Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikeus loukkaantua

Vierailija
20.04.2019 |

Olen hankalassa tilanteessa miten toimia parhaan ystäväni kanssa. Kerron alkuun, että olemme tunteneet 25 vuotta ja olleet todella läheisiä koko elämämme, aina aikaisemmin onnistuneet selvittämään pahemmatkin riidat, välimatkat jne. Nyt tuntuu että seinä tuli vastaan.

Ystäväni on käyttänyt aiemmin ssri lääkkeitä, jotka lopetti vastoin lääkärin ohjeita ns.seinään. Tästä jäi (ilmeisesti?) melko pysyviä sivuvaikutuksia, joihin haki apua kolmiolääkkeistä ja joihin on nyt koukussa (vaikka itse joskus kieltää asian, toisinaan harvoin myöntää). Hän on erittäin lääkevastainen omien kokemustensa takia, ja toitottaa lääkkeiden ja lääketeollisuuden vaarallisuutta ja turhuutta suurena huijauksena kaikille läheisilleen, joskus myös puolituntemattomille. Olen tästä maininnut, että mielipiteitä saa olla, muttei kannattaisi tuntemattomille huutaa omia kokemuksiaa faktoina, koska toisille joku lääke oikeinkäytettynä voi olla hengenpelastus.

Olen oireillut kuukausia fyysisesti, sairasteluja, outoja kipuja ja tuntemuksia jotka ovat rajoittaneet elämääni paljon. Nyt vihdoin ja viimein minulta otettiin oikeat labrat, joiden seurauksena jouduin (pääsin) sisätautiosastolle välittömästi ja sain diagnoosin autoimmuunisairauteen. Hoitona korvaava lääkitys hormoniin jota oma elimistö ei tuota, ja jota ilman ihminen menehtyy suht.nopeasti. Onneksi sain avun ajoissa ja alan nyt opettelemaan elämääni uudestaan sairauden kanssa.

Ystäväni ei ole kommentoinut diagnoosiini mitään. Ainoa, jonka kuulin häneltä samana päivänä myöhemmin oli että "varo lääkkeitä, sinuna en alkaisi syömään enää mitään uutta lääkettä". Päinvastoin, nythän monista "turhista" lääkkeista pääsee eroon kun tiedetään mitä hoidetaan, ja hoito on ns.korvaushoitoa elimistön omaan krooniseen puutostilaan. Esim. Diabetes 1:stä sairastavat tarvitsevat insuliinia jne. Olen tätä yrittänyt ystävättärelleni kertoa, mutta vaihtaa puheenaihetta samantien. Suoraan sanottuna olen loukkaantunut, jopa vihainen. Tässä on ollut päiviä aikaa ns.sulatella.asiaa, eikä vieläkään mitään tukea hänen suunnaltaan, ei sanaakaan asiaan liittyen. En ripustaudu häneen; elämässäni on turvaverkko ja lukuisia ymmärtäväisiä läheisiä ja perhe ympärilläni. Ongelma on, että en vain osaa enää suhtautua ystävääni. Ymmärrän asenteen jollain tapaa hänen omien ongelmiensa takia, mutta jo on kumma, jos ei väärinkäyttöä erota fyysisestä sairaudesta jonka syntyyn en ole voinut vaikuttaa?! Aikuisesta naisesta kuitenkin kyse. Onko tämä nyt jotain projisointia koska välillä soimaa itseään lääkkeidenkäytöstään? (tai oikeastaan näkee vian lääkkeissä, ei niinkään käyttäjässä). En näe normaalia jatkoa ystävyydelle, jos kirjaimellisesti elämää mullistavasta (ja uhkaavasta!) asiasta ei saisi sanoa sanaakaan, mutta en osaa tai halua katkaista välejäkään tämän takia. Neuvoja, kokemuksia.?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, jos ystäväsi itse on ponnistellut lääkemaailman kanssa, ei varmaan paukkuja ole kauheasti jakaa myötätuntoa muille. En suosittelisi muutenkaan yrittämään "korjata" ystäväsi ajattelutapaa, se ei sinun tehtäväsi. Oleellistahan on se, että saat itse oikeanlaista hoitoa. Yritä pysyä rauhallisena ja keskittyä omien ongelmiesi ratkaisemiseen. Ystävän tuittuilua ei kannata ottaa kauhean henkilökohtaisesti, se vain lisää vettä hänen myllyynsä.

Vierailija
2/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä mikä sairaus kyseessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addisonin tauti. Olen kyllä tukenut ystävääni parhaani mukaan - päivystänyt tarvittaessa puhelinta, ollut ymmärtäväinen, en tuomitse, ottanut myös itse selkoa ko.lääkkeiden haitallisuudesta ja osittain samaa mieltäkin, etsinyt pyynnöstään mistä saisi apua jne.

Ehkä siksi tuntuu pahalta, kun ymmärrys ei pelaa ns.toiseen suuntaan.. Kiitos vinkistä! Yritän ottaa asian rennommin hänen suhteensa. Olemme todella läheisiä - ehkä se osaltaan nostaa niin vahvat tunnereaktiot puolin ja toisin.

- Ap

Vierailija
4/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta aloitukseni alapeukuttajata mieleen, että jos täällä joku av-mamma kertoisi olevansa koukussa ja väärinkäyttäisi lääkkeitä - siihen mahd.huumeita ja tietenkin alkoholia päälle - hän ansaitsee kaiken avun ja huomion itseaiheutetusta tilastaan? (En usko että näin ymmärtäväisiä oltaisiin, ei ainakaan yleisesti olla oltu jos ei halua edes ottaa tarjottua apua vastaan).

Kuten sanoin, en kaada sairauteni taakkaa ystäväni niskaan. Ihmettelen vain, että kertomista ryyppyreissusta riittää, muttei kommenttiakaan tähän diagnoosiin. Ja olen ollut (tänäänkin) hänen tukenaan itseaiheutetuissa oloissa ja tsempannut, mutta tämä tsemppi ei kulje toiseen suuntaan. Tiedän ettei hänellä ole kaikki hyvin; mutta en silti ymmärrä että tätäkö ystävyys on kuukausia?! Lohdutan kun toinen sössii itse asiansa, etsin apua jne. Ja edes _yhtä_ lausetta tämän keskellä ei löydy tänne suuntaan? No sillä otsikko oli Onko aihetta loukkaantua... Ilmeisesti ei av-raadin mielestä. Mietin vain mitä jos omalle kohdalle sattuisi? Riittäisikö ymmärrys loputtomiin? Näitä pohdiskelen.. Haluan kuitenkin olla oikea ystävä.

-Ap

Vierailija
5/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ystäväsi on ihan oikeassa siinä, että sinun ei kannata eikä pidä alkaa syömään enää mitään TURHIA lääkkeitä. . Toisin sanoen, kun saat ne oikeat lääkkeet, voit jättää turhat pois.

Vierailija
6/6 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ystäväsi on ihan oikeassa siinä, että sinun ei kannata eikä pidä alkaa syömään enää mitään TURHIA lääkkeitä. . Toisin sanoen, kun saat ne oikeat lääkkeet, voit jättää turhat pois.

Tämä tehty jo 👍

Tietysti osalle tarvitsen vielä lääkärin siunauksen, mutta suunta on oikea ja tutkimukset vielä osittain kesken. Toimin ohjeiden mukaan välttääkseni ns.jälkivaurioita.

-Ap