Onko joku kävellyt sinua päin, kun et itse ole väistänyt?
Kommentit (79)
Kerran tuli ostoskeskuksessa lauma teinipissikisä vastaan käytävän täydeltä vaikka kävelin itse reunassa.
Karkuunko olisi pitänyt lähteä?
Kävelin siis päin taklaten oikein kunnolla muutaman niistä. Ainakin yhteen sattui ihan kunnolla äänestä päätellen.
Siinähän oppivat.
Olin tyttäreni kanssa turun keskustassa viime vuonna kävelemässä. Joku kaheli mies muutti kävelylinjaansa kävelläkseen kipeästi tytärtäni päin.
Joku kajahtanut. Jatkoi linjaansa määrätietoisesti. Ilmekään ei värähtänyt.
Pitkä, laiha kuulokkeet korvilla.
Teko oli täysin tahallinen ja sattui.
Vierailija kirjoitti:
Olin tyttäreni kanssa turun keskustassa viime vuonna kävelemässä. Joku kaheli mies muutti kävelylinjaansa kävelläkseen kipeästi tytärtäni päin.
Turussa tää on ihan normaalia käytöstä. Opin vihaamaan turkulaisia lapsena kun kävimme äidin kanssa kaupoilla Turun keskustassa ja aikuiset puski päälle väistämättä. Olin 5v ja ihmeissäni miksi he eivät väistä. Välillä tölväisy oli niin kova, että käsi herpaantui äidin kädestä ja hätä ihmisvilinässä oli valmis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa tää on ihan normaalia käytöstä. Opin vihaamaan turkulaisia lapsena kun kävimme äidin kanssa kaupoilla Turun keskustassa ja aikuiset puski päälle väistämättä. Olin 5v ja ihmeissäni miksi he eivät väistä. Välillä tölväisy oli niin kova, että käsi herpaantui äidin kädestä ja hätä ihmisvilinässä oli valmis!
Tuo ei ole normaalia käytöstä turkulaisilta.
On olemassa tutkimuskin siitä, ketkä väistävät ja ketkä eivät. Miehet eivät väistä ketään, naiset muistaakseni eivät väistä lähinnä toisia naisia. No, en tarkkaan nyt muista tuloksia, mutta tuohon tyyliin. Käytännön kokemuksena tiedän, että venäläiset ei väistä. Ne jopa kompastuu perässä vedettävään laukkuun, kun ei tarkkaavaisuus riitä havainnoimaan, että vastaantulijalla on laukku. Ja kun se ohitus pitää aina tehdä ihoa viistäen ja tietysti väärällä puolella jalkakäytävää kävellen. Tämän olen itse ollut todistamassa useammin kuin kerran. Ei sympatiaa näille vatipäille.
En väistä väärää puolta tulevaa. Ärsyttää nämä vastavirtaan väkisin tunkevat.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kerran yksi vastaantuleva lapsi huusi: "Opettele väistämään!" Kyseessä ei ollut mikään pikkulapsi, vaan ehkä 12-vuotias.
Mistä lie oppinut? Aikuisilta?
Olen pieni naisihminen, vähän reilu 150-senttinen. Jos minä en väistä niin jäisin alle. Paitsi sellaiset todella pitkät ja isot miehet kyllä väistää aina, tainneet tottua ottamaan pienemmät huomioon :D
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koraanissa sanotaan, että vääräuskoisten (kristittyjen) pitää väistää tieltä pois. Että jos jotakuta ihmetyttää, miksi kävellään röyhkeästi päälle. Siis näiden muuten vaan tyhmien kännykkäntuijottajien lisäksi.
No ei kylla sanota :D
Näitä Koraanin tuntijoita on aina palstat pullollaan, mutta ikinä kukaan ei laita sitä kohtaa, mistä kyseinen asia löytyy... miksiköhän :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että ihminen ei ole tässäkään asiassa niin sivistynyt kuin haluaisi kuvitella.
Vaan aistii jo kaukaa nokkimisjärjestyksen, väitäjät ja väistettävät. Oi voi kun inhoan tuota sanaa ja käsitettä nokkimisjärjestys. Mutta en nyt parempaakaan keksinyt.
Kävelen itse niin kovaa, ohittelen, että en koikein koe jotuvani törmäyskurssille juuri kenenkään kanssa. Tai no, ehkä tänään aamulla oli pari tilannetta, joissa tämä toinen ihminen väisti, väisti jo kaukaa.
Ehkä voisi sanoa että etenen väistellen, mutta asian voisi varmaan nähdä jonkun muun näkökulmasta eri tavalla.
En ole koskaan törmännyt keneenkään.
