Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla liian älykäs pärjätäkseen?

Vierailija
22.04.2019 |

Voiko älykkyys muodostua esteeksi pärjäämiselle maailmassa?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko älykkyys estää pärjäämisen, mutta onhan ihan tutkittu juttu ettei siitä välttämättä hyötyäkään ole. Tai jotain hyötyä siitä varmasti on, mutta aina se ei tuota sosiaalista nousua tai taloudellista hyvinvointia.

Vierailija
62/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikea löytää parisuhdetta, erityisesti jos on älykäs nainen. Toiset ovat kuin eri planeetalta, vaikea ymmärtää ihmisten kiukkuisuutta ja huonoja tapoja. Yksinäisyys aiheuttaa helposti masentuneisuutta. Olo ei helpotu kuin samanhenkisten kanssa keskusteltaessa. Töissä helpointa on olla keskiverto, muuten kadehtitaan tai teetetään tällä kaikki työt. Toisten tyhmyys myös ärsyttää, erityisesti parisuhteessa.

En sano että älykkäälle naiselle olisi helppoa löytää älykästä miestä, mutta todennäkösyyksien mukaan se olisi kuitenkin helpompaa kuin älykkäälle miehelle. Miehissä näet älykkyyden ääripäitä on enemmän, siinä missä keskimääräisiä naisia on enemmän. Vielä kun ihan lähipiiristä voi todeta, ettei ne älykkäätkään naiset välttämättä suosi parinvalinnassaan mitään suurta älykkyyttä.

Nuorempana sitä oli vielä toiveikas, että jostain löytyisi kiva ja älykäs nainen, mutta tyhmiin kokeiluihin on ollut tyytyminen ja viime vuosina ole edes tullut vastaan sellaista jonka voisi "tuntea omaksi". Noh, silmät auki ja sepalus kiinni on hyvä odottaa ja antaa maailman pyöriä.

Onkos tässä nyt hieman ylimielisyyttä. Taitaapa olla. 

Hetken aikaa kun on tullut tätä palstaa masokistisesti luettua ja pureuduttua kansakunnan todelliseen psyykkeeseen, niin tuollainen tyhjän motkotus ei tullut yllätyksenä. Sekö nyt oli ylimielistä, että toteaa sukupuolten välisen älykkyysjakauman todellisen olemuksen? Vai se että ei kelpuuta kuin sellaisia, jotka tuntuvat myös henkisesti mielekkäiltä? Jos pitää itsensä kartalla maailmasta ja käy jopa yliopiston, ei valitettavasti tee itselle naisesta vielä älyllisesti kiehtovaa. Tuo on vasta se pohja jolta ponnistaa korkeuksiin.

On minulla muitakin kriteerejä tai vähintäänkin toiveita kumppanin suhteen, ja jos ne tähän täräytän myös niin palstamammat peukuttaa sen viestin syvälle Kiinaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mitattu isot lukemat ja pyrin tekemään omia juttujani koska tulokset herättävät niin paljon kateutta ja pahaa. Olen tekemisissä oikeastaan vain ulkomaalaisten kanssa koska heillä ei tuota piirrettä.

Millä tavalla nuo tulokset tulevat muiden tietoon? Tiedän kyllä, miten pahaa verta ja suorastaan vihamielisyyttä hyvin korkea Mensan testitulos aiheuttaa, mutta tiedän myös sen, että siitä voi olla kertomattakin.

No olihan tenttitulokset julkisesti esilleä ja muukin. Äo tulloksista en ole kertonut kuin täällä ja ne kyllä arvattiin muutenkin oikein.

Loistavat tenttitulokset saattavat aiheuttaa kateutta ja kaikenlaista muutakin, mutta niitä voi myös saada kovalla työllä ja jopa tuurilla. Niitä ei voi millään verrata Mensan antamaan numeroon, joka on hyvin kylmä ja taipumaton mittari. Älykäs ja huippuälykäs saa kyllä olla, mutta se osamäärä saa aikaan ihan omanlaisiaan raivonpurkauksia.

Ylivoimainen päässälaskutaito tai taukoamaton voittoputki älypeleissä herättää enemmän ihastusta ja hämmästelyä kuin vihamielisyyttä. Se, että kertoo älykkyysosamääränsä olevan XXX, ärsyttää ihmisiä käsittämättömän paljon. Jotkin asiat on hyvä oppia pitämään piilossa ja joitakin ei vain kannata korostaa, vaikka ne olisivatkin muuten näkyvissä. Huippuälykkyys on niin harvinaista, että nämä asiat on yleensä opittava ilman muiden esimerkkiä ja kantapään kautta.

Useita testejä ja samantapainen tulos. Eikä älykkyyttään voi salata, ei todellakaan. Sillä se ilmenee näkökykynä mm. Ja se mitä näet nyt tästä maailmasta aiheuttaa sinulle ihan varmasti ongelmiakin.

Korkeaan älykkyyteen liittyy yleensä korkea moraalitaju, ainakin pitäisi kuulua. Se estää sen että olisi "suosittu" tai menestynyt tässä maailmassa.

