Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskalsin vihdoin avata Nordnet-tilin... nyt on 2000 euroa kiinni. Teinköhän tyhmästi?

Vierailija
20.04.2019 |

Otin vain 4 suosittua rahastoa, esim. Nordnet Smart 15, Handelsbankenin USA pienet ja isot erikseen, ja Suomi Superrahasto, jaoin niiden kesken.

Mitähän voin odottaa noilta jos odotan vaikka 5 vuotta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut Nordnet rahastoniko kolmen vuoden ajan. Laitan tilille 200 euroa kuukaudessa. Tavoitteena säästää eläkepäiviä varten. Olen ostanut enimmäkseen superrahasto Suomea. Tuotto on ollut hyvä. Suosittelen kyllä rahastosäästämistä.

Vierailija
22/36 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut Nordnet rahastoniko kolmen vuoden ajan. Laitan tilille 200 euroa kuukaudessa. Tavoitteena säästää eläkepäiviä varten. Olen ostanut enimmäkseen superrahasto Suomea. Tuotto on ollut hyvä. Suosittelen kyllä rahastosäästämistä.

Tuotto on aina nousukaudella hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin itsekin vastikään tunnukset nordnetiin ja laitoin ensimmäiset 500e superrahasto suomeen. Tarkoitus on pitkällä tähtäimellä säästää tulevaisuuden varalle. Lisäilen sinne kuukausittain rahaa sen verran, kuin olen valmis pahimmassa tapauksessa menettämään. Todennäköisesti sieltä tulee 20v kuluessa kuitenkin tuottoa.

Vierailija
24/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuukausittain laittaa 50-100€ vaikka nordnetin superrahastoon niin 5 vuodessa ihan kiva summa. Tulee se korkoa korolle efekti ja väkisinkin ostaa välillä halvalla kun kurssit laskee 👍

Minä olen tehnyt samaa kovasti ihmetellyt MISSÄ se korkoa korolle -efekti näkyy? Rahaston tuotto tulee edelleen vain hankinta-arvolle, ja tuotto pysyy siitä erillisenä. Ei se ”tuotettu raha” tunnu tuottavan mitään.

Vierailija
25/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuotta on vähän lyhyt aika, mutta jos säännöllisesti säästät noihin rahastoihin sellainen 10-15 vuotta, niin olet lähes 100% voitolla. Odotettava vuosituotto 7-9%.

Entä miten inflaatio vaikuttaa?

Vierailija
26/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 vuotta on vähän lyhyt aika, mutta jos säännöllisesti säästät noihin rahastoihin sellainen 10-15 vuotta, niin olet lähes 100% voitolla. Odotettava vuosituotto 7-9%.

Laskelmista puuttuu aina inflaatio ja verot, että saadaan esille huimia tuottoja.

Vierailija
27/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on jatkuvasti ostaa sijoituksia lisää, jolloin mahdolliset laskut tasoittuvat pois. 2000 euroa on hyvä alku.

Itse olen nyt 10 vuotta säästänyt palkasta suoriin osakkeisiin (tykkään niistä enemmän kuin rahastoista) ja salkun arvo tällä hetkellä 120 000 euroa.

Vierailija
28/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sijoittamisesta mitään tietämättömän aloittelijan kannattaisi alkaa opettelemaan sijoittamista? Netissä olevien lukuisien opetusvideoiden kautta, vai vaan heittäytymällä ostelemaan osakkeita, vaikkei ymmärrä koko hommasta mitään..? Miten esim. oppii arvioimaan, koska kurssit ovat alhaalla yms??

Aina suositellaan Nordnetia, mutta itse olen "omistaja-asiakkaana" OP:ssa, joten niitä osto-, myynti- yms -sijoituskuluja ei minulle olisi kuin joissain kohtaa, joten kannattaisikohan minun ennemmin alkaa sijoitella OP:n (vai Nordnetin) kautta?

Nordnet on huomattavasti parempi, koska se keskittyy vain sijoittamiseen. Ja säilytys tosiaan on kulutonta. Kannattaa aloittaa vaikka Suomen Superrahastolla. Ei kannata yrittää arvioida onko kurssit ylhäällä vai alhaalla vaan ostaa koko ajan säännöllisesti lisää. Pörssi on pääosin pelkkää psykologiaa, tämä kannattaa muistaa. Ihmiset aina ylireagoivat kaikkeen. Alas pudonneet kurssit nousevat AINA takaisin ja entistä korkeammalle. Itse aloitin vain ostelemalla Suomalaisia "hyvien" yhtiöiden ja osingonmaksajien osakkeita tasaiseen tahtiin ja vähintään 10 eri osaketta eri aloilta joka hajauttaa riskit jo melko hyvin.

Vierailija
29/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sijoittamisesta mitään tietämättömän aloittelijan kannattaisi alkaa opettelemaan sijoittamista? Netissä olevien lukuisien opetusvideoiden kautta, vai vaan heittäytymällä ostelemaan osakkeita, vaikkei ymmärrä koko hommasta mitään..? Miten esim. oppii arvioimaan, koska kurssit ovat alhaalla yms??

Aina suositellaan Nordnetia, mutta itse olen "omistaja-asiakkaana" OP:ssa, joten niitä osto-, myynti- yms -sijoituskuluja ei minulle olisi kuin joissain kohtaa, joten kannattaisikohan minun ennemmin alkaa sijoitella OP:n (vai Nordnetin) kautta?

