Olen aina ollut ruokien punnitsemista ja kalorien laskemista vastaan. Nyt kokeilin ja olipa silmät avaava kokemus
Olen siis pudottamassa painoa ja ruokavalioni on ollut suorastaan mallikas. Ei sokeria, ei herkkua, ei prosessoituja ruokia, ei edes kastikkeita. Tuoretta ja itsetehtyä. Silti painon pudotus on ollut tuskatuttavan hidasta, ellei olematonta. Täälläkin usein saa lukea että ei syö "juuri mitään" tai täsmällisesti alle kulutuksen mutta ei laihdu.
Innostuin viimeisenä oljenkortena kokeilemaan ilmasta kalorinlaskusovellusta johon syötän kaikki päivän syömiseni ja liikkumiseni. Pienet asiat vaikuttavat aivan hitosti! Esim. iltapalalla "kourallinen pähkinöitä tai manteleita". Se, otanko 20g tai 25 grammaa voi oikeasti ratkaista sen, syönkö vähemmän kuin kulutan vai samanverran. Liian reilu kourallinen aiheuttaa jo sen että syön ENEMMÄN kuin kulututan ja paino siis voisi jopa nousta, vaikka olen ollut kurinalaisella dieetillä (mielestäni). Tällä muutaman pähkinän vähennyksellä ei kuitenkaan ole kylläisyyteen tai olotilaan mitään merkitystä, joten miksi en ottaisi vaan sitä 20 g?
Sama juttu lounasruokalassa: kuvittelin että on se ja sama, otanko ruokaa yhden vai puolitoista kauhallista, kun tämä voi olla juuri se ratkaiseva juttu. Ja kun oikeasti se yksi kauhallinen tekee ihan yhtä lailla kylläiseksi kuin puolitoista, kyse on vaan tottumuksesta.
Suosittelen kokeilemaan edes hetken aikaa kalorinlaskua, vaikka tällaiselle suurpiirteiselle ihmiselle ajatus tuntui aika ankealta. Paljon oivalluksia siitä olen saanut.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palstalaiset nyt päättävät, että siinä murekkeessa olikin tuplasti enemmän kaloreita kuin itse arvioin, sitä enemmän ihmettelen, miksi minulla on jatkuvasti nälkä.
Pelkästään kalorimäärä ei pidä nälkää. Syö proteiinia, pitkäketjuisia hiilihydraatteja ja hyvälaatuisia rasvoja.
Niin, sitähän alun perin kysyinkin, mitä nämä sitten ovat. Miten tuota minun ruokalistaani pitää muuttaa? Mitä pois ja mitä tilalle? Tässä nyt huudettiin aika lujaa, että mureke ainakin pois, mutta käsittäkseni lihassa on kuitenkin juuri sitä proteiinia. Myös pähkinöitä taivasteltiin. Eli mitä näiden tilalle sitten, kun nämä näköjään menivät ihan pieleen?
Lihaakin on niin erilaista. Sian mukana tulee paljon rasvaa, hirven mukana vähän. Aamupalassasi on olemattomasti proteiinia, ja se voi olla syy, minkä takia tunnet nälkää koko päivän. Muuten ruoat näyttäisivät olevan ihan ok.
Oletko varma, että kokemasi nälkä on ihan oikeaa nälkää, eikä vain mielitekoja tai esimerkiksi janoa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap vinkistä! Täytyypä heti alkaa perehtymään.
Itse olen aina ollut hoikka ja harrastan liikuntaa joka päivä n. tunnin. Välillä balettia, välillä joogaa yms. Siihen vielä arkiliikuntaa. Ruokailutapoihini en ole juurikaan kiinnittänyt huomioo.
Nyt sitten jotain vuoden verran olen alkanut lihomaan eli viime kesän vaatteet ei mahdu päälle! Varsinkin massu pömpöttää, kuin olisin raskaana! Selluliittiä on ilmestynyt sinne sun tänne. Keski-ikä on ilmeisesti pamahtanut päälle. Olen aina ennen ajatellut, että keho kertoo, mitä se tarvitsee mutta keski-iässä sekään ei taida pitää paikkaansa. Varmaan ruokailutottumuksillakin on osansa. Pitää yrittää muuttaa nuoruuden totutut annoskoot järjen kanssa keski-iän vaatimuksiin. Kurjaa jos joutuu vaihtamaan koko vaatevarastonsa kun senkin rahan tarvitsisi johonkin muuhun.
Laihduttaessa liikunnalla ei tosiaan ole mitään tekoa. Liikunta lisää ruokahalua. Olen lukenut, että kannattaa ensiksi laihduttaa itsensä ilman ylenmääräistä liikuntaa haluamansa painoiseksi ja vasta sitten muokata kehoa liikunnalla mieleisekseen.
Mutta, mutta, mutta..!
Liikunta tukee erinomaisesti laihdutusta/painon hallintaa. Ajattelepa, että jos käyt jonakin päivänä spinning tunnilla ja lenkkeilet koiran kanssa päivän aikana yht. n tunnin, niin saat syödä sinä päivänä n. 700 kcal enemmän.
Itse olen viisikymppinen ja kyllä mulla ainakin liikunta on isossa osassa painonhallintaa ja toisekseen läskin vaihtaminen lihasmassaksi nostaa kehon perus energiankulutustakin, vaikkei kehonkoostumuksen muutos paljon vaa`alla näkyisikään.
Miksi ihmeessä tännekin ketjuun ryntää iso määrä ihmisiä v*ttuilemaan siitä että joku punnitsee annoskokoja? Sama ihmisjoukko kuitenkin kovaan ääneen mesoaa miten suomalaiset ovat lihavaa kansaa ja ylipaino synneistä suurin - kuitenkaan sille ei näiden sankareiden mielestä kuitenkaan saisi tehdä mitään?! :D Hämärä ilmiö...
Käytin tätä laskuria: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Valitsin asetukseksi "Kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta". En harrasta lainkaan liikuntaa, mutta työni on jalkeilla olemista ja arkisin kävelen töihin n. 40 min suuntaansa. Tällä aktiivisuustasolla minun on hankala saada millään spekseillä peruskulutukseksi vain 1800, niin vähän kuluttaisin vain jos painaisin 42 kiloa. Silloin ei tarvitsisi todellakaan laihduttaa, kun olen 170 cm pitkä. Eli tuo 1800 on todella vähän paljon lyhyemmällekin ihmiselle jos tällä on 30 kiloa ylipainoa, kun kulutus kasvaa jokaisen painokilon myötä.
Mutta ei siis ole tarkoitus väitellä, vaan kyseenalaistaa tuota ihmeellisesti kaikissa laihdutuskeskusteluissa kummittelevaa 1500 kalorin päiväannosta. Onnea laihdutukseen!