Nytkö pitäisi suuttua neidiksi kutsumisestakin?
Yle Puheella juuri vakuutellaan, että jos mies kutsuu työpaikalla naiskollegaa neidiksi, se on alistamista.
Taas yksi asia lisää, mistä pitää muistaa raivostua.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työkavereilla ole nimiä, joita voi käyttää? Tykkäätkö itse, jos sinua pojutellaan työpaikalla?
että voitkin olla tyhmä, onko neiti ja poju verrattavissa?
Neidin miespuolinen vastine voisi olla nuoriherra?
Jos minä kutsuisin työpaikalla minua 15 vuotta nuorempaa, esimiesasemassa olevaa miestä termillä nuoriherra, niin en jaksa uskoa, että hän pitäisi sitä korrektina ilmaisuna. Omalla työpaikalla ei teititellä vaan käytetään toisista etunimiä.
Kunnianloukkaus jos on todistajia ks. Vehkoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan neiti nyt kivampi nimitys kuin tyttö, jos on kyse aikuisesta ihmisestä.
Rouvittelu voisi olla ärsyttävää siitä huolimatta että olen rouva. Sana rouva vain on jotenkin niin järkky. Miksi ei misiis, joka on paremman kuuloinen.
Miksei etunimi kelpaa? Vai puhutellaanko teillä työkavereita "rouva Virtanen", "neiti Leino" ja "herra Huttunen"? Aika muodollista.
olen ollut tehtaissa joissa on ollut useita kymmeniä työntekijöitä, ei jäänyt kaikkien etunimet mieleen. sitäpaitsi täällä etelä-suomessa käytetään paljon sukunimeä kun taas pohjoisessa etunimeä.
Miten ihmeessä sukunimen muistaminen on paljon helpompaa kuin etunimen?
Puhutteko te neidittelijät sitten miespuolisista työkavereistanne herroina vai millä nimityksellä te heitä kutsutte?
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko te neidittelijät sitten miespuolisista työkavereistanne herroina vai millä nimityksellä te heitä kutsutte?
Ja nuorempia miespuolisia työkavereita ’pikkuherroiksi’. Tietenkin. Sehän on varsin kunnioittava ilmaus.
Eiköhän neidittelijät ole sovinistisia miehiä, joille miehet ovat ihmisiä, ja nätit nuoret naiset neitejä, ja muiden naisten puhuttelu nyt ei niin kiinnostavaa olekaan. Tiedoksi, että sellainen huomio ei niitä nuoria naisia imartele. Eikä ole asiallista työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa enää pelätä sanoja.
Jep!
Ei saa kutsua rouvaksi, neidiksi, tytöksi ja jos etunimellä joku puhuttelee niin täällähän oli jo keskustelu siitä, että "mitähän silläkin tarkoitetaan".
Niin mitä vielä? Kun on jotain asiaa ja kun yrittää jotenkin saada kontaktin, niin sitten on metoo kampanjan mukaisesti väärin ottaa kontaktia. Hmmm. Vaikeaksi tää menee tää yhteiselo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella sanaa ’neiti’ missään oikeasti asiallisessa ja kunnioittavassa yhteydessä. Kyllä siihen liittyy sellaisia merkityksiä, mitä työelämässä ei tarvita.
Eli onko parempi puhutella kaikkia naisia (nykyään kai pitäisi sanoa naisoletettuja) rouvaksi? Armeijassa tehtiin näin.
Ymmärrättehän, että sinuttelu ei aina tule kysymykseen.
Ehdottomasti rouvaksi mieluummin, jos noista pitäisi valita.
Yksi henkilö joskus neiditellyt minua töissä, kuulostaa hassulta, etenkin kun olen keski-iässä. Ei tiedä siviilisäätyäni, joten siksikin hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep!
Ei saa kutsua rouvaksi, neidiksi, tytöksi ja jos etunimellä joku puhuttelee niin täällähän oli jo keskustelu siitä, että "mitähän silläkin tarkoitetaan".
Niin mitä vielä? Kun on jotain asiaa ja kun yrittää jotenkin saada kontaktin, niin sitten on metoo kampanjan mukaisesti väärin ottaa kontaktia. Hmmm. Vaikeaksi tää menee tää yhteiselo.
Millä nimityksellä sinä otat kontaktia miehiin? Kai sinä nyt joskus juttelet miehille, ihan vieraillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep!
Millä nimityksellä sinä otat kontaktia miehiin? Kai sinä nyt joskus juttelet miehille, ihan vieraillekin?
Erittäin hyvä kysymys, tähän nyt neidittelijöiltä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep!
Erittäin hyvä kysymys, tähän nyt neidittelijöiltä vastaus.
Kun vastausta ei kuulu, niin näin kai noilla työpaikoilla menee uuden työntekijän tullessa taloon:
Esimies: Kas tässä on meillä ensi viikolla aloittava uusi työntekijä, herra Lahtinen. Herra Virtanen opastaa teitä työn alkuun.
10 vuotta myöhemmin herra Virtanen: Nooh, herra Lahtinen, nyt kun olemme jo olleet pitkään työkavereita, niin jospa jättäisimme tittelit pois. Sano vaan jatkossa Virtanen.
olen ollut tehtaissa joissa on ollut useita kymmeniä työntekijöitä, ei jäänyt kaikkien etunimet mieleen. sitäpaitsi täällä etelä-suomessa käytetään paljon sukunimeä kun taas pohjoisessa etunimeä.