Lähihoitaja alkoi pätemään minulle, lääkärille.
Olipa herkullinen tilanne, naurattaa vieläkin. Ammatit on vaihdettu, mutta ymmärrätte esimerkistä pointin.
Olimme kahdenkeskisessä keskustelussa. Tiesin vastapuolen ammatin ja luulin hänenkin tietävän minun ammattini. Mutta ei näköjään tiennytkään. Keskustelun tuoksinassa hän alkoi opettavalla äänellä pätemään, että kun hänellä on opinnoissaan ollut lääketiedettä, niin hän kyllä tietää näistä asioista sentään jotain. Olin vähän ihmeissäni, sillä oletin hänen tietävän ammattini. Mutta hän jatkoi esitelmäänsä kysymällä olenko minä lukenut lääketiedettä.
En alkanut valehtelemaan, vaan vastasin rehellisesti, että kyllä, minähän olen lääkäri. Kyllähän siinä toisella meni sanat solmuun ja alkoi ihmettelemään, että mitä hänen pitikään sanoa. Minä ystävällisesti autoin häntä eteenpäin, että oli puhe siitä lähihoitajan koulutuksesta. Hän sitten pokkana jatkoi minulle esitelmäänsä niistä lääketieteen kurssin opeista ja opettavalla äänellään kertoi minulle miten puheena olevan tilanteen asiat menevät, noin niin kuin lääketieteen näkökulmasta.
Minä kohteliaasti nyökyttelin. Mielessä tietysti oli kyllä "hieman" huvittunut olo.
Kommentit (67)
Katsoin kerran lentoturmatutkintaa. Siinä oli tapaus, missä koneen kapteeni määräsi, että laskeutumisen yhteydessä toimitaan tietyllä tavalla. Kapteeni oli vanha, arvostettu ja kokenut lentäjä. Nuori perämies oli sitä mieltä, että jokin on pielessä, mutta ei uskaltanut pistää vastaan vanhalle kapteenille, ja teki niinkuin kapteeni käski. Tässä oli kyse juurikin tietynlaisesta ammatteihin kuuluvasta arvovallasta, miten "huonompi arvoinen" ei uskalla "mennä pätemään" paremmassa "arvossa" ja asemassa olevalle. Seurauksena kone tippui, ja kaikki kuolivat. Mutta pääasia, ettei nuori perämies alkanut mitään pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että lähihoitaja tietää käytännön hoitotyöstä paljon sellaista, mitä lääkäri ei... vaikkapa miten saada itsepäinen muistisairas suostuteltua suihkuun :D Mutta kun et kertonut oikeita ammatteja, niin koko postaus oli täysin turha.
Juu ja ihme homma, kun siivoojakin tietää lääkäriä paremmin, millä pesuaineella muistisairaan kylppäri kannattaa pestä..
Jo otsikosta näkee, ettei ap ole lääkäri. Eikä lääkäri tekisi tuollaista aloitusta.
Näköjään paljon lähihoitajia tällä palstalla😂😂
Harmi että AP on verbaalisesti lahjaton :(
Äh, kun et oikeita ammatteja kertonut niin ihan yhtä tyhjän kanssa koko aloitus.
sä olet siis sosionomi, opettaja tai lastentarhanope, ja tää toinen oletettavasti esim. koulunkäyntiavustaja.Ja et voi sietää jos joku vähemmän koulutettu arvostelee sun lastenkasvatusta?
Aloittaja mahtoi olla diplomi-insinööri, jolle teknikko kertoi asioita, joita monikaan korkeakoulutettu ei tunnu tietävän, koska koulutus on liian teoreettista ja työkokemus puuttuu. Näitä ylimielisiä kun yrittää neuvoa, niin eivät kuuntele ja sitten ihmettelevät kun hommat kusee.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja mahtoi olla diplomi-insinööri, jolle teknikko kertoi asioita, joita monikaan korkeakoulutettu ei tunnu tietävän, koska koulutus on liian teoreettista ja työkokemus puuttuu. Näitä ylimielisiä kun yrittää neuvoa, niin eivät kuuntele ja sitten ihmettelevät kun hommat kusee.
Tuskinpa oli, tekniikan alalla on hommissa monilla eri koulutustaustoilla olevia henkilöitä ja työelämässä hankitut meriitit ratkaisevat, ei se missä kävi ala-asteen. Tekniikka menee niin nopeasti eteenpäin että koulutus ei takaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Usein nähty vaihtoehto on myös kuulla miten sitä vain ymmärrä asiaa, koska koulutus ei ole yhtä korkea ja ettei sitä niin voi ratkaista. Kuukauden päästä tämä neuvottu, mielestää ylimaallisen älykäs yksilö tuo saman idean esiin omanaan ja kerjää kehuja suuresta viisaudestaan. Hommat tökkineet sitten tällaisen taukin takia sitten koko sen ajan. :D
Ettet vaan kuitenkaan ole valelääkäri?
