Lähihoitaja alkoi pätemään minulle, lääkärille.
Olipa herkullinen tilanne, naurattaa vieläkin. Ammatit on vaihdettu, mutta ymmärrätte esimerkistä pointin.
Olimme kahdenkeskisessä keskustelussa. Tiesin vastapuolen ammatin ja luulin hänenkin tietävän minun ammattini. Mutta ei näköjään tiennytkään. Keskustelun tuoksinassa hän alkoi opettavalla äänellä pätemään, että kun hänellä on opinnoissaan ollut lääketiedettä, niin hän kyllä tietää näistä asioista sentään jotain. Olin vähän ihmeissäni, sillä oletin hänen tietävän ammattini. Mutta hän jatkoi esitelmäänsä kysymällä olenko minä lukenut lääketiedettä.
En alkanut valehtelemaan, vaan vastasin rehellisesti, että kyllä, minähän olen lääkäri. Kyllähän siinä toisella meni sanat solmuun ja alkoi ihmettelemään, että mitä hänen pitikään sanoa. Minä ystävällisesti autoin häntä eteenpäin, että oli puhe siitä lähihoitajan koulutuksesta. Hän sitten pokkana jatkoi minulle esitelmäänsä niistä lääketieteen kurssin opeista ja opettavalla äänellään kertoi minulle miten puheena olevan tilanteen asiat menevät, noin niin kuin lääketieteen näkökulmasta.
Minä kohteliaasti nyökyttelin. Mielessä tietysti oli kyllä "hieman" huvittunut olo.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma teini- ikäinen lapseni kertoi lääkärille mikä sairaus hänellä on. Lääkäri ei tuntenut sairauden nimeä vaan lapseni täytyi kertoa millä toisella nimellä se tunnetaan. Lääkäri ei uskonut, mutta laittoi kuitenkin verikokeeseen. Ja juuri se teinin itsensä tunnistama sairaus oli kyseessä.
Ja lapsi tiesi asian ihan itse ilman että oli googlettanut tai lukenut lääketieteellistä eli lääkärien kirjoittamaa tietoa aiheesta?
Ja potilas itse tiesi mikä verikoe pitää ottaa ja miten tulkita?
Just just.
Teini tiesi siksi, että on kyseessä tarttuva sairaus, joka oli hänen kaverillaan. Lääkärihän se tietenkin tiesi millä kokeella sitä sairautta etsitään. Lääkäri vaan ei oikeasti uskonut, että kyseessä on juuri se sairaus eikä tiennyt sairauden ihan yleistä nimeä.
Esimerkki ei ihan mene putkeen ap:lla. Olisit ottanut jonkin toisen. Mikään hoitaja, kun ei opiskele lääketiedettä vaan hoitotiedettä. Eikä edes paljon parjattu lähihoitaja sano opiskelleensa lääketiedettä.
Minäkin olen diagnosoinut tätini sairauden oikein ja minulla ei ole minkäänlaista terveydenhoitoalan koulutusta. Lääkäri ei ensin uskonut että kyseessä on ko. vaiva, mutta olihan se sitten kuitenkin. Pari päivää meni tädillä kovassa kuumeessa ennen kuin minua uskoivat ja suostuivat kunnolla tutkimaan.
Tietysti lääkäri tietää enemmän lääketieteestä kun lähihoitaja. Jos lähihoitaja tulee työssä jonkun potilaan kohdalla antamaan lääkärille ohjeita, silloin lääkäri ehkä voi tuoda esille omaa osaamistaan. Kyllä tavalliset ihmiset esim. Lähihoitajat saavat tuoda esille omaa osaamistaan . Ei lääkärinkään ole kukkuloiden kuningas. Lähihoitajan koulutus kestää pari vuotta, lääketieteen kandi n. 2,5 vuotta. Tavalliset koiranulkoiluttajat voivat keskustella mitä vaan ilman että lääkäri vetää herneen nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisikannattanutpäteä kirjoitti:
Katsoin kerran lentoturmatutkintaa. Siinä oli tapaus, missä koneen kapteeni määräsi, että laskeutumisen yhteydessä toimitaan tietyllä tavalla. Kapteeni oli vanha, arvostettu ja kokenut lentäjä. Nuori perämies oli sitä mieltä, että jokin on pielessä, mutta ei uskaltanut pistää vastaan vanhalle kapteenille, ja teki niinkuin kapteeni käski. Tässä oli kyse juurikin tietynlaisesta ammatteihin kuuluvasta arvovallasta, miten "huonompi arvoinen" ei uskalla "mennä pätemään" paremmassa "arvossa" ja asemassa olevalle. Seurauksena kone tippui, ja kaikki kuolivat. Mutta pääasia, ettei nuori perämies alkanut mitään pätemään.
