Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän teinit valvoa ja nukkua niin myöhään kuin haluavat vapaapäivinä?

Vierailija
21.04.2019 |

Entä arkena?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän talossa ei nukuta koskaan kovin pitkään ihan kunnioituksesta muita kohtaan. Kaikki ovat viikonloppuisin hereillä 7.30 mennessä, nukkumaan saa mennä silloin kun haluaa.

Vierailija
22/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomman teinin (kohta 17v) rytmiin on valitettavasti pakko puuttua. Toissa yönä/aamuna heräsin kolmatta kertaa kun pelasi tietokoneella ja jutteli (huusi) kaverien kanssa 03.40 ja tuolloin käskin käydä nukkumaan. Rytmissä ei ole lomilla mitään tolkkua ja yhdessä on mahdoton tehdä mitään jos ei puutu mitenkään. Puolen päivän jlk siis alan herätellä ja aamuyöllä puututaan jos vaikuttaa muiden nukkumiseen. Nuorempi teini (kohta 15) älyää olla hiljaa yöllä ja hänen valvomiinsa en ole lomilla puuttunut. Arkena en anna kuitenkaan yläkouluikäisen olla älylaitteilla 22 jälkeen, testattu on ja todettu ettei jaksa aamulla herätä jos puhelimen antaa yöllä huoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän talossa ei nukuta koskaan kovin pitkään ihan kunnioituksesta muita kohtaan. Kaikki ovat viikonloppuisin hereillä 7.30 mennessä, nukkumaan saa mennä silloin kun haluaa.

Täh? En löydä mitään yhteyttä muiden ihmisten kunnioittamisen ja nukkumisen välillä. Enkä myöskään keksi yhtäkään syytä, miksi kenenkään pitäisi herätä vapaapäivänä klo. 7.30(??)

Meillä ei edes pienemmät lapset herää noin aikaisin.

Vierailija
24/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että monien mielestä tämä on tiukkaa kuria, mutta tämä toimii meillä.

Arkena:

21.00 elektroniikka pois.

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.00 elektroniikka pois.

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Miksi ihmeessä herätät tuohon aikaan viikonloppuisin? Antaisit nukkua, jos nukuttaa.

Vierailija
25/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Miksi ihmeessä

Vierailija
26/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Tämä on ihan kipeää. Näkeekö teidän teinit esim. elokuvia ikinä telkkarista, kun mamma pakottaa huoneeseen aiemmin kuin mitä tarhaikäiset menevät... Tsiisös.

Vierailija
27/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvin kasvatettu teini ymmärtää, että arkena mennään tarpeeksi ajoissa nukkumaan, jotta seuraava koulupäivä ei ole yhtä tuskaa. Tämä hyvin kasvatettu teini myös ymmärtää, että viikonloppuisin ei ole sopivaa valvoa liian pitkään, jotta unirytmi ei häiriinny. Jos teinin nukkumaanmenoaikoja pitää kontrolloida, niin olet epäonnistunut vanhempana,

Vierailija
28/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 13-vuotias, jolla on nukkumaanmenoaika, arkena ja viikonloppuna. Ilmeisesti on kyllä paljon unta tartteeva, koska nukahtaa usein jo heti klo 21 jälkeen ihan omatoimisesti. Arkisin herää tiesti sen mukaan, miten koulu alkaa, vapailla oon herättäny myös klo 9.

Myös teineille se alkuyön uni on tärkeintä ja mahollisimman samana pysyvä rytmi. Teen töitä teinien kanssa (15-v ->) ja sanon vaan, että sopis vähä vanhempien kattoo niienki perään. Aika usein on iteaiheutettuja nämä uniongelmat/väsyminen/uupuminen/mielialan lasku.

Vierailija
29/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei valvota öitä ja nukuta päiviä, vaan koko perhe elää samassa päivärytmissä joissa nukkumaan mennään illalla ja herätään aamulla. Myös teinit. Eivät ole valittaneet, päinvastoin.

Vierailija
30/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 19v ja 17v teinit. Ovat aina olleet hurjan vastuullisia eikä meidän vanhempien ole tarvinnut asettaa mitään rajoja mihinkään suuntaan sitten varhaislapsuuden. Arkisin käyvät koulua ja harrastavat, joten unen tarve on suuri ja ymmärtävät sen itsekin. Poistuvat omiin huoneisiinsa viim. klo 21.30. En tiedä, mihin aikaan käyvät nukkumaan, mutta kumpikin ehtii aina ajoissa kouluun. Ottavat itse vastuun tästä.

Vapaapäivinä sama juttu. Menevät omiin huoneisiinsa ihan ajoissa enkä tiedä, milloin nukahtavat. Mut heräilevät itsekseen viim. klo 9 aikoihin. Ei tarvetta puuttua tähänkään.

Meillä ei ole ollut myöskään tarvetta asettaa kotiintuloaikoja. Ovat aina toimineet vastuullisesti tässäkin. Esikoinen joskus sanoikin, että hän tietää, et me vanhemmat luotetaan eikä hän halua mokata sitä luottamusta.

