Tätä ei voi leivontaryhmässä kertoa, joten kerron täällä
Kaikkien ihanien kakkuluomusten aikakaudella mun peruskermakakku, välissä mansikkahilloa ja kermavaahtoa, mikä ei ole edes mikään hieno, sai kommentin: Ihan saada normaaliakin kakkua välillä. Ehkä en jatkossakaan yritä mitään hienoa, kun en osaa.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen kerma-, kinuski- tai hedelmäkakku on ehdottomasti paras! En voi sietää näitä "taidekakkuja", joiden koristeita on hierottu hikisissä sormissa.
Nykyään käytetään kertakäyttöhanskoja valmistettaessa konditoriatuotteita. Näin opetan ja toimin myös itse.
Eli hikikäsillä pyöritelty tai kumihanskan makuinen. Jätän väliin..
Mun mielestä taas kermakakku pelkällä hillolla on liian makea. Tykkään enemmän marja- ja jostain muusta täytteestä, toki voi siellä olla vähän hilloakin mukana. Mä teen yleensä brita- tai prinsessakakkua, tai kesäisin mansikkakermakakkua. Mutta sitä pidän pyhäinhäväistyksenä, jos prinsessakakkuun pannaan sokerimassaa! Jopa Kinuskikissan ohjeessa oli sokerimassaa...
Kuinka usein te syötte täytekakkuja, kun pitää olla vaihtelua? Itse en syö edes joka vuosi, niin kyllä se klassinen Mansikkakermakakku kelpaa aina, itsetehtynä, mummovainaan reseptillä. Mummo teki kyllä kinuskikakkujakin, mutta niistä en tykännyt lapsenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas kermakakku pelkällä hillolla on liian makea. Tykkään enemmän marja- ja jostain muusta täytteestä, toki voi siellä olla vähän hilloakin mukana. Mä teen yleensä brita- tai prinsessakakkua, tai kesäisin mansikkakermakakkua. Mutta sitä pidän pyhäinhäväistyksenä, jos prinsessakakkuun pannaan sokerimassaa! Jopa Kinuskikissan ohjeessa oli sokerimassaa...
En laita koskaan mansikkakakun täytteeseen hilloa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tykkään osasta nykykakkujakin, mutta kermakakku tuoreilla mansikoilla on ihan huippuherkku.
Nimenomaan tuoreilla mansikoilla. Joku hillo kakun välissä on kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita koskaan mansikkakakun täytteeseen hilloa.
Se oli kommenttina aloitukseen, jossa aloittaja puhui hillotäytteisestä kakusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein te syötte täytekakkuja, kun pitää olla vaihtelua? Itse en syö edes joka vuosi, niin kyllä se klassinen Mansikkakermakakku kelpaa aina, itsetehtynä, mummovainaan reseptillä. Mummo teki kyllä kinuskikakkujakin, mutta niistä en tykännyt lapsenakaan.
No kyl kakkua tulee aika usein syötyä. Jo pelkästään meidän perheessä on 4hlö joista 2 on lapsia. Kaikkien synttäreille tehdään Kakku ja lapsilla on lisäks viel kaverisynttärit. Sit on isän ja Äitienpäivä ja niilläkin on kakut, siin on jo 8 kakkua. Sit on kaikki muut kissanristiäiset siinä ja vaikka kaikilla en kakkua edes maista niin kyl tulee useempi kymmenen kertaa joka vuos kakkuja syötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen kerma-, kinuski- tai hedelmäkakku on ehdottomasti paras! En voi sietää näitä "taidekakkuja", joiden koristeita on hierottu hikisissä sormissa.
Nykyään käytetään kertakäyttöhanskoja valmistettaessa konditoriatuotteita. Näin opetan ja toimin myös itse.
Mistä ne kädet tulee yhtäkkiä hikisiksi? Etkö syö muitakaan ruokia? Samoin niihinkin kosketaan, toivottavasti saippualla pestyin käsin. Massojen kanssa toimiessa ne massat itseasiassa tekee viel herkästi käsiin sellasen "pinnan" itsestään, että kokoajan tarvii pestä käsiä Uudestaan, varsinkin sit ku käytetään elintarvikevärejä.
Ilmeisesti et syö myöskään itse leivottua Pullaa, leipää, pipareita, lihapullia tai mureketta jne.
Ja mitä niihin muovihanskoihin tulee niin aika hurja makuaisti saa olla jos niiden käytön ruoasta maistaa 😂
Mansikkakakku on suosikkini, tosin en laita kermaa.
Mä en ymmärrä miksi tätä ei myös leivontaryhmässä voi sanoa? Monet varsinkin vanhemmat ihmiset tilaavat edelleen kermakakkuja. Itse teen pääsääntöisesti juustokakkuja mutta satunnaisia kermakakun tilaajia on ja tietty heille silloin sellaisen teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne kädet tulee yhtäkkiä hikisiksi? Etkö syö muitakaan ruokia? Samoin niihinkin kosketaan, toivottavasti saippualla pestyin käsin. Massojen kanssa toimiessa ne massat itseasiassa tekee viel herkästi käsiin sellasen "pinnan" itsestään, että kokoajan tarvii pestä käsiä Uudestaan, varsinkin sit ku käytetään elintarvikevärejä.
Ilmeisesti et syö myöskään itse leivottua Pullaa, leipää, pipareita, lihapullia tai mureketta jne.
Ja mitä niihin muovihanskoihin tulee niin aika hurja makuaisti saa olla jos niiden käytön ruoasta maistaa 😂
Nuo sinun esimerkkisi paistetaan sen pyörittelyn jälkeen. Harvemmin kakun sokerikuorutetta pistetään uuniin.
