Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua...pikkuveljelle nimi

21.05.2006 |

Isoveljellä oli nimi valmiina aikanaan jo mahassa ja syntymän jälkeenkin nimi sopi täydellisesti: Joonatan TOIVO Tapani. Nyt hänelle on syntynyt erittäin raskaan ja rankkoja kokemuksia sisältäneen raskausajan jälkeen ihana pikkuveli. Yöunet kuitenkin alkavat jo mennä, kun pikkumiehellä on ikää jo 5 viikkoa eikä nimeä vieläkään...Yhdeksi nimeksi haluan Samuelin, koska se on merkityksellisesti lähellä Joonatania, joka merkitsee " Given of God" .

Minä haluaisin merkitysnimen, mutta lähipiirin " jury" ei meinaa hyväksyä sellaista, vaan ehdottelee mm. Einoa...

Omalla listallani ovat mm. Onni (ehkä liian suosittu minun makuuni ja moni sanoo, että on hoopo yhdistelmä Toivo&Onni), Oiva, Veikka, Aarre, Sulo, Voitto, Onni-Veikka...

Auttakaa ystävät hyvät. Olen jo vähän huolissani, ettei tästä mitään tule...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä ja monista hyvistä ehdotuksista!

Tykkäsin kovasti mm. Tarmosta ja Sisusta, mutta juuri tälle pikkumiehelle ne eivät minusta sovi. Voittoa ajattelin raskausaikana kovastikin, mutta minusta sekään ei nyt jotenkin ole oikea nimi tälle herralle. Onni ja Oiva sekä Onni-Veikka tai Onni Veikka ovat ehkä mieleisimmät minulle nyt. Toki, jos joku " musta hevonen" tulisi, niin saattaisin kyllä innostua siitäkin ihan ex tempore...Juryni kuitenkin teilaa nuo kaikki minulle tällä hetkellä mieluisimmat nimet, mutta periaatteessa se ei kuitenkaan saisi haitata, eihän heidän lapsestaan ole kyse. Silti olen herkkä kommenteille :-/

Samuelista pitäisin edelleen kiinni ja mieluiten haluaisin samanlaisen nimen rakenteen kuin esikoisellakin. Silti esim. Samuel Onni Aarre tai Samuel Onni Veikka kuulostavat kyllä vähän tökeröiltä, vai mitä?

Onnissa minua huolettaa aina vain nimen yleisyys...Oiva olisi persoonallisempi ja tykkään siitä koko ajan enemmän. Sain kuitenkin viikonloppuna viimeksi kommenttia, että Toivo ja Oiva ovat ihan liian samalaiset, ei käy...

Olisi ihanaa, jos saisin teistä edelleen pohdinta- ja kommentointiseuraa!

KIITOS!

Vierailija
22/27 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka tietenkin Sinä itse päätät, mistä pidät ja mikä nimi lapsellesi sopii! Tottahan se, että läheisten vahvat mielipiteet kuitenkin vaikuttavat =( Toisaalta luulen ja uskon, että kaikki aikanaan sopeutuvat nimeen, oli se sitten mikä tahansa =)

Minä olen kuitenkin sitä mieltä, etteivät Toivo ja Oiva ole liian lähellä (lainkaan) toisiaan vaan ihan hienot nimet pojille. Oma ukkini oli Toivo =) Ehdotan kuitenkin joitain nimiä, josko niistä voisi olla apua. Mieleen tuli hiukan samalla tyylillä kuin isoveljen...

Samuel JALO Juhani/Jalmari

Samuel INTO Ilmari/Iisakki

Samuel IIKKA Iivari

Samuel UURAS Valtteri

Samuel UKKO Verneri

Samuel ULJAS Viljami

Samuel USKO Valentin

Samuel VOITTO Vilhelmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko on minusta kiva nimi, mutta ehkä siinä on kuitenkin liikaa kontrastia Toivon kanssa. Toivolla/Toivossa on niin kaunis merkitys ja Ukko on ukko. Jos ensimmäistä pojua olisin nimeämässä olisi listassa varmasti myös Ukko vahvasti.

Samuel Voitto Vilhelmi oli nimenomaan se yhdistelmä, jota pikkumiehelleni ajattelin, kunnes hän syntyi...Isoäitini isä oli Vilhelm, joten suvun jatkuvuuskin saisi tuossa nimessä sijaa ja sointuisi mukavasti. Mutta kun hän ei jotenkin vain ole Voitto...

Vierailija
24/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nimierityisasiantuntija, mutta hämmästelen kovasti, että miten jonkun mielestä Toivo ja Oiva liian samankaltaisia. Siis miten ne muka ovat samankaltaisia? Kirjainten lukumäärä on eri, alkukirjain on eri, loppukirjain on eri, nimien rakenne kokonaisuudessaan niin lausuttuna kuin kirjoitettunakin ovat erilaisia. Joo, kolme kirjainta keskellä on samoja, mutta mitä siitä? Johtuen yllä mainituista seikoista ei noita kolmea samaa kirjainta edes huomaa ennen kuin alkaa tosiaan " tutkimaan" nimiä. Mitkä ovat tämän jurysi perustelut nimien samankaltaisuudelle??

Vierailija
25/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan äänneasuun vetosivat.

Kuinka tämä voikaan olla näin vaikeaa...

26/27 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Aarni?? Siinä olisi suomalainen ja komea nimi, ja merkityskin löytyy aarnimetsästä. Samuel AARNI Armas, niin olisi ihana " oikea" merkitysnimi veikallakin, vaikkakin vasta kolmantena. Nimessä kuitenkin samaa ideaa kuin Toivonkin, että 2. ja 3. nimi on samalla kirjaimella. Toivo ja Aarni - ei voi jury syyttää, että ovat liian samanlaisia, mutta kuitenkin samanhenkisiä mukavasti, samaa aikakautta, eikö vain? Tai sitten AARNI Armas Samuel.

Vierailija
27/27 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä on niin monta kuin ihmisiäkin. Sinähän olet nimeä antamassa, eivät he. Mahdollisen puolison mielipide on ainoa, joka nimen ratkaisee kanssasi. Eli muut pois nyt nimeä miettimästä ja annat sen vaihtoehdon, joka on sinusta hyvä. Kaikki ehdotuksesi olivat oikein hyviä ja istuvia Toivon veljelle. Kuuntele nyt vaan itseäsi, ei väliä, vaikka paras ystäväsi tms. ei nimestä pitäisikään. Nykyisin on niin kirjavaa nimikäytäntöä, että tuskin lapsia kovasti nimestä kiusataan.

Go on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi