Saako teidän teinit valvoa ja nukkua niin myöhään kuin haluavat vapaapäivinä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että monien mielestä tämä on tiukkaa kuria, mutta tämä toimii meillä.
Arkena:
21.00 elektroniikka pois.
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
07.00 herätys.Viikonloppuisin:
22.00 elektroniikka pois.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
8.30 herätys.Miksi...? Miksi viikonloppuna pitää herätä 8.30? Anna yksikin järkevä syy miksei ikinä saa nukkua pitkään?
Siksi koska eivät he sitä oikeasti halua. Menee päivä hukkaan. Ja eikä heillä väsytä kun menee ajoissa nukkumaan.
Käy niin sääliksi lapsiasi. Hankkiudu hoitoon.
Ei tarvitse käydä, he ovat oikein iloisia ja hyvinvoivia. Niin käy kun nukkuu tarpeeksi :)
Niinhän sinä luulet, oikeasti kantavat kaunaa kun viet heiltä nuoruuden, tiedän kyllä mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
8.30 herätys.Miksi ihmeessä herätät tuohon aikaan viikonloppuisin? Antaisit nukkua, jos nukuttaa.
En siis herättämällä herätä heitä, heräävät ihan itse tuohon aikaan. Tämä rytmi on ollut meillä jo sen aikaa että kaikki ovat sopeutuneet siihen. Jos joku tuli sanomaan että haluaa vielä nukkua, niin hän kyllä saisi.
Niin että erikseen pitää nousta pyytämään äidiltä lupa, että "Saanko nukkua vielä?". Just...
En minä ole sitä millään tavalla määrännyt. Todella harvoin kukaan haluaa edes nukkua pidempään. Mutta siis jos haluavat, niin tulevat siitä itse sanomaan koska yleensä ennen unien jatkamista haluavat syödä aamupalaa muun perheen kanssa. Ovat tottuneet siihen ruokarytmiin niin kahdeksan maissa on viimeistään nälkä.
Määräätkö sinä myös ruokarytmin?
Olen eri, mutta kummeksuuko joku tosiaan sitä, jos perheissä syödään samaan aikaan ja ruoanlaittajat/-tarjoajat päättävät ruoka-ajat? Kertoo aika paljon nykyajasta. Aamupalassa voi olla joustoa, mutta kai jokainen ymmärtää sen, että esim. päivällistä ei tarjota kaiken aikaa.
No, meillä sitä ei tarvitse erikseen tarjota. Teinit osaavat ihan itsekin tehdä ruokaa tai lämmittää mikrossa minun tekemääni. Aamupalankin syövät ihan omatoimisesti.
Yhteiset ruokailuajat ovat paljon muutakin kuin ruoan mättämistä napaan.
Siksi toiseksi jos kaikki syövät eri aikaan, pitää teinien olla myös varsin omatoimisia eli siivota omat jäljet jne. Itselläni ei edes ole lapsia, mutta ei minusta opeta hyville tavoille, jos jokainen voi syödä silloin, kun itse tahtoo. Sosiaalinen tilanne jää uupumaan kokonaan.
Todella toivon, ettet lisäännykään, jos sinusta on huonoa kasvatusta antaa lasten syödä silloin kun on nälkä.
Mielestäni on melko mautonta käyttää tietoa jonkun lapsettomuudesta häntä vastaan eli esittää toiveita siitä, että tämä ei lisäännykään. Mutta ollos huoleti; olen jo sen verran vanha, että en ajatellut näin tehdä.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat virkkeelläsi? Mielestäni on hieman erikoista kasvatusta, jos perheellä ei ole laisinkaan yhteisiä ruoka-aikoja, joita jopa laitoksissa (esim. koulukoti) pyritään noudattamaan. Sattuneista syistä.
Miksi ruokailun pitäisi olla joku sosiaalinen tilanne? Koulukodeissa nyt on vähän eri säännöt muutenkin, mutta ei kodin kuulu olla mikään laitos jossa on tarkat kellonajat kaikelle. En minäkään ehdi syödä mieheni kanssa samassa pöydässä kuin korkeintaan viikonloppuisin.
Taidan olla myös tiukkis-mutsi 🤦
Olen aina ollut sitä mieltä että niin kauan kun teinit (15&14&14) asuvat meidän katon alla, he noudattavat myös meidän sääntöjämme. Meillä ei siis kukaan sooloile omiaan elämällä täysin omaa päivärytmiään.
Meillä on aika tarkat, mutta tarvittaessa joustavat, uni- ja ruoka-ajat. Kaikki lapset ovat sen verran samanikäisiä että kaikilla on samat säännöt.
Kotona pitää olla arkena klo 21.30 ja nukkumassa klo 23.00. Herätys koulun vuoksi on arkena klo 7.30.
