Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Siksihän minä juoruan netissä muun muassa Lotasta, kun en ole nuori kaunis rikas missi, eikä elämäni ole yhtä glamoröösiä. Eikö ihmisistä saa keskustella? Keskustelisin toki ystävieni kanssa, jos minulla olisi sellaisia, vaan kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Kukaan ei haku Lottaa koska hän on kaunis. Itse olen vain sitä mieltä, että vuoristokiipeily on vaarallista ja itsekästä ja varsinkin perheellisille. Jo pelkkä kalliokiipeily on typerää, mutta ei sentään laita pelastajia tai avustajajoukkoja vaaraan. Lotta voisi nauttia tuosta opettajastaan ehkä jollain muulla tavalla kuin 8000 metrissä?
Ehkä jos sinä kävisit, joskus jonkun vuoristokiipeilyyn liittyvän henkilön hautajaisissa, voisi sinunkin asenteesi muuttua? Ja kyllä tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kiivennet noita 8000 metrin vuoria ja selvinneet hengissä ja siltikin olen tätä mieltä ilman kateuden häivää.
Onko nämä kuolleiden puolisot sitten erityisen katkeria ja vihaisia miehilleen, kun harrastivat vaarallista lajia? Kiinnostaa noin muuten vain, aina sanotaan vain että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti" jne.
Lotan täytyy hankkia sponsori jos toinenkin koska täytyy saada 100 000. Helppoahan tuo on koska Lotta hento tyttönenkin kiipeilee. Mitä ne pojat puhuu että kuinka vaikeeta se on.
Vierailija kirjoitti:
Jos Lotan tilalla olis joku miesjulkkis niin ketään ei kiinnostaisi. Kaikki vaan haukkuu aina naisia ja heti jos nainen tekee jotain hurjaa niin voi kamala sentään 😂😂
Juuri niin, ketään ei kiinnostaisi. Ymmärrät varmaankin että julkkis haluaa olla julkisuudessa? On aika iso etu jos tavallisella turistimatkalla (Kilimanjaro) pääsee uutisotsikoihin.
Lotta Näkyvää arvostellaan siksi koska jutussa puhutaan suunnitelmasta lähteä kokeilemaan kasitonnisien vuorten valloitusta ilman kokemusta. Se on minun puolestani kunkin oma asia jos hän tapattaa itsensä, mutta jokin kertoo minulle ettei Lotta aio kiivetä soolona. Asia muuttuu erilaiseksi jos palkkaa perintörahoilla joukon köyhempien maiden sherpoja mukaan, ja asettaa koko retkikunnan vaaraan omalla typeryydellään.
Perintörahoja on muillakin, mutta en ainakaan itse voisi kuvitella maksavani siitä että nepalilainen perheenisä riskeeraa henkensä jonkun kiksejä hakevan turistin takia. Nuo adreline rush-tapaukset ovat muutenkin ensimmäisiä jotka pääsevät korkeilla vuorilla hengestään, ja usein vievät muita mukanaan.
Noora Toivonen on odottamassa Cho Oyu-vuorella muita suomalaisia. Since 2000.
Kovat vaatimukset kotoa lapsesta asti, vakava anoreksia, kova kilpailutahto, itsetuhoiset ajatukset, paniikkihäiriöt, nyt ilmiselvä ortoreksia ja tämä älytön suunnitelma. Vaikea nähdä, että tämä hyvin päättyisi, vaikka vuorilta hengissä ja ilman amputointeja selviäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä kuolleiden puolisot sitten erityisen katkeria ja vihaisia miehilleen, kun harrastivat vaarallista lajia? Kiinnostaa noin muuten vain, aina sanotaan vain että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti" jne.
Voiko surevia omaisia enempää loukata kuin mainitsemalla että joku typerä vuori tai hetken kestävä adrenaaliryöppy oli kuolleelle rakkaampia kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Mites nämä kaksi asiaa nyt liittyvät toisiinsa?
Lotan ulkonäkö ei ole minun makuuni lainkaan, eli en ole kateellinen. Pidän kauniina sellaisia Janina Fry'n tyyppisiä naisia. Ja Lotta sattuu olemaan naimisissa, eli ei tuosta komeasta opettajasta taida olla hänelle mitään "hyötyä". Lisäksi oma mieheni on todella komea ja 192cm pitkä ja raamikas.