Kuopus on 12v eikä hän ole oikein koskaan ollut yhtä itseohjautuva ja vastuullinen kuin sisaruksensa. Arkena hänen peli- ja puhelinaikansa päättyy klo 20 ja nukkumaan patistellaan klo 21.30 viimeistään. Hänellä ei unta riitä pitkälle ja on hereillä klo 7 viimeistään, joten vapaapäivinäkin hän menee nukkumaan viim. klo 22. Onneksi hänkin harrastaa paljon ja purkaa energiaa sitä kautta. Siksi ei muuten paljon vahdita peliaikoja.

Vierailija
31/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukkis-mamma täällä terve!

Uni on supertärkeää ja teini-ikäinen ei ole kykenevä sitä itse määrittelemään tarpeeksi hyvin. Meillä 15- ja 14-vuotiaat lapset. Mitään elektroniikkaa ei ole omissa huoneissa.

Arkena unille mennään 22.00 ja herätään 07.00.

Viikonloppuisin unille mennään 23.00 ja herätään 08.00.

Rytmi siis aina melkein sama, sitä on helppo ylläpitää.

Ristus. Mä asuin jo yksin 15-vuotiaana ja sinä pakotat saman ikäisen nukkumaan kymmeneltä illalla. Tohon aikaan mulla loppui harrastus 😂

Vierailija
32/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uni on supertärkeää ja teini-ikäinen ei ole kykenevä sitä itse määrittelemään tarpeeksi hyvin. Meillä 15- ja 14-vuotiaat lapset. Mitään elektroniikkaa ei ole omissa huoneissa.

Anna hyvä ihminen lapsesi nukkua viikonloppuna. Jos menee tuohon aikaan nukkumaan ja pitää herättää klo 8, niin todennäköisesti tarvitsee lisää unta. Mulla oli sukulaisteini kylässä viikon ja hän meni nukkumaan klo 23 ja heräsi klo 11. Annoin nukkua rauhassa, kun näköjään unta tarvitsi.

Vierailija
33/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on epäsäännöllinen 3-vuorotyö ja olen töissä ja nukun miten sattuu. Siksi en lapsiltakaan vaadi säännöllisyyttä muuten kuin että 13v kuopusta pitää välillä ohjata nukkuun.

Vierailija
34/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei... En ole ennen kuullut, että kukaan määräisi tuon ikäisille nukkumaanmenoajat. Todella outoa. Saako ne esim. ottaa kaapista ruokaa itse vai määräätkö myös ruoka-ajat?

Vierailija
35/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lastensuojelussa töissä ja jos voisin puuttua sinun sairaaseen kontrollointiin ja lapsirääkkiin niin puuttuisin heti. Toivottavasti lapsesi tajuavat jossain vaiheessa itse ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

Vierailija
36/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo ihan nappulasta saakka ollut kotona sääntöjen perusteena se, että vastuullisuudella tienaa vapauksia. Sen takia meillä ei mitään nukkumaanmeno aikoja ole ollut ala-asteen jälkeen.  

Teinit hoitavat koulunsa ja muut hommat mallikkaasti, joten saavat itse päättää milloin nukkuvat, tosin muut huomioon ottaen.

Vierailija
37/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Miksi ihmeessä herätät tuohon aikaan viikonloppuisin? Antaisit nukkua, jos nukuttaa.

En siis herättämällä herätä heitä, heräävät ihan itse tuohon aikaan. Tämä rytmi on ollut meillä jo sen aikaa että kaikki ovat sopeutuneet siihen. Jos joku tuli sanomaan että haluaa vielä nukkua, niin hän kyllä saisi.

Vierailija
38/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Miksi ihmeessä

Näin meillä vaan tehdään. Teinit pysyy virkeinä ja jaksavat koulua ja jää paljon vapaa-aika kun sitä ei vietä nukkumalla.

Vierailija
39/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkena:

21.30 omiin huoneisiin.

22.15 yöunille.

07.00 herätys.

Viikonloppuisin:

22.30 omiin huoneisiin.

23.15 yöunille.

8.30 herätys.

Tämä on ihan kipeää. Näkeekö teidän teinit esim. elokuvia ikinä telkkarista, kun mamma pakottaa huoneeseen aiemmin kuin mitä tarhaikäiset menevät... Tsiisös.

Ei meillä oikeastaan katsota telkkaria, aika harvoin vain. Netflix on teineillä ja sitä katselevat, joskus katsotaan sieltä myös yhdessä joku leffa joka on sopiva kaikille. Tarhaikäisinä menivät nukkumaan ihan omasta tahdostaan klo 19.30. Joten on tilanne siitä muuttunut hurjasti.

Vierailija
40/128 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat. Arkenakin saa valvoa niin pitkään kuin haluaa - itsehän se siitä kärsii, kun on koulussa väsynyt. Kyllä se seuraavana iltana menee ajoissa nukkumaan, ja ainakin meidän teini muistaa aika hyvin, millaista on olla väsyneenä koulussa, niin ihan itse älyää mennä ajoissa.