Jos sinulle annetaan toisen pankkikortti käyttöön. Maltatko
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa piireissä annettaan kortti toisen käyttöön?
Minulla ei ole ikinä ollut jonku toisen kortti käytössä tai käyttänyt jonku toisen korttia.
Sehän taitaa olla jopa rikos... tai ainakin pankin käyttöehtojen vastaista.
Minä esimerkiksi käyn äidilleni kaupassa. Nostan kaupparahat hänen tililtään. Joskus käytän korttia.
Äitisi korttia, vai omaa rinnakkaiskorttia äitisi tilille?
Jos viranomaiset saa tietää että on käytetty toisen korttia, niin siitä voi tulla vakavia seuraamuksia.
Äitini korttia.
Muuta järjestelyä niin että siitä tulee laillista. Hanki oma kortti äitisi tilille tai käyttöoikeus nettipankista. Koska järjestely on todennäköisesti pysyvät, niin kannattaa hankkia maistraatista päätös siitä että toimit äitisi edunvalvojana.
On ihan laillista käyttää toisen korttia jos asianosaiset näin sopii.
Itse en ainakaan ole keksinyt miten mummon ostokset hoidetaan muuten kun vanhus ei itse pääse automaatille nostamaan käteistä eikä meidän paikkakunnan kaupoissa ole enää mahdollisuutta ostaa laskulle/tilille. Toki jostain netistä voisi tilata mutta sekin vaatii pankkitunnuksilla maksamisen jota mummoni ei osaa hoitaa itse eli siinäkin joutuisin hänen tiliään käyttämään. Laskut on myös maksettava. Osa menee tietysti suoraveloituksena mutta lähes joka kuukausi on joku lasku joka on erikseen maksettava nettipankissa. Silloin näen myös tilisaldon. Muiden kohdalla en ota toisen pankkikorttia vaan siirretään sitten myöhemmin rahat.
Edunvalvontavaltakirjan voi tehdä etukäteen. Muita valtakirjoja ei kannata, valtakirjan pitää olla tarkasti yksilöity oikeuttamaan tiettyyn asiaan.
Jos on tarve hoitaa esim. vanhempien raha-asioita, niin tosiaan käyttöoikeus tiliin ja se liitetään myös käyttöikeuden haltijan verkkopankkiin.
Kortinkin voi liittää toisen henkilön tiliin, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ikinä ollut jonku toisen kortti käytössä tai käyttänyt jonku toisen korttia.
Minä esimerkiksi käyn äidilleni kaupassa. Nostan kaupparahat hänen tililtään. Joskus käytän korttia.
Jos viranomaiset saa tietää että on käytetty toisen korttia, niin siitä voi tulla vakavia seuraamuksia.
Äitini korttia.
Voit käyttää äitisi korttia ihan huoletta. On ihan laillista jos olette asian niin sopineet. Et tarvitse mitään valtakirjoja kuin silloin kun joudut hoitamaan asioita äitisi puolesta jonkun ihmisen kanssa. Ilman valtakirjaa ei tietystikkään onnistu.
Eli jos olet sopinut äistisi kanssa että voit käyttää tiliä niin ihan ok.
Ei todellakaan ole ok. Jos pankki saa tietää, se sulkee tilin.
Miksi ihmeessä kukaan lähtisi sitä pankille kertomaan? Ei koko asia kuulu pankille, vaan kuuluu vapaan sopimusoikeuden piiriin.
Minulla on käyttöoikeus miehen tiliin ja oma kortti sille tilille mutta tiedän sen saldon muutenkin eikä se ole mikään salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pankkikortti ei saa ikinä olla toisen ihmisen käytössä. Jos joku antaa korttinsa käyttööni niin minä vien sen kortin poliisille tai pankkiin.
Teetpä sinä asiat hankalaksi, kun voisit vain sanoa sille toiselle että et halua hänen korttiaan, mutta sen sijaan otat sen kiltisti vastaan ja teet ylimääräisen reissun poliisille tai pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini korttia.
Voit käyttää äitisi korttia ihan huoletta. On ihan laillista jos olette asian niin sopineet. Et tarvitse mitään valtakirjoja kuin silloin kun joudut hoitamaan asioita äitisi puolesta jonkun ihmisen kanssa. Ilman valtakirjaa ei tietystikkään onnistu.
Miksi ihmeessä kukaan lähtisi sitä pankille kertomaan? Ei koko asia kuulu pankille, vaan kuuluu vapaan sopimusoikeuden piiriin.
Sopimusosapuolet ovat pankki ja tilinhaltija. Yleisissä eihoissa kortin ja tunnusluvun luovuttaminen kolmannelle osapuolelle on kielletty. Tilinhaltija ei voi sopia kortin käytästä muun tahon, kuin pankin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini korttia.
Voi jeestus :) Yhtä hyvin voit sopia että lapsesi saisi ajaa autoa sinun ajokortilla.
Tietysti, jos saisin ohjeet olla olematta liian utelias. Ei ole minun asiani, paljonko toisella on rahaa tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini korttia.
Sopimusosapuolet ovat pankki ja tilinhaltija. Yleisissä eihoissa kortin ja tunnusluvun luovuttaminen kolmannelle osapuolelle on kielletty. Tilinhaltija ei voi sopia kortin käytästä muun tahon, kuin pankin kanssa.
Tilinhaltija voi sopia tilinsä käytöstä ihan oman mielensä mukaan, eikä sopijaosapuolet syyllisty mihinkään rikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ole keksinyt miten mummon ostokset hoidetaan muuten kun vanhus ei itse pääse automaatille nostamaan käteistä eikä meidän paikkakunnan kaupoissa ole enää mahdollisuutta ostaa laskulle/tilille. Toki jostain netistä voisi tilata mutta sekin vaatii pankkitunnuksilla maksamisen jota mummoni ei osaa hoitaa itse eli siinäkin joutuisin hänen tiliään käyttämään. Laskut on myös maksettava. Osa menee tietysti suoraveloituksena mutta lähes joka kuukausi on joku lasku joka on erikseen maksettava nettipankissa. Silloin näen myös tilisaldon. Muiden kohdalla en ota toisen pankkikorttia vaan siirretään sitten myöhemmin rahat.
Kannattaa jatkaa samaan malliin. Olet erinomainen lapsenlapsi. Sovi myös mummon kanssa minkä verran voit velottaa tästä avusta, että ei ihan ilmaiseksi tarvi auttaa.
Et tee mitään laitonta.
Muutama vuosi sitten toimittelin sairaan ystäväni asioita. Kun hänellä oli rahan tarvis, hän antoi pankkikorttinsa ja tunnusluvun, että saatoin nostaa hänelle toivomansa rahasumman. Kuittia hän ei nostosta halunnut, joten saldoa en koskaan nähnyt. Ei se kyllä minua kiinnostanutkaan. Huolehdin myös hänen kauppaostoksistaan, jolloin sain ostoslistan ja kukkaron käteeni. Luottamus pelasi molempiin suuntiin koko ajan. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, oliko hänellä vähän vai paljon rahaa tilillään. Ja mitäpä minä olisinkaan sillä tiedolla tehnyt, en mitään.
Miksi teistä on niin kamalaa jos joku luvan kanssa käyttää toisen pankkikorttia? Koska se on kiellettyä ja se nyt vaan on kiellettyä ja sääntöjä pitää noudattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus on kaunis jos hoitaa ensin ikääntyvien vanhempien asioita. Mutta tehkää nyt hyvänen aika se sääntöjen mukaan ja hankkikaa käyttöoikeudet tileihin. Muuten voi tulla ongelmia koska toisten korttien käyttäminen on kiellettyä. Olisi myös hyvä tehdä valtakirjat.
Juuri näin. Jos vanhus joutuu vaikka virkaholhoukseen ja huomataan että korttia on käyttänyt joku muu, niin siitä ei ilman rikossyytettä selviä.
Ei käyttöikeus toisen tiliin mitään takaa, vaan yhtä hyvin voi tulla syyte. Ja jos on vanhuksen edunvalvoja, niin vielä herkemmin saa syyteen, koska on oikein paperi, että on luvannut katsoa vanhuksen etua joka niksahduksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä on niin kamalaa jos joku luvan kanssa käyttää toisen pankkikorttia? Koska se on kiellettyä ja se nyt vaan on kiellettyä ja sääntöjä pitää noudattaa?
Tässä on aina riskinsä. Vaikka apu olisi alkanut täysin vilpittömin mielin, niin aina on se riski, että kortin käyttäjälle tulee yllättävässä rahapulassa liian suuri kiusaus "lainata" rahaa toisen tilitä.
Jos auttaa pysyvästi vanhaa sukulaistaan raha-asioissa, on aina parempi hoitaa asia virallisestikin oikein niin, että auttajalle tulee tilinkäyttöoikeus ja oma pankkikortti autettavan tilille. Tällöin on ainakin selvää, kuka nostot on tehnyt, jos myöhemmin tulee selvitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aina riskinsä. Vaikka apu olisi alkanut täysin vilpittömin mielin, niin aina on se riski, että kortin käyttäjälle tulee yllättävässä rahapulassa liian suuri kiusaus "lainata" rahaa toisen tilitä.
Jos auttaa pysyvästi vanhaa sukulaistaan raha-asioissa, on aina parempi hoitaa asia virallisestikin oikein niin, että auttajalle tulee tilinkäyttöoikeus ja oma pankkikortti autettavan tilille. Tällöin on ainakin selvää, kuka nostot on tehnyt, jos myöhemmin tulee selvitettävää.
Ai jaa, mielestäsi pitäisi kaupan tuoteetkin laittaa vitriinien taakse, ettei kenellään tule kiusausta ottaa tuotetta ja jättää maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän tietenkin kyllä ymmärrän, mutta mietin lähinnä esim. niitä jotka tutun antaessa itselleen pankkikorttinsa jotta tämä kävisi kerran puolestaan kaupassa sanovat vievänsä sen suoraan poliisille, tai ne joiden mielestä on hirveä rikos jos vaimo satunnaisesti maksaa perheen ruokaostokset miehensä kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selvitettävää?
Sukulaisen , mahdollisesti lähiomaisen talousasioiden hoito on ihan eri asia kuin rikollinen toiminta, että tekee vanhuksen tahdon vastaisesti.
Pitäisikö vanhuksen teettää siihenkin valtakirja ja tatuoida otsaansa, ettei häntä saa kadulla pahoinpidellä, vai?
Käytän poikakaverin korttia, saldo on aina sama eli 50 e. Palkkansa ja osinkonsa menevät ihan toiselle tilille.