Todella kovat ovulaatiokivut
Olen 24-vuotias, kerran synnyttänyt nainen. Synnytyksen jälkeen (3v sitten) jatkoin e-pillereitä (Gestinyl) joita olin käyttänyt ennen raskautta useamman vuoden, n.4v ennen raskautta. Niistä ei ollut ongelmaa ollut ennen, mutta jätin ne pois joulun aikaan pahojen mielialan heilahteluiden ja seksihalujen loppumisen takia.
Sen jälkeen alkoivat todella kovat ovulaatiokivut, luulin ensimmäisellä kerralla synnyttäväni, kivut olivat pahempia kuin supistukset lääkkeellisesti käynnistetyssä synnytyksessä. Ihan kaikki sattui niiden aikaan, kävely, pienikin liikahdus, hengittäminen jne. Kuukautiskivut eivät olleet mitään verrattuna noihin, vaikka minulla on aina ollut todella kivuliaat kuukautiset.
Ennen pillereiden aloittamista minulla oli myös kovat kuukautiskivut, ovulaatiota en muista tunteneeni koskaan ennen pillereiden aloitusta.
Mietinkin, että mitenköhän kauan nämä kestävät? Ensimmäisessä ovulaatiossa kivut kestivät yli viikon, sitten kestivät hiukan alle viikon, kolmannessa kierrossa oli myös vajaa viikko. Nyt viimeisin ovulaatio tuntui onneksi vain päivän, eikä kauhean pahana, kivut menivät kokonaan ohi Burana ja Panadol yhdistelmällä, eivätkä tulleet takaisin. Viime ovulaatioissa lääkkeet eivät auttaneet, vaan veivät vain pahimman terävyyden kivuista pois puoleksi tunniksi tai max.tunniksi.
Mietinkin, että ovatko nyt kivut laantuneet, vai mahtavatko tulla takaisin. Varmaan kovat kivut johtuivat siitä, että olin niin kauan käyttänyt pillereitä, mutta mielessä kyllä kävi kystat ja endometrioosi ja olen jonossa gynekologille, mutta menee varmaan syksyyn asti, että sinne pääsen. Muita oireita kystiin tai endometrioosiin ei ole ja minulla on aika tällä viikolla hoitajalle, koska tahdon mielipiteen, voisiko kovat kivut johtua vain siitä, että käytin pitkään pillereitä.
Kuukautiset eivät ole enää olleet niin kivuliaat kuin yleensä, se voi myös toki johtua kovista ovulaatiokivuista, että koen ne lievempinä.
Kyselen nyt kuitenkin täältä kokemuksia, jos jollakin muulla on ollut sama tilanne, että helpottivatko kivut jossakin vaiheessa?
up