Viikonloppuisin kotona pitää olla klo 22.30 ja nukkumassa puoleen yöhön mennessä. Viikonloppuisin tosin sallin sen että he lueskelevat kaikessa rauhassa kirjaa hieman pidempään. Pitkin yötä meillä ei roikuta puhelimilla tai koneilla. Viikonloppuaamuisin meillä herätään 10.30 mennessä, yhteinen aamiainen syödään klo 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
8.30 herätys.Miksi...? Miksi viikonloppuna pitää herätä 8.30? Anna yksikin järkevä syy miksei ikinä saa nukkua pitkään?
Siksi koska eivät he sitä oikeasti halua. Menee päivä hukkaan. Ja eikä heillä väsytä kun menee ajoissa nukkumaan.
Ei tarvitse käydä, he ovat oikein iloisia ja hyvinvoivia. Niin käy kun nukkuu tarpeeksi :)
Niinhän sinä luulet, oikeasti kantavat kaunaa kun viet heiltä nuoruuden, tiedän kyllä mistä puhun.
En luule, tiedän. Ja kyllä minä tunnen paremmin lapseni kuin sinä, naurettava väittää muuta.
Itse otan älylaitteet 14- vuotiaalta pois nukkumaan mennessä. On ihan sama muuten meneekö se teini yhdeksältä vai kahdeltatoista yöllä sinne huoneeseensa. Usein olen kuullut väsyneistä koululaisista, jotka pelanneet koko yön tai olleet puhelimella.
Todellakin saavat. Teini nukkuu edelleen. Huomenna olisi koulu, mutta jos ei saa illalla unta, on sitten tiistaina väsynyt ja nukkuu seuraavan yön.
Olen itse teini ja saan itse päättää mihin aikaan menen nukkumaan. Arkisin menen nukkumaan aina kymmenen aikoihin ja herätys on 6.15. Viikonloppuisin menen nukkumaan n. klo. 01 ja herään klo.10-11. Ihan hyvin toimii :)
Saavat nukkua ihan miten haluavat viikonloppuna ja lomilla, arkena osaavat onneksi ihan itse nukkua tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
En luule, tiedän. Ja kyllä minä tunnen paremmin lapseni kuin sinä, naurettava väittää muuta.
Juu niin minunkin äitini ”tiesi” mikä minulle on hyväksi ja mitä oikeasti haluan tehdä :)))))
Saavat kyllä nukkua miten haluavat, mutta meillä ei pelata pleikkaria enää 23.00 jälkeen. Tunnen lapseni ja tiedän että kun se peli vie mennessään niin siinä ei tajua kelloa katsoa, siksi siis rajoitan tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
Juu niin minunkin äitini ”tiesi” mikä minulle on hyväksi ja mitä oikeasti haluan tehdä :)))))
Nyt sinulla taitaa olla jotain äititraumoja, joita purat minuun. Olen pahoillani että sinulle on käynyt tympeitä juttuja, mutta ei se tosiaan tarkoita että minä teen samaa lapsilleni.
Saa nukkua, mutta 11 jälkeen en itse enää hissuttele, ettei heräisi. Eli normaalisti laitan ruokaa tms.
Teineillä unentarve voi oikeasti olla todella suuri. Itselleni oli nuorena tuskaa, kun vanhemmat ja pikkusisarukset aloittivat viikonloppuaamuisin mölyämisen ennen kahdeksaa.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että unirytmi kannattaisi säilyttää viikonloppuisinkin suunnilleen samanlaisena kuin viikolla. Ettei ainakaan "väkisin" tarvitse jotain ruutua tuijottaa aamukolmeen saakka vain, koska on viikonloppu.
Jaa, näiden viestien jälkeen ei tarvitse ihmetellä, miksi huomennakin kymmenkunta teiniä nukkuu oppitunnilla...
Miettii ope, joka jatkuvasti kummastelee vanhempien kyvyttömyyttä ottaa vastuuta lapsistaan, jotka kyllä ehkä näyttävät aikuisilta, mutta eivät useinkaan pysty vielä ottamaan täyttä vastuuta hyvinvoinnistaan.
Juu, ja en tarkoita että teini pitäisi väkisin repiä ylös seitsemältä viikonloppuisin, lomista puhumattakaan...
Arkisin nukkuvat aina suunnilleen 22.30-7.00 ihan omasta tahdostaan. Viikonloppuisin tykkäävät valvoa ja yleensä nukahtavat vasta 01-02 välillä ja heräävät sitten 10-12 välillä.