Typerän typykän typeriä höpöhöpöjuttuja tällaiset vuorten valloitukset. Odotan innolla Veikka Gustafssonin mielipidettä asiasta. Varmaan hänkin vedetään jollain tavalla tähän mukaan, kun asiantuntija alallaan on.
Lotta voi jatkaa kunnianhimoisesti alusvaatekuvauksiaan kaikessa rauhassa, niin on omalla mukavuusalueellaan. Tai tehkööt sirpaselänteet lätkävaimona, niin on ainakin hiljaa.
Havaitsin muuten mielenkiintoisen tilastollisen yksityiskohdan.
Mont Blancilla, jonka huipulla olen käynyt, on enemmän kuolemantapauksia per huiputtajat kuin Everestillä. Se ei todellakaan johdu siitä että Mont Blanc olisi vuorena vaativa, vaan siitä että siellä käy niin paljon idiootteja. Tämä porukka sitten lähtee omille reiteilleen ja tippuu railoihin, aiheuttaa mekkaloinnillaan kivivyöryjä, tai paleltuu lähdettyään huiputusreissulle shortseissa ja tennareissa.
Meidänkin reissullamme pääsimme heti alkuun seuraamaan pelastusoperaatiota kun omille teilleen lähdettyä sankaria nostettiin railosta. Jospa parikymmentä murtunutta luuta ja muutama tunti hypotermian kourissa opettivat että kannattaa ensi kerralla kuunnella kun joku sanoo että pysykää merkatulla reitillä.
Nämä ovat niitä samoja "urheilijoita" jotka myöhemmässä vaiheessa päättävät yrittää vativan vuoren huipulle huonossa kelissä koska kunnianhimo, määrätietoisuus ja se että 30 000 - 100 000 euroa menisi hukkaan.
Yksi iso syy miksi Veikka Gustafsson valloitti kaikki kasitonniset oli se että mies (samoin kuin Ed Viesturs) on tunnettu kiipeilijänä joka harkitsee mitä tekee, ja oli valmis kääntymään takaisin.
Kuten jo sanoin, itseäni asiassa harmittaa lähinnä että se joku muu päätyy vaarantamaan henkensä pelastaakseen näitä typeryksiä pulasta. Sen muun pitäisi olla lehtien otsikoissa näiden julkkisten sijasta.
En tiedä vuorikiipeilystä mitään, mutta kun nyt innostuin lukemaan kasitonnisten huipulla käyneistä, aika hurjalta tuo Lotan suunnitelma kuulostaa. Toisaalta melko iäkkäänäkin on kiipeilty onnistuneesti, joten aikaa hänellä sinänsä on.
Veikka Gustafsson ei taatusti kommentoi, miksi tekisi niin?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vuorikiipeilystä mitään, mutta kun nyt innostuin lukemaan kasitonnisten huipulla käyneistä, aika hurjalta tuo Lotan suunnitelma kuulostaa. Toisaalta melko iäkkäänäkin on kiipeilty onnistuneesti, joten aikaa hänellä sinänsä on.
Eihän se mahdotonta ole.
Onnistumisen todennäköisyys lienee taitavalla ja kokeneella kiipeilijällä <5%.
>95% todennäköisyys puhuu sen puolesta että menettää yrityksessä henkensä, niin kuin useimmille Veikankin kiipeilykavereista on käynyt.
Jos taidot ja kokemus ovat puutteellisia, onnistumisen todennäköisyydet tippuvat nopeasti. Pelkästään Lotan haaveilemalla Annapurnalla jokaista kolmea huipun saavuttavutta vastaan yksi ei palaa takaisin.
Mutta ainahan voi ajatella niin että kunhan treenaa ja uskoo itseensä, voi tehdä mitä vain. Tuo on vain siitä huono laji että siinä vaiheessa kun tajuaa olleensa väärässä, on väärässä viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Veikka Gustafsson ei taatusti kommentoi, miksi tekisi niin?
