevan 400-1000 euron arvosta. Taksinkuljettajaksi hain firmaan, joka lupasi maksaa taksikurssin, mutta eivät ottaneet.

Olin 90-luvulla pari kesää tilausajojen oppaana Etelä-Ruotsin ja Nordkappin välillä ja ajattelin jo silloin, että olisi kivaa ajaa turistibussia, kun kielitaitoakin on. Mutta ei sitten.

Maksimissaan viranomaiskulut ovat ajokorttiluokan korottamiseen B->D n. 500 e. Itse pääsen vähemmällä koska pohjalla C-luokan ajokortti. Jos siis pääsee rekrykoulutukseen ja siellä suorittaa nuo.

AP

Vierailija
27/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kulkee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin olisi tuon kurssin voinut järjestää vaikka joku yksityinen toimija. En osaa käsiä ristiin laittaa koska vajaan vuoden tuota TE- touhua katselin. Ja ihan itse piti tuokin rekrykoulutus kaivella koulutuksien joukosta, en siihenkään mitään apua saanut TE-toimistosta. Sama kurssi oli linkkinä myös mm. Oikotiellä josta sen itse asiassa bongasinkin.

Ehkä en vaan ymmärrä tätä touhua, kun ei ole juurikaan aiempaa kokemusta työttömänä olemisesta.

AP

Rekrykoulutuksia ei yksityiset järjestä. Pyysitkö apua sopivan koulutuksen löytämiseksi vai kristallipallostako olisi pitänyt katsoa se sinulle.

Vierailija
28/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt avoimen yliopiston kursseja. Työnantajani on jäämässä pian eläkkeelle, enkä edes kuvittele saavani töitä enää, olen 54. Opiskelen sellaisia kursseja, että saisin pohjaa työllistää itseni jollain tapaa. Nykyisellä alallani ei ole riittävästi osaamista aloittaa yrittäjänä, eikä nykyistä ammattiani tyypillisesti harjoiteta yrittäjänä. 

Vierailija
29/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kulkee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksimissaan viranomaiskulut ovat ajokorttiluokan korottamiseen B->D n. 500 e. Itse pääsen vähemmällä koska pohjalla C-luokan ajokortti. Jos siis pääsee rekrykoulutukseen ja siellä suorittaa nuo.

AP

Minulta jäi AMK-tutkinto suorittamatta viie hetkellä 50 euron maksun vuoksi. Ei vain ole rahaa selvitä jokapäiväisestä elämästä, joten koulutukseen investoiminen on vain unelma. Työhön pääseminen on ollut unelma jo muutaman vuoden.

Vierailija
30/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas kulkee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Rekrykoulutuksia ei yksityiset järjestä. Pyysitkö apua sopivan koulutuksen löytämiseksi vai kristallipallostako olisi pitänyt katsoa se sinulle.

ihan oikotie.fi sen katsoin omin pikku silmin ja lähetin sitä kautta hakemuksen. Turhaan minulle vi t tuilet vaikka ehkä sua harmitankin.

Enkä ärsyynny vaikka yritätkin provoilla ^^ Mulla on linja-autonkuljettajan hermot =)

Vierailija
31/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onnea ja myös menestystä uuteen työhön! Voi kun minäkin keksisin jonkun uuden alan itselleni. Entiselle alalleni en enää kelpaa, koska ikä. Olen myös viisikymppinen ja nuoret menee kirkkaasti ohi työnhaussa. Terve olen ja mielelläni opiskelisin uuden ammatin, täällä pienellä pohjoisen paikkakunnalla vaan ei kummoisia mahdollisuuksia ole, tuntuu, että lähäriksi olisi pakko opiskella, mutta en ole alalle mitenkään sopiva. Päivät kuluu ja työttömyys venyy. 

Jokaisen oma valinta. Itse olen muuttanut ja asunut töiden perässä ympäri pohjoismaita. Jos muuttaminen ei kiinnosta, niin itse on silloin valintansa tehnyt. 

Vierailija
32/54 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itselläni on työntekoon vielä tällä lailla "vanhemmallakin" iällä sellainen motiivi, että haluan eläkkeen nostaa sellaiseksi jolla tulisin toimeen kohtuullisesti sitten 68 vuotiaana kun en enää viimeistään pysty täyspäiväistä työtä tekemään.