Miten niin älykkyyttä ei voi salata? Joissakin tapauksissa huippuälykästä ihmistä on pidetty jopa keskivertoa tyhmempänä ja hän itsekin on pitänyt itseään tyhmänä. Voisi myös ajatella, että vaikka henkilö tietäisi olevansa älykäs, hän osaisi helposti esittää tyhmempää.

Vierailija
64/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus: valtaosa internetin syrjäytyneistä älyköistä ovat korkeintaan keskivertoälykkäitä, jotka kärsivät dunning-krugerista.

Vierailija
65/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mitattu isot lukemat ja pyrin tekemään omia juttujani koska tulokset herättävät niin paljon kateutta ja pahaa. Olen tekemisissä oikeastaan vain ulkomaalaisten kanssa koska heillä ei tuota piirrettä.

Millä tavalla nuo tulokset tulevat muiden tietoon? Tiedän kyllä, miten pahaa verta ja suorastaan vihamielisyyttä hyvin korkea Mensan testitulos aiheuttaa, mutta tiedän myös sen, että siitä voi olla kertomattakin.

No olihan tenttitulokset julkisesti esilleä ja muukin. Äo tulloksista en ole kertonut kuin täällä ja ne kyllä arvattiin muutenkin oikein.

Loistavat tenttitulokset saattavat aiheuttaa kateutta ja kaikenlaista muutakin, mutta niitä voi myös saada kovalla työllä ja jopa tuurilla. Niitä ei voi millään verrata Mensan antamaan numeroon, joka on hyvin kylmä ja taipumaton mittari. Älykäs ja huippuälykäs saa kyllä olla, mutta se osamäärä saa aikaan ihan omanlaisiaan raivonpurkauksia.

Ylivoimainen päässälaskutaito tai taukoamaton voittoputki älypeleissä herättää enemmän ihastusta ja hämmästelyä kuin vihamielisyyttä. Se, että kertoo älykkyysosamääränsä olevan XXX, ärsyttää ihmisiä käsittämättömän paljon. Jotkin asiat on hyvä oppia pitämään piilossa ja joitakin ei vain kannata korostaa, vaikka ne olisivatkin muuten näkyvissä. Huippuälykkyys on niin harvinaista, että nämä asiat on yleensä opittava ilman muiden esimerkkiä ja kantapään kautta.

Useita testejä ja samantapainen tulos. Eikä älykkyyttään voi salata, ei todellakaan. Sillä se ilmenee näkökykynä mm. Ja se mitä näet nyt tästä maailmasta aiheuttaa sinulle ihan varmasti ongelmiakin.

Korkeaan älykkyyteen liittyy yleensä korkea moraalitaju, ainakin pitäisi kuulua. Se estää sen että olisi "suosittu" tai menestynyt tässä maailmassa.

- Mihin liittyy "useita testejä ja samantapainen tulos"? En epäillyt sinun tuloksiasi millään tavalla.

- Älykkyytensä voi salata. Tämä minun tuntemani huippuälykäs ihminen ei nuorena erottunut muista ikäisistään missään muualla kuin matikantunnilla (jos nyt viitsi tehdä siellä mitään) ja jalkapallokentällä. Älykkyyden salaaminen on helppoa, mutta tyhmyyden salaaminen on vaikeaa.

- Minkääntasoiseen älyyn ei liity millään tavalla tietyntasoinen moraalintaju.

Vierailija
66/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kyllä kukaan osaa kuvailla älykästä ihmistä. Älykäs ihminenhän on tarpeeksi älykäs välttyäkseen huonoilta asioilta. Jos ei osaa vaihtaa ympäristöä, harrastuksia, seuraa, alaa, toimintatapojaan jne. itselleen optimaalisemmaksi niin silloinhan on liian tyhmä.

Sinä tässä tyhmä olet. kun et tajua monimuotoisuutta ongelmakentissä. Sitä sanotaan yksinkertaisuudeksi.

En ole tuo jolle vastasit mutta olisi kiva kuulla lisää monimuotoisista ongelmakentistä, jotain esimerkkejä. Kuulostaa mielenkiintoiselta.

Vierailija
67/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana sitä oli vielä toiveikas, että jostain löytyisi kiva ja älykäs nainen, mutta tyhmiin kokeiluihin on ollut tyytyminen ja viime vuosina ole edes tullut vastaan sellaista jonka voisi "tuntea omaksi". Noh, silmät auki ja sepalus kiinni on hyvä odottaa ja antaa maailman pyöriä.

Fiksulle miehelle parasta on nopea auto ja hidas nainen.

Vierailija
68/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tuli paljon ohiampuvia pointteja asiaan ja jokunen suhteellisen lähelle ellei täysin todellisuuteen osuvaa. Kuinkahan älykäs tarvitsee olla, että erottaa ne toisistaan?

Vierailija
69/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin älykäs ettei pärjää on itseasiassa tyhmä.

Vierailija
70/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista voi väittää silloin, kun ei ymmärrä, mitä älykkyys on. Hyvin älykäs voi nimittäin olla myös hyvin tyhmä.

Vierailija
71/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Kun aina älyää mistä on kyse, lopulta alkaa kyllästyttämään koko touhu.

Vierailija
72/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele eläväsi kehıtysvammaısten hallinnoimassa yhteiskunnassa ja maailmassa. Voi siinä heikompaa superälykästä hirvittää.

Vierailija
73/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele eläväsi kehıtysvammaısten hallinnoimassa yhteiskunnassa ja maailmassa. Voi siinä heikompaa superälykästä hirvittää.

Ja kuvittele että pomosi ei osaa kirjoittaa eikä laskea. Joudut tarkastamaan jokaisen ulosmenevän viestin ja otona firman kirjanpidon. Meitä sihteereitä jotka pyörittävät firmaa on paljon, ja niin on äijiä jotka tykkäävät purjehduksesta ja golfistakin. 

Vierailija
74/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi just. Jotta pärjäisi siinä pitäisi koko elämänsä, siis lapsesta asti, esittää keharia. Jotta vaikuttaa muiden silmiin normaalilta. Jatkuvasti kokee olevansa erilainen, vääränlainen. Raskasta.

Vierailija
75/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi just. Jotta pärjäisi siinä pitäisi koko elämänsä, siis lapsesta asti, esittää keharia. Jotta vaikuttaa muiden silmiin normaalilta. Jatkuvasti kokee olevansa erilainen, vääränlainen. Raskasta.

Siitä on lukuisia tutkimuksia että superälykästä lasta saatetaan luulla kehitysvammaiseksi. Koska on niin erilainen. Mikäli älykkyysero on tarpeeksi suuri, tyhmempi ei tunnista älykkyyttä. Einsteiniakin luultiin lapsena vammaiseksi.

Vierailija
76/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos ei esim. ole sosiaalinen vaan enemmänkin syrjäänvetäytyvä. Monet ihmiset myös hyljeksivät muita liian erilaisia. Moni tyhmempi ei ymmärrä, että se hänen mielestään omituinen tyyppi onkin oikeasti häntä älykkäämpi. Mitä tyhmempi ihminen on, usein sitä suuremmat luulot itsestään ja ymmärryskyvystään. Maailma on muutenkin suunniteltu keskiverroille. Älykkyys myös nähdään monesti uhkana ja älykkäitä usein avoimesti sorretaan. On traagista, että moni älykäs syrjäytyy, koska heissä olisi paljon potentiaalia lähes mihin tahansa.

Vierailija
77/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäköhän se tuntuu, jos pääsee keskustelemaan jonkun todella älykkään kanssa niin, että hän antaa sen näkyä? Onkohan se sellainen wow-elämys vai ennemminkin tunne, ettei ymmärrä mitään, mitä toinen selittää?

Itse luulen kerran keskustelleeni huomattavan älykkään 13-vuotiaan kanssa. Hänellä oli todella mielenkiintoisia syvällisiä ja abstrakteja ajatuksia, jotka hän osasi pukea sanoiksi paremmin kuin minä vaikka tunnistin, että olin itseasiassa ajatellut vastaavaa joskus itsekin. Tosin siinä oli se ”pieni” ero, että minä olin 25.

Vierailija
78/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltäköhän se tuntuu, jos pääsee keskustelemaan jonkun todella älykkään kanssa niin, että hän antaa sen näkyä? Onkohan se sellainen wow-elämys vai ennemminkin tunne, ettei ymmärrä mitään, mitä toinen selittää?

Itse luulen kerran keskustelleeni huomattavan älykkään 13-vuotiaan kanssa. Hänellä oli todella mielenkiintoisia syvällisiä ja abstrakteja ajatuksia, jotka hän osasi pukea sanoiksi paremmin kuin minä vaikka tunnistin, että olin itseasiassa ajatellut vastaavaa joskus itsekin. Tosin siinä oli se ”pieni” ero, että minä olin 25.

Riippuunee aiheesta sekä älykön ilmaisukyvystä.

Vierailija
79/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte katsoa Youtubesta joidenkin huomattavan älykkäiksi arvioitujen ihmisten haastatteluja. Moni kyllä varmaan pitää vähän kynttilää vakan alla haastattelutilanteissa, mutta tavallisista asioista puhuttaessa ihan normaaleilta vaikuttavat. Ehkä sitten jos joku ydinfyysikko alkaisi selostamaan ydinfysiikasta, asiaan perehtymättömät tipahtaisivat kärryiltä saman tien. 

Vierailija
80/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen sitten tietää, mistä lopulta johtuu.

Olen itse näitä klassisia tapauksia, jotka huitelevat testien mukaan asteikkojen molemmissa ääripäissä.

Ja niitä, jotka eivät oikein kuulu minnekkään. Vielä hetki sitten halusin uskoa, että kyse olisi eräästä neurologisesta piirteestä, mutta olen huomannut etten sovi siihenkään ryhmään.

Useimmat pitävät tyhmänä, osa maksimissaan "järkevänä" harvempi kuitenkaan edes perusfiksuna.

Joka tapauksessa uskoisin, että oma pärjäämättömyys johtuu suurimmalta osalta heikosta motivaatiosta, eikä älykkyydeellä tai edes sen puutteella ole ainakaan kovin suurta osaa mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän