Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla liian älykäs pärjätäkseen?

Vierailija
22.04.2019 |

Voiko älykkyys muodostua esteeksi pärjäämiselle maailmassa?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ellei se yhdisty ylimielisyyteen ja suuruuskuvitelmiin (sairaus). Useammankin kerran nähnyt tällaista...

Tuo on kyllä enemmänkin tyhmien ja keskivertojen ongelma. Ikinä kuullut dunning-kruger efektistä?

Osuko tää suhun? 

Ei. Kuinka niin? Korjasin vain asian, koska olit väärässä.

Miksi sun aina pitää yläpeukuttaa tekstejäsi boostataksesi itseäsi?

Luulet siis tietäväsi, kuka täällä peukuttelee ja mitä? Ehkä se oletkin sinä, joka niistä harhoista kärsii?

Vihje. Odota nyt edes pari sekuntia ennen sitä yläpeukun painamista. Kukaan ei edes ole ehtinyt lukea, kun sinä jo itseäsi yläpeukutat. Hulluuden ja nerouden raja on aika häälyväinen...

Peukuttaminen ei liity älykkyyteen mitenkään. Itseään saa myös peukuttaa. Koita kestää :D

Liittynee sitten suuruuskuvitelmiin. Oikeasti älykäs olisi jo lopettanut jankkauksensa.

:D

Vierailija
22/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Nolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs voi olla kehittymätön väärissä asioissa, kaikkea pitää harjoittaa. Myös luonteella on iso merkitys sekä ihmisen energiatasolla. 

Asioista voi myös tehdä itselleen liian vaikeita ja monimutkaisia, mutta vaikea sanoa, että tekeekö "tarpeeksi älykäs" niistä useinko sellaisia. Kai sekin voisi olla mahdollista.

Vierailija
24/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla väärässä ympäristössä suoraan este. Koska tajuaa asioita voi olla isokin uhka, tästä on esim kommunismissa esimerkkejä vaikka kuinka kun superälykkäitä joutui lähtemään pois ja lääkitettiin muka skitsoina. Suomi ei ole kaukanakaan  tästä yhä.

Vierailija
25/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin älykkäille ovat tyypillisä nimenomaan rajutkin sosiaaliset konfliktit, kiroileminen ja jopa esim naisilla aggressiot joka johtunee turhautumisestaan. Isoakin draamaa voi syntyä rakkaussuhteissa koska epäsuhta liian usein.

Vierailija
26/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita olevani älykäs, enkä sellaisena itsekään itseäni pidäkään. Mietin vain usein sellaista asiaa, kun mielestäni missään ei ole mitään järkeä, niin miksi yrittää enempää kuin pelkästään elää?

En halua, enkä tarvitse mania ja mammonaa enempää kuin mitä saan työttömyyskorvauksia. En tarvitse kuin halpoja harrastusvälineitä elääkseni joten kuten tämän järjettömän elämän mielenterveyteni säilyttäen, joten miksi menisin edes töihin?

Vierailija
27/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa kerrankin ollut mielenkiintoinen aihe, josta minullakin on kerrottavaa (en itse ole "liian älykäs", mutta olen kasvanut huippuälykkään ihmisen kanssa), mutta ketjun kirjoittajien äly näkyy olevan aika vähissä ja käytöstavat kadoksissa. Harmi.

Vierailija
28/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mitattu isot lukemat ja pyrin tekemään omia juttujani koska tulokset herättävät niin paljon kateutta ja pahaa. Olen tekemisissä oikeastaan vain ulkomaalaisten kanssa koska heillä ei tuota piirrettä.

Vierailija
29/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin älykkäille ovat tyypillisä nimenomaan rajutkin sosiaaliset konfliktit, kiroileminen ja jopa esim naisilla aggressiot joka johtunee turhautumisestaan. Isoakin draamaa voi syntyä rakkaussuhteissa koska epäsuhta liian usein.

Alapeukuttaja perustele. Tämä on tutkimustuloskin.

Vierailija
30/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso elokuva Good Will Hunting. Fiktiota kyllä, mutta siinä on helposti samaistuttavassa muodossa selitys sille, miksei lahjakkuus (älyllinen tai muu) ei tee ihmistä onnelliseksi.

Vierailija
31/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mitattu isot lukemat ja pyrin tekemään omia juttujani koska tulokset herättävät niin paljon kateutta ja pahaa. Olen tekemisissä oikeastaan vain ulkomaalaisten kanssa koska heillä ei tuota piirrettä.

Millä tavalla nuo tulokset tulevat muiden tietoon? Tiedän kyllä, miten pahaa verta ja suorastaan vihamielisyyttä hyvin korkea Mensan testitulos aiheuttaa, mutta tiedän myös sen, että siitä voi olla kertomattakin.

Vierailija
32/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mensan jäsen mutta en erikoisen menestynyt. Älykkyys on tehnyt musta lähinnä kroonisesti ulkopuolisen muiden ihmisten kanssa. Kavereita löytyy kyllä, mutta ei yhtäkään jonka kanssa olisi oikeasti yhteyttä. En ole sosiaalisesti lahjaton ja tulen toimeen ihmisten kanssa, mutta on hankala löytää seuraa jossa tuntisi tulevansa ymmärretyksi. Paitsi netissä.

Vierailija
33/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ellei se yhdisty ylimielisyyteen ja suuruuskuvitelmiin (sairaus). Useammankin kerran nähnyt tällaista...