Nordnet on huomattavasti parempi, koska se keskittyy vain sijoittamiseen. Ja säilytys tosiaan on kulutonta. Kannattaa aloittaa vaikka Suomen Superrahastolla. Ei kannata yrittää arvioida onko kurssit ylhäällä vai alhaalla vaan ostaa koko ajan säännöllisesti lisää. Pörssi on pääosin pelkkää psykologiaa, tämä kannattaa muistaa. Ihmiset aina ylireagoivat kaikkeen. Alas pudonneet kurssit nousevat AINA takaisin ja entistä korkeammalle. Itse aloitin vain ostelemalla Suomalaisia "hyvien" yhtiöiden ja osingonmaksajien osakkeita tasaiseen tahtiin ja vähintään 10 eri osaketta eri aloilta joka hajauttaa riskit jo melko hyvin.

Myös esim. Kauppalehden keskusteluissa on joskus ihan hyvää juttua. Kun asioita alkaa seurata ja ne kiinnostavat niin hommaan pääsee sisälle. Kannattaa lukea alan lehtiä esim. Talouselämä ja Arvopaperi, nämä ovat laatulehtiä.

Vierailija
30/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

justiinsahan oli juttu miten ihmiset vetävät rahojaan pois rahastoista hirveää tahtia, eli varmaan huonoimman hetken valitsit

Vierailija
31/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo juttu tosiaan löytyy hesarin sivuilta hakusanoilla nykänen rahasto sijoitus, eli ei mitään huiputusta vaan faktaa

nyt on käynnissä se aika kun taas lyödään musta pekka käteen jollekin tomppelille

Vierailija
32/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskelmista puuttuu aina inflaatio ja verot, että saadaan esille huimia tuottoja.

Historiallisesti pörssiosakkeiden tuotto inflaation jälkeen on tähän asti ollut pitkällä aikavälillä keskimäärin yli 5 % vuodessa. Sijoittamalla osakeindeksirahastoon saa hyvin hajautetun sijoituksen, jonka tuotto hyvin todennäköisesti on lähellä pörssin keskimääräistä tuottoa.

Rahasto ei joudu maksamaan veroja myyntivoitoistaan ja sijoituksistaan, vaan se voi ostaa koko tuotolla uusia osakkeita. Sijoittaja maksaa verot vasta sitten, kun myy rahasto-osuutensa.

Jos sijoitat nyt 1000 euroa, on sen arvo 5 %:n tuotto-oletuksella 40 vuoden päästä summa, joka vastaa 7040 nykyeuroa. Nykyisten lakien mukaan tämän sijoituksen myynnistä pitäisi maksaa veroa 1267 euroa. Käteen siis jäisi verojen jälkeen 5773 nykyeuroa vastaava summa.

Vierailija
33/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

justiinsahan oli juttu miten ihmiset vetävät rahojaan pois rahastoista hirveää tahtia, eli varmaan huonoimman hetken valitsit

Höpö höpö. Ei ole mitään syytä miksi nyt (tai koskaan) pitäisi myydä, joten se on oston paikka silloin. Tietysti OP:n ja Nordean nämä kalliit huijausrahastot ovat sellaisia johon ei pitäisi alun perinkään sotkeutua.

Vierailija
34/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuukausittain laittaa 50-100€ vaikka nordnetin superrahastoon niin 5 vuodessa ihan kiva summa. Tulee se korkoa korolle efekti ja väkisinkin ostaa välillä halvalla kun kurssit laskee 👍

Minä olen tehnyt samaa kovasti ihmetellyt MISSÄ se korkoa korolle -efekti näkyy? Rahaston tuotto tulee edelleen vain hankinta-arvolle, ja tuotto pysyy siitä erillisenä. Ei se ”tuotettu raha” tunnu tuottavan mitään.

Korkoa korolle -efekti näkyy siinä, mikä on rahaston tuottoprosentti. Jos rahaston omistamat osakkeet tuottavat keskimäärin 5 % vuodessa, niin ilman korkoa korolle -efektiä 20 vuodessa rahaston arvo olisi kasvanut kaksinkertaiseksi. Korkoa korolle -ilmiön ansiosta se on kasvanut 2,65-kertaiseksi.

Jos tarkastellaan 40 vuoden sijoitusaikaa, ero on vielä selvästi suurempi: ensimmäissä vaihtoehdossa sijoitus kasvaa 3-kertaiseksi, toisessa 7-kertaiseksi.

Vierailija
35/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin nyt elämästä ja matkustelen. Vanhana ei enää kiinnosta ja joutuu maksamaan attendolle hoidosta 5000 kun voi maata tonnillakin.

Vierailija
36/36 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin nyt elämästä ja matkustelen. Vanhana ei enää kiinnosta ja joutuu maksamaan attendolle hoidosta 5000 kun voi maata tonnillakin.

Minä olen jo sopinut perijöiden kanssa, mitä tehdään jos laki muuttuu ja omaisuutensa joutuu realisoimaan hoitomaksuihin. Sen voi aina antaa ennakkoperintönä ja maksavat sitten suojaosuuden päälle sen, mitä tarvitsen. Jos on siinä kunnossa, ettei pysty kotonaan asumaan, ei silloin kummoiset menotkaan enää ole.