7v korkokatto uudelle asuntolainalle, kannattaako ottaa?
Otetaan uusi asuntolaina, ja pankki tarjosi korkokattoa, jossa kokonaiskorko liikkuu välillä 1,25-2,5% ekat seitsemän vuotta. Pitkän aikavälin ennusteiden mukaan erityisen merkittävää koronnousua euriboreissa ei ole tulossa. Koronnosto perustunee euroalueen inflaatiokehitykseen, joka edelleen jumittaa. Korkoennuste pikemminkin 1-2% luokkaa seuraaville vuosille, sekin saattaa tökätä laskusuhdanteen aiheuttamaan koronlaskuun. Eli sanoisin, että selvästi yli 90% todennäköisyydellä kärsisimme taloudellista ppiota, jos otamme korkosuojauksen. Silti tulevaisuus ahdistaa ja korkosuojaus houkuttaa, kun seitsemän vuoden aikana vo tapahtua mitä tahansa.
Kysymys kuuluu, ottaisitteko kuvatunkaltaisen korkosuojauksen?
Kommentit (21)
Se vielä tarkennuksena, että marginaalin osuus kokonaiskorosta on 0,75. Olisi varmaan saatu painettua sitä hiukan alemmaksi, mutta haluamme keskittää erinäisiä lainoja samaan pankkiin.
t. ap
Joka vuosi on peloteltu, että korot nousevat parin vuoden sisällä. Voivat noustakin tuon ajan sisällä kun vuosittain on peloteltu. Sen kun tietäisi niin kannattaisi ottaa.
Nuo suojaustuotteet on laskettu niin, että pankki aina voittaa niissä. Eli korkokattotarjouksesta voi vähän laskeskella, paljonko pankki arvioi korkojen lähivuosina nousevan. Laita sen verran säästöön että pystyt selviytymään koronnoususta suunnilleen samoilla spekseillä.
EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA....sen voi ottaa myöhemminkin ja korko on nolla ainakin vuoden, joten jos laitat tuon korkokattoon kuluvan summan ihan omin pikku kätösin omalle tilille jemmaan niin 2v on varmasti suojattu.
Ei todellakaan kannata, lyhentää silläkin summalla vaikka suoraa itse velkaa..
Ja euriborissa se hyvä puoli että vaikka korot jossain vaiheessa nousisivatkin niin se kyllä tapahtuu vähän pidemmällä aikavälillä eikä kertarykäisyllä
En ottaisi.
EU-talous heikkenemään päin. Rajoja ollaan laittamassa kiinni ja väestö vanhenee ja vähenee etenkin Euroopassa. On paljon ylimääräsistä rahaa joka etsii tuottoa, mutta kun rahan kysyntä hiippuu, niin luo korkopainetta laskea pikemminkin korkoa kuin nostaa.
Otettiin itse 5v kiinteä korko jotta ei tarvitse murehtia nousuista. 1,14
Ei taatusti kannata!
Me otimme aikanaan suurehkon asuntolainan omakotitaloa varten 3kk Euriboriin sidottuna, eikä mitään suojauksia. Moni arveli, että se on riski ja että taatusti olemme kohta pahassa pulassa. Nyt on kohta lainat maksettu ja koko ajan korko on ollut todella alhainen. Tällä hetkellä menee vielä noin 600€/kk lyhennyksiin ja (olemattomaan) korkoon, ja parin vuoden päästä se on sitten siinä.
Silloin olivat marginaalitkin niin hyvin neuvoteltavissa, että saimme sen 0.2:ksi kun olimme edellistä lainaa lyhentäneet niin nopeasti.
Itse tekisin niin että siirtäisin rahastoon tai osakkeisiin sen summan, joka muuten kuukausittain menisi noihin suojauksiin. Kymmenen vuoden päästä yllätytte, miten kannattavaa se oli,
Vierailija kirjoitti:
Otettiin itse 5v kiinteä korko jotta ei tarvitse murehtia nousuista. 1,14
No ei kai se paljolta tunnu, mutta todennäköisesti korkomenot noiden viiden vuoden ajalta ovat liki tuplat vapaakorkoiseen nähden.
Mää ottaisin joko 10 vuoden korkokatolla tai sitten korkotakuulla.
Mutta käsittääkseni niitäkin voi kai muokata, jostain ennakoimattomasta syystä, eli nekään ei ole vedenpitäviä.
Sinccis
Mut näin mää tekisin, vaikken väitäkään sitä kannattavaksi, mutta turvallistahan se on.
Ei mikään pankki tarjoa nollakorkoa.
Pankki kyllä hinnoittelee palvelunsa tavalla, että minimoi omat riskinsä hävitä. Itse olen ohittanut varman kulun ja ennemmin jättänyt korkokatot sikseen. 10+ vuotta nyt pankit puhuneet, saattavat kohta nousta, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA....sen voi ottaa myöhemminkin ja korko on nolla ainakin vuoden, joten jos laitat tuon korkokattoon kuluvan summan ihan omin pikku kätösin omalle tilille jemmaan niin 2v on varmasti suojattu.
Mistä pankista saat vielä lainaa nollakorolla?
Tyrmäsimme kaikki tarjoukset, joita ei todellakaan ollut vain yksi tai kaksi, vaan tosissaan yritettiin pakkokaupata korkokattoa. Jos korot huolettavat, ehkä laina on ylimitoitettu tuloihin. Me pystymme maksamaan 6 % euriboria ja toinen voi jäädä työttömäksikin tai molemmat ansiosidonnaiselle, emmekä ole vielä maksuvaikeuksissa.
Kuinka iso laina? Mikä on laina-aika? Nämä on ne tärkeät kysymykset ennen kuin voi vastata suuntaan tai toiseen.
Oma kokemus korkokatosta. Otin puoleen asuntolainasta korkokaton 2007. Toinen puoli oli ilman korkokattoa ja hävisin arviolta n. 800 e viiden vuoden aikana. Laina oli kokonaisuudessaan 75 000. Korkokatto oli siis siitä puolelle summalle. Mielestäni tuo häviöni ei ollut iso summa rahallisesti suhteessa riskin tasaamiseen. Ei minua mitenkään harmita, että otin sen.
Kahdesta erillisesta asuntolainasta on ollut muutenkin minulle hyötyä. Kun olin työttömänä, maksoin toisesta asuntolainasta vai korot ja toista lyhensin normaalisti.
Mulla alkoi asuntolaina-naimakaupat vuonna 1998 ja viimein asuntolaina tuli maksetuksi 2016. Välissä tosin vaihtui muutama kämppäkin. Korkokattoa ei ole ollut, ja ekan lainamme korko oli muistaakseni 6,8,%.¨ ja loppupäässä jotain 1,5 %. Vanhemmistamme sekin 6,8 oli alhainen, kun olivat aikoinaan maksaneet jopa 12% korkoa. Mun on vaikea uskoa, että korot nousisivat yli 4 % lähimpään kymmeneen vuoteen.
Sen korkokattoon laittamansa rahan voi laittaa vaikka rahastoon, niin se tuottaa siellä tappion sijasta korkoa...
Ps. heille jotka unelmoivat että mitä tekisin sitten, kun asuntolaina on tullut maksetuksi, niin eipä ole tullut hassattua....on noi teini-ikäiset 3 kpl lapset tarpeineen. Kesätöitä on alle 18-veen pirun vaikea nykyisin saada.
Minä myös suosittelen sitä kahta erillistä asuntolainaa, vaikka kohdistuu yhteen asuntoon. Meille tuli eri asuntolainat vuonna 2000, jolloin syntyi toinen lapsemme ja vanha kaksio kävi ahtaaksi. Vanha lainan määrä siirtyi perässä uuteen asuntoon. Maksoimme toista pois ylitöillä ja nuukasti eläen, ja se tuli maksetuksi 10 vuodessa. Oli myös helpompaa taloudellisesti, kun lainoihin pystyi lasten hoitovapaa-aikoina sopimaan lyhennysvapaita. Kumpaakiin erikseen, eri aikoina. Me ei myöskään otettu mitään lainaturvia, koska ajattelimme, että jos paha paikka tulee, siististi pidetty kämppä pääkaupunkiseudulla kyllä menee kaupaksi, ja lähdemme vuokralle tai asoon. Muista ostaessasi sijainti, sijainti ja sijainti.
terv. 19
Ei kannata. Tällä hetkellä korko on puhtaasti pankin marginaali, eli noin puolisen prosenttia. Laske itse korkoa korolle, kannattaako. Nuo korkokattomaksutkin on jo melkomoisia.