Teini haluaisi lestadioilaiskaverin kanssa suviseuroille - mitä mieltä?
Lestadiolaiskaverin perhe pyysi 14-vuotiasta tyttöä mukaan muutamaksi päiväksi. Millaista siellä on? Onko tuollaisen tavallisen luterilaisperheen lapsen turha edes mennä? Mietin vain, että tehdäänkö siellä edes muuta kuin kuunnellaan niitä saarnoja... Tyttö itse olisi halukas lähtemään.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
No, pitääpä harkita! Eli nuoret siis pääasiassa vain oleskelevat siellä seura-alueella ja viettävät aikaa? Millaiset suihkut ja vessat siellä on? Entä ruoka, paljonko se maksaa? Jos tuo nyt mukaan lähtisin, maksaisin tietysti itse kaikki tytön kulut. Paljonko antaisin rahaa hänelle mukaan, voiko siellä maksaa kortilla?
Ap
Voi maksaa kortilla. Ruoka on melko edullista, mutta nuorilla kuluu herkkuja myös, tosin niidenkin hinnat maltillisia.
Juu, en todellakaan päästäisi. Yhtä vähän kuin jihadistien pomminrakennusretriittiin.
Haluaisin sanoa, että tunnen tämän kaverin vanhemmat ja ovat ystävällisiä ja luotettavia ihmisiä, eli se ei olisi syy, miksi en teiniä päästäisi. Eniten minua huoletti, kävisikö tytön aika siellä tylsäksi, kun emme tosiaan tähän liikkeeseen kuulu. Alan nyt ehkä enemmän kallistua tähän päästämisen puolelle, mutta edelleen kiinnostaisi vessojen ja suihkujen taso ja ruokien hinta, sekä mahdollisuus käyttää pankkikorttia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, pitääpä harkita! Eli nuoret siis pääasiassa vain oleskelevat siellä seura-alueella ja viettävät aikaa? Millaiset suihkut ja vessat siellä on? Entä ruoka, paljonko se maksaa? Jos tuo nyt mukaan lähtisin, maksaisin tietysti itse kaikki tytön kulut. Paljonko antaisin rahaa hänelle mukaan, voiko siellä maksaa kortilla?
Ap
Kysyppä sen tytön kaverin äidiltä, paljonko rahaa pitää ottaa mukaan. Anna tosiaan tytön vaan mennä. Ei se lastadiolaisuus tai muutkaan lahkot tartu. Itse istuin pienenä niiden seuroissa ja minusta on kasvanut aivan tavallinen ihminen , tyyliin ei kukaan uskova ole toistaan parempi,mutta joku korkeampi tätä systeemiä kyllä ohjaa. Kirkollisveroa en maksa ,niillä tonneilla saa jotain muuta mukavaa.
Hintoja
http://www.suviseurat.fi/2012/fi/palvelut-seura-alueella/hinnastot-ja-t…
Vessat on ulkovessat, mutta niitä siivotaan tunneittain. Alueella on myös lääkäri ja ensiapu.
Nuo hinnat ovat vanhoja, joten jonkinlaisia korotuksia on voinut olla, mutta hintataso selviää kyllä linkistä.
Siellä on kaikki suihkut,ruuat ym organisoitu viimesen päälle.Lestadiolaiset ovat todella ahkeraa ja aikaansaavaa väkeä.Itse en ole ,mutta läheltä nähnyt tuttavia.
Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille!
Yksi kysymys olisi vielä: jos majoittuisin hotellissa esim. Oulussa ja pysäköisin autoni aina yhdeksi päiväksi seurojen p-paikalle, tarvitseeko silloin maksaa mitään?
Ihana ajatus kymmenistä tuhansista selvinpäin olevista ihmisistä, jotka ovat hyvän asian äärellä! Uskon, että viihtyisin hyvin, varmasti on lapsillekin turvallista.
T. Nro 35
Ihmeen ahdasmielisiä kommentteja monta. Hyvähän se on nähdä erilaista meininkiä ja tutustua eri asioihin, ei tekisi vastaava maailmankuvan laajennus pahaa varmaan täälläkään monelle. Vielä kun teini itsekin on avoimin mielin lähdössä, niin kannustaisin kyllä menemään mukaan.
Mitä aivopesua se nyt muka on, kyllä tuon ikäinen jo osaa itse vähän arvioida miltä kantilta niitä uskonnollisia asioita katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys olisi vielä: jos majoittuisin hotellissa esim. Oulussa ja pysäköisin autoni aina yhdeksi päiväksi seurojen p-paikalle, tarvitseeko silloin maksaa mitään?Ihana ajatus kymmenistä tuhansista selvinpäin olevista ihmisistä, jotka ovat hyvän asian äärellä! Uskon, että viihtyisin hyvin, varmasti on lapsillekin turvallista.
T. Nro 35
Päiväparkki on ainakin tähän asti ollut ilmainen ja jos se on kaukana, sieltä on ilmainen kuljetus kentälle.
Parkkipaikoista on vapaaehtoinen 5€ parkkimaksu.
Tänä vuonna Suviseurat ovat Muhoksella, Oulun lähellä. Kaikki ovat tervetulleita seuroihin kuuntelemaan Jumalan sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysymys olisi vielä: jos majoittuisin hotellissa esim. Oulussa ja pysäköisin autoni aina yhdeksi päiväksi seurojen p-paikalle, tarvitseeko silloin maksaa mitään?Ihana ajatus kymmenistä tuhansista selvinpäin olevista ihmisistä, jotka ovat hyvän asian äärellä! Uskon, että viihtyisin hyvin, varmasti on lapsillekin turvallista.
T. Nro 35
Siellä menee myös pelkästään suviseurojen ajaksi tehtyjä bussivuoroja. Selviää nettisivuilta. Bussilla pääsee ilman ruuhkia suoraan alueen reunalle.
Kiitos taas kysymykseeni vastanneille!
Hyvä, että kuljetus on järjestetty toimivaksi.
Siunausta teille ja ehkäpä tapaamme Suviseuroilla! :)
T. Nro 35 ja 51
Mitäs tuota epäröit! Hyvällä onnella saat aikanaan reissun seurauksena 11 hyväkäytöksistä lapsenlasta.
Ja pitävät hyvän huolen omistaan, töitä riittää tekevälle. Meillekin laittoivat ihan hyvän uuden katon perheyrityksen voimin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsilla ei olisi lestakavereita. Eikä tod jonnekin suviseuroille.
Onko tuollaisia vanhempia todellakin :O ? Estävät ja kontrolloivat lapsensa ystävyssuhteita? Saako normiluterilainen olla kaveri? Entä islamilainen tai hindu? Vainko ateisti käy?
Ateistivanhemmat on minun kokemuksen mukaan hyvin jyrkkiä vanhempia, usein jyrkempiä kuin uskovaiset. Ja heidän kasvatus ei tod. ole arvo- tai uskovapaata, vaikka niin luulevat ja itsekin uskovat.
Minun lapseni eivät ole tekemisissä minkään hihhuliliikkeen kanssa. Ihan sama mikä uskonto, hourupäisyyttä en hyväksy.
Onnea vain sitten tulevalle, toivottavasti lapsesi eivät kasva noin mustavalkoiseksi ja ennakkoluuloiseksi. Sairasta tuollainen ajattelu ja kontrollointi.
ai että, voin kertoa että jos haluaa välttää mustavalkoisuutta ja ennakkoluuloja niin ehkä ensimmäinen asia listalla, jota pitäisi välttää, on lestadiolaiset 🤣
Olin Seinäjoella keskussairaalassa kirurgialla lääketieteen kandina ja eräs ylilääkäri selitti minulle leikkausten välisellä tauolla ihan tosissaan että vain vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaaseen, eikä muut, esim. minä luterilaisena vaikka uskoisinkin niin en tule pääsemään taivaaseen. Vanhoillislestadiolaisten mukaan siis kuuluminen nimenomaan vanhollisleastadiolaisiin on pelastumisen ehdoton edellytys, en tullut kysyneeksi riittääkö se yksin että on vanhollislestadiolainen eli onko se riittävä ehto yksinäänkin, se tuli selväksi että se on välttämätön ehto joka tapauksessa. En käsitä miten Raamattua voi tulkita noin mutta näin tämä kyseinen vanha herrasmies minulle aivan totisella ilmeellä ja äänellä selitti. Lutherin mukaan pelastuminen tapahtuu yksin uskosta ja yksin armosta eikä omilla teoilla tai kuulumisella johonkin lahkoon tai seurakuntaan ole merkitystä. Vanhoillislestadiolaisten mukaan pelastumiseen vaaditaan kuuluminen vanhoillislestadioilaisiin. Luterilaisuus on hyvin sallivaa, lestadiolaisuus hyvin mustavalkoista ja ehdotonta. Raamattua tai tarkemmin otettuna Uutta Testamenttia vähänkään ajatuksella lukien ymmärtää helposti itsekin Lutherin oivalluksen. Se tulee evankeliumit läpi lukiessa selvästi esiin - ihminen ei voi pelastua mitenkään omien tekojensa avulla, kukaan koskaan, ei ikinä kykene olemaan synnitön, mutta pelastumiseen riittää yksin usko Jeesukseen ja pelastuminen tapahtuu yksin uskosta ja yksin Jumalan armosta - kaikki synnit on sovitettu ja anteeksi annettu Jeesuksen ristinkuoleman kautta, eikä millään ihmisen omilla teoilla täällä maanpäällä ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta.
Vihaisimmat kommentit lestadiolaisista saat helluntailaisilta. Ja myös toisinpäin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollaisia vanhempia todellakin :O ? Estävät ja kontrolloivat lapsensa ystävyssuhteita? Saako normiluterilainen olla kaveri? Entä islamilainen tai hindu? Vainko ateisti käy?
Ateistivanhemmat on minun kokemuksen mukaan hyvin jyrkkiä vanhempia, usein jyrkempiä kuin uskovaiset. Ja heidän kasvatus ei tod. ole arvo- tai uskovapaata, vaikka niin luulevat ja itsekin uskovat.
Aivan taatusti estän ystävyyssuhteet. Ystäviä saa uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni eivät ole tekemisissä minkään hihhuliliikkeen kanssa. Ihan sama mikä uskonto, hourupäisyyttä en hyväksy.
Onnea vain sitten tulevalle, toivottavasti lapsesi eivät kasva noin mustavalkoiseksi ja ennakkoluuloiseksi. Sairasta tuollainen ajattelu ja kontrollointi.
ai että, voin kertoa että jos haluaa välttää mustavalkoisuutta ja ennakkoluuloja niin ehkä ensimmäinen asia listalla, jota pitäisi välttää, on lestadiolaiset 🤣
Olin Seinäjoella keskussairaalassa kirurgialla lääketieteen kandina ja eräs ylilääkäri selitti minulle leikkausten välisellä tauolla ihan tosissaan että vain vanhoillislestadiolaiset pääsevät taivaaseen, eikä muut, esim. minä luterilaisena vaikka uskoisinkin niin en tule pääsemään taivaaseen. Vanhoillislestadiolaisten mukaan siis kuuluminen nimenomaan vanhollisleastadiolaisiin on pelastumisen ehdoton edellytys, en tullut kysyneeksi riittääkö se yksin että on vanhollislestadiolainen eli onko se riittävä ehto yksinäänkin, se tuli selväksi että se on välttämätön ehto joka tapauksessa. En käsitä miten Raamattua voi tulkita noin mutta näin tämä kyseinen vanha herrasmies minulle aivan totisella ilmeellä ja äänellä selitti. Lutherin mukaan pelastuminen tapahtuu yksin uskosta ja yksin armosta eikä omilla teoilla tai kuulumisella johonkin lahkoon tai seurakuntaan ole merkitystä. Vanhoillislestadiolaisten mukaan pelastumiseen vaaditaan kuuluminen vanhoillislestadioilaisiin. Luterilaisuus on hyvin sallivaa, lestadiolaisuus hyvin mustavalkoista ja ehdotonta. Raamattua tai tarkemmin otettuna Uutta Testamenttia vähänkään ajatuksella lukien ymmärtää helposti itsekin Lutherin oivalluksen. Se tulee evankeliumit läpi lukiessa selvästi esiin - ihminen ei voi pelastua mitenkään omien tekojensa avulla, kukaan koskaan, ei ikinä kykene olemaan synnitön, mutta pelastumiseen riittää yksin usko Jeesukseen ja pelastuminen tapahtuu yksin uskosta ja yksin Jumalan armosta - kaikki synnit on sovitettu ja anteeksi annettu Jeesuksen ristinkuoleman kautta, eikä millään ihmisen omilla teoilla täällä maanpäällä ole mitään merkitystä pelastumisen kannalta.
Eli mitä välii hei. Uskoo vaan.
Käteisellä siellä varmaan maksetaan.
Vuosituhannen alussa kävin suviseuroilla kun oli tässä lähellä.
Ihan uteliaisuuttani.
Eikös asioita kannata tiedustella siltä lestadiolaisperheeltä?