Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Vierailija kirjoitti:
Luin että Kilimanjarolle kiipeää vuosittain 50 000 ihmistä. Siis, en todellakaan itse jaksaisi/uskaltaisi/haluaisi, mutta vaikea nähdä miten vuorelle kiipeäminen on niiiiiin erikoista joidenkin mielestä? En vain ymmärrä. En jaksaisi tai haluaisi juosta esim maratonia, tai uida valkohaiden kanssa ilman häkkiä tai häkin kanssa jne, mutta tuntuu että vain vuorikiipeily on "jotain", voiko joku selittää miksi? Hienoa toki että joidenkin kunto ja kärsivällisyys kestää, vaikkakin pidän typeränä riskeerata henkensä tai terveytensä..
Kilimandjaro on lasten hiekkalaatikko verrattuna Annapurnaan, K2:een tai Mount Everestiin. Asiantuntematonta ja typerää verrata niitä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Olin neljä vuotta sitten aikeissa kiipeä Mount Everestille. Kävin kaiken maailma kiipeilykurssit systeemit jne jne. Kun tuli se päivä, että nyt mennään. Katsoin alhaalta sitä vuorta. EI mitään toivoa. Sanoin siinä ihan suoraan kaikille, että minusta ei ole tohon toi on vaan liian paha mulle. Petyin itteeni niin paljon että itkin siellä, koska se vuori vei voiton olemuksellaan. Ei se ole mikään leikkipaikka mihin mennää huvikseen rämpimään. Se on tosi paikka missä pitää aidosti miettiä asioita ja ne, jotka sinne on menny on kyllä aika spesiaali-ihmisiä ainakin minun silmissä. Minä olin ammattilaisten matkassa ja silti päätin, että ei helvtti pysty.
Ja muut kasitonniset ovat eri asia kuin Everest.
En tiedä millaisen järjestäjän mukana siellä olit, mutta useimmat tarjoavat kaiken ylös kannetuista happipulloista huoltotelttoihin kokkeineen ja lääkäreineen. Molemmilla reiteillä on tikkaat pahimmissa paikoissa ja kiinteät köydet. Haasteiksi jää vuoristotauti, kylmyys, fyysinen rasitus, jne.
Jos Everestin perusleiri olisi merenpinnan tasolla, huipulle pääsisi melkeinpä kuka tahansa.
Vuoret kuten K2 tai Annapurna sisältävät samat haasteet, mutta sen lisäksi vaativat kovan luokan kiipeilytaitoja ja kykyä selvitä ilman kymmenien ihmisten tiimiä palveluineen. Niille ei ole kovakuntoisella turistilla mitään asiaa.
Ihan vain tilastojen valossa, kuolemantapausten määrä suhteessa huiputtajiin:
Kilimanjaro 0,007%
Everest 3,87%
K2 26,5%
Annapurna 35%
Ja tämä siitä huolimatta että kahdelle jälkimmäiselle harvemmin eksyy turisteja.
Mutta jos Lotta tosissaan aikoo kokeilla - mitä epäilen - yrittää saa.
Ja vanhemmilla ja läheisillä sitten sydän syrjällään reissusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vuorikiipeily on siitä koomista kun paikalliset asukit kantaa länkkäreiden painavat kamat lähes sinne vuorenhuipulle asti ja vieläpä ilman mitään hifistelyvehkeitä ja lisähappea. Kun sankarit on reissunsa tehneet ka tajilla onkin jo uudet herot odottamassa lähtöä ylös
Sherpat saattaa kantaa sinne huipulle myös sen kiipeilijän.
Vierailija kirjoitti:
Olin neljä vuotta sitten aikeissa kiipeä Mount Everestille. Kävin kaiken maailma kiipeilykurssit systeemit jne jne. Kun tuli se päivä, että nyt mennään. Katsoin alhaalta sitä vuorta. EI mitään toivoa. Sanoin siinä ihan suoraan kaikille, että minusta ei ole tohon toi on vaan liian paha mulle. Petyin itteeni niin paljon että itkin siellä, koska se vuori vei voiton olemuksellaan. Ei se ole mikään leikkipaikka mihin mennää huvikseen rämpimään. Se on tosi paikka missä pitää aidosti miettiä asioita ja ne, jotka sinne on menny on kyllä aika spesiaali-ihmisiä ainakin minun silmissä. Minä olin ammattilaisten matkassa ja silti päätin, että ei helvtti pysty.
Hyvällä säällä sinne on kiivennyt teinejä ja yli kuusikymppisiäkin. Huonolla ilmalla sinne on kuollut ammattilaisiakin.
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Kummasti teitä kyllä Lotta kiinnostaa kun aiheesta ollut jo monta pitkää aloitusta tänääkm hihi 😊
Millä rahoilla hän kiertää maailmaa. Vuorikippeily ei ole ilmaista
Vierailija kirjoitti:
Millä rahoilla hän kiertää maailmaa. Vuorikippeily ei ole ilmaista
Ja mitähän toisen raha-asiat sulle kuuluu?😂
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mistään alhaalta edes näe. Pitää olla peruleirissä josta näkee pari milometria ylemmäs, ei näytä miltään
No ainakin sen elämä on todellista seikkailua eikä mitään av-palstalla ruikuttamista. Jokainen elää omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
En minä ainakaan ole haukkunut. Kyllä, on komea mies, viettäisin mielelläni yöni tämän kanssa teltassa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin sen elämä on todellista seikkailua eikä mitään av-palstalla ruikuttamista. Jokainen elää omalla tavallaan.
Niin? Antaako Lotta mulle sitten ulkonäkönsä ja rahansa jotta voisin lähteä vuorille seikkailemaan komeiden miesten kanssa? Vaaditusta sadastatonnista puuttuu minulta vain 90 000 e. Vapauta minut Lotta vauvapalstan ikeestä!
Jos Lotan tilalla olis joku miesjulkkis niin ketään ei kiinnostaisi. Kaikki vaan haukkuu aina naisia ja heti jos nainen tekee jotain hurjaa niin voi kamala sentään 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Viittäkymppiä kolkutteleva M. A. Nummisen näköinen pyöreänaama.
No, makuja on toki monia.
Lotalla on kuollut isä muutama vuosi sitten. Voi olla, että tämä on saanut elämään erilaista perspektiiviä. Kokemuksen elämän ohikiitävyydestä ja halun elää täysillä loppuun asti.
Ahaa, ne Everestit on siis niitä vaikeampia vuoria. Ymmärrän kyllä liikkumisen hienouden mutten kiksejä hengen menettämisen vaarasta, joka Lotan mukaan on koukuttavaa.