Jos nyt ei puhuta tilanteista joissa on pieniä naisia ja raamikkaita miehiä, niin miten tämä järjestys määräytyy suunnilleen tasaväkisten kohdalla? Että kumpi on se väistäjä ja kumpi väistettävä? Minua ihmiset todella usein väistävät. En kuitenkaan mielestäni kävele mitenkään arrogantisti tai ole tulossa päälle. Jos on vielä toisilleen melko tuntemattomat ihmiset, ettei ole mitään statusperusteitakaan.
Jos joku jonnelauma katsoo asiakseen kävellä kadun leveydeltä niin että vastaantulijat joutuvat väistelemään seinänvierustalle tai pientareelle niin minä kävelen päin. Kyllä siinä kuikelo mopojonne toiseksi jää kun minun kokoisen miehen kuvittelee väistävän sitä pientareelle.
Musta mies keski euroopassa. Kävelin kaverini kanssa illalla kadulla kun näin kauempaa tulevan kaksi afrikkalaista miestä. Toinen oli lyhyt ja pieni rakenteinen ja toinen 190cm 110kg möhkäle.
Otin askeleen valmiiksi pari askelta oikealle, koska vaisto sanoi niin. Kaveri ei ottanut.
Kaverini 173cm 65kg pienempi kaveri. Sitten he kohtasivat ja molemmat pysähtyivät, kaverini hölmistyneenä ja tämä musta mies läsäytti ihan täysiä nyrkillä kaverini rintalastaa. Tällä isolla mustalla miehellä oli virne naamalla ja silmät täynnä vihaa. Sanoin kaverilleni, että tule tänne ja jatkoimme hölmistyneinä matkaa.
Tapahtui keskellä keskustaa.
Ei ole kävelty päin, mitä ihmettelen todella, sillä en ole pitkä enkä nuori nainen. Toisaalta joskus huomaan olevani sellainen määrätietoinen menijä: kävelen reippaasti ja sulavasti puikkelehdin toisten ohi. Joskus jos osun johonkin, sanon aina anteeksi. Se näyttää monista olevan todella hämmentävää. Joskus taas saa sanoa kuuluvalla äänellä että ANTEEKSI, että pääsisi joidenkin ohi. Harva silloinkaan pahoittelee mitenkään, yleensä vain tuijottaa vihaisena takaisin.
Yhtä ryhmää kohti olen alkanut kyllä kävellä ja päättänyt olla väistämättä. He tulivat kotikaupunkiini muutama vuosi sitten oikein joukolla, ja ovat aika röyhkeitä käytöksellään. Joku kapinallinen minussa aina herää, että minähän en väistä, minä olen nainen ja kävelen tasan siellä missä lystään, piste.
Minua ei väistä juuri kukaan. Olen pieni ja hento nainen ja lisäksi kiltin, harmittoman näköinen. Yleensä väistän vain suosiolla kaikkia, mutta joskus se tympii, kun todella tulee sellainen olo, että olen näkymätön kanssaihmisille. Silloin kävelen suoraa ja ihan tien oikeaa reunaa pitkin ja jos joku silloin tulee "väärää puolta" väistämättä, sitten törmätään.
filosofinen dilemma?
Kävelinkö minä häntä päin vai kävelikö hän minua päin?
Eniten ottaa päähän ne hormoneissa olevat hiljan synnyttäneet jotka vastaavan kaverinsa kanssa painelevat rattaiden kanssa vierekkäin jutellen ja ohittaminen on todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Kävelen liikuntarajoitteisena huonosti ja ennen kuin ehdin reagoida ko. henkilö törmäsi minuun tahallaan. Löin pääni katuun. Ko. henkilö ei auttanut ylös tai pahoitellut millään tavalla.
Varmaan Vaasassa. Siellä tykätään tällaisia kiusata.
Pakko kysyä, mistä tämä palstalaisten Vaasa -viha johtuu? Joka päivä tästä kiusaaja-Vaasasta luen täällä. Entisenä vaasalaisena en kyllä tunnista.
Katson vähän mitä on vastassa ja jos tyyppi vaikuttaa tahallaan päällekävelijälle niin lisään vauhtia, pidän suunnan ja tulen vähän olkapää edellä. Ehdottomasti ei katsekontaktia mutta lisätään vauhtia, kolahtakoon. Tämä haasto ei koske hajamielisiä ihmisiä mutta aina ne tietyt tyypit kuvittelevat, että heitä väistetään. He eivät tietenkään väistä muita ihmisiä niin sitten saa kolista. Moni perääntyy jo siinä vaiheessa kun toinen lisää vauhtia, tavakseen käytöstapoja halveksivat ehkä vaistoavat, että nyt joku katsoo kortit.
Siis nämä jotka eivät väistä ja sanovat että siinäpähän törmäävät - miksi juuri toisen pitäisi väistää, eikä yhtä hyvin sinun? Vai onko kyse jalkakäytävästä ja oletuksesta että kaikki kulkea oikealla puolella?
Esitän mykkää siinä vaiheessa jos joku alkaa huutamaan :D