Höpsis. Jos kaikki kuolivat, mistä tiedät mitä peräsmies ajatteli ennen onnettomuutta?
Ohis vastaa. Musta laatikko kertoi niiden keskustelun, jossa perämies ääneen kapteenille mielipiteensä, mutta ei uskaltanut laittaa hanttiin, kun kapu lyttäsi sen. T. Näin myös jakson
Ei se laatikko silti pysty ajatuksia lukemaan. Voihan olla, että ajatteli naapurin Tiinaa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani sairaanhoitajat joutuvat auttamaan lääkäreitä vähän väliä. Kaikilta ei suju edes englanti ja ruotsi, vaikka on yliopisto käytynä. Sairaanhoitajat toimivat sitten tulkkeina. Noloa lääkäreille. T. Vierestä seurannut
Kovin usealta lähäriltä ei suju suomenkieli.
En ole saanut tuntiakaan lääketieteellistä opetusta, mutta oman sairauteni diagnosoin oikein vuoden aikaisemmin kuin työterveyden ja lääkäriaseman erikoislääkärit. Mitkään eikä minkään alan opinnot eivät tee kenestäkään erehtymätöntä, ihminen on aina vajavainen.
Siis mikä tässä oli ongelma? Lääkärinä kuvittelet että kaikkien tulee tietää tai muistaa sinun ammattisi? :D Ei se nyt ihan niinkään mene kun potilaita on pilvin pimein.
Silloin kun itse tein vielä sairaanhoitajana töitä niin en kyllä alkanut potilaiden ammatteja kyselemään ennen kuin ohjeistin esimerkiksi lääkkeen sivuvaikutuksista. Jokaisen kuuluu saada samanarvoista hoitoa ja jokaiselle kerron ne samat asiat. Lääkäri voi itse keskeyttää ja sanoa että ei tarvitse opastusta jos näin on. Monesti olen kuitenkin hoitanut potilaita tai omaisia jotka ovat ammatiltaan lääkäreitä ja mielellään ovat ottaneet neuvoja vastaan esim. Keskuslaskimokatetrin puhdistuksesta tai muusta vastaavasta mitä ei välttämättä kaikille lääkäreille opintojen jälkeen tule vastaan.
Olokoot ammatit mitkä tahansa, aloitus kertoo ap:n ylimielisyydestä!
Epäilin lapsella tiettyä diagnoosia ja tk:n sh oli kanssani samoilla linjoilla. No tk-lääkäri kumosi tämän sanoen ettei ole näin nuorilla lapsilla tätä vaivaa eikä tiennyt mikä tuo vaiva voisi olla. No selvä. Käytin lapsen pari päivää myöhemmin yksityisellä lääkäriasemalla spesialistilla joka totesi heti että kyseessä juuri se sama vaiva mitä itse olin epäillyt. Argh.
Olipa huono ja tylsä lähihoitajavihaprovo. Joku luulee, että joku lääkäri keksisi oikeasti näin heikon jutun. Niin ja yleensä lääkärit osaa kirjoittaa ja ilmaisee asiat selkeästi. Tästä tuotosta antaisin sinulle 5 kouluarvosanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nämä ammatit on?
