Minua ei kutsuttu isäni hautajaisiin?
Isäni nykyinen vaimo ei ilmoittanut minulle, että isäni on kuollut. Mutta ilmoitus tuli vasta sitten, kun haluttiin perunkirjoitukseen allekirjoitus. Eli kolme kuukautta jälkikäteen, kun isäni oli jo haudattu. Millainen ihminen voi tehdä näin?
Santtu
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ei ole tietoinen isänsä kuolemasta ilman että joku isän vaimo sen joutuu erikseen ilmoittamaan?
Esimerkiksi minä en olisi tietoinen enkä olisi tietoinen edes vaimosta. Isän valinta, ei minun. Haluaisin toki hautajaisiin.
Paljonkin sukuja,joissa ei olla tekemisissä kaiken aikaa. On väärin,ettei lapselle ilmoiteta isän kuolemasta,ja väärin ettei tälle viimeistään hautajaiskutsua laiteta.
Ihan vähintä lähiomaisten saada tehdä,niin surussaan saada jättää minkään estämättä hyvästit.
Toki syytä voi kysyä jälkikäteen,oliko eläessään kieltänyt omaa lastaan jättämästä hyvästejä. Se olisi ainoa syy miksi ei kutsuta,lasta isänsä hautajaisiin lainkaan.
Miten ilkeää porukkaa täällä on! Mitä tienaatte ilkeilyllä? Itse asunut ulkomailla eikä kontakti isään ollut jatkuva , olisi voinut käydä minulle samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin ei kutsuta. Miten et ollut tekemisissä isäsi kanssa?
Miten se kuollut kutsuu hautajaisiinsa?
Ei niihin kutsukaan kukaan.
Tietenkin kutsutaan. Lähiomaisille ilmoitetaan aika ja paikka. Puolisolle soitti hänen äitinsä, kun appi kuoli. Minulle taas soitettiin sairaalasta, kun oma isä kuoli.
Ap:n tapauksessa isän uusvaimo toimi törkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä allekirjoitusta sinulta tivataan? Perunkirjoitukseen on kutsuttava kaikki perijät eli jos et ole ollut läsnä tilaisuudessa, ei sitä ole tehty laillisesti. Vaadi uutta tilaisuutta ja ota lakimies mukaan. Samalla voit sitten ilmaista isäsi vaimolle, mitä mieltä olet siitä, ettet päässyt hautajaisiin.
Tätä minäkin ihmettelen. Haiskahtaa ketkuilulta.
Ei pidä paikkaansa. En ollut kummankaan vanhempani perunkirjoituksissa paikalla, vaan allekirjoitin valtakirjan siskolleni joka hoiti asioita.
Hän sai myös korvauksen asianhoidosta joka lukee myös perunkirjoituspapereissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin ei kutsuta. Miten et ollut tekemisissä isäsi kanssa?
Kyllä hautajaisiin kutsutaan, mikäli ei laiteta kuolinilmoitusta lehteen ennen hautajaisia. Tällöin kutsutaan joko soittamalla tai kirjallisesti ne, keiden toivotaan osallistuvan hautajaisiin.
Ei kutsuta. Niihin saa mennä ihan kuka vaan. Ellei nyt ole Elvis tai Matti Nykänen.
Saa mennä, mutta kuka tietää mennä hautajaisiin, kun ei edes tiedä että haudattava on kuollut?
Minullakin on hyvät välit isääni, vaikka olemme harvakseltaan yhteydessä välimatkan ja aikaeron vuoksi enkä ole kahteen vuoteen päässyt vierailemaan vanhempieni luona.
Oletko alkoholisti? Tai hullu? Pelkäsivät että häpäiset muistotilaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
"Läsnäolo perunkirjoituksessa on pakollista ainoastaan pesän ilmoittajalle ja kahdelle uskotulle miehelle. Muiden läsnäolo on suositeltavaa muttei pakollista.
Vainajan perillisten, lesken tai muiden pesän osakkaiden ei ole pakko osallistua perunkirjoitukseen. Perunkirjoitus voidaan myös järjestää ilman, että kaikki kuolinpesän perilliset, leski tai osakkaat ovat paikalla. On siis mahdollista, että perunkirjoituksessa on läsnä ainoastaan 2 henkilöä."
Perillisiä ei siis tarvita perunkirjoitukseen eikä läsnäolo ole pakollista.
Ei, mutta ilmoitus perunkirjoitustilaisuudesta on lähetettävä kaikille perillisille. Nykyään yhä useammin niin perunkirjoituksen tekijä kuin uskotut miehet ovat paikalla etäyhteudellä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen ei ole tietoinen isänsä kuolemasta ilman että joku isän vaimo sen joutuu erikseen ilmoittamaan?
Jehovan todistajista erotetulle ei välttämättä kerrota edes perheenjäsenen juhlista tai hautajaisista. Tiedän tapauksia.
Jehovan todistajien järjestö vaatii jäseniään karttamaan seurakunnasta erotettuja. Karttaminen tarkoittaa, ettei saa edes tervehtiä. Karttamisvaatimus koskee myös perheenjäseniä, elleivät nämä ole kotona asuvia ja alaikäisiä lapsia.
Jehovan todistajat erottavat seurakunnasta jokaisen, joka ei sataprosenttisesti allekirjoita kaikkia lahkon amerikkalaisen johdon esittämiä opetuksia ja kehotuksia.
Kyllä nyt isän kuolemasta olisi pitänyt ilmoittaa.