Vierailija kirjoitti:
No minä lähihoitajana olin avustettavani kanssa lääkärissä eräänkin kerran ja sanoin, että tällä on vyöruusu selvästikin. Lääkäri kuittasi vain painaumaksi ihossa. No eipä ollut sitä. Että ette te lääkäritkin mitään erehtyväisiä ole.
Tuo viimeinen virke kertoo kaiken tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Ei korkeampi koulutus takaa että automaattisesti tietää enemmän kaikesta alaan liittyvästä.
Kyllä se takaa. Sitähän varten se koulutus on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Oma teini- ikäinen lapseni kertoi lääkärille mikä sairaus hänellä on. Lääkäri ei tuntenut sairauden nimeä vaan lapseni täytyi kertoa millä toisella nimellä se tunnetaan. Lääkäri ei uskonut, mutta laittoi kuitenkin verikokeeseen. Ja juuri se teinin itsensä tunnistama sairaus oli kyseessä.
Ja lapsi tiesi asian ihan itse ilman että oli googlettanut tai lukenut lääketieteellistä eli lääkärien kirjoittamaa tietoa aiheesta?
Ja potilas itse tiesi mikä verikoe pitää ottaa ja miten tulkita?
Just just.
olisikannattanutpäteä kirjoitti:
Katsoin kerran lentoturmatutkintaa. Siinä oli tapaus, missä koneen kapteeni määräsi, että laskeutumisen yhteydessä toimitaan tietyllä tavalla. Kapteeni oli vanha, arvostettu ja kokenut lentäjä. Nuori perämies oli sitä mieltä, että jokin on pielessä, mutta ei uskaltanut pistää vastaan vanhalle kapteenille, ja teki niinkuin kapteeni käski. Tässä oli kyse juurikin tietynlaisesta ammatteihin kuuluvasta arvovallasta, miten "huonompi arvoinen" ei uskalla "mennä pätemään" paremmassa "arvossa" ja asemassa olevalle. Seurauksena kone tippui, ja kaikki kuolivat. Mutta pääasia, ettei nuori perämies alkanut mitään pätemään.
Höpsis. Jos kaikki kuolivat, mistä tiedät mitä peräsmies ajatteli ennen onnettomuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että lähihoitaja tietää käytännön hoitotyöstä paljon sellaista, mitä lääkäri ei... vaikkapa miten saada itsepäinen muistisairas suostuteltua suihkuun :D Mutta kun et kertonut oikeita ammatteja, niin koko postaus oli täysin turha.
Juu ja ihme homma, kun siivoojakin tietää lääkäriä paremmin, millä pesuaineella muistisairaan kylppäri kannattaa pestä..
Aivan niin, koska siivous kuuluukiin lääketieteen erikoisalaan :)
Vierailija kirjoitti:
olisikannattanutpäteä kirjoitti:
Höpsis. Jos kaikki kuolivat, mistä tiedät mitä peräsmies ajatteli ennen onnettomuutta?
Ohis vastaa. Musta laatikko kertoi niiden keskustelun, jossa perämies ääneen kapteenille mielipiteensä, mutta ei uskaltanut laittaa hanttiin, kun kapu lyttäsi sen. T. Näin myös jakson
Tulee mieleen Kumman kaa-sarjan Ellu, joka oli olevinaan psykologi vaikka oli terveydenhoitaja. Suoritti esseen ostamalla johdatus sosiaalipsykologiaan-kurssin 1 op ja leuhki sillä:).
Vaikka ap kohtasi runsaasti vastustusta niin näitähän riittää. Hän ei ehkä tarkoittanut, etteikö toinen olisi saanut sanoa mitään, vaan oli alkanut opettamaan aloittajalle tämän osaamisalaa.
Näitä on yllättävän paljon miehissä, ainakin silloin kun olin nuori nainen.
Mä olen itse maanviljelijä, mutta ymmärrän silti, että en ole lihava vaikka painoni onkin 99 kiloa ja pituus 183 cm eli BMI on 29 ja ylikin, lääkäri ei sitä vaan ymmärrä että yli 29 mbi voi olla ilman että on lihava, koska olen lihaksikas. lääkäri laskee bmi ja toteaa, että olen lihava, vaikka en näytä yhtään lihavalta ja määrää lisää lääkettä, joten jopa maanviljelijä voi päteä lääkärille, ei siinä lähihoitajaa tarvita.
Ainahan sitä lääkäri on todella parempi! Sitten kun virheiden teko tulee ilmi syytetään sitä lähäriä.Itse en ole saanut apua ääreishermosto tulehdukseen lääkäriltä verikokeiden perusteella vaan laittoi kotiin.Naislääkäri seuraavana päivänä ymmärsi hädän ja selvisin hengissä kuinkahan nyt menee jos lääkäri ei ymmärrä tai tule edes katsomaan sairasta?