Tuo on minulle aivan ok, ainoastaan sen olen sanonut että meillä ei puoleen päivään täällä hissutella heidän vuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 10-15 vuotiaat on heränneet pääsiäisen aikanakin viimeistään 8 aikaan. Ovat niin tottuneita siihen että aikanaan mennään nukkumaan ja noustaan ylös etteivät ole kyseenalaistaneet tätä. Toki välillä saattaavat pyytää lupaa valvoa jopa keskiyöhön asti mutta tämä vain pari kertaa vuodessa.
Minusta on kiva että perhe pysyy suunnilleen samassa rytmissä
- voidaan tehdä vaivatta yhdessä asioita, tänäänkin käyty jo koko porukalla tekemässä 3 tuntia polttopuita metsässä (päivemmällä tämä olisi ollut tuskallisen kuumaa verrattuna aamun viileyteen
- ruokailut helpompia kun syödään samassa rytmissä
- arkeen paluu helppoa kun ei tartte tuskailla rytmin kääntämisen kanssaEn kyllä muista olenko koskaan herätellyt lapsia vapaa aamuina huvikseni vaan ovat saaneet nukkua vapaasti (jopa 9 asti koska kukaan heistä ei malta pysyä sängyssä pidempään kun kiire kivoihin touhuihin). Ehkä lähivuosina alkaa aamuisin unetkin kiinnostamaan enemmän.
Meillä.ei kyllä saisi teinejä.aamulla metsään. Heräsi juuri syömään lpunasta. Ihan itse heräsi. Ei ole mitenkään hankalaa tämä ruokailu
Meidän 15 lähti aamulla metsätöihin vapaaehtoisesti. Olisi saanut jäädä kotiin kun oli eilenkin aamun metsähommissa mutta halusi mukaan. Nuoremmat komensin mukaan koska eivät eilen olleet vaan jäivät silloin pelailemaan.
Ehkä se sitten on omituista että meillä jopa nuoret haluavat olla perheen touhuissa mukana. 15 v kyseli mitä tehdään ja kun kuuli että traktorihommiakin niin lähti mukaan. Ajoi traktoria, kuvasi isän traktorihommia puhelimellaan. Grillasi äsken isän kanssa ja lähtevät vaihtamaan autoon renkaat.
Ja toisinaan heidät kommenetaan tekemään töitä ja tottelevat. Toki neuvottelun varaa on usein eli jos ei halua tehdä jotain aikaisin aamulla niin sen voi tehdä vaikka illalla ellei se vaikeuta kohtuuttomasti muiden tekemisiä.
Itse en saanut aamuisin nukkua lapsena myöhään koska melkein aina oli jotain töitä. Mutta en ole katkera siitä koska herätyksille oli okeasti joku järkevä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
Nyt sinulla taitaa olla jotain äititraumoja, joita purat minuun. Olen pahoillani että sinulle on käynyt tympeitä juttuja, mutta ei se tosiaan tarkoita että minä teen samaa lapsilleni.
No samaa sinä juuri teet, et anna nukkua. Se on henkistä väkivaltaa.
Kyllä oikeastaan. Lukiolainen kyllä tekee kaikki lauantait isänsä firmassa töitä, joten menee aika ajoissa nukkumaan. Sunnuntaisin nukkuu sitten puolelle päivin.
14v valvoo vkl ja lomilla jonnekin puolenyön paikkeille mutta korkeintaan yhteen.
Jos nyt yhtäkkiä alkaisi aamuun asti valvomaan niin sitten varmaan puuttuisin.
Saavat nukkua ihan miten haluavat.
Mutta meillä on 15- ja 14-vuotiaiden teinien lisäksi täällä oma pieni 2-vuotias herätyskello, jonka on välillä hyvin vaikea ymmärtää sitä että ne isommat sisarukset haluavat viikonloppuisin nukkua. Yleensä minä tai mies poistumme pienimmän kanssa kotoa aamusella ulkoleikkeihin, jotta teinit saa nukkua. Takaisin sisälle tullaan tosin 11 mennessä kun nuorimmalla on lounasaika, joten silloin alkaa olla teineilläkin heräämisaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkena:
21.30 omiin huoneisiin.
22.15 yöunille.
22.30 omiin huoneisiin.
23.15 yöunille.
No samaa sinä juuri teet, et anna nukkua. Se on henkistä väkivaltaa.
Montako kertaa pitää vielä sanoa että en millään tapaa PAKOTA heitä heräämään? Kun on tottunut nukkumaan noin, sitä vaan herää automaattisesti. Siitä on henkinen väkivalta kaukana.
14-vuotias saa hyvin pitkälti päättää rytminsä itse. Minä menen nukkumaan viimeistään kymmeneltä ja käyn teinille sanomassa hyvät yöt. Yleensä teini on käymässä itsekin nukkumaan silloin. Vapaalla valvoo luultavasti 23-00 asti, mutta en tiedä tarkkaan. Arkena herää seiskalta ja vapaalla 7-9.