Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tätä ei voi leivontaryhmässä kertoa, joten kerron täällä

Vierailija
22.04.2019 |

Kaikkien ihanien kakkuluomusten aikakaudella mun peruskermakakku, välissä mansikkahilloa ja kermavaahtoa, mikä ei ole edes mikään hieno, sai kommentin: Ihan saada normaaliakin kakkua välillä. Ehkä en jatkossakaan yritä mitään hienoa, kun en osaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkakermakakku on paras kakku. Tuntuu että nykyään menee överiksi kaikki erikoisuudet ruokalajeissa.

Vierailija
2/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään enemmän peruskermakakuista kuin näistä nykyviritelmistä. Etenkin ällöttää ne kakut, missä on marsipaani/muu sokerikerron päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneksi. Olen 43-vuotias ja iloinen, kun vihdoin aikuisiällä alkanut saada ihanan makuisia kakkuja juhlissa (ja juhlis riittää, iso suku). Kermakakut aina ällöttäneet ja oksettaneet.

Vierailija
4/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain kerran maistanut sellaista normaalia täyteakkua korkeampaa marsipaanikuorrutettua taidepläjäystä ja kyllä kotona tehdyt perinteiset täytekakut voittavat maussa ihan selkeästi.

Vierailija
5/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden kuvissa hienojen luomusten kohdalla pitää usein paikkansa sanonta "moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä".

Vierailija
6/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekemä kinuskikakku on kakkujen kuningas! Mutta ei mansikkakermakakussakaan vikaa ole.

Vierailija
7/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on allerginen mansikalle, ja siksi esimerkiksi hautajaisissa y m. suositetaan enemmän vadelmakakkua, tai muita marjoa eikä mansikkaa. Peruskermakakkua marja- tai hedelmätäytteillä on monen mielestä paras.

Vierailija
8/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääretorttupohjastakin saa nopeasti vaikka millaisen ihanan"normaalin" "täytekakun" juhlistamaan jotain mukavaa tapahtumaa. Ei tosiaan hieno esittelykappale tämäkään. Olen kuitenkin huomannut että tämmöiset yhteiset jutut lasten kanssa jäävät mieleen ja lämmittävät yhteisesti. On tuntunut siltä, että enemmän on merkinnyt tämä arkinen taikatemppu kuin tuntikausia tiettyä kellonlyömää varten värkkäämäni kakku.

Vierailija
9/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kakku tosiaan tuntuu olevan joko mousse-/juustokakku eli höttöä täytettä jollain pohjalla (ei juuri taitoa vaadi) TAI sitten ne ovat moni kakku päältä kaunis -tyyppisiä teoksia, joissa ulkonäkö menee maun edelle. Kunnollinen raikas marjatäytteinen perinteinen kakku olisi niin paljon parempi. Mutta ympäri käydään, eli oletan kohta tulevan vuoroon niiden kunnollisten täytekakkujen taas. Toivossa eläen.

Vierailija
10/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on allerginen mansikalle, ja siksi esimerkiksi hautajaisissa y m. suositetaan enemmän vadelmakakkua, tai muita marjoa eikä mansikkaa. Peruskermakakkua marja- tai hedelmätäytteillä on monen mielestä paras.

Varmasti tosi moni. Ikinä en tosin ole tavannut yhtäkään sellaista ihmistä.

Vierailija
11/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen kerma-, kinuski- tai hedelmäkakku on ehdottomasti paras! En voi sietää näitä "taidekakkuja", joiden koristeita on hierottu hikisissä sormissa.

Vierailija
12/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä hienojakin voi tehdä hyvän makuisina. Sen mansikkakermakakunkin voi tehdä hyvin ja koristella kakun saajan toiveita noudattaen hienosti. Mä teen itse sokerimassasta, kukkamassasta, marsipaanista jne niitä koristeita ja toisinaan päällystän myös kakun OHUESTI esim kaulinta tai vaahtokarkkimassalla, mutta ei se massa mustakaan hyvää ole, kuin tyyliin marsipaani prinsessakakun päällä. Suurimmassa osassa noista massoilla koristelluissa kakuissa massaa on käytetty aivan liian paksusti ja maulla ei ole enää väliä. Monesti näkee sitä, että kakussa on panostettu ulkonäköön tai makuun, mutta fakta on se, että se kakku voi oikeesti olla myös molempia.

Mun omat kakku suosikit on prinsessakakku ja britakakku. Inhokki asiat kakuissa on ne paksut kuorrutteet, lättänät sokerikakkupohjat (monissa juhlissa valmis kakkupohja olis maistunut itsetehtyä paremmalta, kun munasokerivaahtoa ei oo jaksettu vatkata kunnolla) ja liian niukka tai runsas kostutus

Vierailija
13/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääretorttupohjastakin saa nopeasti vaikka millaisen ihanan"normaalin" "täytekakun" juhlistamaan jotain mukavaa tapahtumaa. Ei tosiaan hieno esittelykappale tämäkään. Olen kuitenkin huomannut että tämmöiset yhteiset jutut lasten kanssa jäävät mieleen ja lämmittävät yhteisesti. On tuntunut siltä, että enemmän on merkinnyt tämä arkinen taikatemppu kuin tuntikausia tiettyä kellonlyömää varten värkkäämäni kakku.