Tuo on kyllä enemmänkin tyhmien ja keskivertojen ongelma. Ikinä kuullut dunning-kruger efektistä?

Osuko tää suhun? 

Ei. Kuinka niin? Korjasin vain asian, koska olit väärässä.

Miksi sun aina pitää yläpeukuttaa tekstejäsi boostataksesi itseäsi?

Luulet siis tietäväsi, kuka täällä peukuttelee ja mitä? Ehkä se oletkin sinä, joka niistä harhoista kärsii?

Vihje. Odota nyt edes pari sekuntia ennen sitä yläpeukun painamista. Kukaan ei edes ole ehtinyt lukea, kun sinä jo itseäsi yläpeukutat. Hulluuden ja nerouden raja on aika häälyväinen...

Peukuttaminen ei liity älykkyyteen mitenkään. Itseään saa myös peukuttaa. Koita kestää :D

Liittynee sitten suuruuskuvitelmiin. Oikeasti älykäs olisi jo lopettanut jankkauksensa.

Sinähän se täällä jankkaat! Ohis

Vierailija
34/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kyllä kukaan osaa kuvailla älykästä ihmistä. Älykäs ihminenhän on tarpeeksi älykäs välttyäkseen huonoilta asioilta. Jos ei osaa vaihtaa ympäristöä, harrastuksia, seuraa, alaa, toimintatapojaan jne. itselleen optimaalisemmaksi niin silloinhan on liian tyhmä.

Vierailija
35/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso elokuva Good Will Hunting. Fiktiota kyllä, mutta siinä on helposti samaistuttavassa muodossa selitys sille, miksei lahjakkuus (älyllinen tai muu) ei tee ihmistä onnelliseksi.

Joo, yksi elokuva kertookin kaikkien maailman lahjakkaiden tarinan!

En ole nähnyt elokuvaa, mutta veikkaukseni on, että se kertoo taas jostain aspergeristä/savantista, joita on vain pieni osa älykkäistä.

Vierailija
36/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kyllä kukaan osaa kuvailla älykästä ihmistä. Älykäs ihminenhän on tarpeeksi älykäs välttyäkseen huonoilta asioilta. Jos ei osaa vaihtaa ympäristöä, harrastuksia, seuraa, alaa, toimintatapojaan jne. itselleen optimaalisemmaksi niin silloinhan on liian tyhmä.

Asiat ja ihmiset eivät ole ihan noin yksinkertaisia. Älykkäällä ihmisellä ei tarvitse olla kuin vaikkapa ADD, jolloin mielenkiinto eri asioihin voi olla jo hyvinkin rajattua. Lisäksi ADD-älyköllä voi olla vakavia ongelmia toiminnan suunnittelun, aloittamisen ja ylläpitämisen kanssa.

Ja tuossa vasta ADD-esimerkki.

Vierailija
37/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla nuo tulokset tulevat muiden tietoon? Tiedän kyllä, miten pahaa verta ja suorastaan vihamielisyyttä hyvin korkea Mensan testitulos aiheuttaa, mutta tiedän myös sen, että siitä voi olla kertomattakin.

No olihan tenttitulokset julkisesti esilleä ja muukin. Äo tulloksista en ole kertonut kuin täällä ja ne kyllä arvattiin muutenkin oikein.

Vierailija
38/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kutsuttu sekä älykkääksi että tyhmäksi, enkä kai tiedä itsekään mikä on totuus. Olen huomannut että haluan keskustella eri asioista kuin muut ja pidän smalltalkia ja pelkkää vitsailua pidemmän päälle tylsänä. Välillä muut lähtevät innokkaina mukaan mun ”syvällisempiin” keskustelunaiheisiin, välillä taas vaikuttavat ärsyyntyvän tai rasittuvan niistä.

Ja tykkään ihmisistä ja yritän olla kaikille kiva, mutta en osaa valehdella tai olla välinpitämätön, ja siksi joudun joskus väittelyihin. Mä en kuitenkaan yritä muuta kuin levittää myötätuntoa ja empaattisia mielipiteitäni, koska uskon että melkein kaikissa ihmisissä on valtavasti potentiaalia hyvään. Pitäisi vaan oppia nostamaan toisten itsetuntoa paremmin, niin että he tuntisivat itsensä hyväksytyksi mun seurassa, vaikka olisinkin eri mieltä.

Tosin on se itellekin välillä tosi turhauttavaa kuinka ihmiset voi herättää sekä positiivisia tunteita että paheksuntaa. Usein vaan mietin mielessäni jotain tällaista: ”hitto ku sä olet tosi kiva ja olet hauska ja inhimillinen ja haluan olla sun kaveri, mutta kun olet samaan aikaan itsekäs ja ilkeä ja yrität pönkittää sun salaa huonoa itsetuntoa muiden kustannuksella koko ajan...”

Vierailija
39/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä tyhmä olet. kun et tajua monimuotoisuutta ongelmakentissä. Sitä sanotaan yksinkertaisuudeksi.

Vierailija
40/113 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti sen jälkeen kun pyhimys oli vain elämäässä kertonut olevansa Mensan jäsen ja kuuluvansa niihin 2%, jotka ovat testin tehneet ennätysajassa, alkoivat mammat pitää häntä automaattisesti ylimielisenä.

Ennen tätä infoa, häneen suhtauduttiin positiivisesti.

Itsestäni en tiedä olenko älykäs. Toivoisin olevani, kun ei ulkonäköään riitä mihinkään ja muutenkin introvertti, jolla ei ole kavereita. Olisi edes jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän