Helsingin nousevat asuinalueet?
Av:n asuntoshoppailijat! Minkä nyt edullisemman alueen arviotte Helsingissä nostavan arvoaan lähivuosina/max. 10 vuoden aikana?
Harkitsin viitisen vuotta sitten asunnon hommaamista Länsi-Herttoniemestä, mutta asia jäi. Nyt kävin katselemassa kämppien hintoja ja jösses, kun olivat nousseet! 200 tonnilla ei saa enää mitään.
Onko Helsingissä enää mitään kivoja, aliarvostettuja alueita, jotka voisivat olla sellaisia, että lapsiperheet löytävät ne lähivuosina?
Kommentit (1932)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roihuvuoreen rakennetaan uutta, siellä on luontoa ja 15min keskustaan, joten veikkaan sitä. Tai ehkä sen arvo on jo noussut
Roihuvuori on noussut jo, 10 vuotta sitten se oli bubbling under. Ei se vieläkään ole tapissa mutta suurimmat voitot meni jo että heilahti.
Mä uskon, että Roihuvuoren arvo tulee nousemaan seuraavien 15-20 vuoden sisällä vielä huimasti. Se on ihan valtavan hyvällä paikalla, mutta sitä ei olla vielä ihan täysin tajuttu. Lisäksi 50-luvun talot tulee olemaan kovaa huutoa.
Jos ei ole tarkoitus hommata sijoituskämppää, niin eikö olisi järkevintä ostaa asunto sellaiselta paikalta jolla mielellään myös haluaisi asua?
Kannelmäki nostaa arvoaan koko ajan - olen seurannut! Hyvät liikenneyhteydet (kehärata, bussit) jo nyt ja tuleva pikaraitiotie, jota suunnitellaan Kaareen asti, ei ainakaan karkoita asunnonostajia. Pasilan Triplaan 8 min, lentokentälle 19 min.
Varsinkin vanhalla puolella ihania 50-60-luvun taloja ja koko Kantsu väljästi rakennettu luonnonläheinen paikka, mutta silti täynnä palveluja. Juna-aseman seutu rempataan vuoden-parin päästä, niin sekin on kohta ulkonäöltään katseenkestävä.
Yleensä jo arvostettujen alueiden lähellä on arvonnousumahdollisuuksia, mutta pitkässä juoksussa huonot alueet harvemmin muuttavat kokonaan luonnettaan. Vuokratontti on aina miinusta. Uskon, että Pohjois-Helsingin pientaloalueilla on nousumahdollisuutta, kun pientaloja pystyy rakentamaan vain rajallisen määrän kehien sisäpuolelle.
Siltamäki, Maunula, Reimarla jne. Myös Vantaan hyvät alueet.
Itse uskon Jakomäkeen. Jakomäki on siistiytynyt todella paljon ja on yksi Helsingin kehittämiskohteista. Nyt Jakomäen keskustaa uudistetaan (oma Jakomäen sydän- hanke). Alueella on paljon vanhuksia ja asukaskanta kenties nuorentuu tulevina vuosina. Hienoja uusia omistusasuntoja myös rakennettu vapaille tonteille. Kulkuyhteydet niin autolla kuin bussilla hyvät. Ehkä Jakomäkeen eivät muuta pk-seudulla asuneet, joilla on Jakomäen huono maine muistissa, mutta koska kauempaa tulee väkeä ja painetta muuttaa pk-seudulle on, voi Jakomäkeenkin tulla porukkaa koska hintataso on vielä kohtuullinen.
Itse olen nyt kaksi vuotta asunut Jakomäen vieressä (asioin siellä useamman kerran viikossa, bussipysäkki Jakomäen puolella) ja voisin hyvin muuttaa sinne. Ei tosiaankaan häpeä esim. Pihlajistolle, Maunulalle ym.
Täällä mainitut Haaga, Laajasalo sekä Pasila ovat jo mielestäni kovissa hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pihlajistossa ja Oulunkylässä tulee kohoamaan hinnat, kun Raide-Jokeri valmistuu, molempiin tulee uusia asuntoja ja Pihlajistoon uusi ostoskeskus. Luonto lähellä ja hyvät liikenneyhteydet niin itään kun keskustaan. 70-luvun talot on lisäks jopa Helsingin hintahaitarilla kohtuuhintaisia ja 70m2 kolmion voi saada 140.000 eurolla.
Miksi luulet? Siksi, että 70-luvun elementtipaskat ovat täysremonttivalmiita, ja remppaamiseen menee yhtä paljon rahaa kuin uuden rakentamiseen. Purkupallo olisi niille paras ratkaisu kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihlajistossa ja Oulunkylässä tulee kohoamaan hinnat, kun Raide-Jokeri valmistuu, molempiin tulee uusia asuntoja ja Pihlajistoon uusi ostoskeskus. Luonto lähellä ja hyvät liikenneyhteydet niin itään kun keskustaan. 70-luvun talot on lisäks jopa Helsingin hintahaitarilla kohtuuhintaisia ja 70m2 kolmion voi saada 140.000 eurolla.
Miksi luulet? Siksi, että 70-luvun elementtipaskat ovat täysremonttivalmiita, ja remppaamiseen menee yhtä paljon rahaa kuin uuden rakentamiseen. Purkupallo olisi niille paras ratkaisu kaikin puolin.
No jos on omalla tontilla niin vanhat ja raihnaiset kannattaakin purkaa ja uutta, 7-10 krs taloja tilalle. Hyvät maisemat muutenkin kun korkeat kalliot jne. Se yhdistyy Viikkiin just hyvin, kivat ulkoilureitit vieressä yms. Vähän rauhaa häiriköiltä.
Vierailija kirjoitti:
Maunulassa on kaksi täysin toisistaan poikkeavaa aluetta: on se ihana, idyllinen 50-luvun Maunula ja sitten S-Marketin liepeillä Pakilaan päin karuhko kerrostalolähiö. 50-luvun rivarit ovat jo kovanhintaisia, olleet pitkään, mutta hinnat varmaankin nousevat tuolla toisella puolella. Siellähän on rempattu ja rakennettu uutta. Entä Metsälän hintataso? Tosin sieltä ei sijoitusasuntoa voine ostaa, kun on pientaloaluetta.
Yhtenä ehdotuksena tarjoan myös Oulunkylän Mäkitorpantien kurjannäköistä, matalaa kerrostaloaluetta lähellä Käpylän juna-asemaa. Patolakin on sen verran huonomaineinen, että hintataso varmasti nousee, kun on hyvien alueiden puristuksissa. Nythän sinne on jo viime vuosina rakennettu kauppa, ja Patolasta voi periaatteessa hakea esimerkiksi Pakilaan kouluun (musiikkiluokat), mikä voi herättää kiinnostusta jos varat ei riitä Pakilan puolelle. Alueella on myös hyvät harrastusmahdollisuudet ja aika vähän mo-nikulttuurisuutta.
Patolalaisten lähikoulu on Ogelin ala-aste, joka on kiva ja hyvämaineinen koulu. On myös musiikkiluokka ja kivat kielivalintamahdollisuudet. Aivan viehättävä rauhallinen luonnonläheinen alue, jossa hyvät kulkuyhteydet. En tajua tätä tämänhetkistä hintaeroa suhteessa Oulunkylän vastaaviin vanhoihin kerrostaloalueisiin!
Olen hakenut sijoitusasuntoja alueilta Maunula, Oulunkylä, Patola jne noin puolen vuoden ajan.
Myynnissä olevat kohteet ovat KAIKKI POIKKEUKSETTA putkiremonttiyhtiöissä. Eli iso ei.
Rakennuskanta liitosalueilla nyt vaan on tällaista: 1960-1970 -luvun taloja, joissa isot remontit tekemättä.
Itse laittaisin rahani Puotilaan. Ihmettelen miten hinnat eibät vielä ole nousseet metron läheisyydestä ja alueen rauhallisuudesta huolimatta
Ihme, ettei kukaan ole maininnut Tapaninkylää tai Tapaninvainiota. Rauhallisia ja arvostettuja alueita jo nyt, joissa asuntojen hinnat nousee koko ajan. Ja aika moni tontti tuolla on oma.
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin rahani Puotilaan. Ihmettelen miten hinnat eibät vielä ole nousseet metron läheisyydestä ja alueen rauhallisuudesta huolimatta
Puotilasta kun tulee metrolla keskustaan, niin siinä joutuu mennä Itäkeskuksen aseman läpi ja siinähän sitä on sitten jo päivä pilalla.
Vihreä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puotilasta kun tulee metrolla keskustaan, niin siinä joutuu mennä Itäkeskuksen aseman läpi ja siinähän sitä on sitten jo päivä pilalla.
Miksi sinä nouset siellä Itiksessä metrosta? Ja kuka sieltä kyytiin tulevista sua varsinaisesti häiritsee? Ne KSYKiin menevät koululaisetko?