Plus että pidä työnteosta.

Voisin ajaa muutaman tilausliikennekeikan silloin tällöin. Asuinpaikkani tuskin silloin enää pk-seutu vaan olen varmaan joutunut muuttamaan halvemmalle paikkakunnalle, joka ei sinänsä minua haittaa jos on eläkkeellä.

AP

Vierailija
33/54 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oli niiiiin jees päivä opetella uutta! Aamutkin ovat valoisia, ei tee tiukkaa herätä klo 5.45. Ensi viikolla pääsen ajamaan sitten simulaattorien sijasta ihan oikealla linja-autolla :)

Heinäkuussa toivon mukaan jo linjoille!

Vierailija
34/54 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähihoitajana, 55v, en vaan jaksa työympäristön huonoa ilmapiiriä sekä liiallista kuormitusta. Ei ehdi hoitaa asukkaita (vanhukset) niin hyvin, kuin haluaisin. Työt joutuu tekemään hutaisemalla. Asukkaat ovat ihania, mutta ei vaan ole aikaa tehdä töitä kunnolla. Liian vähän henkilökuntaa. Haluaisin esim. näin keväällä viedä heitä ulos, nauttimaan kevään tulosta, mutta en ehdi, koska aika menee siivoamiseen, ruoan jakamiseen, roskien viemiseen ja kirjaukseen. Tämä pirun kirjaus vie liian paljon aikaa työpäivästä. Avustajat, jotka esim. pyykkäisivät, vaihtaisivat sänkyvaatteet, lopetettiin Vantaan kaupungilta, ainakin meidän osalta. Ei enää ehdi mitään ylimääräistä, asukkaiden hyväksi.

Vierailija
35/54 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lähihoitajana, 55v, en vaan jaksa työympäristön huonoa ilmapiiriä sekä liiallista kuormitusta. Ei ehdi hoitaa asukkaita (vanhukset) niin hyvin, kuin haluaisin. Työt joutuu tekemään hutaisemalla. Asukkaat ovat ihania, mutta ei vaan ole aikaa tehdä töitä kunnolla. Liian vähän henkilökuntaa. Haluaisin esim. näin keväällä viedä heitä ulos, nauttimaan kevään tulosta, mutta en ehdi, koska aika menee siivoamiseen, ruoan jakamiseen, roskien viemiseen ja kirjaukseen. Tämä pirun kirjaus vie liian paljon aikaa työpäivästä. Avustajat, jotka esim. pyykkäisivät, vaihtaisivat sänkyvaatteet, lopetettiin Vantaan kaupungilta, ainakin meidän osalta. Ei enää ehdi mitään ylimääräistä, asukkaiden hyväksi.

On se tosi väärin, teillä on vielä pienet palkatkin!

AP

Vierailija
36/54 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
37/54 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, viikko täysi ja ensi viikolla oikeaan autoon ajamaan ! Eipä voi valittaa.

PIkaisesti vaan töihin olisi toiveeni.

AP

Vierailija
38/54 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos olet tyytyväinen!

Itse en viitsisi enää kouluttautua (vaikka olin työttömänäkin paljon pitempään kuin sinä). 

Vierailija
39/54 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, jos olet tyytyväinen!

Itse en viitsisi enää kouluttautua (vaikka olin työttömänäkin paljon pitempään kuin sinä). 

Saanko kysyä mitä teet ja minkä ikäinen olet?

Vierailija
40/54 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten lähtenyt opiskelemaan teologiaa kuten yllättävän monet lähellä eläkeikää olevat tunnetut ja tuntemattomat. Papin töissähän ei eläkeikä ole harmina, vaan hommia voi jatkaa niin kauan kuin suu käy ja järki juoksee. Virassa ei 68 jälkeen enää voi olla, mutta freelancerina kuitenkin. Bussikuskin kohdalla tilanne on toisenlainen. Kai lukijat muistavat pahan onnettomuuden Kuopiossa?

papeille ei ole töitä. Ihmiset eroaa kirkosta