Olen aina ollut ruokien punnitsemista ja kalorien laskemista vastaan. Nyt kokeilin ja olipa silmät avaava kokemus
Olen siis pudottamassa painoa ja ruokavalioni on ollut suorastaan mallikas. Ei sokeria, ei herkkua, ei prosessoituja ruokia, ei edes kastikkeita. Tuoretta ja itsetehtyä. Silti painon pudotus on ollut tuskatuttavan hidasta, ellei olematonta. Täälläkin usein saa lukea että ei syö "juuri mitään" tai täsmällisesti alle kulutuksen mutta ei laihdu.
Innostuin viimeisenä oljenkortena kokeilemaan ilmasta kalorinlaskusovellusta johon syötän kaikki päivän syömiseni ja liikkumiseni. Pienet asiat vaikuttavat aivan hitosti! Esim. iltapalalla "kourallinen pähkinöitä tai manteleita". Se, otanko 20g tai 25 grammaa voi oikeasti ratkaista sen, syönkö vähemmän kuin kulutan vai samanverran. Liian reilu kourallinen aiheuttaa jo sen että syön ENEMMÄN kuin kulututan ja paino siis voisi jopa nousta, vaikka olen ollut kurinalaisella dieetillä (mielestäni). Tällä muutaman pähkinän vähennyksellä ei kuitenkaan ole kylläisyyteen tai olotilaan mitään merkitystä, joten miksi en ottaisi vaan sitä 20 g?
Sama juttu lounasruokalassa: kuvittelin että on se ja sama, otanko ruokaa yhden vai puolitoista kauhallista, kun tämä voi olla juuri se ratkaiseva juttu. Ja kun oikeasti se yksi kauhallinen tekee ihan yhtä lailla kylläiseksi kuin puolitoista, kyse on vaan tottumuksesta.
Suosittelen kokeilemaan edes hetken aikaa kalorinlaskua, vaikka tällaiselle suurpiirteiselle ihmiselle ajatus tuntui aika ankealta. Paljon oivalluksia siitä olen saanut.
Kommentit (144)
Näin on. Esim. 100 grammaa ruokaa ei aidosti ole noin silmämääräisesti iso määrä. Annoskoot ovat hurjia.
Samoja kokemuksia. Oli aika shokki kun aloin oikeasti mittaamaan paljon syön, annoskoot oli valtavia siihen nähden mitä kroppa tarvitsee.
Jos pelataan muutaman gramman limiteillä niin ei tule tuloksia. Hassua kuvitellakin!
Ja kuitenkin ratkaisu pysyvään painonhallintaan on vain ja ainoastaan se, että opettelet kuuntelemaan kehosi nälkää (ja muokkaamaan ruokavalion sisältöä niin että se paino putoaa/pysyy kun syöt nälkäsi mukaan) koska kukaan täyspäinen ei laske niitä pähkinöitä pidemmän päälle. Kaloreiden laskenta on myös niin epätarkkaa tiedettä, että riski liian vähäiseen syömiseen on suuri ja sillä ei tunnetusti ole _pitkällä tähtäimellä_ painoa laskeva vaan painoa nostava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin ratkaisu pysyvään painonhallintaan on vain ja ainoastaan se, että opettelet kuuntelemaan kehosi nälkää (ja muokkaamaan ruokavalion sisältöä niin että se paino putoaa/pysyy kun syöt nälkäsi mukaan) koska kukaan täyspäinen ei laske niitä pähkinöitä pidemmän päälle. Kaloreiden laskenta on myös niin epätarkkaa tiedettä, että riski liian vähäiseen syömiseen on suuri ja sillä ei tunnetusti ole _pitkällä tähtäimellä_ painoa laskeva vaan painoa nostava vaikutus.
Itseasiassa mina "lasken" yhakin, vaikka pudotin sen 30kg jo varmaan 10 vuotta sitten puolessa vuodessa. Tuona aikana punnitsin tyyliin kaiken, mita suuhuni laitoin.
Nyt en enaa punnitse, mutta mun silmamaarainen 100g tosiaan on 99% varmasti 100g eika esim 150g. Opin annoskoot silloin punnitessa, miten paljon mikakin maara on.
Kun niita kaloreita oli kaytossa rajallinen maara, oppi myos automaattisesti syomaan oikein.
En ole 10 vuodessa lihonut yhtaan, pain vastoin pudottanut painoani viela tuosta 30kg:stakin alaspain muutaman kilon, ihan silmamaaraisella (ja oikein) syomisella.