Kai se riippuu monestakin asiasta. Mun lapset toivoo aina jotain tiettyä kakkua ja niiden kaverit pyytää mua tekemään kakut niidenkin synttäreille. Nykyään aika pulan vuoksi en tee kakkuja lasten kavereille, mutta ennen tein tarvikkeiden hinnalla. Ja ne kakut muuten myös syötiin, suurinosa lapsistakin söi niitä kakkuja mielellään.

Mutta näissäkin on tietty eroja. Mä kysyin lapselta kuten aikuisiltakin kelle oon kakkuja tehnyt, että haluaako tumman vai vaalean pohjan ja mitä makuja sinne kakun sisään. Sit oon kysynyt sen kakun aihetta ja on katsottu vähän Googlen kuvahausta ideoita ja sen perusteella lähdetty tekemään. Kyllä ne lapset on oikeesti ihan haltioissaan siitä kakusta mistä on ite saanu päättää. Kyllä se frozen, angry birds, barbie, heppa, lohikäärme tms Kakku on ollu se mitä on sukulaisillekin käyty esittelemässä kesken synttäreitä.

Vierailija
14/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tykkään osasta nykykakkujakin, mutta kermakakku tuoreilla mansikoilla on ihan huippuherkku.

Vierailija
15/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni ensimmäiset noin 20 vuotta syönyt joka juhlissa (synttärit, nimpparit, vuosipäivät, kausijuhlat, häät jne) marja- tai hedelmäkermakakkua. Anteeksi vain mutta minua nuo alkoivat kyllästyttämään maultaan ja ulkonäöltään.

Omaan kotiin muutettuani leivoin elämäni ensimmäisen juustokakun, en ollut sellaista maistanut ikinä eikä lähisukunikaan. Nyt juustokakut ovat noin 10 vuotta olleet heidänkin kahvipöydässään. Olen myös pannut merkille, että minun kakkujani jää paljon vähemmän syömättä kuin perinteisiä kakkuja leipovan äitini luona. Voi kyllä johtua siitäkin, että itse mietin täytteiden makuparit tarkkaan ja äitini huiskii mitä kaapista löytää (banaaniviipaleita ja herukkahilloa, päällä taisi olla satsumaa ja kiiviä koristeena, yyh). Sokerimassakakkuja olen tehnyt muutamia, pitää vaan olla tarkkana ettei tee paksua sokerikerrosta ja käyttää vastapainoksi hapokkaita, ei niin makeita täytteitä. En ole oppinut kermanpursotusta, joten sokerimassalla saan nätin pinnan.

No, otantani vertailuun on hyvin hyvin pieni. Ehkä lähipiirissä myös muut kaipaavat vähän vaihtelua ja mielenkiinnosta kakkujani maistetaan. Kaikkihan jo tietävät, miltä ne mansikka- tai kinuskikakut maistuvat mutta chilisuklaatäytekakku tai kermaliköörijuustokakku voivat kuulostaa vähän vieraammilta.

Tarkoitukseni ei ole kiistellä. On ihanaa, että kakuissa on niin paljon vaihtelua! Ei sen juhlapöydänkään aina tarvitse samanlaisena pysyä, tulee uusia lemppareita ja muovautuu leipojalle omat bravuurinsa. Täytyykin lapsen kaverisynttäreille loihtia perinteinen mansikkakermakakku, päiväkotikavereista kun suurin osa (10/13) on ulkomaalaisia.

Vierailija
16/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermakakut ja juustokakut hyviä. Tasapainottavat toisiaan kun juustokakuissa suosin kirpeitä ja happamia makuja ja kermakakku sitten makeaa. Nämä nykyiset taidekakut osaan nykyään jättää ihan vain ihailtavaksi ja kuvattavaksi. KAikki joita olen maistanut ovat olleet mauttomia. Tiivis sisus ei ole maistunut miltään tai pahimmassa tapauksessa on maistunut pahalta.

Vierailija
17/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpitön mielipiteeeni: juustokakut ovat kuvottavia. 

En ole täytekakkujen ystävä, mutta pala mansikkakermakakkua on hyvää.

Vierailija
18/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen kerma-, kinuski- tai hedelmäkakku on ehdottomasti paras! En voi sietää näitä "taidekakkuja", joiden koristeita on hierottu hikisissä sormissa.

Nykyään käytetään kertakäyttöhanskoja valmistettaessa konditoriatuotteita. Näin opetan ja toimin myös itse.

Taiteelliset kakut valmistetaan myös herkullisen makuisiksi, täytevaihtoehtoja on paljon. Kaunis ulkonäkö ja hyvä maku eivät sulje toisiaan pois.

Teema- ja fantasiakakut ovat tullut jäädäkseen. Itse en ole ehdoton yhteen tyylisuuntaan, kaikille on paikkansa ja aikansa.

Vierailija
19/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään käytetään kertakäyttöhanskoja valmistettaessa konditoriatuotteita. Näin opetan ja toimin myös itse.

Taiteelliset kakut valmistetaan myös herkullisen makuisiksi, täytevaihtoehtoja on paljon. Kaunis ulkonäkö ja hyvä maku eivät sulje toisiaan pois.

Teema- ja fantasiakakut ovat tullut jäädäkseen. Itse en ole ehdoton yhteen tyylisuuntaan, kaikille on paikkansa ja aikansa.

Kotileipurit harvemmin käyttää kertakäyttöhanskoja.

Vierailija
20/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus kermakakku hillolla ja hyvällä kostutuksella on kyllä hyvää, kunhan maut on tasapainossa. Tosiaan se kostutus on tärkeä osa koska sokerikakkupohja on luonnostaan aika kuivan makuinen.