Mullapa tekeekin useasti mieli vanhaa kunnon tiikerikakkua, mutta en viitsi itselleni leipoa kun tulisi syötyä vain pari palaa. Jouluna myös oli hakusessa kuiva maustekakku, jota löysinkin joulutorilta. Olin palaamassa sinne ostamaan sen kakun ennen kotiinlähtöä niin tori olikin jo mennyt kiinni, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sinun esimerkkisi paistetaan sen pyörittelyn jälkeen. Harvemmin kakun sokerikuorutetta pistetään uuniin.
Ei sitä kuorrutemassaa kovin kauaa vaivata. Koristeita toki pyöritellään käsissä kauan mutta eihän niitä kukaan syökkään.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi tätä ei myös leivontaryhmässä voi sanoa? Monet varsinkin vanhemmat ihmiset tilaavat edelleen kermakakkuja. Itse teen pääsääntöisesti juustokakkuja mutta satunnaisia kermakakun tilaajia on ja tietty heille silloin sellaisen teen.
Nuo ryhmät kääntyvät aika äkkiä sellaiseksi yhden totuuden pikkujengin kokoontumispaikaksi jonne on turha mennä tarjoamaan vääriä ideoita. Ihan aiheesta riippumatta eli ei tämä ole mikään leivontaharrastuksen erityispiirre.
Suurin osa kakustahan on se sisus ja ne piperrysjutut ovat vain siinä päällä. Kai se kakku voi maistua ihan yhtä hyvältä tai pahalta, oli siinä päällä mitä tahansa. Se peruskermakakkukin voi olla pahanmakuinen. Itse viimeksi söin tällaista "perinteistä" kakkua ja niin kuin olisi sokeroitua vaahtomuovia syönyt. Kostutus oli tainnut unohtua, pohja ei ollut yhtään kuohkea, täytettä oli tosi vähän ja sekin oli jotain ällömakeaa hilloa. Hyvä kun sain edes sen palan nieleskeltyä alas, kun oli niin tymäkkää ja imelää. Eipä se päällä oleva kermavaahto sitä pelastanut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaankin siitä, miten sen sanoo. Jos sanoo sen vain neutraalisti, että peruskermakakku on hyvä ja sitä saa nykyään aika harvoin, ei kai siinä mitään. Mutta jos sanoo sen sellaiseen tyyliin kuin tässä ketjussa monet, että nykyaikaiset erikoisemmat kakut ovat aina pahanmakuisia, tottakai se on vain huonoa käytöstä. En minäkään mene kahvihifistelyryhmään kertomaan miten erikoiskahvit ovat perseestä ja tavissuodatinkahvi on parasta. Miksi menisin?
Harvoin olen syönyt hyvänmakuista täytekakkua. Yleensä kaikkialla on sellaista jossa on 3cm paksuset kermakerrokset reunoilla ja kermaan sekotettu joku desi sokeria, maistuu yhtä ällömakealle kun ne hermesetas -makeutustabletit. En ymmärrä miksi kermavaahto pitää makeuttaa, sehän on itsessään jo tosi hyvän makuista.
Ja täytteenä on joko mansikkahilloa joka sekin on aivan liian makeaa, tai sitten ruman ruskeaksi mennyttä muussattua banaania. Päällä vielä jostain hillosta tehty kiille. Sekin aika kamalaa kun kakkupohjaa on kostutettu liikaa ja sitten se on muhinut niin kauan että se on vaan märkää mössöä joka hajoaa lautaselle.
Hyi kamala, vaikka tykkään makeasta niin nämä täytekakut ovat yleensä aivan liian makeita ja niissä ei ole ollenkaan niitä aitoja makuja, maistaa vaan pelkän överimakeuden. Se sokeri jyrää kaikki maut allensa, juurikin kerman ja mansikan. Sellaista teollisen makuista moskaa.
Sen sijaan sellainen tuoreista mansikoista tehty kakku, jossa on kuohkea pohja, välissä mansikkaviipaleita ja päällä ohut kerros sokeroimatonta kermaa ja mansikoita, on oikeasti hyvän makuista.
Mutta sekin tietenkin riippuu millaista ihmiset ovat tottuneet syömään arjessaan. Jos on tottunut sellaiseen teolliseen ja ylimakeaan mössöön, varmaan kaipaa kakkuunkin sitä makua. Minä taas syön mieluiten marjat marjoina enkä sokeroituna/ hillona ja maitotuotteena mielummin maustamatonta kuin vaikka sokerijogurttia. Tykkään herkutella enkä sen takia rajoita sokeria että se olisi epäterveellistä (toki on mutta mielestäni satunnainen herkuttelu on ok) mutta yksinkertaisesti se ei vain maistu hyvältä jos sitä on liikaa.
Joku suklaakakku on ihan eri asia, koska suklaan kuuluu olla makeaa. Mutta marjat on itsessään jo niin makeita ettei ne sokeria tarvitse, samoin kermavaahto.
Täytyy kyllä myöntää, että harvoin saa oikeasti hyvää kakkua oli se sitten kermakakku tai sokerimarsipaani-viritelmä. Useimmiten kakut ovat liian makeita, liian märkiä tai liian kuivia, mauttomia tai teollisen makuisia.
Niin totta! Äitini oli tehnyt mansikkakermakakun nyt pääsiäiseksi ja kyllä oli hyvää! Välissä itse poimituista mansikoista tehty survos ja päällä yksinkertaisesti kermavaahtoa. Parasta!
Se paksu pas ka mitä näitten koristellujen kakkujen päällä, on aivan hirveää, siis oksettavaa!