Tradenomi ja myyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani sairaanhoitajat joutuvat auttamaan lääkäreitä vähän väliä. Kaikilta ei suju edes englanti ja ruotsi, vaikka on yliopisto käytynä. Sairaanhoitajat toimivat sitten tulkkeina. Noloa lääkäreille. T. Vierestä seurannut
Ei näköjään sinultakaan. Pääsitkö läpi yläasteelta muuten ensimmäisellä kerralla vai pitikö isin tai äidin auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Löytyipä monta lähihoitajaa, jotka kuvittelevat olevansa lääkärin veroisia. Kyseessä oli vielä sen ikäinen ihminen, että koulutus ei ollut nykyisen kolmen vuoden mittainen.
Vaihdetaan välillä ammateiksi vaikka merkonomi ja kauppatieteen maisteri.
Ap
Olen se parjattu lähäri ja on monesti kiehunut, kun on asukkaan asioita vienyt lääkärille ja silti asia ei mene perille, vaan lääkitään kuukausikaupalla väärällä diagnoosilla, kun eihän lähäri voi mitään tietää, vaikka tekee sen ihmisen kanssa töitä ja näkee esim. kuinka kivulias toinen on. Mutta ei, kun lääkäri sanoo, että ei siinä mitään ole, puretaan vain kipulääkitys esimerkiksi pois, niin eipä siinä lähärinä oikein voi mitään. Mummoraukat vain käy sääliksi joskus, kun eivät pysty edes sitä vähääkään enää liikkumaan kivuiltaan, kun lääkäri on sitä mieltä, että ei 98 vuotiaalle, kohta kuolevalle opiaatteja, kun sehän voi jäädä riippuvaiseksi. Panadol riittää.
Mutta paskaprovohan tämä aloitus kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et pääsisi edes lähihoitajaksi noilla taidoilla. Koulussa opetetaan jo , että suomen kieli kirjoitetaan erikseen. Yrität pönkittää itseäsi tajuamatta omista taidoista mitään. Kertoo paljon ihmisestä , joka ei osaa kirjoittaa.
Terveisin, lähäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma ettei korkeakoulututkinnon käynyt ihminen osaa kirjoittaa suomen kieli eikä suomenkieli.
Sun kaltaiselle huvittuneelle lääkärille en kyllä potilaaksi tulisi. Vaikutat ylimieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tradenomi tiedä, mikä on yhdyssana ja mikä ei?
Olen mies ja ikää löytyy 38-vuotta. Pienenä luin kaikki lääkärikirjat kirjahyllystä. Tietoni on aika laaja.
Nykyään luen aika paljon lääketieteellistä materiaalia. On ollut monesti moni lääkäri ihan ymmällään kun tälläinen raksakaveri tulee ja neuvoo heitä omassa ammatissaan.
Aika hiljaisia hetkiä on tullut ja muutama vit--tuuntuneesti katsovakin on hiljentynyt ja pyyhkinyt naamaltaan ikävän ilmeen, kun olen todennut että naama voisi olla palveluammatissa ystävällisemmän näköinen vai pitääkö se vääntää hymyyn hä?
Siinä on sitten papparaiset alkaneet hymyillä. Latinaa osaan aika kehnosti mutta minä kykenisin marxilaiseen ihanteen mallisesti työskentelemään ihan perusterveyskeskuksen lääkärinä ja rakentaa vaikka taloa samaan aikaan. Sen verran on tullut opiskeltua lääketiedettä omatoimisesti.
Monesti on kaveritkin nauraneet että olisit vaan hakenut aikoinaan sinne lääkikseen.
Sen verran pelle ala on ja kovat luulot kavereilla että en kyllä myy sisintäni lääkefirmojen orjaksi.
Aika paljon on ihmiskohtaloita lääkekoukussa tällä hetkellä ja ihan turhalla lääkityksellä.
Luulisi käyvän omalletunnolle. Vaan on niin perkeleitä moni että eivät välitä kunhan rahat kilahtelee tilille niin hyvä on.
Mä rakennan mieluummin koteja kuin myrkytän kansaani ja vittuilen ylimielisellä asenteella muille työkavereilleni.
Lähihoitajille ja sairaanhoitajille palkankorotus ja palkat siirtyy lääkäriltä heille.
Lääkäreillä on turhan korkeat palkat Suomessa.
T: muurari