Miksi ei kommentoisi? Tylyltä vaikuttais "No comments". Pakkohan nyt jotain on yrittää vastata, kun useat tahot, kuten lehdistö ottaa yhteyttä. Ei varmasti sano Lotasta mitään, mutta kysyttäessä väistelee ja välttelee fiksuna miehenä ottamasta kantaa muuhun, kuin itse kiipeilyyn. Kertoilee laveasti, ettei ole kenen tahansa hommaa. Toivottavasti Lottakin siitä ymmärtää jotain koppia ottaa.
Aika harhaista. Kas kun ei astronautiksi.
Aika hurjat on todennäköisyydet.
Näyttäisi että tuo Cho Oyo, Lhotse, Everest, Gasherbrum II ja Broad Peak on suhteessa helpoimmat.
Dhaulagiri I, Nanga Parbat, K2 ja Annapurna on vaarallisimmat.
Jos delaamisen todennäköisyys on välillä 5-30% per vuori ja ne pitää valloittaa kaikki niin joo-o :D
Hirveää dissaamista!
Kilimanjaro on ihan hyvä paikka kokeilla korkeampaa mäkeä. Teknisesti helppo mutta liki 6 kilsaa korkea, eli ei mikään sunnuntaikävely kuitenkaan.
Lotta on käynyt myös Acolla joka on liki 7 kilsaa ja ilmeisesti pärjännyt ihan hyvin.
Ite ainakin toivon hänelle onnea - koska sitäkin tarvitaan - ja menestystä. Tuossa iässä ja lapsettomana voi vielä kokeilla rajojaan. Ilmeisesti myös on varakkaasta perheestä, joten ei ihan hirveästi tartte penniä venyttää.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää dissaamista!
Kilimanjaro on ihan hyvä paikka kokeilla korkeampaa mäkeä. Teknisesti helppo mutta liki 6 kilsaa korkea, eli ei mikään sunnuntaikävely kuitenkaan.
Lotta on käynyt myös Acolla joka on liki 7 kilsaa ja ilmeisesti pärjännyt ihan hyvin.
Ite ainakin toivon hänelle onnea - koska sitäkin tarvitaan - ja menestystä. Tuossa iässä ja lapsettomana voi vielä kokeilla rajojaan. Ilmeisesti myös on varakkaasta perheestä, joten ei ihan hirveästi tartte penniä venyttää.
Aconcagua on vaellus, samoin kuin Kilimanjaro.
Riittää kun on ok kunnossa eikä ole erityisen herkkä vuoristotaudille. Kumpikaan noista ei valmista kasitonnisia varten oikein mitenkään, ei kiipeämisen eikä olosuhteiden puolesta.
En tiedä vuorikiipeilystä mitään mutta arvelen että Kilimanjaro-turistireitin, missikisojen ja tositvrehkimisen sekä kasitonnarien ilman lisähappea valloittamisen välillä on aika heleveeetin monta porrasta jotka kannattaa ensin kokeilla astella ennenkuin mitään toiveita elossa jonkun K2n huipulle. Niinkus vaikkapa kuusitonnarit, ja ihan oikeaa vuorikiipeilyä eikä patikointia kantajien edellä.
Lotalla noussu päähän. Ei tiedä että jopa mun 60v ylipainoinen äiti ja sen lähes alkoholistimies on kävelleet reippaasti Kilimanjaron huipulle :)
Kukaan ei haku Lottaa koska hän on kaunis. Itse olen vain sitä mieltä, että vuoristokiipeily on vaarallista ja itsekästä ja varsinkin perheellisille. Jo pelkkä kalliokiipeily on typerää, mutta ei sentään laita pelastajia tai avustajajoukkoja vaaraan. Lotta voisi nauttia tuosta opettajastaan ehkä jollain muulla tavalla kuin 8000 metrissä?
Ehkä jos sinä kävisit, joskus jonkun vuoristokiipeilyyn liittyvän henkilön hautajaisissa, voisi sinunkin asenteesi muuttua? Ja kyllä tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kiivennet noita 8000 metrin vuoria ja selvinneet hengissä ja siltikin olen tätä mieltä ilman kateuden häivää.