Tosin nykyaan herkuttelen enemman kun painon ei ole enaa tarkoitus juurikaan laskea, joskaan ei noustakaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla se kehon kuuntelu johtaa siihen että syön liikaa :D En tiedä mikä häiriö minulla on, mutta se aktivoituu esim. hiilarisia herkkuja syödessä niin että voisin syödä hurjia määriä vailla mitään rajaa. Varmasti ison miehen parin päivän kalorintarpeen verran.
En toki aio laskea pähkinöitä lopun elämääni, mutta kyllä tuosta laskemisesta opin että mielummin ottaa sitten vaikka vähän vähemmän jos arveluttaa. Nälkää ei tarvitse nähdä mutta se parin pähkinän tai vaikka yhden ylimääräisen nakin pois jättäminen voi ratkaista pitkällä tähtäimellä paljon.
Minulle henkilövaaka kertoo sen, ovatko ruoka-annokset olleet sopivan kokoisia. Jos paino tippuu, annoskoot ja niiden sisältö ovat olleet ok. Varsinkin kun kotona on kolme teini-ikäistä tytärtä, en suin surminkaan lähtisi punnitsemaan annoksiani. Vaa'allakin käyn vaivihkaa. Tottakai heille olen kertonut, että yritän syödä terveellisemmin, mutta mitään numeroa en asiasta tee.
Mitä on prosessoitu ruoka ? Onko se eineksiä ?
Minulle selvisi, että syön puolet liian vähän.. Ja lihon silti :(
Mitäpä jos kävisit vaikka 20 km fillarilenkillä sen sijaan, että lasket voitko syödä 5g enemmän tai vähemmän pähkinöitä ;)
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Ala syömään sitten 0 energisiä tuotteita. Tai vähäenergisiä. Löytyy ihan nuudeleista lähtien.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kävisit vaikka 20 km fillarilenkillä sen sijaan, että lasket voitko syödä 5g enemmän tai vähemmän pähkinöitä ;)
Sinccis
Trämä on vielä paljon terveellisempi vaihtoehto ;)
Sinccis
Jos on ollut reilusti ylipainoa, niin saattaa oikeasti joutua tarkkailemaan syömiään määriä vaikka koko loppuelämän. Jos on myös laihduttanut usein tai rankasti, keho voi olla kuin "kuiva sieni", joka tuntuu imevän kaiken energian itseensä. Silloin olisi painonhallinnan takia tärkeää totuttaa itsensä syömään juuri sen määrän, joka ei nosta painoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos useamman kuukauden syöt 1000 kcal päivässä ja kulutat 2000 kcal ja ainoa mitä tapahtuu on että lihot ja paino nousee, niin sinä olet kirjaimellisesti sekä fysikaalinen että lääketieteellinen ihme.
Tuo on sama kuin tankkaisi autoa kerralla 100 km matkan verran, mutta sitten ajaisi aina 200 km yhdellä tankkauksella, eikä bensa loppuisikaan, vaikka toistaisi samaa loputtomasti.
Miten te laskette kalorit jostain työpaikkaruokalan ruoasta?
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Ruokavalio on 80%, liikunta 20%.
Lisäksi, hullun hommaahan se on käyttää tunti-kaksi liikuntaan, jos vaakakupissa painaa puoli minuuttia kestävä ruoan punnitus ja päätös "enpä syökään".
Itse työttömänä käytän urheiluun 3h päivässä, mutta ei jumalauta keskiverto työssäkäyvällä perheellisellä ole välttämättä edes yhtä extratuntia.
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Minä liikun jo paljon, teen 10 km juoksulenkkejä ja käyn salilla :) Tämä kaikki on huomioitu tuossa laskurissa, mutta silti se kourallinen (tai edes 5g) pähkinöitä voi torpedoida tai ainakin hidastaa laihtumistani. Siksi mielummin lasken ja punnitsen. Minua motivoi enemmän puoli kiloa viikossa -tahti kuin 100 g viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Isohko (80 kg) mies kuluttaa tunnin fillarilenkillä n. 500 kaloria (tuntivauhti 16-19 km/h). Ap siis todennäköisesti vielä vähemmän. 100 g cashewpähkinöitä sisältää 574 kcal.
Liikunta ei ole mikään ihmekonsti vaan juju on kalorien rajoittaminen.
Jos syö joka päivä 20 kilokaloria ylitse kulutuksen, on 10 vuoden kuluttua lihonut 10 kiloa.
Jokainen voi miettiä kuinka käsittämättömän pieni määrä ruokaa on 20 kilokaloria.
Se on puolikas porkkana.
Sama kokemus. Laihdutin Keventäjien laskurin avulla ja oli kyllä simppeliä. Ohjelma kertoi tarkasti kalorimäärät ja kas kummaa, joka viikko paino putosi, kun pidin kaloripalkin suositellulla tasolla. Sopi minulle hyvin tuo tapa.