Vierailija kirjoitti:
Maunulassa on kaksi täysin toisistaan poikkeavaa aluetta: on se ihana, idyllinen 50-luvun Maunula ja sitten S-Marketin liepeillä Pakilaan päin karuhko kerrostalolähiö. 50-luvun rivarit ovat jo kovanhintaisia, olleet pitkään, mutta hinnat varmaankin nousevat tuolla toisella puolella. Siellähän on rempattu ja rakennettu uutta. Entä Metsälän hintataso? Tosin sieltä ei sijoitusasuntoa voine ostaa, kun on pientaloaluetta.
Yhtenä ehdotuksena tarjoan myös Oulunkylän Mäkitorpantien kurjannäköistä, matalaa kerrostaloaluetta lähellä Käpylän juna-asemaa. Patolakin on sen verran huonomaineinen, että hintataso varmasti nousee, kun on hyvien alueiden puristuksissa. Nythän sinne on jo viime vuosina rakennettu kauppa, ja Patolasta voi periaatteessa hakea esimerkiksi Pakilaan kouluun (musiikkiluokat), mikä voi herättää kiinnostusta jos varat ei riitä Pakilan puolelle. Alueella on myös hyvät harrastusmahdollisuudet ja aika vähän mo-nikulttuurisuutta.
Ikinä en oo kuullu kenenkään sanovan Patolaa huonomaineiseks alueeksi. Me muutettiin Maunulasta tänne kun Maunulasta tuli levoton sen uuden s marketin myötä ja kun baarit suljettiin niin ne jotka ennen oli baarissa on nykyään ulkona notkumassa. Patolassa taas on lähinnä mummoja ja lapsiperheitä. Ja mitä tohon musiikkiluokkaan tulee, niin myös oulunkylän ala-asteella on musiikkiluokka. Ja mä oon kyllä saanu vanhempien puheista sen käsityksen, että oulunkylän kouluun ollaan tyytyväisempiä kun Maunulan, vaikka ei se Maunulakaan ole huono.
Vierailija kirjoitti:
Kannelmäki nostaa arvoaan koko ajan - olen seurannut! Hyvät liikenneyhteydet (kehärata, bussit) jo nyt ja tuleva pikaraitiotie, jota suunnitellaan Kaareen asti, ei ainakaan karkoita asunnonostajia. Pasilan Triplaan 8 min, lentokentälle 19 min.
Varsinkin vanhalla puolella ihania 50-60-luvun taloja ja koko Kantsu väljästi rakennettu luonnonläheinen paikka, mutta silti täynnä palveluja. Juna-aseman seutu rempataan vuoden-parin päästä, niin sekin on kohta ulkonäöltään katseenkestävä.
Mikä pikaraitiotie ja missä suunnitelmassa? Taitaa Triplaan mennä hieman enemmän kuin 8 min, jos asuu vanhalla puolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on omalla tontilla niin vanhat ja raihnaiset kannattaakin purkaa ja uutta, 7-10 krs taloja tilalle. Hyvät maisemat muutenkin kun korkeat kalliot jne. Se yhdistyy Viikkiin just hyvin, kivat ulkoilureitit vieressä yms. Vähän rauhaa häiriköiltä.
Pitäisi ja pitäisi mutta varmaan kohta museovirasto löytää noista neukkukuutioista jotain säilyttämisen arvoista ja sitten purkaminen onkin paljon hankalampaa. Eli purkakaa mahdollisimman pian ennen kuin museovirasto herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malmin kenttä on pikemminkin laskeva, ellei suorastaan uppoava tuleva asuinalue. Ensin saveen upotetaan jumalaton määrä tukipalkkeja (eikä maksa paljon t. poliitikko). Sitten talot uppoaa palkeista huolimatta koska yllättäen epävakaa savialusta ei tue edes palkkien kanssa riittävän ennustettavalla tavalla ja savi liikkuu painon alla.
Turussakin just huomataan että jopa vakiintuneilla alueilla tulee yllättäviä ongelmia savimaan kanssa, esim. toriparkin uppoaminen.
Suomessahan ei tunnetusti ole kalliota joten kaikki talot on rakennettava savelle. Eiku just päinvastoin.
Ei sitä rakenneta. Järki voittaa, vihreiden harmiksi.
Mikä ihme sinut tässä viimevuosien poliittisessa kulttuurissa saa uskomaan että järki voittaisi lopulta? Todisteet puhuvat pikemminkin päinvastoin kun asiat viedään aina vaan enemmän ideologia ja/tai itsepäisyys edellä läpi kansan ja asiantuntijoiden neuvoista huolimatta.
"minä päätin prkl ja kansan on turha napista"
Minun veikkaus on Pasila. Itse en kyllä sinne muuttaisi.
Kruunuvuorenranta/Laajasalon hinnat tulee nousemaan älyttömästi 10 vuodessa.