Mutta olen itse ollut "minihautajaisissa", joissa oli vain lähin perhe. Syy: muuten hautajaisista olisi tullut valtavat, koska sukukin oli valtava, eikä perhe olisi jaksanut sitä.
Joillekin tämä asia on vaikea ymmärtää, ja se ihmettely heille suokoon, mutta kaikilla ei ole rankassa tilanteessa voimia jaksaa edes osanottoja kokonaista päivää yhteen putkeen.
Mitä enemmän avioeroja ja uusia suhteita, sitä enemmän sotkuja hautajaisten ja perinnönjakojen kanssa.
Itse olen isääni yhteydessä noin vuoden-parin välein. Olen eroperheestä, eikä äitimme antanut pitää yhteyttä isään, joten välit jäivät etäisiksi. Toivoisin silti kutsua hautajaisiin jos sellaisten aika olisi. En ole lainkaan varma, että isän nykyinen puoliso kutsuisi, mutta mielestäni hänen kuuluisi kutsua ehdottomasti.
En muuten pidä äitiinikään yhteyttä kuukausiin vaikka ihan läheisiä ollaankin. Kaikki eivät vain ole kovin sosiaalisia. Eivätkä sukurakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajista erotetulle ei välttämättä kerrota edes perheenjäsenen juhlista tai hautajaisista. Tiedän tapauksia.
Jehovan todistajien järjestö vaatii jäseniään karttamaan seurakunnasta erotettuja. Karttaminen tarkoittaa, ettei saa edes tervehtiä. Karttamisvaatimus koskee myös perheenjäseniä, elleivät nämä ole kotona asuvia ja alaikäisiä lapsia.
Jehovan todistajat erottavat seurakunnasta jokaisen, joka ei sataprosenttisesti allekirjoita kaikkia lahkon amerikkalaisen johdon esittämiä opetuksia ja kehotuksia.
Raamattu sanoo: ”Poistakaa paha ihminen keskuudestanne” (1. Korinttilaisille 5:13).
"Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä. Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa." (2. Joh. 9 - 11)
Aloitus ei tunnu uskottavalta. Eikö kukaan suvussa kertonut kuolemasta? Perunkirjoituksessakin on oltava läsnä tai annettava valtakirja edustajalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamattu sanoo: ”Poistakaa paha ihminen keskuudestanne” (1. Korinttilaisille 5:13).
"Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä. Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa." (2. Joh. 9 - 11)
Sellainenko on "paha ihminen", joka ei hyväksy amerikkalaisen uususkonnon johtajien jatkuvia oppimuutoksia ?
Kaikki tuntuvat ajattelevan, että lapsi on aina se joka ei pidä yhteyttä.
Minulla oli niin, että se oli alkoholistiäiti joka itse päätti että välit on poikki, eikä hän enää pitänyt yhteyttä minuun. Meni yli kymmenen vuotta, ennen kuin hoitokodista hoitaja soitti, että äidin kuolema on enää päivistä kiinni. Tiedon kuolemasta sain lopulta äitini siskolta, tylyn tekstiviestin vain. Ja myöhemmin tekstarilla missä on hautajaiset.
Lopulta jouduin taistelemaan siitä, mistä pussista hautajaiset maksetaan, koska kuolinpesässä ei ollut yhtään ylimääräistä rahaa, eikä hautajaiset järjestänyt tätinikään halunnut niitä ensin maksaa. Minun olisi kuulemma pitänyt kustantaa kaikki, koska se oli minun "velvollisuus". Ilmoitin, että minulla ei ole mitään velvollisuutta ihmistä kohtaan, joka pilasi itse välinsä haukkumalla, uhkailemalla, varastamalla, mustamaalaamalla ja lähettelemällä lopulta tappouhkauksia, ennen kuin päätti että tämä äiti-tytär-suhde oli tässä.
Ei ole aina lapsen vika, että vanhempaan ei ole yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntuvat ajattelevan, että lapsi on aina se joka ei pidä yhteyttä.
Minulla oli niin, että se oli alkoholistiäiti joka itse päätti että välit on poikki, eikä hän enää pitänyt yhteyttä minuun. Meni yli kymmenen vuotta, ennen kuin hoitokodista hoitaja soitti, että äidin kuolema on enää päivistä kiinni. Tiedon kuolemasta sain lopulta äitini siskolta, tylyn tekstiviestin vain. Ja myöhemmin tekstarilla missä on hautajaiset.
Lopulta jouduin taistelemaan siitä, mistä pussista hautajaiset maksetaan, koska kuolinpesässä ei ollut yhtään ylimääräistä rahaa, eikä hautajaiset järjestänyt tätinikään halunnut niitä ensin maksaa. Minun olisi kuulemma pitänyt kustantaa kaikki, koska se oli minun "velvollisuus". Ilmoitin, että minulla ei ole mitään velvollisuutta ihmistä kohtaan, joka pilasi itse välinsä haukkumalla, uhkailemalla, varastamalla, mustamaalaamalla ja lähettelemällä lopulta tappouhkauksia, ennen kuin päätti että tämä äiti-tytär-suhde oli tässä.
Ei ole aina lapsen vika, että vanhempaan ei ole yhteyttä.
Tosin se ei ollut tätisikään vika tai velvollisuus, ei hänkään valinnut itselleen alkoholistisiskoa.
Onko 3 kk oikeasti niin epätavallista? Oman isäni kanssa soitetaan 2 kertaa vuodessa, hänen syntymäpäivänään ja isänpäivänä. Minulle ei soittele. Olen luullut olevan normaalia.